تفاوت قطره نفازولین چشمی و بینی چیست؟قطره نفازولین برای کرونا چه اثری دارد؟

قطره نفازولین چشمی در بینی برای کرونا چگونه استفاده می شود؟

آشنایی با مصارف داروی نفازولین ( اسپری و قطره بینی) Naphazoline

از اسپری نفازولین در مواردی به صورت موقت برای تسکین دادن سوزش های چشم که از حساسیت های هوایی و یا آلرژی ها به وجود می آید استفاده می شود.
نفازولین مصرف دارویی زیادی داردکه از جمله ی این ها خارش ها، سوزش و یا تحریکاتی که در بینی اتفاق می افتد است،  در موارد مصرفی چشمی زمانی از این دارو استفاده می گردد که چشم بر اثر باد و یا گردو غبار و حتی در هنگام رانندگی بیش از حد دچار سوزش و یا آلرژی می شود. در واقع باید گفت که از این دارو برای کم تر کردن علائم رینیت و سینوزیت استفاده می شود.

مکانیسم تاثیر گذاری داروی نفازولین Naphazoline

قطره نفازولین به عنوان آمین تقلید کننده سمپاتیک در بدن انسان وارد عمل می گردد، زمانی که چشم و یا بینی دچار سوزش و یا آلرژی می گردد این دارو با ایجاد تحرک در گیرنده های آلفا، این عروق را تنگ می کند و باعث جلوگیری از سوزش می گردد.

در صورت عدم تمایل از مراجعه حضوری به متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص چشم می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص گوش، حلق و بینی و دکتر آنلاین چشم پزشک، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

فارماکوکینتیک داروی نفازولین Naphazoline

زمانی که این دارو مورد استفاده قرار می گیرد به صورت تقریبی ۱۰ دقیقه بعد شروع به تاثیرگذاری می کند و اثر آن ۲ الی ۶ ساعت در بدن می ماند.

منع مصرف داروی نفازولین Naphazoline

از نفازولین در گلوکوم به وسیله زاویه نازک نباید استفاده شود، مگر این که شرایط خاصی وجود داشته باشد.

عوارض جانبی موجود در داروی نفازولین Naphazoline

در هنگام مصرف این دارو ممکن است در بینی سوزش و یا خشکی آب بینی به وجود آید. هنگام مصرف چشمی احتمال وجود خشکی، سوزش و یا فشار در داخل چشم نیز وجود دارد و در حالت کلی وجود بالا رفتن فشار خون، خستگی، سردرد، تعریق و تهوع نیز وجود دارد.

تداخلات دارویی نفازولین Naphazoline

زمانی که نفازولین با داروی ماپروتیلین استفاده گردد موجب تداخل دارویی می شود و حتی مصرف با قرص های ضدافسردگی سه حلقه ای ممکن است فرد را دچار افزایش فشار خون کند.

هشدار های داروی نفازولین Naphazoline

  1. به دلیل پایین بودن سیستم عصبی کودکان و نوزادان استفاده از این دارو باید با توصیه پزشک باشد زیرا ممکن است مشکلاتی در سیستم عصبی بوجود آورده و کودک دچار پایین آمدن دمای بدن و اغماء گردد.
  2. اگر از این قطره به صورت مکرر و چند روز پشت سرهم استفاده شود ممکن است باعث ایجاد خشکی و سوزش در بینی شود.
  3. این دارو حتما باید براساس توصیه پزشک تجویز گردد و میزان استفاده از نفازولین بیشتر از ۷۲ ساعت نباشد.

توصیه های دارویی نفازولین Naphazoline

  1. در هنگام استفاده از این دارو باید بازه ی زمانی را در نظر گرفت و بیش از ۳ الی ۴ روز از آن استفاده نکرد مگر در مواقعی که دستور پزشک باشد.
  2. موارد استفاده ی این دارو برای کودکان و نوزادان مناسب نمی باشد.

ارتباط مستقیم انلاین با متخصص چشم پزشک

۲.۸/۵ (۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
31 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا ع
زهرا ع
17 روز قبل

من گوش دردم و قطره نفازلین داشتم ریختم تو گوشم ایا مشکلی پیش نمیاد

بینام
بینام
2 ماه قبل

آقایان و خانم ها سلام هر کس گرفتگی بینی داره شب که میخواد بخوابه بخار بده سرتون رو با دستمال ببنده.وبخوابه چند روز پشت سر هم

تاعل
تاعل
2 ماه قبل

۶

پریسا
پریسا
2 ماه قبل

سلام من نزدیک یک هفته میشه چشمم ویروس گرفته هم قرمزه هم ورم داره یکمم دردمیکنه اگر نفازولین چشمی استفاده کتم درست میشه؟

ساناز
ساناز
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببخشید من ۲۰روز پیش عمل زینو پلاستی داشتم الان آنفولانزا گرفتم اکتو کلد سیتریزین آنتی هیستامین آمپول دگزا زدم ولی بی فایده بوده آبریزش و عطسه ام ب هیچ وجه بند نمیاد میتونم قطره ی مومتازون یا نفازولین استفاده کنم

مهدخت
مهدخت
3 ماه قبل

سلام دو روزه دخترم ساله ام چشماش بی جهت متورم شده وازش عفونت خارج می شه خواستم بدونم قطره ی ناپلئون چشمی برای استفاده مناسبه؟

سام
سام
7 ماه قبل

سلام من سوالا رو خوندم و میخوام بگم من این مشکلو همیشه داشتم چون حساسیت فصلی دارم و اول بهار و پاییز کاملا بینی من کیپ میشه و نمیتونم بخابم.من هم همیشه نفازولین و فنیل افرین استفاده میکردم هر شب حداقل دوبار.اما دیدم نمیشه پس با تمام مشکلات دیگه مصرف نکردم و به سختی میخابیدم اما بعداز چند روز که استفاده نکردم کمکم بینی من به صورت طبیعی درومد و دیگه اونجوری بینی من کیپ نمیشه و اگه سرما بخورم یبار ممکنه استفاده کنم اونم فقط یبار.
ضمنا من بجای قطره از قرص سیتریزین یا انتی هیستامین استفاده میکنم.و بسیار کمکم کرد البته اگه خواستین شما بجای قطره قرص استفاده کنین حتما به دکتر بگین و طبق دستور استفاده کنین.

حسن
حسن
پاسخ به  سام
3 ماه قبل

سلام چطوری میشه از قطره نفازلین دست کشید من۱۵ روزه بینیم کیپ میشه واز قطره نفازلین استفاده می‌کردم امروز دیدم بینیم زخم شده

علی اصغر حیدری
علی اصغر حیدری
7 ماه قبل

چه خطری داره به جای استریل چشمی استریل بینی نازوفرین استفاده کنیم

فتانه
فتانه
پاسخ به  علی اصغر حیدری
7 ماه قبل

استفده قطره نفازولین بینی در چشم چه عوارضی دارد

سلطانی 34ساله
سلطانی 34ساله
7 ماه قبل

چند ماهه گرفتگی بینی دارم شبا نمی‌تونستم بخوابم بدون توصیه پزشک قطره نفازولین مصرف میکنم الان عادت کردم به قطره هر چهار ساعت باید مصرف کنم در غیر این صورت نمیتونم نفس بکشم درضمن حامله هستم هفت ماهه الان نمیدونم چیکار کنم به پزشک هم مراجعه نکردم لطفاً کمکم کنید

احمدی
احمدی
10 ماه قبل

با سلام
ببخشید من از قطره ی نفازولین روزی یک یا دو بار استفاده میکنم۵در صد چون مشکل تنفسی دارم وشبها نمیتونم بخوابم
مجبورم هر شب یک بار استفاده کنم برای اینکه تا صبح بتونم چند ساعت بخوابم .به نظر شما مشکلی ایجاد میکنه

سوران رسولی
سوران رسولی
1 سال قبل

من چشم به جوش خورده توست،جوشکاری الان چشمم تار میبینه

امین قفقازی
امین قفقازی
1 سال قبل

سلام خسته نباشین
من تقریبا اکثر مواقع بینیم کیپ میشه وحساسیت سینوزیت دارم..مجبورم تعداددفعات زیاد ازقطره بینی استفاده کنم…خصوصا درزمان خوابیدن چون واقعا تنفسم سخت میشه..خواستم بدونم چون مجبورم زیاد مصرف کنم مشکلی پیش نمیاد؟ممنونم

آترین
آترین
پاسخ به  امین قفقازی
7 ماه قبل

سلام من هم مشکل دوستان رو دارم، در طول شبانه روز چند بار از قطره نفازولین بینی استفاده میکنم چون مشکل تنفسی دارم لطفاً راهنماییم کنید

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من مدت هاست که از قطره نفازولین بینی استفاده میکنم دیگه بدون ریختن این قطره نمیتونم نفس بکشم چندین بار در طول شبانه روز استفاده میکنم لطفا منو راهنمایی کنید آیا جایگزین مناسب تری هست ممنون از شما

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من مدتهاست از قطره بینی نفازولین استفاده کردم و الان بدون ریختن این قطره نمیتونم نفس بکشم باید چکار کنم که بتونم این قطره رو ترک کنم

حمزه صادقی
حمزه صادقی
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام ،من مدتی است که از قطره نفازلین چشمی برای گرفتگی بینی استفاده میکنم وحالا بدون آن نمیتوانم نفس بکشم حالا برای ترک آن وداروی جایگزین باید چه کار کنم.

ناصر امینی
ناصر امینی
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

من از قطره بینی استفاده می کنم و بدون ان نمیتوانم با بینی نفس بکشم لطفا راهنمایی فرمایید.

هادی
هادی
2 سال قبل

سلام روز بخیر ایا میشود قطره های چشمی و بینی رو که اسم مشابهی دارند به جای هم استفاده کرد؟مکانیستم عملشون فرقی نداره؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  هادی
2 سال قبل

خیر نمیشه

ساحل
ساحل
پاسخ به  هادی
20 روز قبل

سلام روز بخیر قطره نفازولین بینی برای عطسه ی مکرر پاسخ میده ؟

سهراب بنادری
سهراب بنادری
2 سال قبل

چون من بخاطر داشتن استرس واضطراب مدام داروهای آرامبخش و ضد اضطراب وضدافسردگی مصرف کرده ام وهنوز هم کم وبیشی داروهای آرامبخش مصرف میکنم باعث شده آبریزش بینی داشته باشم مخصوصاً هنگام غذاخوردن و.همچنین موقعیکه ازخواب بیدار می‌شوم آبریزش بینی خیلی اذیتم میکنه انواع و اقسام داروهای ضدحساسیت مصرف کرده ام.ولی متاسفانه تاثیر بسزایی نداشته نمی‌دونم چکارکنم

دکترگیلدا گیوه چی
پاسخ به  سهراب بنادری
2 سال قبل

سلام
بهتر هست که معاینه بشید
اگر که بررسی های لازم از جهت بینی و سینوس هاتون انجام بشه و مشخص بشه اگر آلرژی هست
بهتر هست به کلینیک آلرژی مراجعه کنید.

زهرا کوشکی
زهرا کوشکی
2 سال قبل

سلام من چند وقت هست که گرفتگی بینی دارم و شب از تنگی نفس از خواب بیدار میشم چند وقت هست از قطره نفازولین استفاده میکنم دوسه ساعتی خوب میشم بعد دوباره علائم برمیگرده الان حس بویایی و چشایی ندارم چند وقته بخاطر گرفتگی بینی ممنون میشم راهنماییم کنید

محمدی
محمدی
2 سال قبل

سلام ، من پسر پنج ساله ای دارم که روز سوم ریختن قطره ی نفازولینش فرا رسیده ، اما امروز ببینش ضربه خورد و خون دماغ شد ، الان ضرر ی نداره قطره تو بینیش بریزم ؟؟؟

محمدرضا
محمدرضا
2 سال قبل

آیابیماران کرونایی میتوانندازقطره ی نفازولین
چشمی برای بهبودتنگی نفس استفاده کنند‌

ارشیل
ارشیل

سلام من دو روزه قطره چشمی ناپریون برای بینی استفاده می کنم الان لثه من دچار خارش و مورمور شدید شدم خیلی اذیت میشم آیا ربطی به این قطره داره؟

دکمه بازگشت به بالا