مقدار و روش مصرف قطره آهن کودکان، عوارض قطره آهن

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره آهن (Ferrous Sulfate Drop)

نام تجاری قطره آهن (قطره فروس سولفات)

Ferrodrop, Feriron

کاربرد قطره آهن (قطره فروس سولفات)  

کمبود آهن یا پیشگیری از کم خونی در کودکان

اشکال دارویی آهن

قرص، کپسول، قطره، شربت

اطلاعات دارویی قطره آهن

قطره آهن به منظور تأمین آهن بدن، پیشگیری از کم خونی کودکان و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به کودکان بالای ۶ ماه داده می‌شود. شش ماه اول بعد از تولد، شیر مادر یا اغلب شیر خشک‌ها می‌توانند آهن مورد نیاز کودک را تأمین کنند. بعد از پایان ۶ ماهگی به دلیل نیاز بیشتر بدن، لازم است کودک با نظر پزشک از مکمل‌های غذایی حاوی آهن که معمولاً بصورت قطره تجویز می‌شود، استفاده کند. البته در برخی از کودکان قطره آهن از ۴ ماهگی تجویز می‌شود.

نیاز به آهن در دوران کودکی یک نیاز اساسی است و از طرفی شیوع اختلالات ذهنی و حرکتی در افراد، ریشه در کمبود آهن در دوران کودکی دارد.

آهن برای ساخت هموگلوبین لازم است. کار هموگلوبین رساندن اکسیژن به خون است. کمبود آهن باعث کم خونی می‌شود. یعنی اینکه ارگان‌ها و عضلات، اکسیژن لازم برای عملکردهای معمولی ندارند. مغز نوزادان و کودکان در حال رشد، به طور مستقیم از کمبود آهن ضربه می‌بینند. بنابراین نیاز است این کمبود در کودکان در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان شود.

نوزادانی که کمبود آهن دارند رشد کمی دارند و یا وزن آنها اضافه نمی‌شود. رنگ پوست آنها زرد بوده و رنگ پریده‌تر از کودکان دیگر هستند. نوزاد بی‌اشتها است و از خوردن یا آشامیدن امتناع می‌کند و جنب و جوش کمتری دارد. در صورت کمبود آهن کودک بی قرار است، بدون دلیل مشخص گریه و بی‌تابی می‌کند. در کودکانی که سن بیشتری دارند، کمبود آهن با احساس خستگی، اختلال در تمرکز و ضعف عمومی مشخص می‌شود.

پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین سؤالات خود را از پزشک آنلاین اطفال بپرسید.

قطره آهن فروزومال  

قطره آهن فروزومال یکی از برندهای قطره آهن است که توسط شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار تولید می‌شود.

قیمت قطره آهن لیپوزوفر

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد برندهای مختلف قطره آهن از جمله قیمت آنها می‌توانید با داروساز آنلاین به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین مشورت نمایید.

قطره آهن سیدرال  

سیدرال نیز یکی از برندهای این دارو می‌باشد.

قطره آهن

روش و مقدار مصرف قطره آهن برای کودکان (قطره آهن نوزادان)    

  • قبل از شروع درمان کودکتان با قطره آهن (Ferrous Sulfate Drop) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک مشورت نمایید.
  • قطره‌های آهن برندهای مختلفی دارند و هر سی سی از آنها دارای میزان آهن متفاوتی است. همچنین دوز و مقدار این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای فرزندتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • چنانچه فراموش کردید که دوزی از این دارو را به کودک بدهید، به محض به یاد آوردن، دوزی که فراموش کردید را به کودکتان بدهید اما چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، نوبت فراموش شده را به فرزندتان ندهید و کودک بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهد. هیچ‌گاه دوز دارو را برای کودک دو برابر نکنید.
  • برای دادن این دارو به کودک، از قطره چکان همراه دارو استفاده کنید تا دوز دقیق را به کودکتان بدهید.
  • برای جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها و از آنجاییکه قطره آهن دارای طعم تلخی است، این دارو را با استفاده از قطره چکان به قسمت انتهایی زبان فرزندتان بریزید و بعد از آن کمی آب به کودک بدهید. در کودکانی که بزرگتر هستند (بالای یک سال) می‌توانید این قطره را در آب میوه بچکانید و با نی به کودکتان بدهید تا میل نماید. آب میوه‌هایی مانند آب پرتقال باعث جذب بهتر قطره آهن می‌شود.
  • اگر فرزندتان دندان درآورده است بعد از دادن قطره به او، از مسواک‌های انگشتی برای تمیز کردن دندانهایش استفاده نمایید.

قطره آهن از چهار ماهگی

به طور معمول استفاده از قطره آهن از سن ۶ ماهگی و حتی در بچه‌هایی که نارس متولد شده‌اند گاهی از ۴ ماهگی هم شروع می‌شود و تا سن دو سالگی ادامه می‌یابد.

مصرف قطره آهن با شیر

این دارو را باید بین دو وعده شیر به کودک بدهید و اگر امکان دارد تا یک ساعت بعد از آن شیردهی انجام نشود.  

موارد منع مصرف قطره آهن (قطره فروس سولفات)

  • به تاریخ انقضای قطره آهن (Ferrous Sulfate Drop) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره آهن را به افراد دیگر توصیه نکنید.

چنانچه فرزندتان شرایط یا بیماری خاصی دارد، قبل از تجویز این دارو، به پزشک متخصص اطفال اطلاع دهید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارد:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد

قطره آهن

تداخلات دارویی قطره آهن

 تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو برای کودکتان، لیست تمام داروهایی که فرزندتان مصرف می‌کند اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک در میان بگذارید.

عوارض قطره آهن  

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض در کودکتان در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض این دارو عبارتند از:

  • سیاه شدن دندانها
  • دل درد
  • تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • مدفوع تیره رنگ

شرایط نگهداری قطره آهن   

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

شروع گفتگوی آنلاین با متخصص کودکان

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستاره
ستاره
1 ماه قبل

سلام

مامان رضا
مامان رضا
1 ماه قبل

سلام لطفاً پاسخگو باشید …
من پسرم تازه داره از دوماهگی درمیاد. شیر خشک میخوره ..کی بهش قطره ی آهن بدم و چقدر؟

افسانه
افسانه
7 ماه قبل

سلام من بچم ۲۰روزشه بردمش بهداشت منطقه براش قطره اهن داده مگه میشه؟

نرگس
نرگس
10 ماه قبل

چند قطره باید داد به بچه

پرستو
پرستو
11 ماه قبل

سلام
پسرم یک سال و پنج ماهشه
امروز به جای ۱۵ قطره اشتباهی ۲۵ قطره اهن دادم بهش
از غروب تا حالا تهوع داره و بالا میاره احساس میکنم از اینه؟
تو رو خدا کمک کنید

سبحان
سبحان
1 سال قبل

من دخترم ده ماهه هستش چند قطره آهن در روز باید بهش بدم یا چند سی سی باید بهش بدم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام پسرم کم خونه کم خونیش روی ۹ هستش چ مقدار قطره اهن باید بهش بدم روزانه و هشت ماهشه

امیرحسین
امیرحسین
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

سلام پسرم کم اشتها و ۱کم رنگ پریده است ۱۳ماه دارد ولی من به طور مرتب قطره اهنسو ندادم

دکمه بازگشت به بالا