داروی سایمتیکون | دایمتیکون | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Dimethicone | Simethicone

همه چیز در رابطه با نحوه مصرف اسپری بینی مومتازون، اختلالات دارویی و مطالب مرتبط با آن

سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone چیست؟

سایمتیکون که با نام دایمتیکون فعال شده نیز شناخته می­شود از جمله داروهای گوارشی است که در درمان نفخ و درد شکمی استفاده می­شود. این دارو در تسکین علائم بیماریهای گوارشی ناشی از تجمع گاز چون سوءهاضمه و نیز برگشت محتویات معده به مری (رفلاکس معده) موثر است.
از این دارو در درمان کولیک نوزادان نیز استفاده می­شود، اگرچه مطالعات صورت گرفته تا کنون هنوز این مورد را تائید نکرده است. علاوه بر این به منظور کاهش عوارض پس از رادیوگرافی یا آندوسکوپی دستگاه گوارش از سایمتیکون استفاده می­شود.

نام­های تجاری سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone

بر حسب شرکت­ سازنده، اسامی تجاری مختلفی برای سایمتیکون وجود دارد. کولیک ایز (Colicez)، میلیکون (Mylicon) و Gas-X از معروف­ترین نام­های تجاری این دارو هستند.

اشکال دارویی سایمتیکون (دایمتیکون)  Dimethicone | Simethicone

  • کپسول با پوشش ژلاتینی: ۱۲۵ و ۱۸۰ میلی­گرم
  • قرص جویدنی: ۴۰ میلی­گرم
  • قطره خوراکی: ۲ میلی­گرم در میلی­لیتر

مکانیسم اثر سایمتیکون (دایمتیکون)  Dimethicone | Simethicone

همانطور که گفته شد، سایمتیکون از ماده فعال دایمتیکون به صورت ذرات ریز سیلیکونی تشکیل شده است که با کاهش کشش سطحی حباب­های هوا از تجمع گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می­کند.

می‌توانید به صورت غیر حضوری و ۲۴ساعته،با پزشک آنلاین متخصص معده و گوارش، تلفنی و متنی صحبت کنید، و از ایشان برای مصرف این دارو مشاوره بگیرید.

فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone

سایمتیکون از راه خوراکی مصرف شده و بدون اینکه جذب شود، به صورت تغییر نیافته از راه مدفوع دفع می­شود. اوج اثر دارو، ۲ ساعت پس از مصرف آن است و اثرات آن تا ۴ ساعت پایدار است.

مقدار و نحوه مصرف سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone 

  • کودکان زیر ۲ سال: ۲۰ میلی­گرم در هر وعده
  • کودکان ۲ تا ۱۲ سال: ۴۰ میلی­گرم در هر وعده
  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: ۴۰ تا ۱۲۵ میلی­گرم در هر وعده

بهترین زمان مصرف در هر سه گروه بعد از غذا و یا قبل از خواب است. بیشترین دفعات مصرف برای هر سه گروه ۴ بار در روز می­باشد. در صورت فراموشی مصرف سایمتیکون در زمان مشخص، اگر مدت طولانی از زمان مشخص شده نگذشته است می­توانید وعده فراموش شده را میل کنید اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید.
هرگز دو دوز از دارو را در یک وعده میل نکنید. توجه داشته باشید که مجموع دوز دریافتی روزانه از حد مجازی که توسط پزشک تعیین شده است بیشتر نشود.
اگر از قرص سایمتیکون استفاده می­کنید هرگز آن را نبلعید و قبل از بلع کاملاً آن را بجوید. برای مصرف اشکال مایع داروی سایمتیکون می­توانید دوز مشخص شده را با ۳۰ میلی­لیتر آب سرد مخلوط کرده و میل کنید.

موارد منع مصرف سایمتیکون (دایمتیکون)  Dimethicone | Simethicone

به طور کلی سایمتیکون دارویی غیر سمی است و جز در موارد حساسیت شدید به دارو و یا ترکیبات سازنده آن موردی برای منع مصرف دارو وجود ندارد. ضمناً توجه شود که سایمتیکون در شکل دارویی قطره (مایع) حاوی مقادیری فنیل آلانین است لذا توصیه می­شود افراد مبتلا به فنیل کتنوری با احتیاط و مشورت پزشک متخصص گوارش و معده مصرف کنند.

تداخلات دارویی سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone

سایمتیکون در ترکیب بسیاری از داروهای آنتی­اسید مانند شربت آلومینیوم ام جی اس وجود دارد. بنابراین اگر از داروهای آنتی­اسید استفاده می­کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مصرفی صحیح را به شما پیشنهاد دهد. در صورت مصرف داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین حتما این داروها را ۴ ساعت قبل یا بعد از مصرف سایمتیکون میل نمایید چرا که سایمتیکون باعث کاهش جذب این داروها می­شود.

عوارض جانبی سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone

تا کنون هیچگونه عارضه جانبی مهمی ناشی از مصرف سایمتیکون گزارش نشده است. البته در برخی افراد دفع گاز از روده و یا آروغ زدن مشاهده شده است. با این وجود اگر در حین مصرف دارو علائمی چون مشکلات تنفسی، سرگیجه، خارش و یا هر علامتی که نشانه حساسیت دارویی است مشاهده کردید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.

سایمتیکون در بارداری (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone

سایمتیکون از لحاظ مصرف در دوران بارداری و شیردهی در دسته داروهای گروه C (داروهایی که خطرات ناشی از مصرف آنها هنوز رد نشده است) قرار دارد. این بدین معنا است که مصرف آن در بارداری فقط با تجویز پزشک و در صورتیکه فواید مصرف آن بیش از مضرات آن باشد مجاز خواهد بود.

شرایط نگهداری سایمتیکون (دایمتیکون) Dimethicone | Simethicone

حتماً شرایط دقیق نگهداری دارو را از روی بسته­بندی آن مطالعه نمایید. سایمتیکون در دمای اتاق (۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) قابل نگهداری است. از قرار دادن آن در مکان­های بسیار گرم و یا مرطوب مانند حمام خودداری کنید. داروهای تاریخ مصرف گذشته را دور بیندازید.

ارتباط مستقیم با پزشک انلاین متخصص معده و گوارش

۳/۵ (۱۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسوی
موسوی
30 روز قبل

برای شکم روی چی خوبه؟

علی
علی
11 ماه قبل

سلام من درد قفسه سینه و پشت سمت راست دارم سه ماه پیش متخصص داخلی وریه رفتم عکس ریه وازمایش آنزیم خون دادم تشخیص گوارش بود همین قرص فاموتیدین ویکی دوتا قرص و شربت معده را چند روز خوردم بهترشدن ولی الان دوبار سوزش شدید توهمون نقطه دارم از همون دارو میخورم ولی اثر نمیکنه فقط موقع خواب سوزش ندارم علت چه می‌تونه باشه ممنون

منصوره
منصوره
1 سال قبل

سلام دکترـ. من ترش معده زیاده دارم وپنتوپرازول صبح ناشتازیرنظرپزشک میخورم جدیدا ترش شدیدی داشتم که به خارج برگشت نداشته ویجورایی خودم احساس میکنم توراه گلوگیرکرده ایادایمتیکون روخودم استفاده کنم مشکلی نداره؟

موسوی
موسوی
پاسخ به  منصوره
30 روز قبل

سلام عزیزم زنجبیل از بین می‌بره

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام جناب آقای دکتر قرص دایمتیکون با چه داروهای تداخل دارد و بعداز چه مدتی میشود دارو مصرف کرد که تداخل داروی نداشته باشد و ضمنا قرص مذکور با کپسول پایلوشات تداخل دارد بعداز چه زمانی میشود پایلوشات مصرف کرد
متشکرم

احمد امیری
احمد امیری
1 سال قبل

سلام داکترصاحیب من چشمام زیاد قرمیز میشه چیکار کنم برای همیشه خوبشه

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشی من خیلی دهنم بوبدمیده چکارکنم که برای همیشه ازشرش خلاص شم

سحر
سحر
پاسخ به  امیر
4 ماه قبل

به دندانپزشک مراجعه کنید

تارا خانجانی
تارا خانجانی
1 سال قبل

سلام روزتون بخیر من عمل جراحی کیسه صفرا کرده و دکتر بهم دایمیتیکون داده که بعد از هر وعده غذایی استفاده کنم موضوع اینکه من کم کم تو وعده های کوچیک غذا میخورم یعنی بعد از هر وعده غذایی باید خورده بشه ؟
ممنون میشم پاسخ بدید

دکمه بازگشت به بالا