داروی کتوپروفن | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Ketoprofen

نام تجاری

Ketocid , Larafen , Orudis , Oruvail , Tiloket , Valket , Axorid

کاربرد

تسکین درد و التهاب، به‌خصوص در بیماری‌های مفاصل و عضلات و بیماری‌های مفاصل دیگر

اطلاعات دارویی : مسکن‌های ضد التهابی مانند کتوپروفن گاهی اوقات داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و یا فقط “ضد التهاب ” نامیده می‌شوند. کتوپروفن (Ketoprofen) برای درمان بیماری‌های دردناک مانند آرتریت، نقرس و دردهای دوران قاعدگی، رگ به رگ شدن و درد پس از عمل جراحی استفاده می‌شود. این دارو درد و التهاب را تسکین می‌دهد.
کتوپروفن به عنوان مهارکننده آنزیم‌های سیکلواکسیژناز-۲ (cyclo-oxygenase-2) شناخته شده است. این آنزیم‌ها به ایجاد دیگر مواد شیمیایی در بدن، به نام پروستاگلاندین‌ها کمک می‌کند. برخی پروستاگلاندین‌ها در مکان‌های آسیب و زخم تولید می‌شوند و موجب درد و التهاب می‌شوند. با مسدود کردن اثر آنزیم COX، پروستاگلاندین‌های کمتری تولید می‌شود که به این معنی است که از درد و التهاب کاسته می‌شود.
کتوپروفن را می‌توانید با نسخه تهیه کنید. گاهی اوقات کتوپروفن با دارویی به نام امپرازول ترکیب شده است زیرا که امپرازول درد معده (مهم‌ترین عارضه جانبی داروی کتوپروفن) را کاهش می‌دهد.
کتوپروفن به صورت ژل نیز موجود است که می‌توانید آن را به طور مستقیم روی پوست شما استفاده شود و به تسکین عضلات و درد مفاصل کمک کند. این دارو با نام تجاری Axorid، ترکیبی از کتوپروفن با امپرازول است.
موارد منع مصرف داروی کتوپروفن
• به تاریخ انقضای داروی کتوپروفن توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی کتوپروفن را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی کتوپروفن را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی کتوپروفن را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
تداخل دارویی کتوپروفن
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
برخی از داروهایی که ممکن است با داروی کتوپروفن تداخل کنند عبارت‌اند از: آلیسکیرن (aliskiren)، مهارکننده‌های ACE (مانند کاپتوپریل (captopril)، لیزینوپریل (lisinopril))، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان (losartan)، والزارتان (valsartan))، لیتیوم، متوترکسات (methotrexate)، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون (prednisone))، داروهای دیگری که ممکن است کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد (از جمله سیدوفوویر (cidofovir)، قرص‌های دیورتیک یا “قرص‌های آب” مانند فوروزماید (furosemide)، هیدروکلروتیازید (hydrochlorothiazide)، تریامترن (triamterene)).
کتوپروفن اگر با داروهای دیگری که باعث خونریزی می‌شوند استفاده شوند، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. این داروها عبارت‌اند از: داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel)، “رقیق کننده‌های خون ” مانند دابیگاتران (dabigatran) / انوکساپارین (enoxaparin) / وارفارین (warfarin).
برچسب روی تمام داروهای با نسخه و بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید را بررسی کنید، از جمله داروهای حاوی داروهای ضد درد / تب (آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (ibuprofen) یا ناپروکسن (naproxen)). این داروها مشابه کتوپروفن هستند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. با این حال، اگر دکتر به شما برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است، باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.
استفاده روزانه از کتوپروفن ممکن است توانایی آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. در مورد استفاده از داروهای مختلف (مانند استامینوفن (acetaminophen)) برای درمان درد و تب با دکتر خود گفتگو کنید. اگر شما باید کتوپروفن مصرف کنید، با دکتر خود در مورد تجویز آسپرین با آزادسازی سریع صحبت کنید و بعد از مصرف آسپرین، در زمان‎ دیگری کتوپروفن را مصرف کنید. دوز آسپرین مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف آسپرین را ترک نکنید.
نکاتی که قبل از مصرف کتوپروفن باید در نظر گرفته شود
برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف کتوپروفن، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
• در صورتی ‌که باردار هستید و یا قصد باردارشدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• اگر شما مبتلابه آسم یا هرگونه اختلال آلرژیک هستید.
• اگر مشکل قلبی-عروقی دارید.
• اگر مبتلابه فشارخون بالا هستید.
• اگر شما مشکل لخته شدن خون دارید.
• اگر هرگونه بیماری کبدی یا کلیوی دارید.
• اگر شما زیر ۱۸ یا بیش از ۶۵ سال سن دارید.
• اگر شما تا به حال دچار زخم معده یا دوازدهه و یا اختلال التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو شده‌اید.
• اگر شما نوعی اختلال بافت همبند مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (بیماری التهابی لوپوس و یا SLE نامیده می‌شود) دارید.
• اگر مبتلابه بیماری قلبی-عروقی هستید.
• اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید. به‌خصوص اگر شما سابقه حساسیت به داروهای دسته NSAIDs مانند ناپروکسن، دیکلوفناک، ایبوپروفن و یا آسپرین را دارید.
عوارض جانبی احتمالی داروی کتوپروفن
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:
عوارض رایج:
• سوء هاضمه، سوزش سر دل، درد شکم، احساس مریضی، اسهال
عوارض کمتر رایج:
یبوست، نفخ، سردرد، احساس سرگیجه یا خواب آلودگی، بثورات خارش‌دار
نکته مهم: اگر شما تجربه هر یک از علائم غیرمعمول اما جدی زیر را داشتید، مصرف کتوپروفن را قطع کرده و فوراً با دکتر خود برای مشاوره تماس بگیرید:
• اگر شما هرگونه مشکلات تنفسی مانند خس خس، تنگی نفس داشتید.
• اگر شما هرگونه نشانه‌ای از واکنش‌های آلرژیک مانند تورم اطراف دهان یا صورت و یا دانه‌های پوستی خارش‌دار دارید.
• اگر شما مدفوع سیاه یا خونی دفع می‌کنید و یا استفراغ خونی یا دردهای شکمی دارید.
در صورتی که هر نوع علائم خاصی در خود مشاهده کردید که احتمال می‌دهید در ارتباط با مصرف کتوپروفن باشد به پزشک اطلاع دهید.
نحوه نگهداری داروی کتوپروفن
• دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
• دارو را در جایی خشک و خنک و بدور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابراهیم
ابراهیم
2 سال قبل

دستورترک قرص دینوفناک

دکمه بازگشت به بالا