داروی قطره گوش جنتامایسین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Gentamicin ear drops

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره گوش جنتامایسین (Gentamicin ear drops)

نام تجاری قطره گوش جنتامایسین

Genticin, Gentisone HC

کاربرد قطره گوش جنتامایسین

پیشگیری یا درمان عفونت گوش در کودکان و بزرگسالان

اشکال دارویی قطره گوش جنتامایسین

قطره

اطلاعات دارویی قطره گوش جنتامایسین

قطره گوش جنتامایسین برای عفونت‌های باکتریایی گوش تجویز می‌شود. این دارو باکتری‌های ایجاد کننده عفونت را از بین می‌برد. چنانچه گوش عفونی و متورم باشد (به عنوان مثال در اوتیت خارجی)، ممکن است پزشک قطره گوش جنتامایسین که حاوی هیدروکورتیزون (Gentison HC) نیز می‌باشد را تجویز کند که این قطره باعث درمان عفونت و همچنین کاهش التهاب می‌شود.

جهت کسب اطلاعات لازم در مورد این دارو می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی مشورت نمایید.

قطره گوش جنتامایسین

مقدار و روش مصرف قطره گوش جنتامایسین

  • قبل از شروع درمان با قطره گوش جنتامایسین (Gentamicin ear drops)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • قطره گوش جنتامایسین را دقیقاً همانگونه که پزشک برایتان تجویز کرده است، مصرف کرده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار یا مدت زمان مصرف خودداری نمایید.
  • دوزهای دارو را فراموش نکنید و چنانچه فراموش کردید به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. چنانچه نزدیک مصرف دوز بعدی می‌باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کرده و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید.
  • دوره درمان با قطره گوش جنتامایسین را کامل کنید، حتی اگر مدتی بعد از استفاده از این دارو، علائمتان از بین رفته باشد.
  • دوره درمان با قطره گوش جنتامایسین کوتاه مدت و معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز می‌باشد، اگر بعد از این مدت احساس می‌کنید که وضعیت بیماریتان بهتر نیست با پزشک مشورت نمایید.

مشاوره آنلاین گوش، حلق و بینی

طرز استفاده از قطره جنتامایسین

  1. قبل از استفاده از قطره گوش جنتامایسین، دستهایتان را بشویید و گوش خود را به آرامی با آب گرم تمیز نموده، سپس خشک نمایید.
  2. درپوش قطره را بردارید.
  3. دراز بکشید یا سر خود را کمی خم کنید به طوری که گوش آسیب دیده رو به بالا باشد.
  4. لاله گوشتان را به آرامی به سمت پایین بکشید تا مجرای گوش برای ورود قطره گوش کاملاً باز باشد.
  5. قطره چکان دارو را نزدیک گوشتان برده و با فشار دادن بطری، میزان داروی تجویزی را در گوش خود بریزید. برای جلوگیری از آلودگی دارو، سعی کنید سر قطره چکان به گوش یا دیگر سطوح برخورد نکند.
  6. یک تا دو دقیقه در همین حالت بمانید تا محلول از گوش بیرون نریزد و به قسمت آسیب دیده برسد. ممکن است برای جلوگیری از بیرون ریختن دارو از گوش، نیاز باشد یک تکه پنبه استریل را به آرامی بر روی گوش قرار دهید.
  7. اگر قطره برای هر دو گوشتان تجویز شده است این فرآیند را برای گوش دیگر نیز تکرار کنید.
  8. درپوش قطره را ببندید.

موارد منع مصرف داروی قطره گوش جنتامایسین

  • به تاریخ انقضای قطره گوش جنتامایسین (Gentamicin ear drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره جنتامایسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

قبل از تجویز دارو، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • میاستنی گراویس
از تمیز کردن داخل گوش با گوش پاک کن یا دیگر وسایل خودداری کنید زیرا ممکن است این وسایل به پوست ملتهب آسیب برسانند و اوضاع را بدتر کنند. فقط در صورت مشاهده ترشحات، قسمت بیرونی گوش خود را با یک پارچه یا دستمال تمیز پاک کنید.

از دیگر قطره‌های ضد باکتری گوش، می‌توان از قطره گوش میکساکورت، قطره بتامتازون گوش، قطره سیپلکس برای گوش نام برد. جهت کسب اطلاعات لازم و کامل در مورد قطره عفونت گوش، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با داروساز آنلاین مشورت نمایید.

تداخلات دارویی قطره گوش جنتامایسین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. به ویژه اگر قطره دیگری برای گوشتان استفاده می‌کنید حتماً به پزشک گوش، حلق و بینی اطلاع دهید.

قطره گوش جنتامایسین

عوارض جانبی قطره گوش جنتامایسین  

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. اگر هریک از علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا شدیدتر شد، با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض قطره گوش جنتامایسین عبارتند از:

  • تحریک خفیف
  • خارش یا سوزش

چنانچه علائم دیگری دارید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف قطره گوش جنتامایسین است، به پزشک خود اطلاع دهید.

شرایط نگهداری قطره گوش جنتامایسین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • چنانچه پس از اتمام دوره درمان با قطره گوش جنتامایسین، مقداری دارو در ظرف باقی مانده است آن را برای استفاده بعدی نگه نداشته و بطری را دور بیندازید. قطره‌های گوش را پس از باز شدن نمی‌توان بیش از ۴ هفته نگه داشت.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشک آنلاین گوش، حلق و بینی، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

شما عزیزان می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سؤالی درباره این دارو، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین گوش، حلق و بینی

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
www.patient.info

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هدیه
هدیه
1 سال قبل

گوشم عفونت و التهاب شدید داره دکتر امپول سفازولین،قرص مترونیزول و قطره جنتامایسین تجویز کرده،بعد ۲۴ ساعت عفنت کم شده ولی التهاب شدید داره میتونمم همراه اینا قطره دگزا هم برای التهابش استفاده کنم؟

علی
علی
پاسخ به  هدیه
6 ماه قبل

آیا قطره چشمی جنتامایسین را درگوش ریخت واستفاده کرد؟

سمانه
سمانه
2 سال قبل

سلام من ۳۵هفتم بارداریم قطره جنتامایسین به نی نی ضررداردبگیرم واستفاده کنم ممنون میشم پاسخ بدین

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سمانه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

شقایق خوش اخلاق
شقایق خوش اخلاق
2 سال قبل

سلام .. من دچار عفونت ادراری شدم و پزشک آمپول جنتامایسین برام نوشتن .تاالان سه تا شو زدم ولی گوش چپم احساس تورم و التهاب دارم .آیا ربطی به این آمپول داره ؟ چیکار باید بکنم ؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  شقایق خوش اخلاق
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
بله میتونه مربوط باشه. دارو رو قطع کنید و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا