داروی آلوپورینول | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Allopurinol

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی آلوپورینول

 داروی آلوپورینول Allopurinol

آلوپورینول Allopurinol دارویی است که پزشکان از آن برای درمان بیماری نقرس و برخی از انواع سنگ کلیه ها استفاده می کنند. بیماران سرطانی که شیمی درمانی انجام می دهند از سلول های سرطانی در حال مرگشان اسید اوریک آزاد می شود که این امر باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود. بنابراین پزشکان از این دارو برای بیماران سرطانی که شیمی درمانی انجام می‌دهند استفاده می کنند تا از افزایش سطح اسید اوریک بدن جلوگیری کنند. آلوپورینول با کاهش میزان اسید اوریک ساخته شده توسط بدن کار می کند. افزایش سطح اسید اوریک می تواند بیماری هایی مانند نقرس و مشکلات کلیوی به وجود بیاورد. در برخی از موارد پزشک برای افرادی که از این دارو استفاده می کنند رژیم غذایی خاصی را ارائه می دهد.

دریاقت مشاوره آنلاین پزشکی

جستجو همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

نحوه استفاده از داروی آلوپورینول

داروی آلوپورینول را باید طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو از طریق دهان و در طول روز فقط یکبار باید مصرف شود. حین مصرف این دارو یک لیوان آب کامل بنوشید. سعی کنید به میزان ۸ لیوان بیشتر مایعات در طول روز استفاده کنید مگر اینکه پزشک مصرف مایعات را برای شما کمتر کند. پزشک مقدار مصرف آلوپورینول را منوط به برخی از موارد مانند سن، داروهای مصرفی و شرایط پزشکی و سابقه پزشکی تعیین می کند. در برخی موارد پزشک مقدار مصرف دارو را از دوز کم شروع می کند و به مرور زمان مقدار دوز را افزایش تا از ابتلا به عوارض جانبی جلوگیری کند. حین استفاده از این دارو مصرف آن را به طور ناگهانی قطع و یا کاهش ندهید و تا زمانی که پزشک برایتان مقرر کرده از آن استفاده کنید تا به بهبودی کامل برسید. با قطع ناگهانی دارو نه تنها به بهبودی خود کمک نمی کنید بلکه به سلامتی خود آسیب میرسانید بنابراین طبق دستور پزشک پیش بروید. درمان نقرس با استفاده از این دارو ممکن است مدتی طول بکشید و ممکن است حین استفاده از این دارو در طول دوره درمان حملات نقرسی بیشتری داشته باشید. باید به یاد داشته باشید که داروی آلوپورینول مسکن درد نیست. برای تسکین درد ناشی از نقرس ، از داروهای تجویز شده پزشک استفاده کنید که این مسکن ها ممکن است کلشی سین ، ایبوپروفن ، ایندومتاسین باشد. افرادی که از این دارو استفاده می کنند وضعیت خونشان به طور مرتب مورد آزمایش قرار می گیرد چرا که آلوپورینول باعث کاهش سلول های خونی می شود. بنابراین این افراد در معرض عفونت هستند و باید بسیار مراقب باشند تا به بیماری های مسری مبتلا نشوند.

لطفا قبل از مصرف این دارو از پزشک مورد نظر خود یا یکی از صد ها پزشک آنلاین پذیرش۲۴، به صورت متنی یا تلفنی روش مصرف این دارو را بپرسید.

اثرات جانبی داروی آلوپورینول

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود داروی آلوپورینول برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خود درمانی نمی باشد.

  • از جمله عوارضی که ممکن است فرد با آن رو به رو شود می توان به حالت تهوع، اسهال یا خواب آلودگی اشاره کرد. در صورتی تداوم و یا بدتر شدن هر یک از این عوارض به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت بروز عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن بازوها و پاها ، خونریزی آسان و کبودی ، خستگی غیرمعمول ، علائم مشکلات کلیوی ، زردی چشم و پوست ، درد شدید معده و شکم ، حالت تهوع و استفراغ مداوم ، ادرار تیره ، کاهش وزن غیرمعمول ، درد چشم ، تغییرات بینایی سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در برخی موارد این دارو می تواند عوارضی آلرژیکی مانند مشکلات تنفسی، خارش در صورت و گلو و زبان ایجاد کند که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کرد.

داروی آلوپونیول

موارد احتیاط داروی آلوپورینول

  • قبل از مصرف این دارو اگر حساسیتی به آلوپورینول دارید حتما با پزشکتان در میان بگذارید.
  • قبل از استفاده از این دارو پزشک باید از سابقه پزشکی شما مطلع باشد بخصوص اگر بیماری خاصی مانند بیماری کبدی ، بیماری کلیوی ، دیابت ، فشار خون بالا ، رژیم های غذایی غیرمعمول داشته یا دارید.
  • فراموش نکنید که افراد مسن ممکن است بیشتر دچار عوارض جانبی شونند چرا که با افزایش سن عملکرد کلیه کاهش می یابد و از طرفی آلوپورینول توسط کلیه ها برداشته می شود.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود مگر به تجویز پزشک باشد.
  • این دارو را خودسرانه به دیگران تجویز نکنید.
  • آزمایش های آزمایشگاهی و یا پزشکی (به عنوان مثال ، سطح اسید اوریک خون ، آزمایشات عملکرد کبد / کلیه ، شمارش کامل خون) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا پیشرفت شما کنترل شود یا عوارض جانبی بررسی شود .
  • در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت غیر حضوری، در هرزمان از شبانه روز، تلفنی یا متنی با پزشک آنلاین متخصص گفت و گو کنید و درباره ی دارو یا بیماری مورد نظر خود هر سوالی دارید بپرسید.

 

تداخلات دارویی داروی آلوپورینول

  • یکی از مسائل مهمی که وجود دارد این است که تداخلات دارویی ممکن است خطر ابتلای شما به عوارض جانبی را افزایش دهد یا اینکه نحوه عملکرد دارو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (مانند داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک ، دوز داروها را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.
  • برخی از داروهایی که ممکن است با آلوپورینول تداخل داشته باشند عبارتند از: “داروهای رقیق کننده خون” (به عنوان مثال وارفارین) ، کپسیتابین، آزاتیوپرین، مرکاپتوپورن، کلرپروپامید، دیدانوزین، سیکلوسپورین، آموکسی سیلین.

نحوه مصرف داروی فراموش شده آلوپورینول

دارو را باید مطابق دستور پزشک و در مدت زمان هایی که تعیین کرده است، مصرف کنید و در صورتی که مصرف دارو را فراموش کردید یا به هر دلیلی نتوانستید آن را مصرف کنید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی دارو نزدیک هستید از مصرف مقدار داروی فراموش شده صرف نظر کنید . به هیچ عنوان برای جبران مقداری از دارو را که فراموش کرده اید مصرف کنید، مقدار مصرف بعدی خود را دو برابر نکنید. باید توجه داشته باشید که استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این دارو دوره درمان شما را نه تنها کوتاه تر نخواهد کرد بلکه ممکن است دوره درمانتان را طولانی تر کند.

نحوه نگهداری از داروی آلوپورینول

  • آلوپورینول را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک یا پزشک آنلاین نگهداری کنید.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور و در دمای اتاق نگهداری شود.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.

شما عزیزان می‌توانید هرسوالی که در باره این دارو داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش۲۴، به شما پاسخ خواهند داد.

گفت و گو با پزشکان متخصص

۳.۸/۵ (۱۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
48 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماهرخ
ماهرخ
2 روز قبل

باعرض سلام چند ساعت قبل از ازمایش اسید اوریک قرص الوپورینول رو نباید مصرف کرد؟

ماهرخ
ماهرخ
2 روز قبل

سلام چندساعت قبل از ازمایش اسید اوریک قرص الوپورینول راباید قطع کرد؟

علیرضا
علیرضا
1 ماه قبل

با عرض سلام. من اسید اوریکم ۷.۴ است آیا با تغذیه می توان آن را کنترل کرد یا باید دارو مصرف کنم؟

خدیجه
خدیجه
5 ماه قبل

سلام من جدیداشروع به. خوردن قرص الوپورینول کردم ولی داروخانه دوز ۳۰۰ نداشت من ۱۰۰را گرفتم که در۳ وعده روز بخورم کارم درست است با خیر

فرزاد
فرزاد
5 ماه قبل

آیا مصرف قرص آلوپرانول که برای درمان نقرس استفاده میکنم ربطی به درد در بیضه ها داره ؟ حدود ۷ ماه است که قرص آلوپرانول مصرف میکنم . وقتی وزنه یکم سنگین در باشگاه بلند میکنم بیضه هام درد میگیره ولی کمی بعد از بین میره ولی چند روزی هست که دردی ملایم در بیضه هام دارم . ربطی به مصرف این قرص داره ؟

حسن محبی
حسن محبی
پاسخ به  فرزاد
3 ماه قبل

بله، حتما از شیاف دوز ۳۰۰ آلوپرانول استفاده کنید و از وزنه های نهایتا ۵۰۰ گرمی استفاده کنید. از میله هالتر برای گرم کردن پروستات استفاده کنید

آیت باباخانی
آیت باباخانی
6 ماه قبل

سلام .من مشکل سنگ کلیه وکراتین بالای خون داشتم و عمل کردم الان درتستراحت درمنزل هستم .دکترداروی آلوپرینول روزی. ۱۰۰دوعدد.وقرص آپیکسابان صبح ۱عددوشب ۱عدد .آیا مشکلی بوجود میاد.بعد تندتند ادراردارم وسوزش با اورار خونی

حبیب آقاعلیخانی
حبیب آقاعلیخانی
7 ماه قبل

سلام عرض ادب،، من گف پای چپم درد داشتم، دکتر آزمایش نوشت اسیداوریک خونم بالا بود برام آلوپرینول ۱۰۰ نوشت، اما مقدار مصرف رو ننوشته، و من الان به دکتر دسترسی ندارم دز مصرفی من در شبانه روز چه مقدار باید باشد؟

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط حبیب آقاعلیخانی
حبیب آقاعلیخانی
حبیب آقاعلیخانی
پاسخ به  حبیب آقاعلیخانی
7 ماه قبل

سلام عرض ادب،، من گف پای چپم درد داشتم، دکتر آزمایش نوشت اسیداوریک خونم بالا بود برام آلوپرینول ۱۰۰ نوشت، اما مقدار مصرف رو ننوشته، و من الان به دکتر دسترسی ندارم دز مصرفی من در شبانه روز چه مقدار باید باشد؟

وهاب
وهاب
پاسخ به  حبیب آقاعلیخانی
6 ماه قبل

هر ۲۴ ساعت یکبار

مهدی
مهدی
پاسخ به  حبیب آقاعلیخانی
2 ماه قبل

هر ۲۴ ساعت یک قرص

ملک
ملک
7 ماه قبل

سلام من آهن خونم پایین است کلیه ام سنگ داره دکترآلوپورینول تجویز کرده آیا مشکلی برام به وجود نمیاد باتشکر

مهدی
مهدی
پاسخ به  ملک
3 ماه قبل

بله

مرتضی حصیبی
مرتضی حصیبی
پاسخ به  ملک
3 ماه قبل

نه نباید استفاده کنی این قرص برای اهن خون بالا تجویز شده نه اهن خون پایین استفاده نکنی خطرناکه

مهدی
مهدی
7 ماه قبل

باسلام وسپاس ازشما مادرم حدود ٩٠ سالشون برای اسید اوریکشون دکتر ابتدا آلوپرینول تجویز کردن که یبوست شدید داشتن الان فبیکس دادن بازم پاهاشون دچارگرفتگی و توان راه رفتن گرفته ازشون داروی دیگه نداره عوارض نداشته باشه.با سپاس فراوان ازشما عزیزان

منصور اسحاقی
منصور اسحاقی
7 ماه قبل

سلام در آزمایش من سطح اسید اوریک عدد ۸.۵ را نشان میدهد و پزشک دوره ۲ ماهه از این دارو را برای من تجویز کرده
حال سؤال من اینه آیا این دوماه برای بهبودی کافیه یا نه ضمنا مشکل بزرگی پروستات دارم که تانسور و فیناستراید مصرف میکنم . ۶۰ سال سن دارم . ممنون از برنامه خوبتون
اسحاقی از اصفهان

رضا
رضا
7 ماه قبل

۰

هوشمند
هوشمند
10 ماه قبل

سلام ،من اختلال آنزیم های کبدی دارم ،۴۳ ساله هستم ،آیا میتوانم برای سنگ کلیه داروی آلوپرینول که پزشک برایم تجویز کرده ،استفاده کنم؟

ناسناس
ناسناس
1 سال قبل

با سلام تقریبا یکسال هست که به جهت اسیداوریک بالا داروی آلوپورینول میخورم و هر چند ماه یکبار آزمایش میدهم
چند وقتی هست که صبح ها از خواب پا میشوم دهانم پر خون هست
آیا میشود که به مصرف این دارو ربط داشته باشد؟؟

فری
فری
پاسخ به  ناسناس
11 ماه قبل

آیا قرص آلوپورینول باقرص لیتوم۳۰۰ تداخل دارد

داود
داود
1 سال قبل

با سلام ایا قرص الوپورینولً وقرص ترازوسین وقرص چربی با هم تداخل دارویی دارد چون من برای پروستات ترازوسین می خورم از وقتی که قرص اسید اوریک را می خورم از لحاظ جنسی ظعیف شدم وبرنامه زناشویی من را خراب کرده با تشکر از راهنمایی شما

داود
داود
1 سال قبل

با سلام ایا قرص الوپورینولً وقرص ترازوسین وقرص چربی با هم تداخل دارویی دارد چون من برای پروستات ترازوسین می خورم از وقتی که قرص اسید اوریک را می خورم از لحاظ جنسی ظعیف شدم وبرنامه زناشویی من را خراب کرده با تشکر از راهنمایی شما

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل

سلام ایا داروی الوپورینول با قرص پلاویکس تداخل دارد

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل

ایا داروی الوپورینول با پلاویکس و اسپرین برای کسانی که فنر گذاری کردن تداخل دارد

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام دکترجان اسید اوریک بالا دارم.الوپرینول که میخورم روی دستانم تاول قرمزشدید میزنه چه کنم.ممنون ازراهنمایی

رحیم
رحیم
پاسخ به  مهدی
10 ماه قبل

سلام من قرص الوکیم۳۰۰واسه دردسنگ کلیه میخورم بعدتا۳چهارمتری خودموتارمیبینم صورت ادمارواز۳چهارمتری سخت تشخیص میدم وبشدت بیخواب میشم چکاربایدبکنم

امیری
امیری
1 سال قبل

سلام من چند روزی است که قرص آلوکیم روزی یک دانه مصرف میکنم وحالت سرما خوردگی یا آلرژی دارم آیا ممکن است دراثرمصرف این دارو باشد؟

میتراسلیمانی
میتراسلیمانی
1 سال قبل

سلام طریقه مصرف داروالوکیم مصرف کنم روزی چندبار

میثم
میثم
1 سال قبل

در زمان حمله نقرسی می توان از الوپورینول استفاده کرد؟

شهریاری
شهریاری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من فشار خون وقند دارم لوزدرتان ۵۰ وا‌ملوپرس متفورمین ۵۰۰ مصرف میکنم برای سنگ کلیه دکتر الوپورینول ۳۰۰ تجویز کرده وبیماری لیکن پلان هم دارم مصرف این دارو برای من ضرری ندارد .سن۵۹ مرد با تشکر

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  شهریاری
1 سال قبل

ایا مصرف الوپورینول با پلاویکس تداخل ندارد

جمشید
جمشید
1 سال قبل

بنده سالهاست که داروی آلپرونیول۱۰۰ رو روزی دوبار مصرف می کنم آیا لازم است که دارو را به یکبار در روز برسانم لطفا راهنمایی کنید

عارف
عارف
پاسخ به  جمشید
10 ماه قبل

سلام این دارو رو باید روزی یک بار استفده کرد بعد ناهاز

صابر زمانی
صابر زمانی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من چندین سال است که وارفارین هرشب مصرف میکنم
اخیرآ پس آزمایشات خون ، قرص آلوپورینول صد تجویز کردند که روزی یکعدد بخورم .
از یک هفته بعد از مصرف چشم من خون افتاده ، مقاله پرمحتوای شما را مطالعه کردم
متوجه تداخل دارویی شدم .
مزاحم شدم تا اگر مقدور است ، راهنمایی فرمائید آیا ممکن است خونریزی در چشم من
اثر مصرف آلوپورینول صد با وارفارین پنج باشد ؟ پیشاپیش سپاسگزارم

رحمان
رحمان
1 سال قبل

من نقرس دارم وتازه آلپیرینول مصرف میکنم ولی فعلا اثری از بهبودی ندیدم اگه میشه راهنمایی کنید

محمد جعفری
محمد جعفری
2 سال قبل

جناب دکتر بعلت سالک وستفاده از امپول گلو گامتین ۳۵ عدد پزشک من برایم الوپورینول تجویز کردند پس از استفاده ۵۰ قرص‌پوست پای راستم که تعدادی گزیدگی سالک دارد قرمز وسوزن سوزن وورم کرده محبت کنید مرا راهنمائی کنید

شهریار
شهریار
پاسخ به  محمد جعفری
1 سال قبل

سلام .بنده یک ساله که هرروز قرص الوپورینول ۳۰۰ میخورم به دلیل حمله ی نقرسی و اسید اوریک بالا.حال سوال من این است که آیا مصرف مداوم به کبد من آسیب نمی‌زند و باعث نارسایی کبد نمیشود؟

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر وخسته نباشید الان مدت ۲۰ روزی هست ک قرص آلوپریمول۳۰۰ رو شروع کردم دکترم گفت داروی اسید اوریکه ولی برای چربی کبدت نوشتم وهمزمان با این دارو لیورگول و گلوریپا ونوستات ۱۲۰ و زیگات ۵۵۰ هم تجویز کردن خودم ک ظاهرا هیچ تغییری حس نکردم و وقتی موارد مصرف این قرص رو خوندم ک برا نقرس و سرطانیاست گیج شوم ک ادمه بدم یا ن ممنون میشم راهنماییم کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  لیلا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

شهناز شیرین زاده
شهناز شیرین زاده
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر..مادر من عمل قلب باز تعویض دریچه میترال داشته که الان دچار نارسایی کلیه شده که دکتر براش داروی الوپورینول ۱۰۰ تجویز کرده و الان با وارفارین تداخل داره و ای ان ار خونشو زیاد کرده و خون رقیق شده الان چیکار باید انجام بدیم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  شهناز شیرین زاده
2 سال قبل

.با پزشکی ک الومورینول رو تجویز کرده مشورت کنید که در صورت مناسب بودن فبوکسوستات و جایگزینش کنن

عبدی
عبدی
2 سال قبل

مادر من ۸۶سال،داره ۳سال پیش عفونت ادرار داشت بردمش متخصص کلیه براش این قرص هم نوشت به خاطر کرونا و شرایط سنش دیگه دکتر نبردم ولی دو بار آزمایش ش پیش دکترش بردم. هر دفعه بهتر بوده دیگه چند ماهی میشه که نرفته دکتر ولی. که این قرص میخوره میشه قطعش کنه
سردردمیگرن شاخه ای هم گرفته آیا ربطی داره.
با تشکر

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  عبدی
2 سال قبل

سلام
اسم دارو ذکر نشده.

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  عبدی
2 سال قبل

اسم دارو ذکر نشده

یاسین اثنی عشری
یاسین اثنی عشری
3 سال قبل

سلام
آیا ممکن است این دارو موجب ناراحتی معده شود؟
ممنون

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  یاسین اثنی عشری
3 سال قبل

بله آلوپورینول ممکنه عوارض گوارشی داشته باشه.
برای کاهش عوارض میتونید دارو رو بعد از غذا مصرف کنید.

علی اصغر
علی اصغر
3 سال قبل

سلام خسته نباشید من مشکل قلبی دارم واز دارو پلاوست استفاده می کنم ‌مشکل کلیه دارم که دکترم کلیه ام تین دارو را برای من تجویز کرده

دکمه بازگشت به بالا