داروی کتوتیفن ( قطره چشم )

| کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Ketotifen eye drops

نام تجاری

Zaditen

کاربرد

تسکین قرمزی و خارش چشم دربیماری تب یونجه

اشکال دارویی

قطره چشم

اطلاعات دارویی قطره چشم کتوتیفن

بیماری تب یونجه به علت حساسیت به گرده گیاهان ایجاد می شود، درواقع واکنش سیستم ایمنی بدن به گرده گیاه موجب بروز علائم می شود. از عوارض این بیماری می توان به ورم کردن و التهاب ملتحمه چشم اشاره کرد که در واکنش به هیستامین ترشح شده از سلول های پوشانندهد چشم رخ می دهد. ورم ملتحمه می تواند باعث قرمزی، سوزش و خارش چشم ها شود، قطره چشم کتوتیفن یک آنتی هیستامین است که با مهار کردن هیستامین آزاد شده در واکنش آلرژیک باعث کاهش التهاب ملتحمه و عوارض ناشی از آن می شود.

داروی کتوتیفن
داروی کتوتیفن

مقدار و روش مصرف قطره چشم کتوتیفن

  • قبل از شروع مصرف دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار مصرف این دارو، از فردی به فرد دیگر و با توجه به شرایط بیمار متفاوت است.
  • دارو را در موعد مقرر و دقیقاً به همان شکل که چشم پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • قبل از استفاده از این قطره، دست‌های خود را با دقت بشویید.
  • مراقب باشید که نوک قطره چکان، به سطح چشمتان برخورد نکند.
  • سر خود را کمی به عقب ببرید و پلک پایین چشم خود را به سمت پایین بکشید، قطره را نزدیک چشمتان بیاورید و با فشار دادن بطری یک قطره از آن را در چشمتان بچکانید.
  • با کمک انگشت شست ۲-۱ دقیقه گوشه چشمتان را به آرامی فشار دهید و چشمتان را بسته نگه دارید تا قطره به خوبی وارد چشمتان شود.
  • بعد از اتمام هر نوبت مصرف قطره، درب آن را ببندید.

ما توصیه می‌کنیم پیش از اقدام برای مصرف این دارو  با چشم پزشک مشورت کنید.

وب‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ توانسته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی، متنی و صوتی با بهترین پزشکان آنلاین متخصص چشم را فراهم کند.

موارد منع مصرف قطره چشم کتوتیفن

  • تاریخ انقضا درج شده بر روی دارو را به دقت بررسی کنید و اگر تاریخ انقضای دارویی که در دست دارید به پایان رسیده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • تداخلات دارویی قطره چشم کتوتیفن را بررسی کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از این دارو مشورت نمایید.
  • مصرف این دارو برای کودکان زیر ۳ سال مجاز نمی باشد.
  • اگر باردار هستید و یا به کودک خود شیر می دهید درمورد مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قطره چشم کتوتیفن

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره چشم کتوتیفن

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز فقط در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف قطره چشم کتوتیفن ، پزشکتان از موارد زیر اطلاع داشته باشد

  • اگر باردار هستید یا به کودک خود شیر میدهید
  • اگر از انواع مختلف لنزهای چشمی استفاده می کنید
  • اگر سابقه بروز واکنش آلرژیک نسبت به قطره چشم دیگری را دارید

عوارض مصرف قطره چشم کتوتیفن

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود

اگرعلائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده ازاین قطره چشم می‌باشد، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد کتوتیفن (مسمومیت با کتوتیفن)

  • هرگز دارو را بیش از مقدار تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) را در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری قطره چشم کتوتیفن

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • قطره‌های چشمی پس از باز شدن تنها به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت دارو را دور بریزید و هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید.

با توجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل از مراجعه حضوری به متخصص چشم می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان آنلاین متخصص چشم، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

توجه:

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست.بنابراین لازم است برای مصرف کردن دارو و اطلاع ازعوارض جانبی آن با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

 

 

 

۲.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سجادی
سجادی
1 سال قبل

سلام.داروی چشمی لاتانوپروست چ مدت زمانی میتواندخارج از یخچال بماند؟

ابوالفضل
ابوالفضل
2 سال قبل

پسرم۱۱ساله ش گاهی چشماش زیاد می مالد تو خواب هم می‌مالد اشک میریزدبه نور حساس است بیشتر صبح ها

هلیا فرشباف
هلیا فرشباف
پاسخ به  ابوالفضل
7 ماه قبل

دخترمن ۱۸ سالش الرژی داره واز چشمهاش اشک میاد قطره کتوتیفن از داروخانه تهیه کردیم وقرص نیوتادین. تا جندروز قطره را ادامه بدم الان دوروز استفاده کرده فرقی نکرده؟؟

بهار
بهار
پاسخ به  ابوالفضل
1 ماه قبل

با سلام کمی آرد حالا فرقی نمیکنه چه آردی باشه نان لواش سنگک بربری این سه آرد را هر کدامش باشه فرقی نمیکنه فقط آرد شیرینی پزی نباشه

اندازه یک قاشق مرباخوری آرد رو با کمی شیر مخلوط کرده طوری که کمی نرم باشد ولی نریزه طوری که مخلوط کردید خمیر نرم بدست بیاد شب که شد چشم پسرتون هر کدامش این شکلی بود روش بزنید طوری که شل نباشه بریزه وبعد دستمال کاغذی را روی چشم زده تا خمیر سریع خشک نشود صبح که ازخواب بلند بشه زیر چشمش احتمال زیاد اشک ریزه های زیادی ریخته شده و سفیدک زده قطعا خوب شده اکر نشد تا زمانیکه خوب بشود ادامه دهید با آب ولرم یا گرم بشویید یا اگر راحت با شیر کنده شده بکنید با اب گرم هم میتوان مخلوط خمیر را درست کرد ولی با آب گرم صبح کمی سخت تر کنده میشود باید با اب خیلی گرم چشم را شسته تا راحت شسته شود تا جایی که مژه کنده نشود
پماد کورتینول چشمی هم فوق العاده عالیه ولی خمیر بهتره یکبار برای همیشه خلاص میشه

Amirhossein
Amirhossein
پاسخ به  بهار
14 روز قبل

امروز میخوام امتحانش کنم،امیدوارم نتیجش خوب باشه

دکمه بازگشت به بالا