پنتوپرازول، قرص پنتوپرازول چیست؟ فواید داروی پنتوپرازول در بارداری

کاربرد، مقدار و روش مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری پنتوپرازول (Pantoprazole)

پنتوپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI) است که در درمان برخی بیماری‌های گوارشی به کار می‌رود. این دارو با عمل اختصاصی بر روی پمپ پروتون، مرحله نهایی تولید اسید معده را مهار می‌کند از اینرو سبب کاهش مقدار اسید تولید شده در معده می‌شود.
نام تجاری پنتوپرازول

Protonix

کاربرد پنتوپرازول

درمان بیماری‌های مرتبط با اسید معده، رفلاکس معده، زخم معده و دوازدهه، عفونت هلیکوباکترپیلوری، سندرم زولینگر زیلسون

اشکال دارویی پنتوپرازول

قرص، کپسول، آمپول

قرص پنتوپرازول چیست؟

اطلاعات دارویی قرص پنتوپرازول

قرص پنتوپرازول برای پیشگیری از ایجاد زخم‌های معده و فرآیند بهبود زخم معده، کاهش علائم رفلاکس معده، از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری که سبب زخم معده می‌شود، و نیز برای کاهش عوارض گوارشی سایر داروها مصرف می‌شود.

در معده سلول‌هایی وجود دارد که اسید تولید می‌کنند و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می‌کنند. به این سلول‌های پمپ‌های هیدروژنی گفته می‌شود.

قرص پنتوپرازول جزء دسته داروهایی است که پمپ هیدروژن را مهار می‌کنند و در واقع اجازه تولید اسید معده را نمی‌دهند.

یکی از عوامل محافظت کننده در بدن اسید معده است که علاوه بر کمک به هضم غذا، باعث از بین رفتن میکروب‌ها و ویروس‌هایی می‌شود که از راه گوارش وارد بدن می‌شوند. قرص پنتوپرازول با کاهش اسید معده مقاومت بدن را کاهش می‌دهد و در صورت مصرف این دارو باید مراقبت بیشتری در خصوص مواد غذایی مصرفی کرد.

شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن و وب سایت پذیرش ۲۴، به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته سؤالات خود را در موردقرص پنتوپرازول از دکتر گوارش آنلاین بپرسید.

داروی پنتوپرازول

مقدار و روش مصرف قرص پنتوپرازول

  • قبل از شروع درمان با قرص پنتوپرازول (Pantoprazole)، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به قرص پنتوپرازول به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف قرص پنتوپرازول  با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی پنتوپرازول، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ قرص پنتوپرازول را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی باشد، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید.
  • اگر علائم بیماری شما بهتر نشد و یا حتی بدتر شد باید با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف قرص پنتوپرازول را باید تا کامل شدن دورۀ درمان ادامه دهید.
  • امکان دارد شروع اثر قرص پنتوپرازول مدتی طول بکشد، جهت کاهش درد معده در این مدت می‌توان با تشخیص پزشک از ضد اسیدها استفاده کنید.
  • قرص پنتوپرازول یا کپسول پنتوپرازول را به صورت کامل همراه با یک لیوان آب بلعیده و از باز کردن، خرد کردن و یا جویدن آنها خودداری کنید.
  • بهتر است قرصقرص پنتوپرازول یا کپسول پنتوپرازول یک ساعت قبل از صبحانه مصرف شود.
  • داروی پنتوپرازول در درمان میکروب معده (هلیکوباکتر) ممکن است همراه با چند نوع آنتی‌بیوتیک تجویز شود که باید مقدار و ساعت مصرف قرص پنتوپرازول را دقیقاً مطابق تجویز پزشک انجام دهید.

موارد منع مصرف قرص پنتوپرازول

  • به تاریخ انقضای داروی پنتوپرازول (Pantoprazole) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی پنتوپرازول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

در صورت داشتن شرایط یا بیماریهای زیر، قبل از تجویز پنتوپرازول، پزشک را از آنها مطلع سازید:

  • حساسیت به این دارو یا داروها و مواد دیگر
  • بارداری
  • شیردهی
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات معده
  • سرطان معده
  • لوپوس
  • کمبود روی یا مستعد بودن به آن

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قرص پنتوپرازول

  • مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی‌شود و بهتر است از داروهای جایگزین برای درمان طولانی مدت استفاده نمایید.
  • پنتوپرازول درمان فوری برای سوزش معده محسوب نمی‌شود.
  • باتوجه به این نکته که اسید معده باعث از بین رفتن بسیاری از میکروب‌هایی می‌شود که از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود؛ کمبود اسید معده می‌تواند دفاع بدن در مقابل عوامل باکتریال و آمیبی را کاهش دهد. لذا افرادی که پنتوپرازول مصرف می‌کنند باید بیشتر به مسائل بهداشتی توجه کنند.
  • مصرف طولانی مدت این دارو در موارد نادر، ممکن است باعث کمبود ویتامین ب۱۲ و منیزیم خون شود.
  • مصرف طولانی مدت پنتوپرازول، پوکی استخوان را تشدید و خطر شکستگی استخوان را مخصوصاً در افراد مسن افزایش می‌دهد.
  • پنتوپرازول ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی و یا سرگیجه شود، بنابراین از کارهایی که به هوشیاری نیاز دارند مانند رانندگی پرهیز کنید.

تداخلات دارویی قرص پنتوپرازول

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی داروها شود. بنابراین برای مصرف قرص پنتوپرازول، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

برخی از داروهایی که با داروی پنتوپرازول تداخل دارویی دارند، عبارتند از:

عوارض قرص پنتوپرازول

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

برخی عوارض قرص پنتوپرازول عبارتند از:

در صورت وجود علائم زخم و خونریزی معده مانند تیره شدن رنگ مدفوع، اسهالی که خوب نشود، درد گلو، درد قفسه سینه، درد یا سوزش شدید معده، مشکل در بلع، سردرد مداوم، افزایش درد بدن و یا عضله و مفصل و همچنین تغییرات الگوی ادراری، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین هر حالت ناراحت‌کننده‌ای که فکر می‌کنید به دلیل مصرف پنتوپرازول ایجاد شده است، با پزشک خود در میان بگذارید.

توجه:  در صورت سوزش شدید معده باید به پزشک مراجعه شود، مخصوصاً در بیمارانی که مشکوک به درد قلب هستند.

شرایط نگهداری قرص پنتوپرازول

  • قرص پنتوپرازول را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • قرص پنتوپرازول را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

سوالات متداول درباره قرص پنتوپرازول

پاسخ سوالات از نظر و مورد تایید اقای دکتر بهفر پاکباز متخصص معده و گوارش می‌باشد.

پنتوپرازول چه دارویی است؟

قرص پنتاپرازول ازدسته داروهای مهارکننده اسید معده هست به اصطلاح جزو خانواده داروهایPPIهست(مهارکننده پمپ پروتون هست).

قرص پنتوپرازول یا امپرازول

قرص پنتاپرزول و امپرازول هردوازیک خانواده دارویی هستند وهردو اسید معده راسرکوب میکنند.

زمان مصرف قرص پنتوپرازول

بهترین زمان مصرف قرص پنتوپرازول بامعده خالی صبح ها نیم ساعت قبل صبحانه هست.

تداخل دارویی پنتوپرازول

ضمنا تداخل دارویی خیلی قوی نداره بیشتر درکسانیکه قرص قلبی پلاویکس مصرف میکنند تداخل دارویی مشاهده شده واثرات داروی پلاویکس راممکنه کم کند.

مصرف پنتوپرازول در شب

درصورت لزوم می‌توان قرص پنتوپرازول شب‌ها نیم ساعت قبل شام هم مصرف کرد.

قرص پنتاپرازول برای زخم معده

بیشترین مصرف قرص پنتاپرازول برای درمان سوهاضمه و بیماری رفلاکس اسید معده که با علائم ترش کردن وسوزش جناق سینه ودردمعده تظاهر پیدامی‌کند.همچنین درمان زخم‌های معده واثنی عشر هم استفاده می‌شود.

مصرف قرص پنتوپرازول در بارداری

پنتاپرازول منعی در بارداری ندارد و در صورت لزوم با نظر پزشک معالج می‌توان مصرف نمود.

آیا قرص پنتوپرازول خواب آور است؟

قرص پنتوپرازول گاها باعث سرگیجه میشود.ولی خواب الودگی واضح معمولا خیر.

باتوجه به وضعیت کنونی پاندمی ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین، از طریق مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین دکتر آنلاین گوارش، تلفنی و متنی مشاوره بگیرید.

ویزیت متخصص گوارش و معده

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط . فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن با توجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.
شروع گفت و گو با پزشک متخصص معده و گوارش

دکتر بهفر پاکباز

دکتر بهفر پاکباز فوق تخصص گوارش و کبد بالغین، دارای بورد فوق تخصصی
عضو انجمن گوارش و کبد ایران هستند.
حیطه فعالیت ایشان در زمینه‌های کبدچرب، سوءهاضمه، سندروم روده تحریک‌پذیر، رفلاکس و دردمعده، خونریزی‌های دستگاه گوارش، سندروم روده تحریک پذیر
یبوست مزمن، بیماری‌های کیسه صفرا، همورویید و شقاق، سوهاضمه دردو ورم معده و روده، زخم معده واثنی عشر، رفلاکس معده، انجام اندوسکوپی و کولونوسکوپی تشخیصی و درمانی است.

۳.۴/۵ (۱۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
103 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احتشام
احتشام
4 روز قبل

سلام من مشکل برگشت غذا به قسمت گودی ته گردن یاگلو دارم وخیلی ناراحتم میکنه وقرص پنتوپرازول نیم ساعت قبل از صبحانه میخورم آیا کلیدینیوم سی هم را می‌توان هم زمان خور؟ راهنمایی بفرمایید

احمد عبادلاهی کد ملی،,1551192985
احمد عبادلاهی کد ملی،,1551192985
27 روز قبل

من معده درد دارم واحساس میکنم همیشه سیرم

سیده زهرا تبوتی
سیده زهرا تبوتی
2 ماه قبل

سلام آقای دکتر من ۷۱ سالمه پوکی استخوان دارمو۸ ساله که قرص سوپرا کل و. سالی دو بار تزریق برولیا ۶۰ دارم حدود یکساله بعلت ترش کردن خیلی زیاد وغیره قابل تحمل قرص ونتو پرازول ۲۰ استفاده میکنم که بسیار موثره حال با توجه به اینکه این دارو باعث پوکی استخوان میشه چه کنم آیا داروی جایگزینی هست ممنون و سپاسگزارم که پاسخ رومیفرمایید

محمد علی سراوانی
محمد علی سراوانی
2 ماه قبل

سلام دکتر
سول دارم

سهراب
سهراب
3 ماه قبل

سلام حدود ۶ماه هست رفلاکس داشتم بعد حالت تهوع گرفتم اسهال استرس هم داشتم رفتم دکتر آندوسکوپی کردم گفت میکروب معده داری ورم معده هم داری خیلی استرس دارم اسید معده اصلأ کنترول نمیشه چیکار کنم

رضا
رضا
پاسخ به  سهراب
22 روز قبل

اواین کاری ک میکنی استرستو کنترل میکنی چون استرس باعث تشدید این میکروب میشه بعد برای رفع این مشکل از قرص بیسموت ساب سیترات ب صورت ۱۲ ساعت یبار استفاده بکن و از پنتوپرازول صب ها ناشتا بخور تا میکروبتو بشوره ببره بعد یه ماه دوباره آزمایش باکتری معده ازطریق خون بده ببین چقد کم شده . اگ استرس هم زیاد داری برو دکتر روانپزشک یه قرص استرس بنویسه همراه این قرصات استفاده بکن .میکروب معده یکم مقاومه و بادارو حل میشه ولی باید از بعضی چیزا درطول درمال پریز بکنین مثل لبنیات و مشروبات الکلی که ب هیچ وج نخورید و قلیان و قهوه .ترشی جات با تشکر

سکینه
سکینه
3 ماه قبل

سلام یک دو هفته هست گلوم از داخل ریخته بیرون قبلاً یدکتر رفته بودم میکروب و فلاکس. معده داشتم خوب شدم الان باز دوباره عود گرده قرص پنتوپرازول هر دوازده ساعت یکی دکتر گفته بخور چه کار کنم که خوب بشم چون گلوم اذیتم مکنه

حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام آقای دکتر من التهاب شدید معده و کولیت عصبی روده دارم چیکار باید بکنم چی مصرف کنم یبوست شدید هم دارم

بتول سهرابی
بتول سهرابی
6 ماه قبل

سلام اقای دکتر من هر روز قهوه میخوردم والان حالت تهوع و ورم معده دارم میتونم قرص پنتوپرازول استفاده کنم چندروز باید بخورم ؟البته قرص آهن و کلسیم وواناکلسی تریول میخورم تداخل دارویی ندارن با هم اگر پنتاپرازول استفاده کنم همراه این داروها

مریم عظیمی
مریم عظیمی
6 ماه قبل

من هفت هفته باردارم میتونم قرص پنتو بخورم

کریمی
کریمی
9 ماه قبل

سلام آقای دکتر من پارسال عمل کیسه صفرا انجام دادم این روزها با مشکل سردرد شدید مواجه هستم آزمایش دادم هم قند خون و تی جی خونم بالا هست قند خونم ۱۰۵و تی جی خونم ۵۳۰میباشد برای رهایی از این سردرد چکار کنم لطفاً راهنمایی فرمایید ممنون از شما

بتول
بتول
9 ماه قبل

سلام نورلپازل ایا خواب الوده گی دارد

علی کرم
علی کرم
پاسخ به  بتول
3 ماه قبل

سلام دکترجان من ازسنقروکلیایی طلب راهنمایی دارم خانمم شکمش مدتی است بزرگ شد ه وتنگی نفس داره آیارفلکسه ‌

ستایش
ستایش
10 ماه قبل

با سلام.
من ۲۱ سالمه ، به مدت سه روز بخاطر فوت یکی از عزیزانم چیزی نمیخوردم تا اینکه غذا خوردم و به شدت معده درد ، سرگیجه ،حالت گنگ بودن و حالت تهوع و استفراغ و سستی داشتم.به متخصص مراجعه کردم و این قرص رو همراه قرص آهن و سرم های عضلانی تجویز کردن.بعد از یک مدت مصرف قلبم شروع به درد گرفتن و دست چپم بی حس و عضلات گردنم گرفته شد میتونه از این قرص باشه ؟

زهراسادات
زهراسادات
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر،من ۴ماه باردارم ۲ماه احساس پشت حلق دارم حتی غذاهم نمیتونم بخورم حس خلط بهم دست میده دکتررفتم گفت رفلاکس معده هست پنتوپرازول بهم شب صبح شب ناشتا،ایابرام مضرنیست؟باوجودبارداری،واینکه تشخیص درسته بنظرشما؟؟

رقیه ابایی
رقیه ابایی
پاسخ به  زهراسادات
2 ماه قبل

سلام آیا مصرف زیاد ماپروتیلین بنا به‌دستور پزشک عوارض دارد

سجاد
سجاد
10 ماه قبل

سلام صبح شما بخیر بنده از معدم خون میاد موقع استفراغ ایا پنتو و اوزانیوم ۴۰ جوابگو هست

هوشنگ‌
هوشنگ‌
1 سال قبل

سلام‌‌خسته‌‌نباشید‌.من‌‌اقاهستم‌۴۴سالمه‌وحدود۸سال‌ناراحتی‌‌‌‌دردمعده‌دارم‌والان‌حدود‌۵‌ماهه‌که‌غذا‌هر‌لقگه‌‌گیخورم‌تو‌گودی‌‌سینه‌‌‌‌غذامیمونه‌وبا‌حر‌کت‌‌دست‌ازبالا‌به‌پایین‌روی‌معده‌‌‌‌‌‌ماساژمیدم‌وحالا‌انگار‌بعداز‌‌غذا‌اب‌‌دهانم‌‌‌‌زیادگیشه‌‌‌وحالت‌‌‌تهو‌‌‌است‌‌‌ولی‌‌‌‌‌غذاسر‌‌‌جاشه‌‌‌وگاهی‌‌‌سردرد‌.خونریزی‌اصلا‌ندارم‌.‌روزی‌‌۵تا‌قرص‌‌معده‌‌میخورم‌‌‌‌‌.‌‌‌این‌‌چه‌‌بیماریه‌وبایدچی‌مصرف‌کنم‌قرص‌.باتشکر.

حسین رضایی
حسین رضایی
1 سال قبل

شب چند ساعت بعد از شام خوردن قرص پنتوپرازول اشکالی ندارد

مجید صادقی ارجمند
مجید صادقی ارجمند
1 سال قبل

سلام دکتر من طپش قلب داشتم قرص پنتوپرازول خوردم خوب شدم ادامه بدهم یا دارو قطع کنم

محمد رضا فیض ابادی
محمد رضا فیض ابادی
پاسخ به  مجید صادقی ارجمند
1 سال قبل

شب پنتو پرازول بخریم اشکال دارد صبح فراموش کردم الان ترش کردم عجیب

بهناز
بهناز
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من مدتیه که در قسمت قلبم و شانه چپم درد و گرفتگى دارم دوبار شدید بوده بحدى که نفسم بالا نمیومد نوار قلبم مشکلى نداشت.دکتر عمومى پنتوپرازول تجویز کرده
ایا این قرص میتونه بمن کمک کنه؟

فرزین
فرزین
پاسخ به  بهناز
9 ماه قبل

سلام من هم چهار پنچ روز میشه با مشکل مواجه شدم آیا شما خوب شدین میشه راهنمایی کنید ممنون

رضا
رضا
پاسخ به  فرزین
22 روز قبل

آره خوب میشی صددرصد یکم استرستو میاری پایین استرس باعث تشدید میشه و قرصای بیسموت رو هر۱۲ ساعت یکبار بخور تا یه ماه بعد یه آزمایش میکروب معده ازطریق خون بده ببین تا چ حدی رسیده

رضا
رضا
پاسخ به  بهناز
22 روز قبل

آره مربوط ب قلبت نیس منم اینطوری ک میگی شده بودم از باکتریه معده هست ک استرس هم میگیری میزنه ب درد شانه هاو سینه و پشت کمر وبازوها

فریدون
فریدون
1 سال قبل

سلام بامصرف پنتوپازول۴۰قرص پروپرانول ۱۰مشکلی ندارد

اعظم
اعظم
1 سال قبل

سلام من ورم معده دارم الآنم آزمایشم نشون داده میکروب معده دارم بهم پنتو پرازول واموکسی ومترونید ازول دادن میتونم هم صبح وهم شب از پنوپرازول استفاده کنم خیلی احساس پری معده دارم

زهرا
زهرا
پاسخ به  اعظم
22 روز قبل

بله

زیگزاگ
زیگزاگ
1 سال قبل

مصرف پنتو پرازول و شیر با هم تداخل دارند؟ چه مدت بعد از مصرف پنتو میشه شیر خورد؟

Ali
Ali
1 سال قبل

سلام
برای اولین باربخاطرزانودردبه پزشک ارتوپد مراجعه کردم درکنارکپسول پیاسودکس وملوکسیفار،کپسول پنتوپرازول تجویز کرده
سوالم این است پنتوپرازول چه تناسبی بازانودرد دارد بخاطر اینکه این دارو برای بیماری های گوارشی هستش

سید مجید
سید مجید
پاسخ به  Ali
1 سال قبل

بعضی از داروها باعث سوزش معده می شوند برای کنترل ان پنتوپرازول تجویز می کنند

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  Ali
1 سال قبل

سلام پنتوپرازول برای بیمارانی تجویز می شود که دچار هلیکوباکتر هستند معده دچار میکروب است ( رعایت بهداشت حین خوردن و آشامیدن و خوردن آب و غذای بهداشتی خیلی موثر است در ریشه کن شدن بیماری)، خوردن طولانی مدت این دارو در بعضی از افراد باعث پوکی استخوان و کمبود ویتامین ب۱۲ می شود ، عدم درمان میکروب معده نیز باعث زخم معده می شود طول درمان باید دقیق انجام شود و پس از درمان رعایت بهداشت ضروری است

sahar
sahar
پاسخ به  Ali
2 ماه قبل

سلام. بخاطر اینکه داروها به معدت اسیب نزنه پنتوپرازول داده بهتون

نیلوفر عظیمی
نیلوفر عظیمی
1 سال قبل

باعرض سلام من ۵۰ سلامه مدتی داروی اعصاب وارامبخش استفاده میکنم برای میگرن ودچار سوزش معده هستم چه نطری دارید ممنون از راهنماییتون

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  نیلوفر عظیمی
1 سال قبل

سلام برای رفع سریع سوزش معده می توان یک لیوان شیر غیر داغ ، ولرم رو به سرد خورد اگر تاثیر مثبت در کاهش سردرد داشت ادامه دهید اگر تاثیر منفی داشت استفاده نکنید

سهیلا
سهیلا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ،من ۲هفته پیش کاشت ابرو انجام دادم و دکتر برام قرص قرص پنتوپرازول نوشته بود (روزی یکی) ک امشب تو سایت شما دیدم این قرص برای مشکلات معده هستش ، سوال من اینه ک برای چی این قرص ک اینهمه عوارض هم داره و ربطی به پروسه درمان من هم نداشت برام نوشتن؟ (داروهای دیگه تاوانکس،،سیتریزین ،بیوتین و آناهیل بودن ک تموم شدن با اتمام دو هفته )

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید مبتلا به زخم معده و ریفلاکس هستم قرص ازونیوم مصرف میکنم میتونم در دوران شیردهی به پنتوپرازول تغییر بدم

صدیقه قرهداعی
صدیقه قرهداعی
1 سال قبل

سلام صبح بخیر من۵۶ سالمه وازمشکلات گوارش رنج میبرم ازهمه دارو ها استفاده کردم آندوسکوپ کردم ورم زخم اعصاب معده دارم الان مدتی قرص ها را ن‌می خورم اسیدمعده صبح خیلی زیاد وهمش اروغ میزنم پوکی اسخوان هم دارم ‌گلبول سفید خون پاییین گفتند ژنتیکی ممنونم کمک کنید

کاظم رضای
کاظم رضای
پاسخ به  صدیقه قرهداعی
1 سال قبل

سلام بنده از مشکل گورارشی ریفلاکس واسید زیاد معده رنج میبرم الان ۱۵ سال قرص پنتوپرازول مصرف میکنم خوبم ولی دو روز نمیخورم علایم برمیگردن چکار کنم من این قرص را ترکنم عضلاتم خیلی ضعیف کرده این قرص میترستم پوکی استخوان بگیرم خواهشن یه راه حل به من بگید از دست این قرص خلاصشوم

رشید
رشید
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آیا این قرص جواب آزمایش بهداشت را مثبت میکند مثلاً شیشه یا ترامادول

امید
امید
1 سال قبل

سلام این دارو قبل از غذا مصرف می‌شود یا بعد از غذا

الهام
الهام
1 سال قبل

سلام آقای دکترممنون میشم سوال منم پاسخ بدید
من۲۲سالمه مدتیه که همش احساس حالت تهوه دارم ازترس اینکه توبیرون حالم بهم نخوره بیرون نمیرم آزمایشم دادم مشکلی وجودنداشته سال ۹۷هم آپاندیسم روبرداشتم آدم استرسی هم هستم نمیدونم چکارکنم چون تایادم میاد دکترم زیادرفتم ولی فایده ای نداشته خسته شدم چکارکنم این حالت تهوه بره کنار

آتنا
آتنا
پاسخ به  الهام
1 سال قبل

سلام الهام،شاید بخاطرمعدت هست

اریم
اریم
پاسخ به  الهام
1 سال قبل

قرص متو کلو پرامید برای بدی حالت تهوع هست؟ میشه به این خط یه پیام بده نگاه کنم؟ مشکل داشتم خوب شدم، ۹۳۶۸۱۴۰۳۶۲چهارشنبه همین اذر ماه پیام بده

علی
علی
پاسخ به  الهام
1 سال قبل

بهترین راه حل مشکل شما مراجعه به روانپزشک است..

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  الهام
1 سال قبل

سلام خود استرس باعث حالت تهوع میشه ، هنگام استرس ۷ نفس عمیق بکشید به این شکل تا می توانید ریه ها را پر از هوا کنید و چند ثانیه مکث کنید سپس به آرامی هوا را بیرون دهید این کار را ۷ بار انجام دهید اگر ضربان قلب خود را بگیرید متوجه تاثیر آن و ضربان کمتر از ۷۰ خواهید شد حتما قبل و بعد از این ۷ بار ضربان قلب را چک کنید تا به یقین برسید و هر روز این کار انجام دهید،از دلایل دیگر حالت تهوع عدم رعایت بهداشت حین خوردن غذا یا نوشیدنی است حتما از اب بهداشتی و غذای بهداشتی استفاده کنید و قبل از غذا خوردن دست های خود را بشویید در ضمن متوجه باشید پرخوری و زیاد غذا خوردن باعث استرس و حالت تهوع می شود
این اطلاعات را پس از بهبود به کسانی که مشکل شبیه شما را دارند برسان تا مشکلات افراد بیشتری حل شود

زهرا
زهرا
پاسخ به  الهام
3 ماه قبل

شما دچار سردی معده شدی

ناصر
ناصر
پاسخ به  الهام
22 روز قبل

یدونه آزمایش میکروب معده از طریق خون بده

فرهاد
فرهاد
1 سال قبل

سلام دکتر من یه دختر ۹ ساله دارم که مدتی است که از درد معده زجر میکشه با توجه به اینکه فوق تخصص هم بردمش زیاد فشار به زیر نابش میاره و مدام میگه که درد دارد بعضی موقع هم توی مدفوعش خون وجود دارد لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم سونوگرافی و آزمایش همه میگن خوبه ولی یکم کم خونی دارد که دارو و می خرد

مسلم
مسلم
پاسخ به  فرهاد
1 سال قبل

تجربی میگم : اسید زیاد معده باعث رو شدن دل و اسهال میشه وقتی طولانی بشه روده و معده زخم میشه از نشانه اسید زیاد موقع دفع مدفوع سوزش داری و تحمل نگه داشتن مدفوع هم نداری
اگر اسهال مانند هست(نه دلی که قبضه که بدتر میشه) یک قاشق پودر بلوط و انار شیرین با کمی توفاله داخلش ناشتا چند تا صبح بخوری دردش حل میشه مخصوصا معده
اما علت اصلی اسید زیاد با پنتوپرازول ۴۰ ناشتا درمان کنید یا با دکتر مشورت کنید

زهراملکی
زهراملکی
1 سال قبل

امن صبح ساعت پنج پنتو میخورم وساعت هشت ونیم لووتیروکسین میخورم ولی ازوقتی پنتومیخورم گلوم میگیره میشه راهنمایی کنیو

مراد
مراد
پاسخ به  زهراملکی
1 سال قبل

سلام دوماه است رفلاکس. معده دارم رفتم دکتردارو بیسموت ساب سیترات پنتوپرازول امپرازول ۴۰ برام تجویزکرده

زهرل
زهرل
1 سال قبل

سلام برای اینکه اسید معده راه بیفته چکار باید بکنیم؟

محمود
محمود
2 سال قبل

سلام وخسته نباشید
اقای دکتر بنده بیماری غلظت خون و لخته خون توی پا راستم :
۱۲روز بیمارستان بستری بودم و فعلا دکتر برایم دو نو قرص بهم داده پنتوپرازول و اکسابین و فعلا مشکلی که دارم یبوست است می خواستم ببینم میتونم برای یبوست دارو مصرف کنم

ناهید
ناهید
2 سال قبل

سلام چند روزه خونریزی معده بر اثر خوردن نامردمی دارم ،می توانم قرص فاموتین بخورم ،من۶۴ سن دارم ممنون

حسن شاکر
حسن شاکر
2 سال قبل

سلام اقای دکتر خسته نباشید من ۲۵ سالمه که خونریزی معده دارم وبرام پنتو پرازول تجویز کردن به نظرتو این از خونریزی جلو گیری میکنه

مبینا
مبینا
2 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشید بنده رفلاکس معده دارم و قرص پنتوپرازول مصرف میکنم الان دو روزه دیروز همزمان با قرص ویتامین مصرفش کردم امروز به شدت دچار بدن درد شدید و حالت تهوع و لرز شدم اما مطمئنم که سرماخوردگی یا چیزی مشابه اون نیست چون نه گلو درد دارم نه ابریزش نه تب نه سرفه از دیروز که این دارو رو مصرف کردم به شدت بدن درد و تهوع و لرز گرفتم همچنین پوستم خیلیی خشک شده و پوسته گذاشته قبلا هم از این دارو مصرف کردم اینطوری نشدم یه مدت طولانی مصر۴ نمیکردم و دوباره شروع کردم به خوردنش همچنین اون موقع قرص ویتامین مصرف نمیکردم امکان داره دلیل درد عضلانیه بدنم و تهوع مربوط به این قرص باشه؟

محمد نوری
محمد نوری
پاسخ به  مبینا
1 سال قبل

پنتوپرازول باعث ایجاد کمبود مواد معدنی در خون میشه از جمله پتاسیوم و منیزیوم. این احساس شما لرز نیست ضعف ماهیچه هست که بر اثر کمبود الکترولیت به وجود میاد. الکترولیت مثل نمک و پتاسیم و منیزیوم. این قرص همچنین عوارض قلبی شدید رو داره بعضی وقت ها بیماران قلبی برای از بین بردن عوارض داروهای دیگه از پنتوپرازول استفاده میکنن ولی خود پنتوپرازول امکان حمله قلبی رو ۲۰ درصد افزایش میده. ویتامین ب۱۲ باعث سرگیجه میشه مصرف همزمان ب۱۲ یا مولتی ویتامین با پنتوپرازول سرگیجه رو تشدید میکنه. شما کلا این قرص رو قطع کنید

ناصر
ناصر
پاسخ به  محمد نوری
22 روز قبل

سلام اونوقت همراه پنتوپرازول میشه از قرص مینزیم استفاده کرد ک جای این کمبودیشو پر بکنه ؟؟؟

رضا کفاشی از شهرستان ملکان
رضا کفاشی از شهرستان ملکان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر آقای دکتر
لطفاً در مورد اسید معده برایم راهنمایی بفرمایید
الان یک سال است قرص پنتوپرازول استفاده می کنم معده ام راحت است هیچ اذیتی ندارم
آیا برایم خوب است یا نه
از محبتتون بی نهایت سپاسگزارم آقای دکتر

دکتر بهفر پاکباز

اگه منظور رفلاکس معده هست باید رژیم غذایی رعایت شود موادکافیین دار قهوه تندوتیز وپرچرب مصرفشون محدودشود.
قرص پنتاپرازول راهم باید با نظرپزشک گوارش به تدریج دوزش کم تر شود و درصورت امکان به تدریج قطع شود. درغیراینصورت ممکن هست تامدت طولانی ادامه یابد

سجاد
سجاد

سلام وقت بخیر دکتر بنده ۴۱سالمه زخم معده دارم اسید معدم زیاده عصبی هم هست زمان معده درد سردرد عجیب میگیرم تا استفراغ نکنم راحت نمیشم ار معدم خون زیاد میاد سیاه رنگ چیکار کنم سردرد های مزمن و غیرقابل تحمل

محمدازسراوان‌ بلوچستان‌‌هستم
محمدازسراوان‌ بلوچستان‌‌هستم
پاسخ به  سجاد
2 روز قبل

دکترعزیز،شهرما‌ دکترگوارش‌ نداره‌ وبخاطر‌ مالی‌ توان‌ جای‌ دیگیو‌ ندارم،یک‌ دکترداخلی‌ بادکترقلب‌ ،وعمومی‌ هست،و۳ساله‌ که‌ قرص‌ پنتوپرازول‌‌۴۰میل،دکترا‌ یهم‌ میدن،باقرصای‌ قلبم‌ وارفارین‌ باکنکور،باقرص‌ فشار،چربی،ازبسک‌ قرصا‌ زیاد‌ شدن‌ توان‌ خوردنشون‌ ندارم‌ معدیم‌‌بدجورعفونت‌ بارودهام،گرفتن،چندوقت‌ پیش‌ رفتم‌ دکترداخلی،کپسول‌ چرک‌‌خشکن‌ آموکسلین‌‌۵۰۰،باکپسول‌ چرکخشکن‌ دیگ‌‌داده،با‌ قرص‌ پرستات‌ پروترال‌ ۴نیم،داد،باقرص‌ مب‌‌اکتو۱۳۵،باقرص‌ بیسموت‌‌ساب‌ سیترات،باقرص‌ اس‌ آمپرازول،باسوکرالفیت‌ ۵۰۰،باقرص‌ فولیک‌ اسید۵میلی،باقرص‌‌ویتامین‌ ب‌‌۱‌،۳۰۰،باکپسول‌ منزیم،ویتامین،یاویتامین‌ دیگ،‌‌خونمو‌‌خشک‌ کردن‌‌قرصا،خیلی‌ زیادهستن‌ ازصب‌ ساعت‌‌۶شروع‌‌میکنم‌‌تا‌‌شب‌ روزدیگ‌‌ساعت‌‌۶،خواب‌‌راحت‌‌واستراحت‌ تمام‌‌شده‌ قرص،اعصاب،وقلب،ومسکن‌ چرک‌ خشکن‌ قرصای‌ معده،کلن‌‌خراب‌ شده

کریم دلسوز
کریم دلسوز
2 سال قبل

سلام مردی ۶۵ ساله وبه ابتلاه روده هستم تمام ازمایشاتم در بیمارتسان حضرت رسول صلواتاله مسبط بوده در حال حاظر روزی یک عد د ناشتا قرص پنتو پرازول مصرف مکنم و مد فو کم خارج مشود ایا طبعی است ممنون از پاسخی که مدهید

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  کریم دلسوز
2 سال قبل

سلام
با توجه به سن بالای ۵۰سال توصیه به انجام کولونوسکوپی میشود

صدیقه قوی علی آبادی
صدیقه قوی علی آبادی
2 سال قبل

سلام من خیلی دست چپم با وسط دوتا شانه هام دردمیگیره همیشه نیست مثل باد تودست شانم هست بعضی وقتها قفسه سینه ام هم دردمیکنه ازچی هست

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  صدیقه قوی علی آبادی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

ستار
ستار
2 سال قبل

سلام دکتر من عفونت هلوباکتری داشتم رفتم دکتر بهم قرص داد عفونتم خیلی بهتر شده بعد چون زخم معده داشتم گفت باید ۳ ماه پنتوپرازول مصرف کنم در کنارش غذای های چرب و نوشیدنی های گاز دار هم ممنوع کردم و رژیم غذایی گرفتم خواستم ببینم چند وقت باید مصرف کنم پنتوپرازول ؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ستار
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام. سه ماهی هست که گلو درد دارم. پزشکان گفتند رفلاکس معده به مریه و ظاهرا من فتخ مری دارم. آزمایشات میکروب معده رو هم نشون داد ولی پزشک بعد از آندوسکوپی گفتند زخمی وجود نداره و من میکروب معده هم ندارم.تنها مشکل من احساس توده در گلو و احساس یه توپ کوچک پایین قفسه سینه ست. ولی آنچه که من رو بسیار ناراحت کرده کاهش پنج کیلویی وزن در دوماهه. این کاهش، وزن برای چیه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

مریم
مریم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
2 سال قبل

سلام. همونطور که گفتم چهار ماهی هست که با مشکلات گوارشی در گیرم. گلو درد و احساس توده در گلو داشتم که بعد از مصرف قرص پنتو پرازول بسیار کم شده. برای میکروب معده، ده روز دو نوع آنتی بیوتیک تجویز ‌د که مصرف کردم. ولی پنتو پرازول ۴۰رو همچنان یک عدد صبحها مصرف می کنم. کاهش وزن همچنان ادامه داره. لطفا راهنماییم کنید

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  مریم
3 ماه قبل

سلام مشکلتون خوب شد ؟

سونیا زرین
سونیا زرین
2 سال قبل

سلام آیا قرص دمپریدون با اس سیتالوپرام تداخل دارد؟آیا مصرف این قرص برای فردی که سابقه سرطان سینه تهاجمی داشته مضر است؟

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  سونیا زرین
2 سال قبل

دمپریدون با اس سیتالوپرام تداخل داره ولی در سابقه سرطان مصرفش مشکلی نداره.

لیلا فضلی
لیلا فضلی
2 سال قبل

با سلام وقت بخیر
سوالی از خدمتتون دارم من چندین بار دکتر رفتم میکروب معده و ورم معده دارم ،وپنتوپرازول و مترونیدازول برام نوشتن ، خوردم و خوب شدم آیا الان میتونم باز پنتو پرازول بخورم چون سنگ کلیه چندمین دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  لیلا فضلی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

ذاکری
ذاکری
2 سال قبل

سلام آقای دکتر دخترم سوزش شدید معده داره چه دارویی باید مصرف کنه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ذاکری
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

سام
سام
2 سال قبل

سلام قرص پنتوپرازول با لاکتول تداخل دارویی نداره

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  سام
2 سال قبل

خیر

عاریف
عاریف
پاسخ به  دکتر ارمین محمدی لیر
2 سال قبل

اول سلام من مدفعوع هم بلغم هم چرب داره داره میشه کی پنتوپرازول مسرف کنم

محمدعلی
محمدعلی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۱۷ سال سن دارم رفلاکس معده دارم و اینگه هیچ علائمی ندارم قفسه سینم درد میگیره هیچ مشگلی ندارم نه اسهال ن سوزش نه دل درد هیچی فقط قفسه سینم درد میگیره قرص پرتو پازول خوب هست براش استفاده کنم یا خیر ؟

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  محمدعلی
2 سال قبل

سلام.
بله.با توجه به سن شما امکان یک دوره درمان ( قبل از شروع کارهای تشخیصی) با داروهای مهار کننده اسید معده وجودداره. در صورت عدم پاسخ به دارو به همکاران فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

امیری
امیری
2 سال قبل

باسلام خانمی ۴۸ ساله هستم مدتی است که درد معده دارم بعد از خوردن غذا معده ام درد میگیره ودکتر هم رفتم باتوجه به آزمایشی که دادم قرص پنتو پرازول به من تجویز کردن که من چندتایی مصرف کردم دیگه استفاده نکردم وباز معده ام درد گرفته

آیا دوباره قرصم را ادامه دهم وبخورم ممنون از راهنمایی شما

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  امیری
2 سال قبل

سلام
بله مجددا مصرف کنید.

عباس
عباس
2 سال قبل

سلام
من یه مدت که غذا میخورم حالت سنگ ،یا سنگینی شدید تو قفسه سینم دارم حتی بادم از گلوم نمیتونم بدم بیرون احساس تنگی نفس دارم میرم جلو پنجره چند دقیقه نفس عمیق میکشم تا بهترشم اما این مورد تا چندساعت بعداز غذا پابرجاست،وقتی احساس خفگی میکنم میرم جلو پنجره یهو تپش قلب شدید میگیرم بعداز چند دقیقه حالت تپش قلبم خوب میشه ولی اون احساس داغی و رو سینم دارم
آزمایشهای کل قلبم تو بیمارستان قلب تهران انجام دادم خداروشکر از قلب نبود
قرص پوکساید۵ مصرف میکردم دوروز پشت هم خوب بودم،ولی توسایت عوارضشو خوندم نخوردم
تپش قلبم باعث استرس زیادم میشه تا جایی که کل صورتم سفید میشه و دست پام میلرزه احساس خفگیم اون موقع دست میده
توروخدا راهنماییم کنید
متخصص گوارشم رفتم از ترس قرصایی که داده
نمیخورم هرچی قرص خوردم تواین مدت فقط تپش و عرق و لرز بهم دست بخاط اینکه نمیخورم….تشکر ۳۵سال سنمه

زهره پازوکی
زهره پازوکی
2 سال قبل

آیا قرص پنتوپرازول خواب آوره؟

‌‌‌‌‌‌‌
‌‌‌‌‌‌‌
2 سال قبل

سلام ببخشید من بخاطر اسید معدم داروی پنتو پرازول استفاده میکنم میخواستم بدونم استفاده طولانی مدت از این دارو مشکلی نداره

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  ‌‌‌‌‌‌‌
2 سال قبل

سلام وقت یخیر
میتونید در صورتی ک مشکلتون حل نشده ادامه بدید به مصرفش.

fatamah
fatamah
پاسخ به  دکتر ارمین محمدی لیر
2 سال قبل

سلام خسته نباشید قرص پنتوپرازول میتونم برای تهوع ام استفاده کنم یا خیر

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  fatamah
2 سال قبل

سلام
خیر جایگاهی ندارد

علی صادقی
علی صادقی
پاسخ به  fatamah
1 سال قبل

سلام دکترمن مرد۶۰ ساله هستم مشکل شقاق مقعدی شدم راهنمایی بفرمایید

دکمه بازگشت به بالا