داروی زیپمت | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Zipmet

همه چیز در رابطه با نحوه مصرف قرص زیپمت، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

زیپمت (Zipmet) چیست و چه کاربردی دارد؟

زیپمت یک داروی خوراکی ترکیبی متشکل از داروهای سیتاگلیپتین و متفورمین است که در کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ (دیابت ملیتوس) نقش دارد. در دیابت نوع ۲، یا بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی­کند و یا بدن بیمار نسبت به عملکرد انسولین مقاوم شده است.
در نتیجه میزان قند خون پس از وعده­های غذایی به سختی پایین آمده و در طولانی مدت فرد را با مشکلاتی چون بیماریهای قلبی و کلیوی و یا قطع عضو مواجه می­کند. شواهد حاکی از آن است که مصرف زیپمت همراه با رژیم غذایی کنترل شده و ورزش منظم در کاهش قند خون این افراد موثر بوده است.

نام­های تجاری داروی زیپمت Zipmet

زیپمت خود یک نام تجاری است که توسط شرکت داروسازی عبیدی برای داروی ترکیبی سیتاگلیپتین+متفورمین انتخاب شده است. دیگر داروهای کاهنده قند خون که از ترکیب سیتاگلیپتین+متفورمین تولید شده­اند با اسامی تجاری سیتافورمین، سیتاپلاس، گلیبرا و ژانومیکس در بازار وجود دارند.

اشکال دارویی زیپمت Zipmet

زیپمت به صورت قرص­های روکش دار در دو دوز مختلف در بازار وجود دارد.

  • زیپمت ۵۰۰/۵۰: هر قرص حاوی ۵۰ میلی­گرم سیتاگلیپتین (به فرم مونو فسفات) و ۵۰۰ میلی­گرم متفورمین (به فرم هیدروکلراید) است.
  • زیپمت ۱۰۰۰/۵۰: هر قرص حاوی ۵۰ میلی­گرم سیتاگلیپتین (به فرم مونو فسفات) و ۱۰۰۰ میلی­گرم متفورمین (به فرم هیدروکلراید) است.

مکانیسم اثر زیپمت Zipmet

همانطور که ذکر شد زیپمت ترکیبی از دو داروی مختلف است. بنابراین از دو راه در کاهش قند خون نقش دارد. سیتاگلیپتین مهارکننده آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز (DPP4) است و با مهار عمل این آنزیم ترشح انسولین را به میزان طبیعی آن برمی­گرداند.
متفورمین موجود در زیپمت نیز از طریق کاهش مقاومت سلول­های بدن به انسولین، عملکرد سلول­ها در جذب گلوکز را بالا می­برد. علاوه بر این هر دو ترکیب موجود در زیپمت با کاهش تولید گلوکز در کبد به کاهش قند خون بیمار کمک می­کنند.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص داخلی، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک زیپمت Zipmet

مکانیسم دقیق متابولیسم و تجزیه زیپمت در بدن مشخص نشده است. اما به نظر می­رسد ترکیبات سازنده این دارو یعنی سیتاگلیپتین و متفورمین از راه کبد و به ویژه با کمک مکانیسم­های اکسیداتیو کبدی ( با کمک CYP450) متابولیزه شده و عمدتاً از راه ادرار دفع می­شوند. نیمه عمر این ترکیبات در خون به ترتیب ۶/۱۷ ساعت برای متفورمین و ۴/۱۲ ساعت برای سیتاگلیپتین تخمین زده شده است.

مقدار و نحوه مصرف زیپمت Zipmet

با توجه به اینکه قرص زیپمت در دوز متفاوت ۵۰۰/۵۰ و ۱۰۰۰/۵۰ وجود دارد، دوز صحیح مصرفی را پزشک متخصص داخلی با توجه به سابقه بیماری و شرح حال شما تعیین می­کند. بنابراین از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. معمولاً زیپمت روزی دو بار تجویز می­شود که به منظور کاهش احتمال ناراحتی­های معده بهتر است همراه با غذا میل شود.
در طول مصرف دارو همواره باید قند خون خود را چک کرده و به پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز دوز مصرفی شما تغییر یابد. جهت کنترل بهتر بیماری، بهتر است در کنار مصرف زیپمت از برنامه ورزشی منظم و رژیم غذایی کنتری شده پیروی کنید. در صورت فراموشی مصرف دارو بلافاصله دوز فراموش شده را میل کنید اما اگر زمان مصرف دوز بعدی دارو فرا رسیده، هرگز دو دوز از دارو را با هم مصرف نکنید.

موارد منع مصرف زیپمت Zipmet

تا کنون اطلاع دقیقی در مورد تاثیرگذاری زیپمت در بیماران زیر ۱۸ سال بدست نیامده لذا برای این افراد توصیه نمی­شود. همچنین برای افراد مسن (بالای ۸۰ سال) و یا خانم­هایی که به زمان یائسگی خود نزدیک می­شوند توصیه نمی­شود. همچنین افراد مستعد افت قند خون، افراد مبتلا به نارسایی قلبی و کلیوی و افراد دارای سابقه التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) کاندیدای مناسبی برای دریافت این دارو نیستند.
افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و افرادی که کتواسیدوز دیابتی دارند گروه دیگری هستند که منع مصرف دارند. وابستگی به مصرف الکل نیز از دیگر موارد منع مصرف زیپمت است.
علاوه بر موارد یاد شده در برخی شرایط لازم است که مصرف دارو موقتاً متوقف شود:

  • بدن دهیدراته شده و آب زیادی از دست داده
  • دچار اسهال، استفراغ یا تب شده­اید
  • جراحی در پیش دارید
  • نیازمند روش­های عکسبرداری با اشعه ایکس هستید

تداخلات دارویی زیپمت Zipmet

برخی گروه­های دارویی در صورت مصرف همزمان با زیپمت تداخلات دارویی ایجاد می­کنند

  • داروهایی که ایجاد اسیدوز متابولیک می­کنند مانند توپیرامات،استازولامید
  • نیفدیپین که جذب متفورمین را افزایش می­دهد
  • سایمتیدین و سایر داروهای کاتیونی
  • داروهای افزایش دهنده قند خون مانند تیازیدها
  • قرص­های پیشگیری از بارداری

همچنین مشاهده شده است که مصرف زنجبیل و روغن ماهی می­تواند تداخلاتی در جذب زیپمت ایجاد کند لذا توصیه می­شود با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی دراوی زیپمت Zipmet

  • مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، اسهال، نفخ و ناراحتی معده از عوارض جانبی شایع زیپمت است که در صورت مصرف زیپمت همراه وعده غذایی می­توان به کاهش این علائم کمک کرد.
  • کاهش قند خون و ضعف و بی حالی به ویژه زمانی که زیپمت را همراه دیگر داروهای کاهنده قند خون مانند انسولین یا سولفونیل اوره مصرف کنید مشاهده می­شود.
  • درد مفاصل از دیگر عوارضی است که برخی مصرف کنندگان زیپمت به آن مبتلا می­شوند.
  • اگر علائمی مبنی بر بروز واکنش جدی آلرژیک (ضایعات پوستی مانند خارش و تاول، تورم دست و پا، تورم لب و دهان، تنگی نفس) در شما رخ داد فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • در افرادی که سابقه نارسایی قلبی و پانکراتیت دارند ممکن است علائم بیماری تشدید شود.

زیپمت در بارداری Zipmet

با توجه به اینکه مطالعات کافی در خصوص اثرات زیپمت در زنان باردار انجام نشده است در صورت ضرورت مصرف زیپمت در دوران بارداری حتما تحت نظر پزشک معالج صورت گیرد. همچنین در مورد انتقال دارو از شیر مادر به نوزاد اطلاعات دقیقی در دست نیست. بنابراین با احتیاط و مشورت پزشک مصرف شود.

شرایط نگهداری داروی زیپمت Zipmet

دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. پس از گذشت تاریخ انقضای دارو از مصرف آن خودداری کنید. دارو را از طریق فاضلاب دور نریزید. بهتر است دارو در کیسه­ای دربسته و درون کیسه زباله دفع شود.

ارتباط مستقیم با پزشک انلاین متخصص داخلی

۲.۶/۵ (۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
46 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفر
جعفر
1 ماه قبل

بیمار دیابتی ومشکل قلبی هم دارم سیکومت هم مصرف میکن م قرص سیکو مت را قطع کنم

یگانه
یگانه
1 ماه قبل

سلام ..اشتباهی دوتا زیپمت خوردم
لطفا مشکلی پیش میاد؟؟

مرضیه
مرضیه
پاسخ به  یگانه
1 ماه قبل

سلام الان اشتباهی دو بار قرص زیپمت خوردم چیکار کنم

ابولی
ابولی
پاسخ به  یگانه
1 ماه قبل

خدا بیامرزت

یاس
یاس
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
مادرم با ۶۰ سال سن قرص زیپمت ۵۰/۵۰۰ را استفاده می‌کنه. می‌تونه قرص دیابزید ۶۰ را جایگزین کنه؟

عماد
عماد
پاسخ به  یاس
22 روز قبل

سلام ،بله میتواند،خودم طبق نظر پزشک معالج هم برایم زیپمت وهم دیابزید۶۰ تجویز نمود مدت زمان زیادی است که استفاده میکنم وخوشبختانه مشکلی هم پیش نیامدست

مینا احمدی
مینا احمدی
3 ماه قبل

سلام من ۳۷ سال دارم و ۵ ساله دیابت نوع ۲ دارم و چهار ماهه که قرص زیپمت ۱۰۰۰ رو روزی ۲ باز صبح و شب میخورم اما میترسم روی کبدم یا قلبم اثر بذاره میشه راهنمایی کنید که مصرف طولانی مدت این قرص به کدام یک از اعضای بدن ضرر میرسونه؟ سپاس

معصومه
معصومه
3 ماه قبل

مادرم ۷۷ سال داره و قرص نیتروگلیسیرین مصرف میکنه برای قلبش آیا قرص زیپمت ۵۰/۵۰۰ داروی مناسبی برای کنترل قندش هست

سلیمانی
سلیمانی
3 ماه قبل

سلام
من داروی زیپمت ۵۰/۱۰۰۰ شبها مصرف میکنم دو ساعت از مصرف دارو گذشته وقند من۳۵۰هست چکار کنم؟

مریم
مریم
4 ماه قبل

آیا قرص متفورمین با زیمپت میشه مصرف کنم دیگه گلی کلازید بزارم کنار

بی درفش
بی درفش
پاسخ به  مریم
3 ماه قبل

گلی گلازید رو ی دکتری برام نوشته بود دکتر خودم حذف کرد گف حالت پوششی رو دیابت داره هیچ کمکی به درمان شما نداره

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام من پنج ماهه دیابت دارم قرص گلی کلازید و متفورمین مصرف میکنم.اوایل قرص متفورمین می‌خوردم کلی لاغر شدم ولی با اضافه شدن گلی کلازید دوباره چاق کنم.لطفا کمکم کنید وااااای از دست چاقی

حسین
حسین
5 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید،آیا مصرف زیپمت رو مسائل جنسی آقایون تاثیر منفی داره؟

اشرفزاده
اشرفزاده
6 ماه قبل

سلام من ۳۵ سالمه الان ۲ ساله که دیابت گرفتم روزی دو تا زیمنت میخورم صبح و شب حالا قند خون که با دستگاه تو خونه چک میکنم روی ۱۰۰ تا ۱۳۰ هست به نظر شما روزی ی قرص کم کنم یا همون دو تا رو مصرف کنم داروی فشار خون هم مصرف می‌ کنم والساکور با بیزو فار ممنونم از شما

فاطمه عظیمی
فاطمه عظیمی
6 ماه قبل

آیا برای کاهش وزن میشود از قرص زیارت استفاده شود

علمدار
علمدار
پاسخ به  فاطمه عظیمی
5 ماه قبل

سلاممن قند بالا داشتم دکتر قرص زیمنت صبح ومتفورمین ظهر وشب تجویز کرد حدود ۱۰ ماه استفاده کردم الان قند تا ۱۳۰ دارم می توانم زیمنت قطع کنم یا متفورمین روزی دو عدد مصرف کنم روزها کسل هستم

محدثه
محدثه
پاسخ به  علمدار
4 ماه قبل

بیخالی میاره ؟

مریم رنجکش
مریم رنجکش
6 ماه قبل

سلام مادر من قندش ۱۵۰گاهی اوقات تا۱۸۰ می‌ره آیا قرص زیپمت مصرف کنه یانه

جواد حسنی
جواد حسنی
10 ماه قبل

ایا مصرف قرص زی‌پمنت روی سکس افراد ۶۰ سال ببالا تاثیر منفی دارد ؟

جومونگ
جومونگ
پاسخ به  جواد حسنی
5 ماه قبل

۶۰ ساله. بسه دیگه .بره نماز بخونه

الناز
الناز
پاسخ به  جومونگ
5 ماه قبل
علیرضا
علیرضا
پاسخ به  جومونگ
3 ماه قبل

دوز زیمپت

فری
فری
پاسخ به  جومونگ
3 ماه قبل

ویاگرا کنارش بخوره

عطار
عطار
10 ماه قبل

سلام من قرص زیپمت می خوردم رو ی یک عدد
حالا خانم. دکتر برای من
قرص سینوریپا ۵/۵۰۰ نوشتن اشکالی نداره ازاین قرص بخورم

سیده فاطمه
سیده فاطمه
1 سال قبل

سلام من الان دو سال دیابت دارم بعضی موقع نفسم بند میاید به سختی نفس میکشم پشت قفسه سینه ام میکشه حالت قلنج میکنه ایابخاطر به بخاطر قرص زیپمت ۵۰/ ۵۰۰ هستش؟؟؟؟

bwwzhmhranylyakbr@gmail.com
bwwzhmhranylyakbr@gmail.com
پاسخ به  سیده فاطمه
2 ماه قبل

سلام

Akam
Akam
پاسخ به  سیده فاطمه
1 ماه قبل

منم همین حالتو دارم از این قرص استفاده میکنم تمام تست های پزشکی قلب هم دادم مشکلی نبود .بیشتر از اعصاب هست این حالت .میتونی روزی نیم ساعت حرکات کششی انجام بده به مرورر رفع میشه

پروین والی زاده
پروین والی زاده
1 سال قبل

آیا درد لگن بطور شدید میتوان از مصرف قرص زیپمت باشد؟

مهری
مهری
پاسخ به  پروین والی زاده
4 ماه قبل

من هم ۵۸ سال دارم دیابت نوع دوم را دارم وزیمپیت ۵۰ ۱۰۰۰روزی ۲عدد دکتر برایم تجویز کرده ایا پا درد من هم بخاطر قرص گلوریپا وزیمپیت است

مهدی مصطفوی
مهدی مصطفوی
1 سال قبل

سلام.ایا داروی زیپمنت رو میتوان باگلورمتا استفاده کرد البته نظر پزشک معالج این هست .

طیبه امیدوار
طیبه امیدوار
1 سال قبل

قرص زیپمت ۵۰/۵۰۰ باید کی مصرف کنم

شیرین
شیرین
1 سال قبل

سلام یک سال هست که زیپمت استفاده میکنم الان سه ماه هست که باردار هستم ودر طول بارداری هم از این قرص استفاده کردم و خیلی نگران مشکلاتی که در جنین میشه هستم

ساناز
ساناز
1 سال قبل

سلام من تازه متوجه شدم قند دارم A1 cمن ۸هست دکتر امپاور پلاس روزی یک عدد داده آیا این هم مثل زیپمت شناخته شده و مورد اطمینان هست

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام یکسال هست زیپمت میخورم حدود ۲ ماه است که دستگاه گوارشم خونریزی داخلی کرده.

مهروش
مهروش
1 سال قبل

سلام اگر پس از خوردن زیپمت مبتلا به خارش شدیم در خانه چگونه درمانش کنیم

یوسف
یوسف
1 سال قبل

من حدود یکسال و نیم از زیپمت ۵۰/۵۰۰ استفاده میکنم و حدود ۶ ماه است که به درد مفصل زانو مبتلا شدم که فکر کنم از عوارض این دارو است

تکتم
تکتم
1 سال قبل

سلام ببخشید من قرص زیپمنت المان را میخواهم

نسرین
نسرین
2 سال قبل

قرص زیپمت برای درمان قندخون خوبه من مدت یک سال استفاده کردم قندخونم بعد ظهر افت قند داشتم ووزنم را پاین آمد الان سه ماه که استفاده نمیکنم باز دوباره دارم چاق میشم چه کار کنم قندخونم باز برگشته ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  نسرین
2 سال قبل

برای کنترل قند خون تحت نظر یک فوق تخصص غدد باشید

خسرو احمدیراد
خسرو احمدیراد
پاسخ به  دکتر ارمین محمدی لیر
1 سال قبل

سلام
من هر موقع از این دارو استفاده میکنم دچار نفغ شدید. دل درد وحالت تهوع میشوم

رشید علیزاده
رشید علیزاده
پاسخ به  خسرو احمدیراد
5 ماه قبل

من امروز تست. قند دارم که قندم بالاست دکتر گفتن نوع ۲هست برام قرص زیپمت نوشته آیا با این قرص میشه کنترل کرد یا نه

مهری
مهری
پاسخ به  رشید علیزاده
4 ماه قبل

م

وجیهه رمضانی نژاد
وجیهه رمضانی نژاد
پاسخ به  رشید علیزاده
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید ۱۰روزی هست دیابت نوع۲ من شده ۴۰۰ قرص زیپمنت ۵۰/۵۰۰ بهم داده ۴روز هست استفاده‌کردم الان اسهال شدم این قرص ادامه بدم خوب میشم

دکتر مهدی همدانی
دکتر مهدی همدانی
پاسخ به  وجیهه رمضانی نژاد
9 روز قبل

خخخ

داودی
داودی
پاسخ به  رشید علیزاده
1 ماه قبل

قابل توجه کسانی که دیابت نوع ۲ دارند؛هنگام صرف ناهاروشام،همراه سالاد ویا بصورت خام ویا باماست نصف کدو سبز رنده ومیل نمایید.وبعدازچند روزند خودراچک نمایید

دکتر مهدی همدانی
دکتر مهدی همدانی
پاسخ به  رشید علیزاده
9 روز قبل

نمییدنم

دکمه بازگشت به بالا