۵ دلیل اصلی سقط جنین و راه‌های درمان آن

علت سقط جنین چیست؟

از نظر علم پزشکی، دلایل اصلی سقط جنین یا همان پایان خود‌به‌خودی بارداری و راه‌های درمان آن متفاوت است.
تقریباً ۵۰% از موارد بارداری قبل از اینکه زن حتی بداند باردار است و حدود ۱۵٪ تا ۲۵٪ از بارداری‌های قطعی‌شده به سقط منجر می‌شوند.
سقط جنین اکثرا در ۳ ماه اول، قبل از هفته ۲۰ ام بارداری اتفاق می‌افتد و فقط ۱٪ از سقط‌ها بعد از این زمان رخ می‌دهند.
بسیاری از دلایل وقوع سقط جنین قابل بررسی و کنترل هستند.
به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از اقدام برای بارداری با دکتر آنلاین زنان و زایمان مشورت کنید.
وب‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ توانسته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی، متنی، صوتی با بهترین پزشکان و کارشناسان زنان و زایمان را فراهم کند.
در این مطلب به صورت کلی به دلایل سقط جنین و راه‌های درمان آن اشاره کرده‌ایم.

۵ دلیل اصلی سقط جنین

دلایل مختلفی برای سقط جنین وجود دارد که در اینجا به چند مورد اصلی آن‎ها اشاره شده است:

  • تقریباً نیمی از سقط‌‌هایی که در سه ماهه اول رخ می‌دهند ناشی از ناهنجاری‌های کروموزومی در اسپرم پدر یا تخمک مادر است. این مساله ممکن است به صورت ارثی یا در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند اشعه ایکس یا مواد سمی رخ دهد.
  • یکی دیگر از دلایل اصلی سقط جنین نارسایی دهانه رحم است. در این مشکل دهانه رحم نمی‌تواند جنین را نگه دارد و معمولاً در سه ماهه دوم بارداری سقط اتفاق می‌افتد.
  • از دلایل مهم سقط جنین، نارسایی خونی مادر و جنین است. اگر Rh خون مادر منفی و Rh خون جنین مثبت باشد، به دلیل عدم تناسب نوع Rh در بدن مادر نوعی آنتی بادی تولید می‌شود که می‌تواند باعث اختلال و سقط جنین در بارداری‌های بعدی شود.
  • بی‌نظمی هورمونی به خصوص هورمون پروژسترون یکی دیگر از دلایل اثرگذار است که معمولا به علت کیفیت پایین تخمک ایجاد می‌شود.
  • ابتلا مادر به کم‌کاری تیروئید و دیابت می‌تواند به علت عدم تنظیم سوخت‌وساز بدن باعث سقط جنین شود.

مشاوره شما با پزشکان با تجربه به خصوص دکتر انلاین سقط جنین و نازایی حاضر در پذیرش۲۴ می‌تواند از بروز بسیاری از این دلایل و در نهایت سقط جنین جلوگیری کند. شما می‌توانید جهت مراجعه حضوری و مشورت با پزشک از دکتر سقط جنین در پذیرش۲۴ نوبت بگیرید.

راه‌های درمان سقط جنین

برای هرکدام از موارد ذکر شده به عنوان دلایل سقط جنین، روش‌های درمانی مشخصی وجود دارد که عبارتند از:

  • اگر دو یا چند سقط مکرر داشته باشید، پزشک ممکن است از شما بخواهد که آزمایش ژنتیک انجام بدهید تا وضعیت کروموزوم‌ها و ژن‌های شما و همسرتان را بررسی کند و بتواند ناهنجاری‌های کروموزومی ممکن را پیش از اقدام برای بارداری برطرف کند.
  • ممکن است در طی بارداری علائمی مانند احساس فشار ناگهانی به شکم، پاره شدن کیسه آب و خونریزی مداوم را تجربه کنید که در بیشتر موارد ناشی از نارسایی دهانه یا سیروکس رحم است. پزشک در این موارد پس از انجام سونوگرافی، با بخیه زدن دهانه رحم را مسدود می‌کند تا از سقط جنین جلوگیری کند.
  • پس از انجام آزمایش خون و شک کردن پزشک به نارسایی خونی مادر و جنین، برای پیشگیری از سقط جنین بعدی معمولا آمپول رگام تزریق می‌شود که باعث خنثی شدن آنتی بادی تولید شده می‌شود.
  • در مورد مادرانی که پزشک پس از انجام تست خون متوجه کمبود هورمون پروژسترون شده باشد، ترکیبات پروژسترونی در ابتدا و در طی باردای تزریق می‌شود تا از سقط جنین جلوگیری شود.
  • معمولا پیش از بارداری با انجام تست خون، مادر از بیماری کم‌کاری تیروئید و دیابت خود آگاه می‌شود و پزشک پس از درمان‌های دارویی اجازه بارداری می‌دهد.

،،
خانم دکتر احیا خان احمدی یکی از بهترین متخصصین زنان و زایمان پذیرش۲۴ در خصوص سقط جنین و علل آن اشاره کردند: 

سقط جنین:

در بیشتر موارد، خون ریزی اولین نشانه سقط جنین است. با این حال، ممکن است سقط جنین بدون خون ریزی نیز رخ دهد یا علائم دیگری در ابتدا مشاهده شوند. بسیاری از زنان ترجیح می دهند که از اصطلاح “حاملگی از دست رفته” بجای سقط استفاده کنند. حاملگی از دست رفته در هفته های اول بارداری بسیار شایع است و این خطر با پیشرفت بارداری کاهش می یابد.

علل سقط جنین:

در بسیاری از موارد مخصوصا هنگامی که سقط در روزهای اول بارداری اتفاق می‌افتد، پیدا کردن علت کار بسیار سختی خواهد بود. وقتی به عنوان یک متخصص نگاه می‌کنیم، وقتی همه‌چیز درست پیش می‌رود واقعا اعجاب‌انگیز است. الیزابت نواکی متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «هنگامی که به بارداری به عنوان نقطه اولیه حیات انسان نگاه می کنیم؛ متوجه می‌شویم که این اتفاق واقعا مثل یک معجزه می‌ماند. دو مجموعه ماده ژنتیکی به هم می‌رسند و با هم ترکیب شده و سپس تقسیم سلولی می‌شوند، البته اتفاق همیشه به درستی پیش نمی‌رود. ساده ترین کار این است که این‌طور فکر کنیم که [سقط جنین] به نوعی روش طبیعت برای جنین های ناسالمی است که توانایی سازگاری با زندگی پس از تولد را نخواهند داشت.»

از آنجایی که بسیاری از زوج‌ها بعد از سقط خودشان را سرزنش می‌کنند، باید بگوییم که در حقیقت از تعداد کمی از سقط‌ها می‌توان پیشگیری کرد و توصیه پزشکان این است که قبل از باردار شدن حتما به وضعیت سلامت خود رسیدگی کنید تا بارداری سالم و موفقی داشته باشید. دکتر زوبل متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «بهترین توصیه به بانوان این است که قبل از بارداری حتما نزد یک متخصص زنان و زایمان بروند و معاینات و آزمایش‌های لازم را انجام دهند و مصرف ویتامین‌های قبل از زایمان را از ۲ یا ۳ ماه قبل از بارداری شروع کنند و همه واکسن‌های خود را بزنند و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و کافئین را قطع یا به حداقل ممکن برسانند. توصیه می‌شود مصرف مواد نشاط‌ آور نیز حذف شود.» حتی اگر تمام توصیه‌های بالا را نیز دنبال کنید باز هم ممکن است نتوانید از سقط‌جنین پیشگیری کنید.

دلایل سقط جنین در ماه های اول بارداری

 

علل سقط جنین در ماه های اول بارداری بسیار متعدد هستند، اما مهمترین موارد شامل:

۱- ناهنجاری‌های کروموزومی:

ازجمله مهمترین دلایل سقط جنین در ماه های اول بارداری، مشکلات کروموزومی است. درحقیقت می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل سقط جنین، وجود اشکال در کروموزم‌ها تخمک یا اسپرم هنگام شکل‌گیری رویان است. با این‌که برخی ناهنجاری‌های کروموزومی با زندگی سازگار هستند (مانند تریزومی ۲۱ که یکی از رایج‌ترین نوع سندروم داون است) اما دیگر ناهنجاری کروموزومی با زندگی سازگاری ندارند.

۲- اختلالات تیروئید:

تیروئید چه کم کار باشد،‌ چه پرکار، باعث ناباروری شده و ازجمله دلایل سقط جنین در ماه های اول بارداری محسوب می‌شود. زمانی که تیروئید مادر کم‌کار است، بدن او تلاش می‌کند تا با تولید کردن هورمون‌ این کمبود را جبران کند و در حقیقت این هورمون‌ها تخمک‌گذاری را مختل می‌کند. برعکس در تیروئید پرکار، تولید زیاد هورمون در عملکرد استروژن اختلال ایجاد می‌کند و رحم برای لانه‌گزینی دچار اختلال می‌شود و خونریزی رحم اتفاق می‌افتد.

۳- دیابت:

بانوانی که مشکل دیابت دارند،‌ حتما باید تحت نظر پزشک و متخصص غدد داخلی باشند تا قند خون‌شان کنترل شود. در بارداری‌هایی که مادر دیابت وابسته به انسولین دارد و تحت کنترل نیست، به احتمال زیاد سقط جنین خواهد داشت یا نوزادی با نقص‌های مادرزادی به دنیا خواهد آمد.

اگر دیابت دارید بهترین کار این است که قبل از باردار شدن برای به حداکثر‌رسانی سلامت خود این مشکل را کنترل کنید. اختلالاتی که تحت درمان دارویی هستند مانند دیابت، کم کاری تیروئید، فشار خون بالا و بیماری‌های خودایمنی، باید تشخیص داده شوند و قبل از بارداری تحت کنترل قرار بگیرند. این بیماری‌ها اگر در مراحل اولیه بارداری شناسایی شوند کلید یک بارداری موفق در مادرانی است که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند.

۴- سبک زندگی:

برخی از عادات شیوه زندگی مثل مصرف مواد مخدر، استفاده از الکل در دوران بارداری و کشیدن سیگار،‌ خطر سقط زودهنگام و از دست رفتن جنین را افزایش می دهد. اهمیت دادن به سلامتی، خطر سقط را پایین می‌آورد. بیش از ۵۰ درصد بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی هستند، به همین دلیل مادر معمولا آمادگی بارداری را ندارد. اغلب بانوان معمولا تا هفته‌ها بعد از تعویق قاعدگی‌ از بارداری خود خبر ندارند. تا آن زمان، ستون فقرات جنین شکل گرفته و قلب او در حال تپیدن است.

آمادگی برای بارداری که شامل کنترل رژیم غذایی، ورزش، به حداقل رساندن استرس و اضطراب، کنترل بیماری‌های مزمن و شروع مصرف ویتامین‌های قبل از بارداری است،‌ بهترین روش آماده شدن برای بارداری محسوب می‌شود. هرچند این اقدامات نیز خطر سقط جنین‌های ناشی از ناهنجاری کروموزومی را پایین نمی‌آورد.

یک عامل دیگر شیوه زندگی که خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد،‌ زندگی در شهرهاست.

۵- مشکلات فیزیکی:

دکتر نواکی می‌گوید، این مورد عمومیت کمتری دارد اما باز هم مقدار زیادی از سقط‌های جنین می‌تواند به خاطر مشکلات فیزیکی مادر باشد، مثل ناهنجاری‌های رحم که شامل دیواره رحم و پولیپ و نارسایی دهانه رحم است. وی عنوان می‌کند که در بسیاری از موارد از دست رفتن جنین در نتیجه مشکل فیزیکی مادر در سه‌ماهه دوم یا سوم اتفاق می‌افتد.

۶- اختلالات انعقاد خون:

از دیگر دلایل سقط جنین در ماه های اول بارداری، مشکلات انعقادی است. سقط‌هایی که بر اثر این اختلال ایجاد می‌شوند (مثل فاکتور V Leiden) ‌ اندک هستند اما رخ می‌دهند. دکتر نواکی توضیح می‌دهد: «من با بیماران مبتلا به مشکل انعقاد خون زیادی مواجه می‌شوم، اما به اندازه دلایل دیگر عمومیت ندارد.»

۷- اختلالات سیستم ایمنی:

درباره اختلالات سیستم ایمنی در سلامت بانوان بحث بسیار داغی جریان دارد، چراکه هنوز می‌بایست چیزهای زیادی درباره ارتباط آن با سقط جنین کشف شود. اما دانشکده زنان و زایمان آمریکا اعتقاد دارد که اختلالات سیسم ایمنی خاص در سقط جنین‌های مکرر نقش دارند. هرچند به گفته دکتر نواکی، نقش دقیق عوامل ایمنی سازی در سقط جنین هنوز «پیچیده و سخت» است. او توضیح می‌دهد که ساده‌ترین راه برای درک آن این است که «بدن بارداری را پس می‌زند.»

برخی از تحقیقات نشان داده است که حضور بعضی از آنتی بادی‌ها بیشترین علت سقط جنین‌های مکرر هستند. لوپوس (سل پوستی)، یکی از بیماری‌های سیستم ایمنی است که خطر سقط جنین را اغلب به خاطر آنتی‌ـ‌فسفولیپیدی است که این بانوان با خود دارند. تا ۵ درصد از بانوان ممکن است این آنتی‌بادی را داشته باشند. هر بانویی که تجربه سقط‌های مکرر (بیش از ۳ سقط پشت‌سرهم)، مرگ ناگهانی جنین بعد از ۱۰ هفته یا زایمان زودهنگام قبل از هفته ۳۴، باید تست سندروم آنتی‌ـ‌فسفولیپید انجام دهد. شما قادر به کنترل این آنتی بادی‌ها نیستید. اما اگر موجود باشند، درمان‌هایی برای کاهش خطر سقط‌جنین و از دست رفتن بارداری وجود دارد.

حال که دلایل سقط جنین در ماه های اول بارداری متوجه شدید که بیشتر آنها از دست شما خارج است و نباید خود را به خاطر این اتفاق سرزنش کنید! به یاد داشته باشید که این رخداد به ندرت مجددا تکرار می شود و به احتمال زیاد به زودی نوزاد سالمی را به دنیا خواهید آورد

  خانم دکتر احیا خان احمدی

 متخصص زنان و زایمان پذیرش۲۴

 

شما می‌توانید با خانم دکتر احیا خان احمدی و دیگر پزشکان آنلاین زنان و زایمان پذیرش۲۴ که از پزشکان مجرب کشوری می‌باشند در هر لحظه و در هر کجای دنیا بصورت تلفنی و متنی مشاوره بگیرید .

این مطلب مرتبط با مقالات محوری با موضوع “راهنمای کامل بارداری و زایمان برای بانوان” و “نکاتی که باید در بارداری رعایت کنیم” نوشته شده است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقالات مراجعه کنید.

۳.۲/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.intechopen.comwww.who.int

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
78 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستاره ر
ستاره ر
1 ماه قبل

سلام خانم دکتر من سه تا سقط داشتم یه پسر دارم موقع بارداری از هپارین استفاده کردم روزی دو عدد دوباره باردارشدن تمام آزمایشا با غربالگری اول خوب بودن دوباره جنین تو ۱۱هفته و۶روز رشدش متوقف شد دو باره از هپارین وآسپرین وشفاف پروژسترون استفاده کردم کمکم کنید آخه مشکل من چیه لطفا جواب بدید

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام خدمت خانم داکتر
بنده اسپرم ضعیف داشتم بعد از تداوی خانم ام حمل گرفت اما در برج دوم حمل طفل سقط شده ۳ برج بعد باز هم حمل گرفت در برج اول طفل سقط شد
خانم داکتر همکاری تان خواهانم ممنون

خانم قربانی
خانم قربانی
پاسخ به  محمد
28 روز قبل

خانم دکتراحیاخان احمدی

بی نام
بی نام
3 ماه قبل

۱۲ روزه حالت تهوع دارم بی بی چک گرفتم منفی بود میشع امپول جلوگیری بزنم

سمیه
سمیه
4 ماه قبل

سلام

خانم فلاح
خانم فلاح
4 ماه قبل

سلام و عرضادب من ۴۶ سالمه
باید یاعسه بشم .پریود نشدم با خوذم گفتم حتما دارم یاعسه میشم .ولی متاسفانه متوجه شدم باردارم .و الان بسیارناراختم .و قصد سقط دارم .لطفا جواب بدین .شاید اماه ونیمه .شاید ۲ ماهه هستم .دقیق نمید.نم .راهنماییم کنید ؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  خانم فلاح
3 ماه قبل

عزیزم حتما حکمتی است که باردار شدید

سما
سما
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

عزیزم لطفا چرت نگو

ذکیه
ذکیه
4 ماه قبل

سلام دکتر صاحب ۲۸ سالمه است چند روز میشه از مریضی ماهوارم گذشته نمیخواهیم که باردار شوم چی کار کنم که بار دار نشوم

سعیده
سعیده
4 ماه قبل

سلام خانم دکتر ۲۸سالمه تاحالا ۳تاسقط داشتم .بعدازاولین سقط ۱دختر دارم بعدازاون ۲تاسقط دیگه داشتم‌ خواهش میکنم جواب بده که من چکارکنم . دلیل شو نمی دونم

روحیه سعیدی
روحیه سعیدی
5 ماه قبل

سلام ۹ روز به پریودم موند اما حالت تهوع دارم

ممکین هست باردار باشم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  روحیه سعیدی
3 ماه قبل

نه عزیزم

مریم محمدی
مریم محمدی
6 ماه قبل

سلام خانم دکترمن این ماه اقدام داشتم ولی همین ماه خیلی کارای سنگین کردم به خاطر همین یک هفته به عادت ماهیانم مونده لکه بینی ودرد کمر پهلو وزیر شکم دارم نمیدونم انگار علاعم سقط دارم میشه راهنمای کنید

اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری
پاسخ به  مریم محمدی
27 روز قبل

سلام خانم دکتر من رفتم پیشه یک از دوست و از قرص جلوگیری نخورده چکار کنم

ندا
ندا
6 ماه قبل

سلام خانم دکتر من هفته ۱۶ هستم سقط در این هفته انجام میشود

مینا محمدی
مینا محمدی
پاسخ به  ندا
4 ماه قبل

سلام خانم دکتر من هفته هفتم هستم میتونم سقط انجام بدم

فریده
فریده
6 ماه قبل

سلام خسته نباشی من هفته ۷ هستم رفتم سونو گفتن قلبش نمیزنه حالا من چیکار کنم اندازه بچه هم ۸میل هست به نظر شما چیکار کنم

راحله
راحله
6 ماه قبل

سلام من بیست ساله استم سه ماه هامیله شودم با دفتن خونریزی پیشی داکتر رفتم داکترم گفت جینیت ده شیکمت مورده آیا امکان داره دوبار جینینم سقن شوه

مهسا
مهسا
9 ماه قبل

سلام من ۳۶سالمه و تو هفته دهم بارداری هستم و تو هفته ششم دچار لکه بینی به صورت قهوه ای شدم با ده تا آمپول پروژسترون و سی عدد شیاف استفاده کردم از روز سوم آمپول ها که زدم لکه بینی تمام شد اما بعد اینکه طبق دستور پزشک شیاف رو یک روز درمیان شروع کردم دوباره لکه بینی شروع شد و الان سه روز هستش که کلا خونریزی دارم و زیر شکم هم درد می‌کنه میگیره و دوباره ول می‌کنه آیا ممکنه که سقط شده باشه ؟بارداری دومم هستش تو بارداری اول اصلا از این مشکلات نداشتم لطفا راهنمایی کنید.خیلی نگرانم.

فائزه
فائزه
9 ماه قبل

سلام من ۱۹ سالمه و باردار شدم اما همیشه ی درد خفیف در ناحیه زیر شکم یا همون رحمم احساس میکردم ولی بعد چند مدت خونریزی کردم و سقط جنین بنظرتون چ دلیلی میتونه داشته باشه

حنان
حنان
10 ماه قبل

سلام من الان به حساب خودم ۸هفته هستم چرا الان همش لک بینی دارم تارفتم ستو گفت رشد نشده شاید سقط بشه اینم بچه سوم هس دوبارسقط داشتم کمکم کنید الان خونیزی دارم ی ی بار قطع میشه چکارکنم سقط میشه یان بهم بگین

شمس
شمس
10 ماه قبل

سلام من دو بار شده باردار شدم یک سه ماه یک چهل روزه اما سقط شده باید چیکار کنم

مریم بلوچ‌زهی
مریم بلوچ‌زهی
10 ماه قبل

من ۲۷سالمه باردارهستم لکه بینی هم دارم رفتم سنوگف جنین سالمه ولی هنوز لکه دارم خدای نکرده برای جنین مشکلی داره یان

M. N
M. N
1 سال قبل

آیا نزدیکی به همسر در ماه های اول ضرری برای جنین دارد

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من آلان باردار هستم و هفت هفته وپنج روز از بارداری وقلب جنین هم می زنند ممکن ای جنین سقط بشه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

سلام خوبین ببخشید من بیست و هشتم آذر رفتم سونووگفتن قلب بچه خوب می زنه ولی پیاده روی دیروز زیاد کردم ممکن جنین هفت هفته وپنج روز ممکن سقط بشه خودم قلب جنین میشه خودم بشنوم یا فقط دستگاه

مهناز
مهناز
1 سال قبل

بارداری من تو ۶هفته خونریزی که میکنم سقط میشه البته آمپول هپارین میزدم آسپرین میخوردم بازم سقط میشد علت سقط جنین چی هست

مهناز
مهناز
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من مشکل ناباروری دارم من باردار میشم ولی سقط می کنم شوهرم آزما یش ژنتیک داده یه کروموزم داره آیا مشکل من ازاینه

مریم
مریم
پاسخ به  مهناز
6 ماه قبل

سلام من۴۴ سالمه یه پسر ۱۲ ساله دارم بچه دوم در ۲ماهگی سقط شد مبعد دوباره باردار شدم وآزمایش دادم گفت کرموز ی سه اکس داره سقط کردم الان ۴۰ روزه که سقط کردم آیا دوباره می تونم باردار شم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من الان نزدیک یک ماهه حتی فک کنم بیشتر هی پریود میشم هی درست میشم پریودم هم تیره رنگه امکانش هست دارم سقط میکنم

شکیلا
شکیلا
1 سال قبل

سلام من ۲۸ سال ام است هفته ششم رفتم سونوگرافی دادم گفت قلب اش تشکیل نشده یک هفته بعدبیا بهداشت رفتم گفت آخرماه ۱۰ هم بیاامروزلکه بینی کردم رفتم سونوگرافی کردم گفتم قلب بچه اصلانمیزنه بایدسقط بشه کم کم خون ریزی دارم الان نمیدانم چی کارکنم مشوره بتین ممنون تان میشوم.

تمنا
تمنا
1 سال قبل

سلام مه ۲۶ ساله استم خون هیچ مشکل نداره طفل اولم ده ۶ماهگی سقد شد دو بعد دگه حمل گرفتم دوگانگی داکتر دهانه رحیمم کوک زده بود ۵ماهگی او ها هم سقد شد مشکل مه چیست داکتر صاحب

سحر
سحر
1 سال قبل

سلام ۳۹ سال سن دارم برای فرزند دوم میخام اقدام کنم بنظرتون دیر نیس؟

زحل
زحل
1 سال قبل

سلام کسانیکه پرسود هستن آنها خون غلیظ یا لخته شده میبینن ای چی مشکلات ره میداشته باشه و چرا ای لخته خون بوجود میایه

شکریه بارک
شکریه بارک
پاسخ به  زحل
3 ماه قبل

خانمی زحل

م صباغی
م صباغی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر .من خرداد ماه یکبار سقط داشتم برا اینکه جنین رشد نکرده بود ۴ ماه بعد دوباره باردار شدم ولی قلب جنین تشکیل نشده بود چکار کنم؟

م صباغی
م صباغی
پاسخ به  م صباغی
1 سال قبل

۴۱ سالمه

مینا
مینا
پاسخ به  م صباغی
4 ماه قبل

سلام من ۳۲سالمه بچه چهار ماهه دارم شیر میدم .دوباره باردار شدم چی کار کنم سقط کنم

نفس
نفس
پاسخ به  مینا
1 ماه قبل

سلام عزیزم سقط کردین یانه

پریسا
پریسا
1 سال قبل

سلام من ۱۰ روز ک پریود نشدم از عادت ماهانه ام گذشته خیلی نگرانم کمر درد شدیدی دارم و تنگی نفس موقع خوابیدن دارم و نمی دونم چیکار کنم ب پزشک
مراجعه کنم یا نه یا برم تست آزمایش بدم

پریسا
پریسا
1 سال قبل

سلام من ۱۰ روزه ک از پریودم گذشته و کمرم درد شدیدی دارد و موقع خوابیدن تنگی نفس دارم
نمی دونم چیکار کنم ب پزشک مراجعه کنم یا اول برم آز بدم لطفا جواب بدین خواهش می کنم

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  پریسا
4 ماه قبل

منم مشکل شمارو دارم بریم ازمایش راحت

خدیجه
خدیجه
1 سال قبل

سلام من ۴۴ سالمه پریودم منطم بوده ۳۵ پنج روز از پریودم گذشته امرو خونریزی دارم احتمال داره باردار بوده باشم سقط کردم یا بخاطر سنم هست

مهدی کروشات
مهدی کروشات
1 سال قبل

سلام من سه روز پیش سقط کردم از اول بارداری لکه بینی داشتم اما در هفته ۱۴ خونریزی شدید شد ومنجر به سقط شد دلیلش چه چیزی میتواند باشد

رقیه
رقیه
پاسخ به  مهدی کروشات
9 ماه قبل

سلام من باردارم الان خونریزی دارم کمرم در می کنه زیر شکم هم درد می کنه حالا چی کار کنم

سید حسن سیده
سید حسن سیده
1 سال قبل

سلام خانومم ۱۸هفته هست و دوقلو بار داربود یکیش همون اول گفتن قلب تشکیل نشده .و دومی هم با کلی ازمایش ژنتیک و سونو گفتن سالمه و مشکلی نداره الانم خانومم بعد ۱۸هفته خونریزی داشت و بچه قلبش ایستاد دلیلش چیه …رفتم دکتر گفتن خیلی این مشکلها هست دلیلش چیه دو تا بچه قبلیم این مشکلها نبود …امپول کرونا اصلا نزدیم و جواب ژنتیک هم خانومم هم بچه از نظر کروموزومی خوب در امد

زهر
زهر
1 سال قبل

سلام الان چهار ماهه که بچه ی اولم سقط شده به دلیل تشکیل نبودن والان اقدام به بارداری کردم خیلی نگران هستم که بازسقط بشه راهکار بهم بدین ممنون

آیدا
آیدا
پاسخ به  زهر
1 سال قبل

اقدام کردی باردار شدی چون منم مشکل تورو دارم

علت سقت چیست
علت سقت چیست
پاسخ به  آیدا
1 ماه قبل

سلام آقای دوکتر

محبوبه
محبوبه
1 سال قبل

من ۳۴ سالمه بارداری دومم ناخواسته بود ۷هفته سونوهمه چیزخوب بودالان ۱۳هفته رفتم گفتم جنین ۱۰ هفته بیشتررشدنکرده ومرده بایدسقط بشه میخواستم مطمئن بشم بچه اولمم هیچ مشکلی نداشت وبدنیااومدالبته توهردوتیروئیدگرفتم که دارومیخوردم هیچ راه حلی نداره دیگه بایدسقط بشه

سوگند
سوگند
1 سال قبل

سلام
تو هفته ۱۴ بارداری هستم امروز صبح بدلیل خیلی ترسیدم و یک جیغ بلند کشیدم به طوری که سردرد شدید شدم و یکم زیر شکمم درد گرفت آیا این مشکلی که برای بچه پیش نمیاد؟؟ممنون میشم جواب بدین.

تمنا
تمنا
پاسخ به  سوگند
1 سال قبل

سلام مه ۲۶ ساله استم اول باریم ۶ ماه سقد شد دو بعد دگه حمل گرفتم دوگانگی ده داکتر گفت ده ۳ماه گی دهانه رحیمم کوک زده ده ۵ ماهگی او ها هم سقد شد مشکل مه چی اس داکتر صاحب

عابده زومکزهی
عابده زومکزهی
1 سال قبل

سلام من ۲۵سالمه عفونت رحم دارم شدیده و درد و سوزش و خارش هم به همراهش دارم چیکار کنم؟

زهره
زهره
1 سال قبل

سلام می خاستم بگم پریود شدید در دوران دختر بودن باعث سقط جنین می شود

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من بچه سوم ناخواسته باردار شدم الان حدوا یک ماهه سنم ۳۸ ساله امروز از صبح مثل روز اول پریودی لکه بینی دارم زیر شکمم درد داره دقیقا مثل زمان پریودی به نظر شما من چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

معصومه
معصومه
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام من سنم ۳۸ ساله یازده هفته باردار بودم به طور ناگهانی خونریزی گرفتم بعد دوساعت جنین سقط شد اصلا دلیلش معلوم نشد این بچه دوم هستش بچه اولم بیست سه سالشه

بهاره
بهاره
پاسخ به  معصومه
6 ماه قبل

سلام من یه سقط سه ماهه داشتم سال بعدش دوباره سقط شیش ماهه داشتم بعدازاون خدایه پسربهم دادپنج سال بعدش دوباره یه سقط سه ماهه داشتم مشکل من چیه ممنون میشم

گل رنگ
گل رنگ
پاسخ به  بهاره
1 ماه قبل

سلام من سقط سه ماه داشتم یک سال بعدش سقط دو ماه داشتم مشکل من چه

فاطمه سهل آبادی
فاطمه سهل آبادی
1 سال قبل

سلام من ۳۰ سالمه بارداری اولم بود سه ماه بودم خودی خود جنین سقط شده میشه راهنمایی کنید ک دلیل آن چی بوده من چهار روز بود ک اسهال و دل پیچه شدید داشتم دلیل سقط میتون این باشه

فرنیا
فرنیا
1 سال قبل

چرا بچه هام سالم بدنیا نمیان؟

راحله میر مجریان
راحله میر مجریان
پاسخ به  فرنیا
1 سال قبل

سلام من ۳۰سالمه تو هفته یازده بارداری هستم رفتم سونو انجام دادم م میگن ضربان قلب جنین نمیزنه باید سقط بشه چکار کنم بنظر شما

فرنیا
فرنیا
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من ی بچه هشت ماه بدنیا آوردم مشکل ریه داشت فوت کرد دوباره دو ماه پیش با دار شدم جنین یک ماه شش روزش بود چند روز لکه بینی داشتم بعد سقط شد

نیلاب
نیلاب
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من چهار روز پیش آزمایش خون دادم و جوابش مثبت بود ولی امروز ظهر زیر شکمم درد خیلی کمی احساس کردم و دیدم ک خون میاد ب نظرتون سقط کردم ؟

نازی
نازی
پاسخ به  نیلاب
1 ماه قبل

اره منم اینجور بودم سقط شد

فریده
فریده
2 سال قبل

باسلام من ۳۳هستم اولین بارداریم بودرفتم سونو دادم گفت توهشت هفتگی مرده اولش نمی دونستم باردارم رفتم امپول کرونا زدم ودکتر دوز دارویی تیروئیدم آورد پایین اروزانه هم ده ساعتی شیفت هستم دیروز رفتم تو بیمارستان سقط شد کسی میتونه بهم بگه دلیلش چی میتونه باشه چون خیلی برام سخته

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  فریده
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

زهرا
زهرا
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

پریودم زیاده که این فک کنم طبیعی باشه چون هر سری اینطور بوده.پریودیم هم تیره رنگه ممکنه عفونتی چیزی داشته باشم یا دارم سقط میکنم نمی‌دونم باردار هستم یا نه

رقیه
رقیه
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
9 ماه قبل

من ای وای اف کردم سه روز پیش فشار عصبی وارد شد والان زیر شکم وکرم درد می کنه والان خونریزی دارم احتمال بچه م سقط باشه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رقیه
2 ماه قبل

سلام خانم دکترخوب هستین من۲۹ سالمه وپنج تا سقط داشتم دوتاازجنین هاتودوماهگی قلبشون تشکیل نشدسقط شد و۳تاهم تو۱۷ و۱۸و۲۱هفتگی سقط شدن خانم دکتر کمک کنینین دلیل ۵تاسقط چی هستش خیلی نگرانم ممنون میشم راهنماییم کنین

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

خانم دکترتوهفته ی ۱۷و۱۸و۱۹هفتگی لکه بینی میشم وبعدخونریزی می افتم بعدخونریزی کیسه ابم سوراخ میشه کم کم کیسه ابم میادبعدپاره میشه وچنین زنده بیرون‌میادوختم بارداری میشم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

ویک بارهم سرکلاژشدم وباهم سقط کردم دلیلش چی هستش لطفا کمک کنینین خانم دکتر

پریسا
پریسا
2 سال قبل

سلام من ۳هفته پیش سون گرافی دادم ۵هفته و۶ روزبود چند ولی قلب بچه تشکیل نشده بود چند روز پیش دوباره سنوگرافی دادم گفتن ۶هفته و۲ روزه بازم قلبش تشکیل نشده بوده ممکنه بچه م مرده باشه هیچ علائمی ندارم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  پریسا
2 سال قبل

۶ هفته قلب جنین توی سونو مشخص میشه
اگه مشخص نشده بعد از یک هفته مجدد انجام بدین
اگه قلب نداشت دیگه احتمال مول هست

رها
رها
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
3 ماه قبل

سلام من ی ماه باردارم ی بچه دارم کوچک این بچه نمیخوام میشه راهنماییم کنین

رها
رها
پاسخ به  رها
3 ماه قبل

میخوام سقط انجام بدم

سلام‌داکتر‌ صیب طفال مه چهارماه بود سقط شد داکتر
سلام‌داکتر‌ صیب طفال مه چهارماه بود سقط شد داکتر
پاسخ به  رها
3 ماه قبل

شهلا هستم از بدخشان

زلیخا
زلیخا
پاسخ به  رها
2 ماه قبل

من یه بچه کوچیک دارم این بچه نمیخولم

بهناز
بهناز
پاسخ به  زلیخا
6 روز قبل

سلام خانم دکتر من چسبندگی رحم دارم بچه ۷ ماهه به دنیا آوردم الان یه ماه پرید نشدم تست دادم مثبت بودم حالا چکارکنم

دکمه بازگشت به بالا