هر آنچه که در رابطه با واکسن آنفولانزا باید بدانیم؟

هر سال فصل سرما که می‌رسد بیماری آنفولانزا سر زبان‌ها می‌افتد. اما، شرایط امسال با شیوع بیماری کووید ۱۹ و ترکیب این دو بیماری حادتر از گذشته است.

بنابراین، با این مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد واکسن آنفولانزا و این بیماری در اختیارتان قرار دهیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که به سیستم تنفسی انسان یعنی بینی، گلو و ریه‌ها حمله می‌کند. برای اکثر افراد آنفولانزا خودبه‌خود خوب می‌شود، ولی گاهی این بیماری و عوارض آن می‌توانند مرگبار باشند.

فصل شروع بیماری انفولانزا کی هست؟

به طور کلی، شروع فصل این بیماری از اواخر پاییز است، در اواسط تا اواخر زمستان به اوج می‌رسد و تا اوایل بهار نیز ادامه پیدا می‌کند.

به طور میانگین، فصل انفولانزا تقریبا ۱۳ هفته طول می‌کشد. شیوع این بیماری معمولا در اواسط فروردین تمام می‌شود، ولی در بعضی از سال‌ها تا اردیبهشت نیز ادامه دارد.

خیلی خوب است پیش از شروع فصل آنفولانزا واکسن بزنید، ولی حتی اگر برای این کار دیر اقدام کنید ایرادی ندارد.

به ویژه با توجه به این که مدت آن تا اردیبهشت ممکن است طول بکشد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر انفولانزا قرار دارد؟

بعضی از گروه‌های خاص در خطر بیشتر ابتلا به این بیماری و عوارض بالقوه خطرناک مربوط به آنفولانزا هستند.

این افراد که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، مهم است واکسیناسیون شوند.

  • زنان باردار و زنانی که کمتر از دو هفته از بارداری آن‌ها گذشته است.
  • کودکان با سنین بین ۶ ماه و ۵ سال
  • افراد ۱۸ سال و کمتر که آسپرین مصرف می‌کنند.
  • سالخوردگان بالای ۶۵ سال
  • تمام افرادی که مبتلا به عارضه‌های جدی پزشکی هستند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها ۴۰ یا بالاتر است.
  • تمام افرادی که در خانه سالمندان زندگی یا کار می‌کنند.

همچنین باید دقت کنید اگر مبتلا به بعضی از عارضه‌های مزمن پزشکی باشید، خطر ابتلا به آنفولانزا افزایش پیدا خواهد کرد.

این بیماری‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم، ولی همیشه خوب است از مشاوره با یک پزشک متخصص عفونی نیز کمک بگیرید تا بهترین راهکارهای جلوگیری را به شما معرفی کند.

  • آسم
  • اختلالات خونی
  • بیماری مزمن ریوی
  • اختلالات غدد درون‌ریز
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • اختلالات متابولیسمی
  • افرادی که قبلا سکته‌ کرده‌اند.
  • افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها به علت یک بیماری یا مصرف دارو ضعیف شده است.

علاوه بر این، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، افراد زیر ۱۹ سال که برای درمان آسپرین مصرف می‌کنند به همراه کسانی که برای آن‌ها مصرف منظم داروهای استروئیدی تجویز شده است، باید واکسن انفولانزا را بزنند

دسته دیگر افرادی هستند که در اماکن عمومی کار می‌کنند و بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. افرادی که به صورت منظم در تماس با افراد اشخاص با خطر بالا مانند کودکان و سالخوردگان قرار دارند نیز باید واکسیناسیون شوند.

این افراد شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • معلمان
  • پرستارها
  • کارمندان بیمارستان
  • کارمندان مراکز مراقبت از سالمندان

چرا باید واکسن انفولانزا را مصرف کنیم؟

آنفولانزا یک بیماری بالقوه خطرناک است که می‌تواند منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان و گاهی حتی مرگ او شود.

هر فصل انفولانزا با فصول قبلی فرق دارد و عفونت این بیماری روی افراد می‌تواند متفاوت تاثیر بگذارد، ولی سالیانه میلیون‌ها نفر مبتلا به آن می‌شوند، صدها هزار از آن‌ها باید در بیمارستان بستری شوند و ده‌ها هزار نفر از عوارض مرتبط با این بیماری می‌میرند.

بهترین راه برای در امان بودن از این بیماری اقدام برای واکسیناسیون است. واکسن انفولانزا مشخص شده است مزایای زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به این بیماری، کاهش احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی خطر مرگ در کودکان دارد.

واکسن انفولانزا
واکسن انفولانزا

چرا امسال واکسن انفولانزا کمیاب است؟

متاسفانه هنوز واکنس ایرانی آنفولانزا ساخته نشده است و به گفته رئیس سازمان غذا و دارو این واکسن باید وارد شود.

او می‌گوید معمولا از کشورهای فرانسه و هند واردات واکسن این بیماری انجام می‌شود و امسال قرار بود بابت طلبی که ایران از کره‌جنوبی دارد، واکسن آنفولانزا وارد کند.

گرچه با وجود این که کشور مورد نظر ممانعت تحریمی ندارد، ولی فقط در قبال ۱۰ درصد طلب ایران واکسن وارد شده است که خود این قضیه کمیابی آن را بیشتر نشان می‌دهد.

همچنین ظاهرا سازمان غذا و دارو مقداری واکسن این بیماری را وارد کشور کرده است، ولی بانک مرکزی برای تامین کافی آن باید ارز اختصاص دهد.

به عبارت دیگر، این واکسن هنوز به دست بسیاری از افراد و گروه‌های پر خطر نرسیده است.

چه تفاوتی بین ویروس کرونا و انفولانزا وجود دارد؟

سرعت انتقال یک تفاوت مهم بین ویروس این دو بیماری است. آنفولانزا در مقایسه با ویروس کووید ۱۹ یک میانگین دوره نهفتگی کوتاه‌تر (زمان ابتلا به عفونت تا ظاهر شدن علائم بیماری) و یک فاصله ابتلای پشت سر هم دو نفر کوتاه‌تر دارد.

فاصله ابتلای پشت سر هم دو نفر برای کووید ۱۹ تخمین زده می‌شود ۵ تا ۶ روز است، در حالی که برای انفولانزا ۳ روز است. به عبارت دیگر آنفولانزا سرعت شیوع سریع‌تری دارد.

با توجه به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین خودداری از تردد در محیط‌های آلوده، اگر فکر می‌کنید کرونا گرفته‌اید، سرویس آزمایش پذیرش ۲۴ می‌تواند به کمک شما بیاید.

سخن پایانی

هیچ بیماری خوشایند نیست، به ویژه زمانی که موضوع مرگ و زندگی افراد است. آنفولانزا امسال بیشتر از هر سالی می‌تواند قربانی بگیرد، چون هنوز نمی‌دانیم در کنار ویروس کرونا چه تاثیر متفاوتی می‌تواند بگذارد.

با وجود آن که سعی کردیم نکات مهم را توضیح دهیم، ولی اگر نیاز به سوال بیشتری است پزشکان متخصص آنلاین بیماری های عفونی وب‌سایت یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین در خدمت عزیزان هستند تا به سوالات شما به صورت تلفنی یا متنی جواب بدهند.

مشاوره انلاین بیماری های عفونی
مشاوره انلاین بیماری های عفونی
۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.cdc.govwww.euro.who.int

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن کریمی از فارس
حسن کریمی از فارس
7 ماه قبل

با سلام و احترام
بنده حقیر بعلت تعویض دریچه فلزی آئودت ماهی یک پنادورمیزنم الان پنادور تزریق کردم چند روز بعد میتونم واکسن آنفولانزا تزریق کنم باتشکر

دکمه بازگشت به بالا