داروی متوپرولول | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Metoprolol

همه چیز در رابطه با نحوه مصرف قرص متوپرولول، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

موارد مصرف متوپرولول Metoprolol

داروی متورال در جهت درمان مواردی مانند؛ فشار خون بالا، نارسایی قلب، و درد های قفسه سینه(آنژین)،تپش قلب به کار می رود. گاهی از این دارو نیز برای درمان میگرن نیز استفاده می شود. این نوع دارو از انواع داروهای بتا بلاکر(بلاک کننده ی بتا) می باشد. نوع نمک به کار رفته در ساختار این دارو روی داروی نهایی تاثیر گذاشته و یکی با نام لاپرسور و دیگری با نام تروپول XL عرضه می شود.
هر دو یک دارو محسوب میشوند که تنها در نوع نمک به کار رفته و برای درمان مشکلات متفاوتی تجویز می شود. متوپرولول تارترات همان لاپرسور و متوپرولول سوکسینات(یا متوهگزال) همان تروپولXL  می باشد. متوپرولول نام ژنریک(به نام ماده ی شیمیایی اصلی دارو، نام ژنریک گفته می شود.) این دارو است.
نوع آهسته رهش متوپرولول، متوپرولول سوکسینات است. این نوع از دارو برای مدت زمان زیادی در خون می ماند. نوع تند رهش قرص متوپرولول، متوپرولول تارترات است. نوع دوم یعنی تند رهش این دارو، برای پیشگیری از حملات قلبی و نوع اول یا آهسته رهش بیشتر برای نارسایی های قلب مورد استفاده قرار می گیرد.
این دارو گاهی همراه با داروهای دیگری مثل هیدروکلروتیازید و یا کلرتالیدون به عنوان داروی ترکیبی برای درمان به کار میرود.

اطلاعات دارو متروپولول Metoprolol

این دارو در اشکال قرص(آهسته رهش و تند رهش) و کپسول(آهسته رهش) در دوز ۵۰ گرمی تولید و عرضه می شود. این دارو به شیوه ی تزریقی نیز با نظر پزشک تجویز می شود و با نام تجاری لاپرسور و متورال شناخته می شود.

نحوه ی مصرف متوپرولول Metoprolol

دوز آغازین برای شروع مصرف دارو ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در روز است که ممکن است در یک دوز و یا چندین دوز در طول روز تقسیم بشود.
حداکثر دوز مصرفی برای این دارو ۴۰۰ میلی گرم است.
معمولا میزان ۱۰۰ میلی گرم دوبار در روز به مدت زمان سه ماه تجویز می گردد.
در حالت تزریق، میزان ۵ میلی گرم درون رگ، هر دو دقیقه سه دوز متوالی تزریق می شود.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

موارد منع مصرف متوپرولول Metoprolol

  1. حساسیت به خود دارو و یا سایر داروهای بلاک کننده ی بتا
  2. شوک کاردیوژنیک
  3. در صورت داشتن ضربان قلب کمتر از ۴۵ مرتبه در مدت زمان یک دقیقه (به این معنا که فشار خون سیستولیک کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر جیوه باشد)
  4. بلوک های قلبی به ویژه بلوک قلبی دو و سه

مکانیسم اثر متوپرولول Metoprolol

-قرص و کپسول از طریق گوارش جذب می شود.
-گیرنده های آدرنرژیک توسط این دارو بلاک می شوند. به این طریق فشار خون کم می شود.
-گاهی با کاهش خروج ایمپالس از سیستم عصبی مرکزی باعث کاهش فشار می شود.
-این دارو باعث کاهش ضربان قلب و فشار برون ده قلب(سیستولیک) می گردد.

فارماکوکینتیک متوپرولول Metoprolol

-این دارو و سایر داروهای مشابه (بتا بلاکر) برای مشکلات تقریبا یکسانی استفاده می شوند.
-فشار خون حاصل تنگ شدن عروق می باشد. بتا بلاکر ها مانع عملکرد آدرنالین روی گیرنده های رگ های قلب میشوند و باعث بازگشت رگ ها از حالت تنگ به حالت طبیعی می شوند. به دنبال این عمل، قلب اکسیژن کمتری را می طلبد و فشار خون و دردهای قفسه سینه نیز کاهش می یابد.

عوارض مصرف متوپرولول Metoprolol

  1. عوارض جانبی و شایع :
    -خستگی، اسهال، یبوست، انواع مشکلات تنفسی(سرفه، تنگی نفس)، کاهش ضربان بیش از اندازه ی قلب، کاهش امیال جنسی، راش و مشکلات پوستی.

عوارض جانبی و شایع اگر آزاردهنده نبوده و خفیف باشند، خود به خود برطرف می شوند. در صورت شدید بودن عوارض به پزشک قلب خود اطلاع دهید.

  1. عوارض جانبی خطر آفرین(جدی):
    -فشار خون پایین با علائم: سرگیجه بسیار شدید، حس سبک بودن سر، غش کردن.
    -سرد شدن دست و پا که گاهی با درد نیز همراه می شود.
    -ضربان قلب بسیار آهسته با علائم: احساس ضعف، سخت بودن راه رفتن و عبور و مرور از پله.
    -خستگی شدید با علائم: حس خستگی بیش از اندازه و شدید.
    -افسردگی شدید با علائم: حس غم و اضطراب دائم، نا امیدی و حس پوچی، نشان ندادن علاقه به اموری که قبلا فرد از آن لذت می برده است، پرخوری یا کم خوری و مشکل در تمرکز کردن.

اگر احساس کردید دچار علائم دیگری هستید که ممکن است باعث تهدید جان شما بشود، با اورژانس تماس بگیرید.

تداخلات دارویی متوپرولول Metoprolol

این دارو ممکن است با داروهای گیاهی و سنتی و ویتامین ها تداخل نشان دهد. همچنین با گروه های دارویی زیر تداخل دارد:

  1. محدود کننده های مونوآمین اکسیداز(MAOIs) : این سری از داروها حتی بعد از ۱۴ روز از آخرین مصرف ممکن است باعث ایجاد تداخل شوند. این گروه دارو باعث افزایش اثرات عوارض جانبی خواهند شد و شامل داروهای؛ ایزوکربوکسازید، ناردیل(فنلزین)، سلژیلین و ترانیل سیپرومین می باشد.
  2. داروهای ریتمی قلب و بلوک کننده های کانال های کلسیمی: در مصرف همراه با متوپرولول باعث کاهش شدید ضربان قلب می شوند. داروهای ریتمی شامل داروهای؛ لانوکسیکپس(دیگوکسین)، کوئینیدین و پروپافنون می باشد. داروهای بلوک کننده کانال های کلسیمی شامل داروهای؛ نیفدیپین، کاردیزم(دیلتیازم)، آملودیپین، نیمودیپین، فلودیپین، ایزرادیپین، نیکاردیپین، نیزولدیپین، وراپامیل می باشد.
  3. داروهای دارای متابولیسم مشابه با متوپرولول: مصرف همزمان این دارو ها میتواند اثرات داروی متوپرولول را افزایش دهد و شامل داروهای؛ آنافرانیل(کلومیپرامین)، نورپرامین(دزیپرامین)، فلوفنازین، هالوپریدول، انواع آنتی هیستامین و ضد حساسیت ها مانند دیفن هیدرامین، داروهای ضد قارچ، ضد مالاریا و … می باشد.
  4. بلاکرهای آلفا: این داروها با ترکیب شدن با متوپرولول باعث کاهش شدید فشار خون شما می شوند و شامل داروهای؛ پرازوسین، کلونیدین(قطع مصرف این دارو باید با احتیاط زیادی همراه باشد در غیر این صورت باعث افزایش فشار شدیدی خواهد شد)، آلفا متیل دوپا و… می باشد.
  5. آلکالوئیدهای ارگوت: این داروها عموما برای درمان سردردهایی که به دلیل تنگ بودن عروق ایجاد می شوند، کاربرد دارد. مصرف این داروها مانند داروی هیدروارگوتامین حین مصرف متوپرولول، باعث تنگ شدن بیش از اندازه ی عروق خواهد شد.
  6. دیپریدامول: این ماده دارویی است که در بعضی مواقع پیش از انجام آزمایش های قلبی استفاده میشود. برای اثرگذاری این دارو، باید باید مصرف متوپرولول را قطع نمایید.

شرایط نگهداری داروی متوپرولول Metoprolol

درجه حرارت مناسب برای این دارو دمای اتاق می باشد.
محل نگهداری محیطی خشک و بدون رطوبت و همچنین خنک باشد.

هشدار ها، احتیاط ها، توصیه ها در هنگام مصرف متوپرولول Metoprolol

  1. این دارو بر اساس ویژگی های هر شخص و بر اساس نوع مشکل او، مختص به خود بیمار تجویز می شود.
  2. معروف ترین نام تجاری این دارو متورال است. اگر داروی شما با این نام به شما تحویل داده شد، داروی خود شما است و داروی متفاوتی نیست.
  3. در افرادی که دارای دیابت، مشکلات و اختلال های کبد و کلیه، اختلال قلب یا ریه هستند، این دار باید با احتیاط مصرف شود.

ارتباط مستقیم با پزشک انلاین متخصص قلب و عروق

۴.۷/۵ (۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوادکام انی
جوادکام انی
3 ماه قبل

بله

منصوره
منصوره
8 ماه قبل

سلام من مشکل قلبی ندارم ولی مدت۴سال که منو تا نصف ۵۰نصفش و میخورم بخاطر فشار خونی که باعث سر درد میشد آیا برای قلب ضرر دارد آیا قرص باید عوض بشود میگن این قرص برای قلب نه فشار درسته،،؟

ط محقق
ط محقق
10 ماه قبل

ضربان قلبم گاهی کمتراز۵۰ میزنه متوپرولول ۵۰ میخورم واملودپینولوزارتان ایرادی نداره؟

مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام آقای دکترتورخداکمکم کنین خیلی نگران مادرم هستم مادرمن ۴۴سالشه موقع زلزله سال۹۶انگاراسترس بهش واردشده بود یه روز بعدازحمام به یکباره ضربان قلبش بالارفت تاحدودای۲۲۰در دقیقه رفت طوری که به بیمارستان مراجعه کردیم باآمپول وقرص پایین اومدنوارقلب واکومشکلی نداشت ناگفته نماند فشارش هم تاحدودای۱۷و۱۸رفته بوداما در روزهای عادی فشارش کاملانرماله الان درطی این چند سال حدودا ۵بار دیگه به مدت زمان چندماه یاتقریباسالی یکباراینطوری شده که آخرین بار هم توی خردادماه روز امتحان دانشگاهش بود که یدونه قرص متورال۵۰خورد و خوب شد دیگه احتیاج نشد بریم بیمارستان.آقای دکتر حدودا ۴۰روزی هست که مادرم سرخود پروپرانول۲۰مصرف کرد چون شنیدیم که پروپرانول برای استرس خوبه وبی ضرره.امروزهم برای اطمینان به پزشک متخصص درمانگاه شهرمان مراجعه کرد و باز هم نوارقلب واکوازش گرفته بود بازهم مشکلی نداشت.یه پاکت قرص براش نوشته به اسم متو اکستند۴۷/۵ بعد به مادرم گفته که دیگه پروپرانول نخوره ضرر داره و گفته علت مشکلت عصب اضافه قلبه که بایدسوزانده بشه.آقای دکتر من درمورد سوزاندن عصب اضافه خواندم خطرناکه تورخدا چیکارکنیم خیلی پریشانم اگه این کارو نکنیم و دوباره بعدچندماه اونطورحالتی بسرش بیاد وضربانش تندبشه و باز هم با خوردن قرص متورال یامراجعه به بیمارستان بیادپایین براش خطرناک نیست؟چیکارکنیم

مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام

سیامک صادقی
سیامک صادقی
پاسخ به  مهسا
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر اقای دکتر من شوهرم گرید کبد ۲ هست وزنش ۱۳۰ کیلو هست گاهی وقتی فشارش بالامیره پشت سرش دردمیگیره این دلیلی چیه باید چیکارکنیم گاهی وقتا هم قرص فشار میخوره بدونه دساو پزشک

دکمه بازگشت به بالا