کیست تخمدان چیست؟ روش‌های پیشگیری و درمان کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان | آیا بین کیست تخمدان و سرطان ارتباطی وجود دارد؟

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان یک کیسه غیرطبیعی پر از مایع است که داخل یکی از تخمدان‌های زنان شکل می‌گیرد. تخمدان‌ها اندام تناسلی زنان هستند که در پایین شکم قرار دارند.

تخمدان‌ها در طول مرحله تخمک‌گذاری هر چرخه قاعدگی یک تخمک آزاد می‌کنند. کیست‌های داخل تخمدان یک مشکل نسبتا رایج هستند و می‌توانند زنان را در هر سنی مبتلا کنند.

کیست تخمدان دختران یا زنان ممکن است در یک یا هر دو تخمدان آن‌ها شکل گیرند. این کیست‌ها می‌توانند به شکل یک کیسه یا خوشه‌ای به وجود آیند و گاهی پر از مواد دیگری مانند خون به همراه مایع داخلی خود هستند.

کیست‎‌های تخمدان از نظر اندازه و محل قرارگیری در تخمدان بسیار متفاوت هستند. اکثر کیست‎ها خطر خاصی ندارند، ولی در موارد نادر سرطانی می‌شوند.

در موارد وخیمی که کیست بسیار بزرگ و سنگین است، وزن نامتعادل آن می‌تواند باعث پیچش تخمدان به شکل غیر طبیعی شود.

این عارضه نادر پیچیدگی تخمدان نام دارد و نتیجه آن خو‌نریزی داخلی تخمدان است. بنابراین، می‌تواند به این اندام آسیب بزند.

تفاوت تخمدان سالم و دارای کیست

انواع مختلف کیست تخمدان

رایج‌ترین انواع کیست تخمدان (که کیست‎های عملکردی نامیده می‌شوند) در طول دوران چرخه قاعدگی به وجود می‌آیند. آن‎ها معمولا خوش‎خیم (غیرسرطانی) هستند.

متداول‌ترین انواع کیست‌ها را در ادامه نام می‌بریم.

کیست‌های فولیکولی

در چرخه طبیعی قاعدگی خانم‌ها، یک تخمدان هر ماه یک تخمک آزاد می‌کند. این تخمک داخل یک کیسه کوچک به اسم فولیکول رشد می‌کند.

زمانی که تخمک به بلوغ می‌رسد، فولیکول پاره می‌شود تا آن را آزاد کند. کیست‌های فولیکولی زمانی شکل می‎گیرند که عمل پاره شدن رخ نمی‌دهد.

بنابراین، فولیکول به رشد خود ادامه می‌دهد تا به شکل یک کیست در آید. کیست‌های فولیکولی اغلب علائمی ندارند و در عرض ۱ تا ۳ ماه دفع می‌شوند.

کیست‌های کورپوس لوتئوم

زمانی که فولیکول پاره می‌شود و تخمک را آزاد می‌کند، کیسه فولیکول خالی منقبض می‌شود و توده سلولی به اسم کورپوس لوتئوم به وجود می‌آورد.

کورپوس لوتئوم هورمون‌سازی می‌کند تا برای چرخه قاعدگی و تخمک بعدی آماده شود. کیست کورپوس لوتئوم زمانی شکل می‌گیرد که انقباض کیسه مورد نظر رخ ندهد.

تحت این شرایط، کیسه مورد نظر به جای آن پس از آزاد کردن تخمک مجددا بسته خواهد شد و داخل آن را مایع پر می‌کند. اکثر این کیست‌ها پس از چند هفته برطرف می‌شوند.

با این حال، این کیست‌ها می‌توانند به عرض ۴ اینچ رشد کنند. همچنین ممکن است خونریزی کنند یا با پیچاندن تخمدان باعث ایجاد دردهای کیست تخمدان شوند.

مصرف بعضی از داروهایی که برای تخمک‌گذاری تجویز می‌شوند، می‌تواند خطر ابتلا به این کیست‌ها را افزایش دهد.

بعضی کیست‌های تخمدان که کمتر رایج هستند، در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند.

اندومتریوما (کیست شکلاتی)

دلیل ایجاد کیست شکلاتی آندومتریوز است. آندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های اندومتریال رحم بیرون از رحم رشد می‌کنند.

کیست درموئید

کیست درموئید معمولا علائمی ندارد و از سلول‌های تخمک‌ساز به وجود می‌آیند.

کیست سیست آدنوما

کیست‎های سیست آدنوما سرشار از مایع آبکی هستند و اندازه آن‌ها گاهی می‌تواند بزرگ شود.

در برخی زنان، اندازه کیست تخمدان چپ یا راست ممکن است به علت بیماری به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بسیار کوچک باشد.

PCOS در واقع یکی از بیماری‌های است که در آن کیست تخمدان و نازایی در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند.

بعضی از انواع کیست‎ها نیز سرطانی هستند، گرچه به ندرت به وجود می‎آیند و در زنان سالخورده‎تر رایج‎تر هستند.

کیست تخمدان سرطانی باعث سرطان تخمدان می‌شوند. به همین دلیل، حتما پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره با دکتر آنلاین کیست تخمدان پذیرش ۲۴ استفاده کنید و برای سلامتی خود اهمیت قائل شوید، به ویژه چون علائم کیست تخمدان را ممکن است با عوارض دیگر اشتباه بگیرید.

کدام دسته از زنان کیست تخمدان می‌گیرند؟

کیست تخمدان راست یا چپ مشکلی رایج برای تمام زنانی است که چرخه قاعدگی منظم دارند. در حقیقت، در تخمدان اکثر زنان هر ماه حداقل یک کیست فولیکولی یا کورپوس لوتئوم شکل می‌گیرد.

ممکن است از وجود کیست باخبر نباشید، مگر این که دلایل مختلف باعث رشد بیش از حد آن شوند یا چندین کیست شکل گیرد.

تقریبا در تخمدان ۸ درصد زنانی که پیش از دوران یائسگی خود قرار دارند کیست‎های بزرگی شکل می‌گیرد که به راهکارهای درمانی مانند لاپاراسکوپی کیست تخمدان نیاز دارند.

کیست‌های تخمدان پس از دوران یائسگی کمتر دیده می‌شوند و زنانی که در این سن کیست تخمدان دارند، بیشتر در معرض خطر سرطان تخمدان قرار می‌گیرند.

کیست تخمدان

آیا بین کیست تخمدان و سرطان ارتباطی وجود دارد؟

بله، بعضی از کیست‌های تخمدان می‌توانند سرطانی شوند، ولی اکثر کیست‎ها سرطانی نیستند.

خطر سرطان تخمدان با افزایش سن زنان بیشتر می‌شود. آزمایش برای بررسی سرطان تخمدان برای اکثر زنان توصیه نمی‌شود.

چون، نتیجه تست می‌تواند مثبت کاذب باشد، یعنی فرد بر خلاف آن چه که آزمایش نشان می‌دهد، سرطان نداشته باشد.

آیا بین کیست تخمدان و بارداری ارتباطی وجود دارد؟

تشکیل کیست‌های تخمدان در دوران بارداری رایج هستند و معمولا خطری ندارند. کیست‌هایی که در دوران بارداری به رشد خود ادامه می‌دهند ممکن است باعث خونریزی یا پیچیدگی تخمدان و حتی مشکلاتی برای زایمان شوند.

علاوه بر این، اکثر کیست‌ها روی احتمال بارداری شما تاثیر نمی‌گذارند. گرچه، گاهی ایجاد کیست می‌تواند بارداری را سخت کند. با تماس با مشاوران پذیرش ۲۴ بیشتر می‌توانید اطلاعاتی در مورد بارداری و نقش کیست‎ها به دست آورید.

زندگی شلوغ و مدرن امروزی گاهی باعث می‌شود سلامت خودمان را نادیده بگیریم. مخصوصا زمانی که یادمان برود چقدر نقش ما به عنوان یک زن اهمیت دارد.

کیست‌ تخمدان یکی از مشکلاتی است که زنان باید در دوران زندگی خود با آن کنار بیایند، ولی در صورتی که آن را جدی نگیرند عواقب دردناکی ممکن است داشته باشد.

توصیه می‌کنیم اگر علائم مطرح شده را در خود می‌بینید، برای اطمینان از سلامتی خود از این فرصت مشاوره آنلاین زنان و زایمان نهایت استفاده را داشته باشید.

کیست‌های تخمدان کیسه‌های پر از مایع در یک تخمدان یا روی سطح آن هستند.
کیست‌ها در بدن بسیاری از زنان در برهه‌ای از زندگی آن‌ها ایجاد خواهند شد.در این مطلب می‌خواهیم روش‌های رفع کیست تخمدان و درمان آن را توضیح دهیم.

علائم کیست تخمدان

تخمدان‌ها قسمتی از دستگاه تناسلی زنان  هستند و در پایین شکم و در دو طرف رحم قرار دارند.
گاهی اوقات، یک کیسه پر از مایع به اسم کیست در یکی از تخمدان‌ها شکل می‌گیرد. در این مطلب علائم کیست تخمدان و دلایل ایجاد آن را بررسی می‌کنیم.

علائم کیست تخمدان در پریودی و سایر مواقع فرقی ندارد و ممکن است زمانی که کیست بزرگ می‌شود، نمایان شوند. از جمله:

  • نفخ و تورم شکم
  • حرکات دردناک روده
  • درد لگن پیش از دوره قاعدگی یا در طول آن
  • رابطه جنسی دردناک
  • درد خفیف در قسمت پایین کمر یا ران‌ها
  • حساسیت سینه‌ها
  • پریود نامنظم
  • احساس پر بودن در قسمت پایین شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اضافه وزن بدون دلیل
  • خونریزی غیرطبیعی واژن
  • تکرر ادرار
  • مشکلات در خالی کردن کامل روده یا مثانه

گاهی اوقات علائم کیست تخمدان در حدی است که زنان باید فورا به پزشک مراجعه کنند، از جمله:

این علائم پارگی یک کیست یا پیچ‎خوردگی تخمدان را نشان می‌دهند. هر دو عارضه  اگر زود درمان نشوند، می‌توانند عواقب جدی داشته باشند.

علائم کیست تخمدان در دختران

کیست‌های تخمدان ممکن است کوچک باشند و علائمی از خود نشان ندهند با این حال اگر در دختران مشکل پیچ‌خوردگی تخمدان به وجود آید، علائم او فوری‎تری و شدیدتر خواهد بود. از جمله:

  • درد شدید لگن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از هوش رفتن

اگر دختر شما علائم کیست تخمدان را بروز می‌دهد، حتما توصیه می‌کنیم با یک دکتر انلاین زنان و زایمان مشورت کنید.
وب‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ توانسته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی، متنی، صوتی با پزشکان زنان و زایمان و متخصص در زمینه شناسایی و درمان انواع کیست را فراهم کند. توصیه می‌کنیم بانوانی با داشتن علائم ذکر شده و با توجه به وضعیت خود، این فرصت غیر حضوری را از دست ندهند.

ارتباط با پزشک زنان وزایمان متخصص درمان کیست

دلایل به وجود آمدن کیست تخمدان

رایج‌ترین دلایل ایجاد کیست تخمدان به شرح زیر هستند:

مشکلات هورمونی

کیست‌های تخمدان عملکردی (فانکشنال) معمولا خودبه‌خود بدون نیاز به درمان رفع می‌شوند.

علت ایجاد آن‌ها می‌تواند مشکلات هورمونی یا مصرف داروهای درمان نازایی مانند کلومیفن باشد که برای کمک به تخمک‌گذاری تجویز شوند.

آندومتریوز

زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند مبتلا به یکی از انواع کیست تخمدان به اسم اندومتریوما (کیست شکلاتی) شوند. در این عارضه سلول‎های اندومتریال رحم خارج از رحم فرد رشد می‌کنند. قسمتی از بافت اندومتریوز ممکن است به تخمدان متصل شود و یک زایده شکل دهد. این کیست‌ها می‌توانند در دوران قاعدگی زنان یا در حین انجام رابطه جنسی دردناک باشند.

بارداری

یک کیست تخمدان به صورت طبیعی در اوایل دوران بارداری شکل می‎گیرد تا به تقویت بارداری تا زمان تشکیل جفت، کمک کند. گاهی، این کیست روی تخمدان تا اواخر بارداری باقی می‌ماند و باید برداشته شود.

عفونت‌های شدید لگنی

یک علت به وجود آمدن کیست تخمدان ممکن است عفونت‌ها باشد. آن‌ها می‌توانند به تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی سرایت کنند و این بیماری را به وجود آورند.

سابقه قبلی

اگر قبلا یک کیست تخمدان داشتید، احتمال ایجاد یک کیست جدید بیشتر است.

علاوه بر دلایل کلی بالا، علت تشکیل یک کیست با توجه به انواع کیست تخمدان متفاوت است. در واقع کیست‌های تخمدان در دو دسته کلی عملکردی و پاتولوژیک قرار می‌گیرند که دلایل ایجاد هر کدام متفاوت است.

کیست تخمدان عملکردی

رایج‌ترین انواع کیست تخمدان عملکردی هستند و در دو دسته کیست تخمدان لوتئوم (جسم زرد) و فولیکولی (ساده) قرار می‌گیرند. کیست‌های عملکردی بی‌خطر هستند و به عنوان بخشی از چرخه طبیعی قاعدگی شکل می‌گیرند و عمر کوتاهی دارند.

کیست فولیکولی

هر زن دو تخمدان دارد. تخمک از یک تخمدان به سمت رحم حرکت می‌کند تا در لقاح با اسپرم بارور شود.

این تخمک در فولیکول شکل می‌گیرد که حاوی مایع است تا از تخمک در حال رشد محافظت کند. زمانی که تخمک آزاد می‌شود، فولیکول می‌ترکد. گاهی، فولیکول مایع خود را بیرون نمی‌ریزد و پس از رهاسازی تخمک منقبض می‌شود یا تخمک را رها نمی‌کند. فولیکول با مایع متورم و تبدیل به یک کیست تخمدان فولیکولی می‌شود. این نوع کیست معمولا در هر زمانی ممکن است ظاهر شود و به صورت طبیعی در عرض چند هفته برطرف خواهد شد.

کیست لوتئوم

این کیست‌ها به ندرت ایجاد می‌شوند. پس از آزادسازی تخمک، بافت‌هایی به اسم کورپوس لوتئوم به جا می‌مانند. کیست لوتئوم زمانی شکل می‌گیرد که کورپوس لوتئوم با خون پر ‌شود. این نوع کیست معمولا پس از چند ماه برطرف می‌شود. گرچه گاهی ممکن است بترکد که نتیجه آن درد ناگهانی و خونریزی داخلی است.

کیست‎های پاتولوژیک

یکی دیگر از انواع کیست تخمدان که داخل تخمدان‌ها رشد می‌کنند، بی‌خطر یا سرطانی هستند و در دو دسته درموئید و سیست آدنوما قرار می‌گیرند.

کیست درموئید

این نوع کیست معمولا خوش‌خیم است. آن‌ها از سلول‌های تخمک‌ساز شکل می‌گیرند و باید با عمل حراجی برداشته شوند.

کیست سیست آدنوما

این کیست از سلول‌هایی به وجود می‌آید که بخش خارجی تخمدان را می‌پوشانند. بعضی از آن‌ها حاوی یک ماده ضخیم و مخاطی مانند هستند، در حالی که سایرین مایع شبیه به آب دارند. این کیست‌ها در زنان بالای ۴۰ سال معمولا دیده می‌شوند، با یک ساقه به تخمدان متصل هستند و باید با جراحی بیرون آورده شوند.

سلامتی زنان به علت این که مادران آینده یک جامعه هستند، باید در اولویت هر خانواده باشد.

متاسفانه کیست تخمدان یکی از مشکلات بسیار رایج در بیان زنان است و در مطلب بالا سعی کردیم دلایل و علائم کیست تخمدان را توضیح دهیم.

وب‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ توانسته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی، متنی، صوتی با پزشکن آنلاین زنان و زایمان و متخصص در زمینه شناسایی و درمان کیست را فراهم کند. توصیه می‌کنیم بانوانی با داشتن علائم ذکر شده و با توجه به وضعیت خود، این فرصت غیر حضوری را از دست ندهند.

سلامت زنان یکی از موضوعات بسیار مهم است، چون نه تنها زندگی خود آن‌ها بلکه اطرافیانشان را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
به هرحال، آن‌ها مادران آینده یک جامعه هستند. ولی یکی از بیماری‌هایی که ممکن است گریبان‌گیر تمام زنان شود کیست تخمدان است.

عکس عمل کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان

کیست تخمدان اغلب مشکلی به وجود نمی‌آورد، ولی گاهی می‌تواند عوارض زیر را داشته باشد.

پیچ‌خوردگی تخمدان

ساقه یک تخمدان اگر کیست روی آن رشد کند، می‌تواند پیچ‌خورده شود. این پیچ‌خوردگی می‌تواند رسیدن خون به کیست را مسدود کند و باعث ایجاد درد شدید در قسمت پایین شکم شود.

ترکیدن کیست

اگر یک کیست بترکد، بیمار درد شدیدی را در قسمت پایین شکم حس خواهد کرد. اگر کیست عفونی باشد، درد بدتر خواهد بود.

همچنین ممکن است خونریزی رخ دهد. علت کیست تخمدان در بروز علائم آن تاثیرگذار است و این علائم ممکن است شبیه به آپاندیس باشند.

سرطان

در موارد نادر، یک کیست ممکن است یک شکل اولیه از سرطان تخمدان باشد.

درمان کیست تخمدان

درمان بستگی به موارد زیر دارد:

  • سن فرد
  • آیا بیمار وارد دوران یائسگی شده است یا نه.
  • اندازه و ظاهر کیست
  • آیا علائمی وجود دارد یا نه؟
راهکارهای درمانی به شرح زیر هستند.
انتظار همراه با توجه

گاهی بهترین راهکار انتظار همراه با توجه است، به ویژه اگر کیست کوچک و از نوع عملکردی باشد (۲ تا ۵ سانتی‌متر) و بیمار یائسه نشده است.

علاوه بر این، مشاوره با یک پزشک متخصص زنان و زایمان به شما کمک می‌کند بهتر از علائم کیست‌های مختلف باخبر باشید و حتی زودتر برای درمان انواع بدخیم اقدام کنید.

قرص‌های جلوگیری از بارداری

برای کاهش شکل‌گیری کیست‌های جدید در چرخه‌های آینده قاعدگی، پزشک ممکن است مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را پیشنهاد کند.

جراحی

اگر کیست خودبه‌خود از بین نرود، یک راهکار درمانی جراحی است. پزشک ممکن است تحت شرایط زیر جراحی را پیشنهاد کند:

  • علائم خاصی وجود دارد.
  • کیست اندازه بزرگی دارد یا به نظر می‌رسد در حال رشد است.
  • ظاهر کیست شبیه به انواع کیست‌های عملکردی نیست.
  • کیست همچنان ۲ تا ۳ چرخه قاعدگی وجود داشته است.

جراحی به دو روش انجام می‌شود:

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یا جراحی سوراخ کلید. در این روش جراح یک برش کوچک ایجاد می‌کند و به کمک از ابزارهای بسیار کوچکی کیست را در می‌آورد.

در اکثر موارد، بیمار می‌تواند در همان روز به خانه برگردد. این نوع جراحی معمولا روی باروری خانم‌ها تاثیر نمی‌گذارد و مدت زمان بهبود سریع است.

لاپاراتومی

پزشک زمانی این نوع جراحی را پیشنهاد می‌کند که کیست سرطانی است. جراح روی شکم یک برش بزرگ‌تر ایجاد می‌کند و با بیرون آوردن کیست آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد.

اگر کیست سرطانی باشد، برای آزمایش نمونه‌برداری خواهد شد و اگر نتایج نشان دهند که فرد سرطان دارد، پزشک اندام‌ها و بافت بیشتر مانند رحم و تخمدان‌ها را در خواهد آورد.

بیمار پیش از جراحی ابتدایی معمولا حداقل ۲ روز در بیمارستان بستری است.

                                   

کیست تخمدان و علل آن از نظر متخصصصین پذیرش۲۴:
بسیاری از خانم‌ها دچار کیست تخمدان هستند. بدون این که اطلاعی در این مورد داشته باشند و ممکن است فقط علائمی نظیر جوش و موی زائد و نامرتبی پریود داشته باشند یا بدون علامت باشند. کیست تخم دان عبارت است از توده های تخمدانی معمولاً خوش خیم که اغلب از نسج تخمدان تولید میشود و در بسیاری از موارد از فولیکول های سطح تخمدان سرچشمه می گیرد. در واقع کیست تخمدان از توده های کیسه مانندی که دارای یک جدار است و اندکی مایع ساده درون آن جمع شده، تشکیل شده است. دلایل مختلفی میتواند سبب پیدایش کیست تخمدان شود که اکثراً علت آن عدم تخمک گذاری است، زیرا فولیکولی که قرار است« تخمک» را ایجاد کند و معمولاً در روز چهاردهم پس از آغاز عادت ماهیانه، پارگی طبیعی پیدا کرده و تخمک را ازاد می کند، این اتفاق در این فرد رخ نمی دهد و با تجمع آب در درون خویش، تبدیل به کیست می شود. گاهی چند تخمک چند کیست تولید می کنند و این عمل تکرار شده، تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدانها به وجود می آید که آن ها را به نام تخمدانهای« پلی کیستیک» یا در اصطلاح عامیانه با “تنبلی تخمدان”می شناسیم. انواع دیگر کیستها شامل درموئید،آدنوم ها،آندومتریوما،کیستهای لوتئینی میباشند. معمولا کیست ها با سونوگرافی مشخص شده و با قرص های هورمونی درمان میشوند و گاهی بسته به نوع کیست و شرایط بیمار نیاز به جراحی می باشد که جراحی به روش باز و یا لاپاراسکوپی می باشد.                                                  خانم دکتر معصومه طالبی متخصص زنان و زایمان پذیرش۲۴

چطور از کیست تخمدان می‌توان جلوگیری کرد؟

هنوز پاسخی برای سوال نحوه پیشگیری کیست تخمدان وجود ندارد. کیست ممکن است در بدن تمام افرادی که تخمک‌گذاری می‌کنند تشکیل شود.

اگر تعداد دفعات تشکیل کیست تخمدان در بدن شما زیاد است، دکتر ممکن است برای جلوگیری از تخمک‌گذاری قرص‌های هورمونی جلوگیری از بارداری تجویز کند.

مصرف این قرص‌ها احتمال بروز کیست‌های جدید را کاهش خواهد داد.

ارتباط با پزشک زنان وزایمان متخصص درمان کیست

درمان کیست تخمدان با رژیم غذایی

بسیاری اوقات برای دفع کیست تخمدان تنها باید به رژیم غذایی خود دقت کنید. در واقع درمان خانگی کیست تخمدان راحت‌تر از آن چه است که فکر می‌کنید.

کافی است به نکات زیر دقت کنید.

سمت غذاهای دارای نگهدارنده نروید

انواع غذاهای کارخانه‌ای، مانند کنسروها مواد نگهدارنده زیادی دارند. پس همیشه به دست‌پخت خود بیشتر اعتماد کنید.

خوردن غذاهای غلیظ را فراموش کنید

از انواع غذاهای غلیظ می‌توانیم پیتزا، لازانیا، کله‌پاچه، شیرینی تر یا الویه را نام ببریم.

شیر را با میوه‌ ترکیب نکنید

هضم شیر به همراه میوه‌هایی مانند موز یا پسته سخت است و برای تقویت بدن خود به فکر راه‌های دیگری باشید. مشاوره با یک متخصص تغذیه بهترین پیشنهاد ما است.

سکنجبین بخورید

اگر دنبال درمان کیست تخمدان با داروهای گیاهی هستید، سکنجبین را در اولویت قرار دهید. آن را می‌توانید با سرکه و شکر یا سرکه و عسل بخورید.

غذاهای سرد کمتر مصرف کنید

غذاهایی مانند ماست، دوغ، برنج، ماهی یا میوه‌هایی مانند گیلاس، هلو و گوجه‌فرنگی باید کمتر در رژیم غذایی شما حضور داشته باشند.

اگر برایتان این کار امکان‌پذیر نیست، همراه آن مواد خوراکی گرم مانند زعفران، عسل، سیاه‌دانه و دارچین مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا ۳ را دوست خود بدانید

غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. گردو، تخم کدو و روغن ماهی را پیشنهاد می‌کنیم.

سوالات متداول در مورد کیست تخمدان

پاسخ ها مورد تایید و از نظر خانم دکتر ملیکا مهرپرور یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان پذیرش۲۴ می‌باشد.

کیست فولیکولار در تخمدان چپ

کیست فولیکولار یا عملکردی تخمدان در واقع تخمکی هست که باز نشده یا بعد از تخمکگذاری داخلش مایع جمع میشه و به شکل کیست در میاد بیشتر اوقات خود به خود از بین میروند و جدار صاف و بدون اجزای داخلی دارند و مشکلی ایجاد نمیکنند مگر پاره بشوند یا پیچ بخورند
درمان کیست تخمدان بسته به سن فرد و نظم پریود و نوع کیست تخمدان متفاوت است اگر کیستی پاره بشود یا پیچ بخورد یا خیلی بزرگ باشد یا دارای دیواره ضخیم و نامنظم و جز داخلی و دیواره داخلی باشه معمولا احتیاج به عمل جراحی و برداشتن کیست هست.

پاره شدن کیست تخمدان در دختر

در دختران قبل از بلوغ و پریودی بسته به اندازه کیست و شکل کیست و آزمایش خون درمان جراحی یا انتظاری هست ولی در دختران بعد از سن بلوغ و عادت ماهیانه شدن مثل بزرگسالان ممکنه احتیاج به دادن داروهای هورمونی و قرصهای جلوگیری وانجام سونوگرافی دو ماه بعد هست.

اگر کیست تخمدان بترکد چه میشود

اگر کیست ساده پاره بشود باعث درد شکم درناحیه تحتانی شکم میشه اگر خونریزی داخل شکم خودبه خود کنترل بشود احتاج به جراحی نیست ولی اگر خونریزی داخلی کنترل نشه باید با عمل جراحی کیست خارج بشود و خونریزی متوقف بشود.

آیا کیست تخمدان باعث خونریزی میشود

اگر کیست تخمدان دچار پارگی یا خونریزی داخل کیست یا پیچ خوردگی بشه میتونه درد شکم بده که در این شرایط حتما زیر نظر پزشک متخصص ارزیابی میشه اگر احتیاج به عمل نباشه میشود از مسکنها مثل مفنامیک اسید استامینوفن و بروفن برای کاهش درد استفاده کرد.

علائم کیست تخمدان در بارداری

کیستها در بارداری هم همان علایم غیر بارداری را دارند مثل درد شکم تهوع استفراغ و…ولی درمان در بارداری متفاوت هست بسته به شکل کیست تخمدان و سایزش ممکن هست تا پایان بارداری صبر کنیم ویا در بارداری ترجیحا سه ماهه دوم کیست رو عمل کنیم مگر در موارد اورژانسی و یا شک به بدخیمی ها که درهرزمانی عمل جراحی برداشتن کیست انجام میشه.

درمان کیست تخمدان در دختر

در دختران قبل از بلوغ و پریودی بسته به اندازه کیست و شکل کیست و آزمایش خون درمان جراحی یا انتظاری هست ولی در دختران بعد از سن بلوغ و عادت ماهیانه شدن مثل بزرگسالان ممکنه احتیاج به دادن داروهای هورمونی و قرصهای جلوگیری وانجام سونوگرافی دو ماه بعد هست.

چگونه درد کیست تخمدان را کاهش دهیم

اگر کیست تخمدان دچار پارگی یا خونریزی داخل کیست یا پیچ خوردگی بشه میتونه درد شکم بده که در این شرایط حتما زیر نظر پزشک متخصص ارزیابی میشه اگر احتیاج به عمل نباشه میشود از مسکنها مثل مفنامیک اسید استامینوفن و بروفن برای کاهش درد استفاده کرد.

علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان علایم درد شکم و لگن و نامنظمی سیکل قاعدگی و گاهی تهوع استفراغ لمس توده در شکم میتونه داشته باشه که معمولا با سونوگرافی به تشخیص میرسیم.

علائم داشتن کیست رحم

کیست رحم نداریم.

چکار کنیم کیست تخمدان نگیریم

خوردن قرصهای ضد بارداری میتونه از تشکیل کیستهای جدید جلوگیری کنه ولی در کل داشتن تغذیه سالم و ورزش منظم و نداشتن اضافه وزن برای کارکرد طبیعی تخمدانها لازم هست.

علت کیست های ریز تخمدان چیست

کیستهای ریز تخمدان یا به اصطلاح تخمدان پلی کیستیک همان تنبلی تخمدان هست و به علت عدم تخمک گذاری فولیکول‌های باز نشده تخمدان این ظاهر را به تخمدان میدهند ولی درواقع کیست واضح و بزرگی ندارند درمان تنبلی تخمدان هم کنترل وزن بدن و خوردن داروهای هورمونی و تنظیم سیکل قاعدگی است در تنبلی تخمدان افزایش موهای زاید و آکنه هم داریم.

چه چیزی باعث کیست تخمدان می‌شود

هر چیزی که باعث برهم خوردن نظم سیکل قاعدگی بشه میتواند کیست تخمدان عملکردی بده مثل استرس تغییرات وزن و کم کاری یا پرکاری تیرویید افزایش هورمون شیر یا پرولاکتین وتنبلی تخمدان و…
انواع دیگر کیست تخمدان مثل اندومتریوما و یا کیست هایی که احتمال بدخیمی و سرطانی بودن دارند علتهای ژنتیکی یا ناشناخته دارند.
کیست‌های تخمدان همیشه خطرناک نیستند و باید با بالا بردن سطح آگاهی خود از آن‌ها، بهتر مراقبشان باشیم.
اگر نیاز به سوال بیشتری است وب‌سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین در خدمت عزیزان است.
وب‌سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴ توانسته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی، متنی، صوتی با پزشک آنلاین زنان و زایمان و متخصص در زمینه شناسایی و درمان انواع کیست را فراهم کند. توصیه می‌کنیم بانوانی با داشتن علائم ذکر شده و با توجه به وضعیت خود، این فرصت غیر حضوری را از دست ندهند.

کیست تخمدانی سپتا

سلام.دختر۳۱ ساله مجردهستم .درسونوگرافی به من گفتن که کیست حاوی سپتای نازک به اندازه ۴در۴ cmبه همراه اکوی داخلی دیده شده درتخمدان چپ .قبلا کیست درمویید داشتم در تخمدان راست جراحی لاپاروسکوپی داشتم.خطرناکه؟بدخیم نیست؟ بادارورفع میشه؟چون نگرانم برای آینده که رو بچه دار شدن اثر داره یا نه؟سپاسگزارم
سلام عزیز اگر کیست تغییر سایز نده خیر خطرناک نیس با دادو در درصدی ازافراد رفع میشه سونو کنترل هر ۶ماه انجام بدین حتما

دکتر ملیکا مهرپرور

دکتر ملیکا مهرپرور پزشک متخصص زنان و زایمان هستند.

۳.۱/۵ (۹ نظر)

منبع
diseasesconditionsovariancystsOvarian Cysts

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
221 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن زاده
حسن زاده
3 روز قبل

ملیحه

حسن زاده
حسن زاده
پاسخ به  حسن زاده
3 روز قبل

سلام من الان سه ماه مریض نشدم امپول زدم وهرچه دارو گیاهی بوده استفاده کردم ولی بازم نشدم

زهرا
زهرا
4 روز قبل

من یه دختر ۲۱ساله هستم و پریودی نا منظم دارم و الان یک ماهه ک پریود هستم رفتم سونو و گفتن یه کیست کوچک ۲۴×۳۷میلی متر در قسمت چپم دارم و مایع، دور کیست جمع شده ،احتمال پاره شدن دادند
واصلا هم درد زیر شکم ندارم خداروشکر

من الان چ دارویی استفاده کنم ک پریودم قطع بشه و اینکه جلوگیری بشه از پاره شدن کیست؟

نازی مرادی
نازی مرادی
6 روز قبل

سلام وعرض ادب.بنده ۳۴سالمه چهارده ماهه فهمیدم اندامتیوز هستم وتحت درمانم.درمانم باآمپول خوب جواب داده.دکترم آمپولم روقطع کرده وسه ماهه قرص ال دی استفاده میکنم.
وتوی این سه ماه پریود نشدم.چندروزی هست قرصم روقطع کردم وامروز به خونریزی افتادم.
ظهریه تیکه گوشت کنارخون داخل نوارم بود.مطمئن هستم لکه ی خونی نبود.اندازه ی سه تاانگشت میشد.به شدت دل درد داشتم موقع دفع.
وبه شدت ترسیدم.دکترم تا۱۵فروردین نیست.
نمیدونم دقیقا چیکارکنم.ممنون میشم راهنمایی کنید که بنظرتون اون چیزی که ازبدنم دفع شدچی بوده.درضمن من ازاون تیکه فیلم وعکس گرفتم که اگه لازم شدبه دکترم نشون بدم

محمدی
محمدی
11 روز قبل

سلام خانم دکتر ببخشید خانمم کیست ۲۰در۲۰داره چند بار پیش چندتا دکتر مختلف رفتم همش قرص و دارو داده و خوب نشده الان هم که دارو هارا کنار گذاشته کلا سیستم بدنش نامنظم شده باید چیکار کنیم و پریودش زود ب زود میاد و احساس درد و کبودی کل بدن شده

معصومه
معصومه
14 روز قبل

سلام خسته نباشی من ۳۴ سالمه که سونوگرافی واژینال دادم گفت سمت راست کیست به ابعاد ۵۴×۳۸ mmدیده شده چکار باید کنم

زهرا حسینی
زهرا حسینی
14 روز قبل

من درحال درمان کیست تخمدان هستم و ازوقتی که درمان راشروع کردم مایه مانند اب میاد ایا این کار طبعیی است یا نه

زهرازنگنه
زهرازنگنه
14 روز قبل

سلام من ۳۹ساله امه رحم روخارج کردم ودرسن ۳۳سالگی یائسه شدم درحال حاضرکیست تخمدان دارم قرص هم مصرف میکنم امابه محض قطع کردن قرص شکمم ورم میکنه البته گاهی اوقات درخیلی شدیددرناحیه زیرشکمم احساس میکنم هم سمت راست هم سمت چپ الان من بایدچیکارکنم

درکزهی
درکزهی
16 روز قبل

سلام رفتم دکتر سونو داخلی گرفت گفتن کیست های ریزی در تخمدان سمت راست دارید اوایل دردی حس نمیکردم ولی الان تایکم غذامیخورم دفع نمیشه میمونه خیلی دردهای وحشتناکی زیرشکمم میگیره تا معدم خالی باشه درد ندارم موقع غذامیخورم اینجوری میشم توروخدا کمکم کنید

پریسا محمودی
پریسا محمودی
18 روز قبل

بە یە کارشناس مامایی مراجعەکردم برام گلوکوفاژو اسپیرونولاکتون نوشتە ۷روزە دارم مصرف میکنم و از دیروزم میتروندازول قرص مصرف میکنم پربود نمیشم دیشب لکە داشتم اونم قط شد کل امروز حاڵم بد بود لطفا پاسخ بدید

پریسا محمودی
پریسا محمودی
18 روز قبل

درود من۲۶سال سن دارم و ی بچە دارم الان سونو دادم فولیکول های ریز و متعددی در هر دوو تخمدان روایت شدە دوو ماهە پریود نشدم ۷روز پیش امپول زدم کە بریود بشم نشدم دیروز هم مجددا تکرار کردم پریود نمیشم دیشب لکە بینی داشتم هیچی لطفا کمکم کنید چیکار کنم؟؟

زینب گمشادزهی
زینب گمشادزهی
25 روز قبل

ترشن تخمدان سمت چپ

خانم زنان
خانم زنان
1 ماه قبل

سلام
درد لگن دارم ۲سال هست
وقتی دفع مدفوع دارم
رابط دارم
یا منی از بدم میاد دچار این درد شدید لگن میشم که ۱۵ساعت طول میکشد

خانم زنان
خانم زنان
پاسخ به  خانم زنان
1 ماه قبل

ببخشید ۱۵دقیقه

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  خانم زنان
26 روز قبل

احتمال التهاب لگنی یا اندومتریوز هست
نیاز به بررسی بیشتر هست
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

حمیده
حمیده
1 ماه قبل

سلام خانم دکتر
من مادرم کیست تخمدان داره بعد درد و حال تهوع شدید داره توی برگه سونوگرافی زده بود کیست هموروژیک الان باید عمل کنه یا با دارو رفع میشه؟

***
***
1 ماه قبل

سلام خانم دکتر من ۱ ماه میشه که یک کیست کورپوس لوتیوم تو تخمدان چپم به اندازه ۱۸/۳cmترکید وبعد رفتم پیش پزشک گفت باید تست پاپ اسمیر بدی آیا احتمال داره از این کیست سرطان رحم بگیرم

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط ***
دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  ***
26 روز قبل

چه ربطی داشته
احتمال سرطان نیست
نگران نباشید
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

خدیجه
خدیجه
1 ماه قبل

سلام من ۵۲ سالمه و دوساله که یائسه شدم سونوی داخل واژن دادم گفتن درهرد تخمدان توده داری
نگرانم آیا خطرناکه؟

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  خدیجه
26 روز قبل

توده ها معمولا خوش خیم هستن
سونو رو به پزشک زنان تون نشون بدید
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

پسند
پسند
1 ماه قبل

سلام خانم دکتر خسته نباشید
من ۵۴سالمه چن روزی بود حالم بد می شد رفتم دکتر برام سینوگرافی نوشتن
یک کیست کمپلکس حاوی ذرات معلق در تخمدان راست به ابعاد ۸۵/۸۱ دارم .
دکترا بهم گفتن باید عمل شی …
حتما باید عمل شم یا با دارو رفع میشه؟؟؟؟

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط پسند
دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  پسند
26 روز قبل

کیست بالای ۸سانت رو معمولا جراحی می کنیم
البته می شه دو ماه فرصت بدیم ببینیم برطرف می شه یا نه
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام من کیست۲۲/۵میلی متری در تخمدان سمت راست دارم. ۴ ماه قرص ضدبار داری مصرف کردم ولی نرفت. چکار کنم

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  زهرا
26 روز قبل

کیست زیر ۳سانت مهم نیست
اگه برطرف نشده ممکنه درموئید باشه یا اندومتریوما
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

بشرا
بشرا
2 ماه قبل

سلام خانم دکتر من ۲۱ ساله متاهل هستم ورم شکم و درد شدیدی داشتم سونو گرافی کردم برام گفت کیست رتیکولار ۴۰×۵۸ میلمیتری داری باید عمل بشی با دارو میشه خوب شد یا عمل بشم ؟؟؟

منیه
منیه
پاسخ به  بشرا
1 ماه قبل

کیست خونی دارم

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  بشرا
26 روز قبل

می شه ۳ماه دارو داد اگه خوب نشید
جراحی کنیم
اینستاگرام :
Dr.ahia.khanahmady

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

لیلا مردای

افسان
افسان
3 ماه قبل

خسته نباشید من کیست شکلاتی دارم چندساله پیش استرس داشتم هرماه میرفتم سنوهرماه یک سانت اضافه ترشد مریضی هام هم منظم ۲۸روزه بود بدون درد بعددکترچمدبارنوبت عمل داد وموفق نشدم عمل کنم نوعش هم ژله ای بعدچندسال رفتم سنوبهم گفت چهار ونیمه واقعا چنین چیزی امکان داره پیگیرش باشم یانباشم

سارا
سارا
3 ماه قبل

۳۱ ساله مجرد هسم اندازه کیستم الان ۷ سانتی متره و دکترم برام آزمایش آندومتریارو نوشته انجام دادم هنوز جوابشو ندادن از جراحی میترسم حتما باید کیستم باجراحی ازبین بره؟

افسانه
افسانه
پاسخ به  سارا
3 ماه قبل

سلام مال من انومتدیارو بودیاهمون شکلاتی تا۷سانت رفت به دلایلی عملم عقب زد ودرنهایت عمل نکردم بعداز چندسال رفتم بهم گفت که کوچکترشده

اکرم
اکرم
3 ماه قبل

من کیست کوچکی دارم درسمت راست ومدت ۲۵ روز بطور مدام خونریزی دارم تیره رنگ وقرمزباهم چی بایدبخورم

مریم
مریم
3 ماه قبل

از چی به وجود می‌آید

نادیا
نادیا
3 ماه قبل

سلام من دوسال جلوگیری قطع کردم باردارنشدم ۵ماه پیش رفتم سنو بهم گفت کیست دارم قرص جلوگیری تجویزکردن بعدی ماه کیست افتادامروز دیدم یک کیست سفید رنگ مثل دستمال کاغذی ازم افتاد علت کیست زدن تخم دانهام چیه؟

شهرزاد
شهرزاد
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۲۰ سالمه و متاهلم جلوگیری ندارم چند سالی میشه پریودی هام نا منظم هر دکتری رفتم درمان نشد فقط ماه اول قرصا جواب داد و الان ی توده نسبتا دردناک رو واژنم زده چی میتونه باشه لطفا بهم بگید خیلی نگرونم

المیرا
المیرا
پاسخ به  شهرزاد
3 ماه قبل

م

مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر؛من چند روزی سوزش دارم ؛پریودمم سرموقع نشد آمپول زدم بعد آمپول هم پریود نشدم؛سونوگرافی انجام دادم کیست داشتم قرص ال دی باید بخورم ولی هنوز پریود نشدم ؛میخواستم ببینم میشه قبل اینکه پریود بشم قرص ال دی رو شروع کنم؛واسه سوزش هم آزمایش کشت ادرار نوشتن چون عفونت واژن نداشتم ؛البته گفتن شاید بخاطر کیست باشه؛ممنون میشم راهنمایی کنید

دوکتور احمد عمری
دوکتور احمد عمری
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

نه ضرر داره

ایلسن
ایلسن
4 ماه قبل

باسلام بنده داروساز طب سنتی هستم اگرمیخاهیدازدست این بیماری نجات پیداکننیدتشریف بیارید Aibisanتوراه درمانشوتوضیح بدم

ملیحه
ملیحه
4 ماه قبل

سلام من۳۸سالمه چندماه پیش کیست تخمدان ب اندازه۴میلی داشتم ک بهم قرص ضدباراری دادن خوب شد اما الان باز بعد چندماه زیرشکمم دردمیکنه گاهیم کمرم.یوقتاییم تحوع دارم ممکنه دوباره کیست باشه.و اینکه تواقدام بارداریم هستم لطفا کمکم کنین

امنه عیسی ابادی
امنه عیسی ابادی
4 ماه قبل

سلام من هر دوهفته یکبار پریود میشم به طوری که روز اول از خواب بیدار شم خونریزی زیادی دارم ساعت اولیه چکار کنم ؟

مریم
مریم
پاسخ به  امنه عیسی ابادی
4 ماه قبل

منم همینطور بود یه دوره ای رفتم سونو انجام دادن گفتن دیواره رحمت نازک شده دو دوره قرص استرادیول مصرف کردم خوب شدم بهتره که تحت نظر باشید

حسینی هستم
حسینی هستم
4 ماه قبل

سلام خانم دکتر.من درد شدید داشتم سنو رفتم یه کیست شکلاتی سمت راست و یه کوچک سمت چپ که پاره شد وخونریزی پیدا کرد فعلا دارو نوشتند اگ دفع نشد دوباره سنو بروم.نظر شما چی؟ممنونم جواب بدید

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلامخانم دکتر خسته نباشید من کیست کوچک داشتم ۶ سال پیش ۲ سانتی پارسال ۳ سانت شده بود امسال ۵ سانت دو ساله یائسه شدم ۵۲ سال سن دارم ۸سال بود خونریزی داشتم موقع پرید خونریزی یکم زیاد بود تا اینکه یائسه شدم درد دارم همیشه سمت راست کیست تخمدان گفتن داری دردم گاهی اوقات بیشتر میشه یکم موقع ادرار انگار یکم فشار میاد نفخ زیاد دارم باید چکار کنم دارو یا جراحی راهنمای کنین ممنون

هانیه
هانیه
4 ماه قبل

سلام من من کیست دارم ولی هنوزدارومصرف نه کردم خیلی عادی بوداماالان۲ماه ونیم که پرویدنشدم هنوزدوباره دکترنرفتم آیامشکلی نداره ونمی دانم چه قرصی مصرف کنم و۱۷سالم

صوفی
صوفی
پاسخ به  هانیه
4 ماه قبل

اگر ساده باشد با ساپوژوکس درمان میشه

همیشه بهار
همیشه بهار
پاسخ به  هانیه
4 ماه قبل

من باداروی پنج انگشتی ومریم گلی جواب گرفتم بجوشون بخوربادولیوان هرماه پریودیم منظم شد

پرستو
پرستو
4 ماه قبل

سلام خانمی ۴۲ساله هستم داخل تخمدان سمت چپ کیست دارم ب ابعاد ۵.۳در،۲.۴دو دوره دارو مصرف کردم خوب نشده هنوز آیا نیاز به عمل داره یا خیر

مهدیزاده
مهدیزاده
پاسخ به  پرستو
1 ماه قبل

سلام

رسولی
رسولی
5 ماه قبل

سلام من ۳۵سالمه سه ماهه پریود نشدم سونوگرافی گرفتم کیست در تخمدان راست به اندازه ۶۲میلیمتردارم راه درمانشوبهم بگین ممنونم

Saha
Saha
پاسخ به  رسولی
5 ماه قبل

سلام طب سنتی درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

ساناز معتمدیان
ساناز معتمدیان
پاسخ به  Saha
3 ماه قبل

آقا یا خانم محترم اگر فکر میکنید شخصیت دارین لطفا مردم رو سردرگم نکنید و کاری نکنید دست دست کنن به امید طب سنتی و راه غلط برن . تمام مشکلات رحم و کیست و … باید تحت نظر پزشک متحصص زنان باشه و با داروهای بی پایه و بی اساس طب سنتی حل نمیشه اول از همه هم حتما باید تحت نظر پزشک سونوگرافی بشه

همیشه بهار
همیشه بهار
پاسخ به  رسولی
4 ماه قبل

من باداروی پنج انگشتی ومریم گلی جواب گرفتم بجوشون بخوربادولیوان هرماه پریودیم منظم شد

مینا
مینا
پاسخ به  همیشه بهار
3 ماه قبل

سلام براکیست میخوردی ممنون میشم جواب بدی

زهرا ازکرمان
زهرا ازکرمان
5 ماه قبل

سلام خوبی من خانم ۴۲ساله هستم ۳سال پیش رحم وچسبندگی روده عمل کردم رحم بزرگ بود وپولیپ روده داشتم برداشتم الان دکتراگفتن کیست به قطر ۵۶میلیمتر تخم دان دارم دکتراکرمان گفتن باید برم شیرازیاتهران ایا سرطان خوش خیم است یابد خیم

باهره
باهره
5 ماه قبل

سلام من پانزده ساله هستم سه روز است از مریضی م گذشته اما بازم هستم چرا درد ندارم لطفاً جواب بدهین

باهره
باهره
5 ماه قبل

جوابم

آسیه
آسیه
5 ماه قبل

سلام یه کیست ساده در تخمدان سمت چپ هست چه قرصی هست براش

Saha
Saha
پاسخ به  آسیه
5 ماه قبل

سلام بیاید طب سنتی درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

سونیا
سونیا
پاسخ به  Saha
3 ماه قبل

برو ی ذره سواد یاد بگیر برا همه چی که طب سنتی نمیشههههه من خالم همینطوری کرد مشکلش گنده تر شد مجبور شد عمل کنه

ترانه
ترانه
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر من دیروز سونو دادم دو تا کیست به اندازه ۴۰ و ۶۴ میل داشتم ۳۵ سالمه با دارو برطرف میشه یا نه مرسی

امیدزندگی
امیدزندگی
پاسخ به  ترانه
5 ماه قبل

جواب اون بالایی رو دادم نتیجه میگیرین یه دارو بهتون میده مثل خرما سیاهه هر شب یه تکه شو میزاری داخل واژن هرچی عفونت رحم کیست داری برطرف میشه تو یه ماه نتیجه میگیری

Saha
Saha
پاسخ به  ترانه
5 ماه قبل

سلام با طب سنتی درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

مینا
مینا
پاسخ به  Saha
3 ماه قبل

سلام من کیست رحم دارم چ خوبه بخورم

زیزی
زیزی
5 ماه قبل

سلام من ۲۴ سالمه اغلب پریود نامنظم وخیلی طولانی دارم به همراه کیست چیکار کنم

Saha
Saha
پاسخ به  زیزی
5 ماه قبل

سلام حتما با طب سنتی درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

همیشه بهار
همیشه بهار
پاسخ به  زیزی
4 ماه قبل

من باداروی پنج انگشتی ومریم گلی جواب گرفتم بجوشون بخوربادولیوان هرماه پریودیم منظم شد

زهرا نجمی
زهرا نجمی
5 ماه قبل

سلام من ۴۷ سالمه ام ای ار شکم و لگن دادم نشون کیست ۹ سانتی دارم بنظر شما چه عملی باید انجام بدم ایا خطرناکه

Saha
Saha
پاسخ به  زهرا نجمی
5 ماه قبل

سلام تا زوده بیا طب سنتی درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

زهرا باروزی
زهرا باروزی
6 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر من سونوگرافی انجام دادم کیست ۵۵mmو ۶۰mmدرتخمدان چپ دیده شدراه درمان. چیه

Saha
Saha
پاسخ به  زهرا باروزی
5 ماه قبل

سلام با طب سنتی راحت درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

مینا
مینا
پاسخ به  زهرا باروزی
4 ماه قبل

درد کمر هم دارین

حاجر
حاجر
6 ماه قبل

سلام من کیست ۵cmدارم چاکلیتی اس ۵ ماه میشه دارو میخورم ولی گم نشده و از دارو های ضد باردری هم استفاده میکنم خو چی کار کنم کی کیست از بین بره ممنون میشم جواب بدهید

Saha
Saha
پاسخ به  حاجر
5 ماه قبل

سلام گلم طب سنتی درمان داره
درمانگر هستم۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

رقیه
رقیه
6 ماه قبل

سلام خسته نباشین خانم دکتر من تست دادم منفی هست ولی چند وقته احساس میکنم چیزی داخل شکمم یا همون رحم حرکت میکنه پریود هم شدماا دلیلش میتونه چی باشه؟

Saha
Saha
پاسخ به  رقیه
5 ماه قبل

سلام پاکسازی رحم انجام بدین
درمانگرم ۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

نگین
نگین
6 ماه قبل

با سلام تخمدان ها دارای فولیکول های ریز پریفرال با سایز mm4,5 می باشد چه مشکل و چه توصیه هایی دارید

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط نگین
Saha
Saha
پاسخ به  نگین
5 ماه قبل

طب سنتی راحت درمان میشه۰۹۳۵۹۶۶۵۰۹۶

سکینه دستوری
سکینه دستوری
6 ماه قبل

سلام خانم دکترکیست سمت چپ دارم دوتا بسته قرص ضدبارداری خورد تموم کردم امروز پریود شدم به شدت زیر دل دردمیکنه چکارکنم

سکینه دستوری
سکینه دستوری
پاسخ به  سکینه دستوری
6 ماه قبل

الان کارکنم

زهره
زهره
پاسخ به  سکینه دستوری
6 ماه قبل

سلام
دوماهه پریود نشدم دکتر رفتم بعد آزمایش و سونو متوجه کیست ۳/۵ سانتی شدم. قرص روکین داد.یک بسته رو کامل خوردم و قطع کردم .امروز بعد ۵ روز قطع قرص دل درد خیلی شدیدی گرفتم که دوتا لخته بزرگ مانند جگر سفید همراه با خونریزی خارج و دل دردم ساکت شد.
اون لخته ها کیست بودند یا نه؟

ایلسن
ایلسن
پاسخ به  زهره
4 ماه قبل

سلام بله صددرصدکیست بودن

زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام دکتر من کیست دارم قرص هم نمیتونم بخورم وقتی میخورم خیلی چاق میشم خیلی اضافه میکنم باید چیکار کنم شکمم بزرگ شده خیلی هم چاق شدم

طاهره ۴۲ ساله
طاهره ۴۲ ساله
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

سلام من کیست خیلی ریز دارم اوایل نمی دونستم وماهی ۲ بار پریود میشدم به پزشک مراجعه کردم گفتند کیست ریز دارید وبه‌ من قرص ضد بارداری به مدت ۳ماه دادند مصرف کردم پریودیم منظم شد همین که مصرف قرصهای تمام شد دوباره ماهی ۲بار پریود شدم چیکار باید بکنم دکترم بهم گفت بعد مراجعه اولم بعد ۶ ماه بیا پیشم ۲ماه مونده به ۶ماه آیا بعد قطع خونریزی به پزشک مراجعه کنم یا باید ۶ماه کامل شود

فرزان
فرزان
6 ماه قبل

سلام من ۳۳سالمه و متاهل قبلا سابقه کیست نداشتم ولی همیشه پریود دردناک داشتم الآنم چند روزه درد شدید زیر شکمی دارم و امروز موقع دفع ادرار یه چیزی شبیه حباب در از خون از بدنم خارج شد و دردم کمی بهتر شد آیا این می‌تونه کیست باشه ؟

ایمان جنامی پور
ایمان جنامی پور
6 ماه قبل

سلام من ۳۳سالمه ومتاهل هستم پسری دارم یک سالونیم هستش پریودی منظم داشتم ولی انروز به برادرشوهرم دراسباب کشی خونشون کمک کردم وسنگینی بلند کردم الان نزدیک به یکماه پریود نشدم ازمایش وتست دادم باردارنیستم امپول پروژسترون هم زدم درتاریخ ۲۹مرداد ولی تا الان پریود نشدم نمیدونم چکارکنم شکم درد دارم حدلت تهوع هم گهگاهی سراغم میاد توروخدا کمکم کنید پریود بشم حالم خوب بشه

سپيده
سپيده
6 ماه قبل

سلام دخترم ٢٢ساله شه امروز بزدم سونو کیست تقریبا ٩سانتی تشخیص داده شد
ایا خطرناکه

صوفی
صوفی
پاسخ به  سپيده
4 ماه قبل

سایز کیست مهم نیست نوعش مهمه برای من پلی کیستیک بود با ساپوژوکس درمان شد

دکمه بازگشت به بالا