داروی اریترومایسین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | erythromycin

 آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی اریترومایسین Erythromycin

داروی اریترومایسین (Erythromycin )یک داروی آنتی بیوتیک می باشد.  اریترومایسین را می توان برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی استفاده کرد. همچنین ممکن است برای جلوگیری از برخی از عفونت های باکتریایی استفاده شود. اریترومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک ماکرولید شناخته می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها کار می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان یا از آن جلوگیری می کند. برای عفونتهای ویروسی (مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا) موثر نیست.

دکتر متخصص عفونی

نحوه استفاده از اریترومایسین Erythromycin

اریترومایسین را طبق دستور پزشک و معمولاً قبل از غذا از طریق دهان مصرف کنید. این دارو هنگام مصرف با معده خالی به بهترین نحو جذب می شود. این دارو در صورت له شدن طعم تلخی دارد بنابراین این دارو را به طور کامل ببلعید و سعی نکنید که آن را بجوید یا له کنید.دوز و طول درمان بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان توسط پزشک مشخص می شود. در کودکان ، دوز مصرفی نیز بر اساس سن و وزن است. برای داشتن بهترین اثر ، این آنتی بیوتیک را در زمان هایی با فاصله مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری ، اریترومایسین را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. اگر از این دارو برای درمان عفونت استفاده می کنید ، مصرف این دارو را تا پایان مقدار کامل تجویز شده ادامه دهید ، حتی اگر علائم پس از چند روز از بین بروند. قطع خیلی زود دارو می تواند منجر به بازگشت عفونت شود. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت ، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این دارو را برای جلوگیری از برخی عفونت های باکتریایی مصرف می کنید ، آن را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. مصرف دارو را بدون تأیید پزشک قطع نکنید.

اثرات جانبی اریترومایسین

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که سود  اریترومایسین برای شما بیشتر از عوارض آن می باشد و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، درد و گرفتگی معده و از دست دادن اشتها ممکن است رخ دهد. مصرف این دارو همراه با غذا ممکن است این علائم را کاهش دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، سریعاً به پزشک خود بگویید.
  • در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی ، از جمله: علائم بیماری کبد (مانند تهوع ، استفراغ مداوم ، زردی چشم یا پوست ، ادرار تیره ، درد شدید معده و شکم) ، خستگی غیرمعمول ، ضعف عضلانی ، اشکال در گفتار ، تاری دید ، افتادگی پلک ، کاهش شنوایی به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی ، از جمله: سرگیجه شدید ، غش کردن ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.
  • اریترومایسین به دلیل نوعی باکتری مقاوم ممکن است به ندرت باعث بیماری روده ای شدید شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از قطع درمان رخ دهد. در صورت بروز سریعاً علائمی همچون اسهال مداوم ، درد و گرفتگی شکم یا معده ، خون و مخاط در مدفوع به پزشک خود اطلاع دهید
  • استفاده از اریترومایسین برای دوره های طولانی مدت یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهانی یا عفونت مخمر جدید شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان ، تغییر ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر متخصص دندانپزشکی

  • واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال ، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی ، از جمله: خارش و تورم (به خصوص صورت ،زبان ، گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، فوراً به کمک پزشکی بروید.

جستجو همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

اثرات جانبی اریترومایسین

موارد احتیاط

  • اگر به اریترومایسین حساسیت دارید حتما با پزشکتان در میان بگذارید. این دارو می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.
  • قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید ، خصوصاً مواردی مثل بیماری کلیوی ، بیماری کبدی ، نوع خاصی از بیماری عضلانی (میاستنی گراویس).
  • اریترومایسین ممکن است وضعیتی ایجاد کند که بر ریتم قلب تأثیر بگذارد.
  • اریترومایسین ممکن است باعث شود که واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) نیز کار نکنند. در حین استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیون انجام ندهید ، مگر اینکه پزشک این امر را به شما گفته باشد.
  • قبل از انجام جراحی ، کلیه محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک خود بگویید.
  • بعضی از محصولات اریترومایسین در ترکیبات خود دارای سدیم هستند بنابراین اگر بیماری های قلبی دارد حتما با پزشکتان در میان بگذارید.
  • افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند ، به ویژه کاهش شنوایی.
  • اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

اریترومایسین

تداخلات دارویی اریترومایسین

تداخلات دارویی باعث افزایش احتمال ابتلا به عوارض جانبی جدی است، چرا که احتمال تغییر عملکرد دارو را دارد. هیچگاه بدون تایید پزشک خود دوز دارو را تغییر ندهید و از افزایش ، کاهش یا توقف دارو جدا خودداری کنید.

  • محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد: دیگوکسین است.
  • بسیاری از داروها علاوه بر اریترومایسین ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تأثیر بگذارند ، از جمله آمیودارون ، دوفتیلید ، سیساپرید ، پیموزید ، پروکائینامید ، پروپافنون ، کینیدین ، ​​سوتالول و غیره.
  • سایر داروها می توانند بر حذف اریترومایسین از بدن شما تأثیر بگذارند ، که ممکن است بر عملکرد اریترومایسین تأثیر بگذارد. بعنوان مثال می توان به داروهای ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول ، کتوکونازول) ، برخی مسدود کننده های کانال کلسیم (مانند دیلتیازم ، وراپامیل) ، داروهای ضد تشنج خاص (مانند کاربامازپین ، فنی توئین) ، کوینوپریستین-دالفوپریستین ، ساکویناویر و سایر موارد اشاره کرد.
  • اریترومایسین می تواند باعث کاهش سرعت حذف سایر داروهای بدن شود که ممکن است بر نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد.
  • این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی (آزمایش ادرار) تداخل ایجاد کند ، احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

نحوه مصرف داروی فراموش شده

اگر مصرف دارو را فراموش کردید ، در اولین زمان که به خاطر آوردید آن را مصرف کنید. اگر زمان مصرف بعدی نزدیک است پس بنابراین از مصرف مقدار فراموش شده صرف نظر کنید. هیچگاه برای جبران مقدار فراموش شده، مقدار مصرف دارو را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از اریترومایسین

  • داروی اریترومایسین را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد و دمای مناسب برای نگهداری آن، دمای اتاق می باشد.
  • به هیچ عنوان دارو را در حمام یا مکان های مرطوب نگهداری نکنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.

 

 

۳.۸/۵ (۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خجسته
خجسته
3 ماه قبل

سید هاشمی

رویا‌قنبری
رویا‌قنبری
5 ماه قبل

سلام.من‌کل‌بدنم‌جوشهای‌چرکی‌میزنه‌دکتربرام‌اریترومایسن‌‌تجویزکرده‌ولی‌حس‌میکنم‌ازوقتی‌استفاده‌میکنم‌بدترشده دارو‌‌رو‌قط‌کنم‌یانه‌‌

نیما راد
نیما راد
پاسخ به  رویا‌قنبری
1 ماه قبل

بار اوله میشنوم برای جوش اخه

باباعلی حسینی
باباعلی حسینی
7 ماه قبل

عوارض مصرف اریترومایسین در شیر دهی برای نوزاد .

علیه ساعدی
علیه ساعدی
11 ماه قبل

چطوری دارو اریترومایسین را استفاده کنیم

عباس
عباس
پاسخ به  علیه ساعدی
11 ماه قبل

چطوری دارو اریترومایسین را استفاده کنیم

عباس
عباس
پاسخ به  عباس
11 ماه قبل

چطوری دارو اریترومایسین ۴ درصد را استفاده کنیم

کبری برقی
کبری برقی
پاسخ به  عباس
8 ماه قبل

ایا قرص اریترو مایسن برای مشکلات پوستی خوب است روزی چند عدد مصرف کنیم

چیاوان
چیاوان
1 سال قبل

سلام پسرم هفت ساله ست ریه ها ش عفونت داره دکتر برایش روزی سه عدد قرص اریترو مایسین ۴۰۰تجویز کرده آیا خطرناک نیست

چیاوان
چیاوان
پاسخ به  چیاوان
1 سال قبل

معده درد شدید هم داره

چیاوان
چیاوان
1 سال قبل

سلام .پسرم هفت ساله ست که ریه ها ش عفونت داره دکتر برایش روزی سه عدد قرص اریترو مایسین ۴۰۰تجویز کرده معده درد داره آیا خطرناک نیست لطفأ جواب بدهید ممنون میشم

فرشاد بیاتیان
فرشاد بیاتیان
پاسخ به  چیاوان
7 ماه قبل

درود بر شما.کپسول آریترومایسن ۲۵۰ جهت عفونت ریه بزرگسال روزی عدد هست؟

چیاوان
چیاوان
1 سال قبل

سلام.پسرم هفت ساله ست ریه هایش عفونت داره دکتر برایش روزی سه عدد قرص اریترو مایسین تجویز کرده آیا خطرناک نیست ؟

مهدی
مهدی
1 سال قبل

شربت اریترومایسین ۲۰۰ میخوام واسه دخترم چون به داروی دیگه حساسیت داره از کجا و چطوری تهیه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

فرناز سرگلزهی
فرناز سرگلزهی
1 سال قبل

سلام دخترم ۱۲ساله و وزنش ۴۰ کیلو هست ،گلو درد داره داروی ازیترومایسین رو با چه؟دوزی وهر چند ساعت بهش بدم؟با تشکر

محمد
محمد
1 سال قبل

باسلام. آیا میتوان به جای آزیترومایسین به بچه ۷ساله دارای عفونت گلو و سرفه شربت اریترومایسین داد؟ ممنون

علی مرادخانی
علی مرادخانی
1 سال قبل

پسرم هشت ساله هست دندانش عفونت داره آیا شربت اریتریمایسین برای عفونت دندان خوبه؟

علی مرادخانی
علی مرادخانی
1 سال قبل

سلام پسرم هشت ساله است و دندانش عفونت داره از داروخانه شربت اریتریمایسین گرفتم آیا برای عفونت دندان خوبه میشه استفاده کنم؟

دکمه بازگشت به بالا