داروی ایمی پرامین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Imipramine

آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی ایمی پرایمن Emipramine

ایمی پرایمن Emipramine  برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پزشکان از این دارو برای درمان شب ادراری در کودکان استفاده می کنند. با استفاده از این دارو در دوران افسردگی روحیه، اشتها، خواب و سطح انرژی شما باز می گردد و شما را به سمت زندگی روزمره بدون افسردگی می کشاند. همچنین ایمی پرایمن به کودک شما کمک می کند تا از شب ادراری نجات پیدا کند و از این قضیه دور شود. ایمی پرایمن در دسته داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای قرار دارد. این دارو با ترمیم تعادل نور اپی نفرین در مغز کار می کند. در شب ادراری این دارو بر روی استیل کولین تاثیر می گذارد و باعث رفع این بیماری می شود.

نحوه استفاده از Imipramine

ایمی پرایمن را باید مطابق دستور پزشک و همراه با غذا یا بدون غذا از طریق دهان مصرف کنید. مصرف این دارو در روز مطابق دستور پزشک باید صورت بگیرد که اصولا بین ۱ الی ۴ بار در روز می باشد. اگر در طول روز احساس خواب آلودگی دارید پزشک به شما مقدار یک عدد در طول روز، آن هم نزدیکی زمان خوابتان به شما پیشنهاد خواهد کرد. در افراد بزرگسال پزشک مقدار مصرف روزانه شما را بر اساس شرایط پزشکیتان تعیین خواهد کرد و در کودکان پزشک مقدار مصرف را بر اساس وزن بدن تعیین خواهد کرد. برای اینکه مبتلا به عوارض جانبی نشوید، پزشک مقدار مصرف شما را از کم شروع خواهد کرد.  در کودکان مبتلا به شب ادراری این دارو باید یک ساعت قبل از خواب مصرف شود. اگر کودک مبتلا به شب ادرای، اوایل شب رختخواب خود را خیس کند پزشک برای او تجویز مجزای زمانی خواهد داشت. لطفا از خود درمانی بپرهیزید و مقدار مصرف دارو را به دلخواه خود زیاد یا کم نکنید و دچار این تفکر اشتباه که مقدار مصرف زیاد باعث بهبودی می شود، نشوید چرا که با این کار خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهید.  اگر از این دارو برای درمان افسردگی استفاده می کنید فراموش نکنید که به سرعت اثر گذار نخواهد بود و به مدت ۳ هفته طول میکشد تا از فواید دارو به طور کامل بهرهمند شوید. در صورت بهبودی به هیچ عنوان  مصرف دارو را خود سرانه کاهش ندهید یا قطع نکنید چرا که شما با این کار شرایط  خود را بدتر خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین از طریق وب سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴، با دکتر آنلاین روانشناسی مشورت نمایید.

قرص ایمی پرایمن

اثرات جانبی داروی ایمی پرایمن Imipramine

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که سود  ایمی پرایمن برای شما بیشتر از عوارض آن می باشد و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • عوارض جانبی از جمله سرگیجه، استفراغ، اسهال، حالت تهوع، کاهش اشتها، خواب آلودگی، یبوست، سردرد، گرفتگی معده ممکن است رخ دهد که در صورت ادامه دار شدن این عوارض یا بدتر شدن حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • عوارض جانبی جدی از جمله تغییرات ذهنی و خلقی (به عنوان مثال ، گیجی ، افسردگی ، مشکلات حافظه) ، بزرگ شدن و دردناک بودن پستانها ، تولید غیر معمول شیر مادر ، قاعدگی نامنظم و دردناک ، سفتی عضلات ، بی قراری ، زنگ زدن در گوش ، مشکلات جنسی (به عنوان مثال ، کاهش توانایی جنسی ، تغییر در میل جنسی) ، لرزش ، بی حسی ، گزگز دست و پا ، درد ، قرمزی و تورم بازوها یا پاها ، مشکل در ادرار کردن. در صورتی که هر یک از این عوارض پدیدار شود سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده برخی از عوارض نادر مانند کبودی و خونریزی ، علائم عفونت (به عنوان مثال ، تب ، گلودرد مداوم) ، درد شدید معده و شکم ، ادرار تیره ، زردی چشم و پوست بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • در بعضی مواقع این دارو میزان سروتونین را افزایش می دهد بنابراین برای اینکه از عوارض آن جلوگیری کنید تمام داروهای مصرفی خود را به پزشکتان بگویید.
  • استفاده از ایمی پرایمن ممکن است عوارضی مثل ضربان قلب سریع ، توهم ، از دست دادن هماهنگی ، سرگیجه شدید ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، عضلات متلاشی ، تب غیر قابل توضیح ، تحریک و بیقراری غیرمعمول داشته باشد.
  • درد قفسه سینه ، ضربان قلب آهسته و سریع و نامنظم ، غش کردن ، تشنج ، اختلال گفتار ، ضعف در یک طرف بدن ، چشم درد و تورم و قرمزی ، گشاد شدن مردمک چشم از جمله عوارض بسیار نادر هستند که در صورت مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین از طریق وب سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴، با دکتر آنلاین روانشناسی مشورت نمایید.

همچنین در صورت عدم تمایل به مشاوره آنلاین می‌توانید به صورت حضوری به پزشک متخصص روانشناسی مراجعه کنید.

موارد احتیاط

  • چنانچه به مصرف داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای حساسیت دارید این موضوع را با روانشناس خود به اشتراک بگذارید.
  • اگر از بیماری خاصی رنج می برید نباید از این دارو استفاده کنید. در صورتی ک اخیرا دچار حمله قلبی شده اید قبل از استفاده از ایمی پرایمن با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در سابقه پزشکی خود مشکلات تنفسی، قلی، پرخوری عصبی، مشکلات کبدی  کلیوی داشتید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
  • قبل از اینکه جراحی کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید که این دارو را مصرف می کنید.
  • احتمال اینکه ایمی پرایمن حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند بسیار بالاست. بنابراین مدت زمان اندکی را در زیر نور آفتاب باشید
  • ایمی پرایمن کنترل قند خون را با مشکل رو به رو می کند بنابراین اگر دیابت دارید با پزشک خود مشورت کنید.
  • قبل از اینکه دارو را برای کودکان استفاده کنید حتما به بخش هشدارهای دارو مراجعه کنید.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود مگر به تجویز پزشک باشد.
  • مصرف ایمی پرایمن در دوران شیردهی توصیه نمی شود چرا که این دارو به شیر مادر منتقل می شود.

تداخلات دارویی ایمی پرایمن

تداخلات دارویی باعث افزایش احتمال ابتلا به عوارض جانبی جدی است، چرا که احتمال تغییر عملکرد دارو را دارد. هیچگاه بدون تایید پزشک خود دوز دارو را تغییر ندهید و از افزایش ، کاهش یا توقف دارو جدا خودداری کنید. تداخلات این دارو موجب:

  • اثرات آنتی کولینرژیک را تشدید می کند
  • اثرات مرکزی هیستامین را کاهش می دهد
  • اثرات افزاینده فشارخون را تشدید می کند.
  • هیپوناترمی را تشدید می کند.
  • اثرات کاهنده فشار خون را تشدید می کند.

نحوه مصرف داروی فراموش شده

اگر مصرف دارو را فراموش کردید ، در اولین زمان که به خاطر آوردید آن را مصرف کنید. اگر زمان مصرف بعدی نزدیک است پس بنابراین از مصرف مقدار فراموش شده صرف نظر کنید. هیچگاه برای جبران مقدار فراموش شده، مقدار مصرف دارو را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از ایمی پرایمن

  • داروی ایمی پرایمن را باید در دمای ۲۰-۲۵ درجه و دور از نور و رطوبت نگهداری کرد.
  • به هیچ عنوان دارو را در حمام یا مکان های مرطوب نگهداری نکنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.

۳.۲/۵ (۹ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سام نیباتی
سام نیباتی
28 روز قبل

دکتر دوز ۳۰ میلی گرم برام تجویز کرده و گفته بعد ۱ ماه افزایش دوز باید بده ولی بعد یک هفته بهترم

ساحل موید
ساحل موید
30 روز قبل

من چند سال تکرر ادرار زیاد داشتم الان روزی ۳ تا ایمی پرامین ۱۰ استفاده میکنم.با ارولوژیست هم مشورت کردم قرص وزیکر ۱۰ هم مصرف میکنم الان بدون دلیل و سابقه قبلی گرفتگی و درد شدید عضلات دارم .آیا تداخل دارویی ایجاد شده؟تجویز شما چی هست؟ممنون.

آخرین ویرایش 30 روز قبل توسط ساحل موید
Taheri
Taheri
1 ماه قبل

چندسال پیش بخاطرمشکلم دکترم برام تجویزکرد. الان دنبال همون مقدار ارامشم.حتی اگرشده برای نصف روز.

ابوالفضل
ابوالفضل
2 ماه قبل

سلام دکتر پسر من ۸ سالش یبوست شدید داشت الان دکت اینی پرامین شبی ی عدد تجویز شده ولی من خوندم نوشت برای افسردگی من می ترسم به پسرم قرص بدهم چکار کنم ممنونم

یزدان
یزدان
6 ماه قبل

سلام دخترم چنتا قرص ایمی پرامین را باهم خورده اشکالی دارد

یزدان
یزدان
پاسخ به  یزدان
6 ماه قبل

خواهش میکنم زود جواب بدین

حسین ستمکش
حسین ستمکش
7 ماه قبل

ترک کردن ایمی پرامین ۵۰.آگرومیگرن باعث خوابهای آشفته می‌شود

سهیل
سهیل
7 ماه قبل

سلام من ایمی پرامین ۱۰ وپاروکستین استفاده میکنم البته فقط شبها ونصفی پاروکستین میخورم ایا باهم تداخل دارویی دارن؟

عاطفه
عاطفه
11 ماه قبل

سلام دختر من ۸ ساله هستش ویکی ۵ساله هستن هردو تاشون هرروز شب ادراری دارن چه دارویی تجویز میکنین ممنون میشم راهنمایی کنین

سمیه
سمیه
11 ماه قبل

سلام دختر من۸ ساله هست یک هفته هست از ایمی پرامین استفاده می‌کنه اگه دارو را قطع کنم شب ادراریش برمیگرده آیا تاثیر دارو مثل دزمکس موقتی هست یا ممکنه کلا بهبود پیدا کنه؟

ایوب دولتیاری
ایوب دولتیاری
پاسخ به  سمیه
3 ماه قبل

دختر منم همین مشکل رو داره باید چیکار کنیم لطفا

مجیدقدمیاری
مجیدقدمیاری
1 سال قبل

سلام پسر ۹ساله ام شب ادراری داره دکتر۲۰عددایمی پرامین ۱۰,شبی یک عدد داداستفاده کردم تواون ۲۰روزدستشویی نمیکرد الان دوباره شب دستشویی میکنه میتونم دوباره ایمی پرامین بدم تاچند شب ?

آوا
آوا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آقای دکتر دختر من شب ادراری داره البته روزها هم قبل از اینکه بره دستشویی یه مقداری خودشو خیس میکنه متوجه نمیشه الان چند ماه از ایمی پرامین ۲۵استفاده میکرد شب ادراری نداشت الان دو هفته ای میشه که دیگه تاثیری نداره چی کارش کنم

مرادی
مرادی
1 سال قبل

سلام من قرص ویتامین b۱ سیصد و کپسول اوودین و قرص نورو بیوژل و آسنترا ۵۰ و آل دیو ایمی پرامین ۱۰ مصرف میکنم قرص اسنترت ک وقت ان بعد نهار بود را ساعت ۱۰ شب مصرف کردم و زمان مصرف ایمی پرامین هم هست حالا ایمی پرامین جه ساعتی مصرف کنم تا تداخل نداشته باشد با تشکر

اسد الله
اسد الله
2 سال قبل

سلام جناب دوکتور صاحب در شب ادراری چند هفته کودک دوا بخورد که سفا یاب شود

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  اسد الله
2 سال قبل

درود برشما.‌ مصرف دارو حداقل به مدت سه ماه لازمه البته بعد از سه ماه نیاز به ویزیت هست و لازم به ذکر است که احتمال عود وجود دارد.

زهرامحمدی
زهرامحمدی
پاسخ به  اسد الله
1 ماه قبل

سلام آقای دکترمن خانمی ۲۷ساله هستم از۱۷سالگی موقع خواب همش دستشویی میرم تاخوابم ببره که دیگه نرم چی استفاده کنم

دکمه بازگشت به بالا