داروی بوسپیرون | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Buspirone

همه چیز در رابطه با نحوه مصرف داروی بوسپیرون، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

بوسپیرون چیست و چه کاربردی دارد؟

بوسپیرون (Buspirone) از جمله داروهای ضد اضطراب است که اولین بار در سال ۱۹۸۶ مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت. این دارو با اثر بر سیستم عصبی مرکزی (مغز) در کاهش علائم اضطراب همچون سرگیجه، تپش قلب، گرگرفتگی و تعریق کف دست نقش دارد.
البته این دارو اثرات ضد اضطرابی سریع ندارد و اثرات آن معمولاً ۲ تا ۴ هفته پس از شروع درمان تظاهر می­کند. علاوه بر کاربرد رایج در درمان اختلالات اضطرابی، از بوسپیرون در درمان افسردگی و اختلال کمبود میل جنسی استفاده می­شود.

نام­های تجاری بوسپیرون Buspirone

اسامی مختلفی برای آن وجود دارد. بوسپر (Buspar)، بوساب (Busab) و بوسپایرز (Buspires) معروفترین اسامی تجاری این دارو است.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با دکتر انلاین استرس، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

اشکال دارویی بوسپیرون Buspirone

  • ﻗﺮص ﺧﻮراﻛﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺪروﻛﻠﺮاﻳﺪ که در دوزهای ۵، ۵/۷، ۱۰، ۱۵ و ۳۰ میلی­گرم وجود دارد.

مکانیسم اثر بوسپیرون Buspirone

اگرچه مکانیسم عمل بوسپیرون به طور دقیق مشخص نشده اما شواهد نشان می­دهد که بوسپیرون تمایل بالایی برای اتصال به گیرنده­های سروتونینی (HTA-5) و تمایل متوسط برای اتصال به گیرنده دوپامین (D2) دارد. بنابراین انتظار می­رود با اثر بر انتقال دهنده­های عصبی موجود در مغز بر درمان اختلالات اضطرابی اثرگذار باشد.

فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک بوسپیرون Buspirone

پس از بلع، دارو به سرعت جذب شده و طی زمان ۴۰ تا ۹۰ دقیقه به حداکثر غلظت سرمی می­رسد. نیمه عمر دارو ۲ تا ۳ ساعت است و پس از آن از طریق اکسیداسیون کبدی هیدرولیز شده و از راه ادرار (۲۹تا۶۳%) و مدفوع (۱۸تا۳۸%) دفع می­شود. با توجه به نحوه متابولیسم دارو بهتر است در صورت نارسایی کلیوی یا کبدی با پزشک خود پیش از شروع مصرف دارو مشورت کنید.

مقدار و نحوه مصرف بوسپیرون Buspirone

دوز مصرفی دارو به عواملی چون سن، شدت بیماری و میزان پاسخگویی بدن بیمار به دارو بستگی دارد. در ابتدای درمان اختلالات اضطرابی معمولاً دوز اولیه پیشنهادی ۱۵ میلی­گرم در روز است که به صورت ۵/۷ میلی­گرم دو بار در روز مصرف می­شود.
افزایش ۵ میلی­گرمی دوز مصرفی دارو هر دو تا سه روز با تجویز پزشک برای رسیدن به اثرات بالینی مطلوب توصیه می­شود. توجه شود که حداکثر دوز مصرفی روزانه بیش از ۶۰ میلی­گرم نباشد.
مصرف بوسپیرون معمولاً برای افراد زیر ۱۸ سال جز با دستور پزشک معالج توصیه نمی­شود. برای بزرگسالان بسته به دستور پزشک از ۱۵ تا ۶۰ میلی­گرم در روز تجویز می­شود. برای سالمندان به دلیل کارکرد پایین کلیه، معمولاً از دوز کمتری استفاده می­شود.

موارد منع مصرف بوسپیرون Buspirone

در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی، پیش از مصرف بوسپیرون با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت داشتن نارسایی کبد یا کلیه، پزشک متخصص روان شناس را از وضعیت خود آگاه سازید تا در صورت نیاز دوز مصرفی شما اصلاح گردد.
اگر در حال استفاده از سایر داروهای ضد اضطراب هستید، توصیه نمی­شود که آنها را یکباره قطع کنید. حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا دچار مشکلات ناشی از قطع دارو نگردید. همچنین در افراد دیابتی که احتمال اسیدوز متابولیک وجود دارد حتما مصرف دارو با تجویز پزشک صورت گیرد.

تداخلات دارویی بوسپیرون Buspirone

بوسپیرون با داروهای مختلف در سطوح متفاوتی تداخل دارد. به طور کلی سه دسته  تداخل شدید، تداخل جدی و تداخل متوسط برای آن در نظر گرفته شده است. در هر مورد حتما باید قبل از مصرف بوسپیرون همراه با داروهایی که در زیر اشاره می­شود با پزشک مشورت کرد.

  • تداخل شدید: فوسیدیک اسید، داروهای ضد افسردگی مهارکننده مونوآمینواکسیداز (MAO)، لینزولید و کانیواپتان. معمولاً از مصرف داروهای نامبرده در این گروه همراه با بوسپیرون پرهیز می­شود. در صورت مصرف این داروها، ممکن است پزشک داروی ضد اضطراب دیگری برایتان تجویز کند.
  • تداخل جدی: داروهای انتقال دوپامین و لوفلوپان.
  • تداخل متوسط: ریفامپین، داروهای ضد افسردگی نفازودون، دیازپام و تمازپام، بنزودیازپین­ها مانند کتوکونازول و کلاریترومایسین.

علاوه بر داروها مصرف مواد الکلی، مسکن­ها و حشیش می­تواند منجر به تداخلات دارویی با بوسپیرون شود. برخی مواد غذایی نیز ممکن است غلظت بوسپیرون را کاهش یا افزایش دهند. برای مثال، آب گریپ فروت باعث افزایش غلظت بوسپیرون می­گردد. توصیه می­شود به منظور جلوگیری از تداخلات غذایی با بوسپیرون همواره یک برنامه مشخص برای مصرف دارو داشته باشید (یا همیشه قبل از غذا صرف شود یا همیشه همراه غذا).

عوارض جانبی بوسپیرون Buspirone

در صورتیکه داروی خود را طبق دستور پزشک مصرف می­کنید خیلی نگران عوارض جانبی آن نباشید. مهمولاً بوسپیرون بر خلاف سایر داروهای ضد اضطرابی به خوبی تحمل شده و خواب آلودگی یا وابستگی فیزیکی ایجاد نمی­کند. با این وجود اگر دچار سر درد، سرگیجه، خستگی، بی­قراری و یا کرختی شدید و این علائم پایدار بود حتما با پزشک مشورت کنید.
معمولاً واکنش آلرژیک جدی در مورد بوسپیرون مشاهده نشده اما در صورت بروز علائم شدید آلرژی مانند خارش پوست، تورم زبان و گلو و تنگی نفس سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

بوسپیرون در بارداری Buspirone

از نظر مصرف در دوران بارداری، بوسپیرون در دسته داروهای گروه B (مطالعات حیوانی نشان از بی­خطر بودن دارو برای جنین است اما مطالعات کافی روی زنان باردار در سه ماه اول بارداری انجام نشده است) قرار می­گیرد. بنابراین اگر باردارید یا قصد دارید باردار شوید حتما پزشک خود را مطلع کنید. در رابطه با ورود بوسپیرون به شیر مادر و انتقال آن به نوزاد موردی اثبات نشده است. بهتر است قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک خود مشورت کنید.

شرایط نگهداری بوسپیرون Buspirone

دارو را در دمای اتاق (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

ارتباط مستقیم با دکتر انلاین استرس

۳.۵/۵ (۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرین
آرین
1 ماه قبل

سلام،آیا بوسپیرون با پروپرانول تداخل داره،ممنون

منصوره
منصوره
3 ماه قبل

سلام..من یکسال بوسپیرون ۱۰میخورم کلااسترسواضطرابم ازبین رفته هرچی به دکترمیگم قطع نمیکنه ایاخودم میتونم دوز۵روبخورم وکم کم قطعش کنم ؟

نرگس
نرگس
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
ببخشید قرص بوسپیرون روی اسپرم تاثیر داره؟

خودم
خودم
6 ماه قبل

ایا توی پزیرش ۲۴کسی هست جواب بیمار بده متاسفم

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

من نزدیک دو یا سه هفته هست که این قرص رو مصرف میکنم و جدیدا قلبم درد میکنه آیا میتونه به این قرص مربوط باشه؟

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

من نزدیک دو یا سه هفته هست که این قرص رو مصرف میکنم و جدیدا قلبم درد میکنه آیا میتونه به این قرص مربوط باشه؟

reza
reza
پاسخ به  فاطمه
1 روز قبل

خیر

سعید
سعید
6 ماه قبل

سلام
ایا بوسپیرون با پاروکستین و کلونازپام تداخل دارویی دارد؟
اگ داره باعث چ مشکلاتی میشه ممنون

محمد رضا احمدی پور
محمد رضا احمدی پور
پاسخ به  سعید
5 ماه قبل

سوالم اینه که بوسپیرون با کلو ناز پام سر درد و سرگیجه میارد؟ مد تنهاست با قرص کلوناز پام کابوس، منگی ،سردرد و سر گیجه دارم ،سن بالای ۷۰ سال ،با تشکر

reza
reza
پاسخ به  محمد رضا احمدی پور
1 روز قبل

احتمال داره چون دوتاشون داروهای ضد اضطراب هستند

فیروزه اکبری
فیروزه اکبری
11 ماه قبل

قرص پر فنا زین۲ وبوسپیرون۵ ولا موژین۵۰و۱۰۰ استفا ده می کنم خون دماغ می شوم چی کار کنم

فیروزه اکبری
فیروزه اکبری
11 ماه قبل

بو سپیرون ۵ استفا ده می کنم خون دما غ شدم چی کا ر کنم

فیروزه اکبری
فیروزه اکبری
پاسخ به  فیروزه اکبری
11 ماه قبل

قرص بو سپیرون استفا ده می کنم خون دماغ میشوم چی کار کنم

فرانسین
فرانسین
1 سال قبل

آیا قرص بوسپیرون باعث تکرر ادرار میشود؟

فیروزه اکبری
فیروزه اکبری
پاسخ به  فرانسین
11 ماه قبل

پر فنا زین و لا مو لا ژین۵۰ نیز استفا ده می کنم

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام من ۵عدد بوسپیرون۱۰ خوردم ایا موجب مرگ میشه؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط محمد
گوهر
گوهر
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

مندکتربهم قرص پوسپیرون ۵و استنرا داد می خورم حالت تهوع دارم استرسم کم شده ولی بی حال خسته هستمعوارض داروه هستش

گوهر
گوهر
پاسخ به  گوهر
1 سال قبل

من دارو پوسپیرون ۵واستنرا دکتر بهم داد استرس شدید داشتم وقتی مصرف میکنم حالت تهوع دارم و بی حال خسته هستم عوارض دارو هستش

محمد
محمد
پاسخ به  محمد
6 ماه قبل

محمود

اسلامی
اسلامی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
ایا مصرف داروی بوسپیرون موجب بی اشتهایی یا کم اشتهایی میشود یا خیر ؟.
دراین صورت چه کار باید کرد؟.

امین
امین
2 سال قبل

سلام ببخشید شرمنده آیا قرصهای بوسپانکس یاآکینکس یا ریسپریدون یا سیتالوپرام یا لگزاتال بر روی رابطه جنسی تأثیر دارند یا باعث کم شدن میل جنسی میشوند؟لطفا زودتر جواب بدید خیلی خیلی مهمه خواهشن

میترا فضیلتی
میترا فضیلتی
پاسخ به  امین
1 سال قبل

آیا قرص بوسپرون باعث یبوست میشه؟

محمد
محمد
پاسخ به  میترا فضیلتی
2 ماه قبل

محمد

دکمه بازگشت به بالا