داروی دیفن هیدرامین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Diphenhydramine

نام تجاری

Allermax , Aler –Tab , Allergy , Altaryl , Children’s Allergy , Benadryl Cough , Benadrylhist , Dytuss , Q-Dryl , Siladryl , Silphen Cough , Simply Sleep , Sleep-ettes , Sominex Maximum , Strength Caplet , Theraflu Thin Strips Multi Symptom , Triaminic Thin Strips , Cough & Runny Nose , Unisom Sleepgels Maximum Strength , Valu-Dryl Benadryl ,

کاربرد

تسکین سرفه ، عطسه ، آبریزش بینی و حساسیت

اشکال دارویی
آکتوس ، گلیدیپیون ، گلیزوفار

نام تجاری ایرانی:
گلوتازون ، گلیتوز ، پیتوز
اطلاعات دارویی پیوگلیتازون
اطلاعات داروها : انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن، توسط لوزالمعده ساخته می‌شود. این به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. اگر بدن شما به اندازه کافی انسولین را برای رفع نیازهایش نسازد و یا اگر از انسولینی که می‌سازد، به طور مؤثر استفاده نکند، درنتیجه بیماری به نام دیابت ملیتوس (دیابت قندی) ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به دیابت برای کنترل مقدار گلوکز (قند) در خون نیاز به درمان دارند؛ زیرا که کنترل خوب میزان قند خون، خطر ابتلا به عوارض بعدی را کاهش می‌دهد. برخی افراد می‌توانند قند خونشان را با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی‌شان کنترل کنند، اما برای افراد دیگر، در کنار تغییر در رژیم غذایی، دارو نیز تجویز می‌شود.
پیوگلیتازون حساسیت سلول‌های بدن شما را به انسولین افزایش می‌دهد (بنابراین به ازای همان مقدار انسولین در جریان خون، گلوکز بیشتری به داخل سلول‌ها جذب می‌شود). پیوگلیتازون را می‌توان به‌تنهایی استفاده کرد ولی معمولاً در کنار متفورمین و یا داروهای ضد دیابت دیگر مصرف می‌شود.
موارد منع مصرف داروی پیوگلیتازون
• به تاریخ انقضا داروی پیوگلیتازون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی پیوگلیتازون را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی پیوگلیتازون را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید. زیرا دچار کاهش قند خون می‌شوید.
• تداخل دارویی پیوگلیتازون را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
تداخل دارویی پیوگلیتازون
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
دارویی که ممکن است بر حذف داروی پیوگلیتازون از بدن و عملکرد آن تأثیرگذارند، عبارت‌اند از: گمفیبروزیل و ریفمایسین‌ها (مانند ریفامپین / ریفابوتین).
بسیاری از داروها می‌توانند سطح قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهند و کنترل قند خون شما را با مشکل مواجه کنند. قبل از اینکه شما استفاده از هر نوع دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دهید، با دکتر یا داروساز خود در مورد چگونگی مصرف دارو (دارویی که بر سطح قند خون شما مؤثر است) صحبت کنید. سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و اگر تغییر ناگهانی در قند خون (قند خون بالا یا پایین) خود دیدید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا دوز دارو، برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما را تغییر دهد.
داروهای بتا بلاکر (مثل متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از بروز تپش قلب که معمولا در مواقع افت قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می‌شود، جلوگیری ‌کند. سایر علائم افت قند خون، مانند سرگیجه، گرسنگی و یا عرق کردن، تحت تأثیر این داروها نیستند.
نکاتی که قبل از مصرف پیوگلیتازون باید در نظر گرفته شود:
برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف پیوگلیتازون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
• در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• درصورتی‌که هرگونه بیماری کلیوی دارید.
• اگر شما مبتلا به پورفیری (یک بیماری ارثی خونی نادر) هستید.
• اگر دچار مشکل قلبی و عروقی هستید.
• اگر دچار مسکل قلبی هستید.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو رادارید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
عوارض جانبی احتمالی داروی پیوگلیتازون
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:
• مشکلات بینایی، افزایش وزن، درد، علائم شبیه سرماخوردگی، عفونت‌های قفسه سینه، احساس لمسی، نفخ، افزایش خطر شکستگی استخوان، مشکلات خواب
اگر جز عوارضی که در بالا ذکر شد، متوجه عوارض زیر شدید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید:
• احساس مریضی بدون دلیل واضحی، درد شکم، خستگی، ادرار تیره، یرقان (زردی پوست یا سفیدی چشم)، خون در ادرار یا مشکلات مثانه مانند درد و یا افزایش فوریت برای رفتن به توالت (دلیل این است که در افرادی که داروی پیوگلیتازون را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان مثانه در آن‌ها تا میزانی افزایش می‌یابد).
• اگر مشکلی در مثانه‌تان حس کردید، با دکتر خود برای بررسی این نشانه‌ها مشورت کنید.
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی پیوگلیتازون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
نحوه نگه‌داری داروی پیوگلیتازون
• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
• دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.

۲.۵/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قلی‌زاده
قلی‌زاده
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آیا شربت دیفن هدرامین برای دیابتی ها ضرر دارد

دکمه بازگشت به بالا