راهنمای کامل مراقبت از پوست

آیا شما از روش‌های صحیح مراقبت از پوست اطلاع دارید؟
علاوه بر روش‌های پیشرفته‌ای که در زمینه مراقبت‌های پوست و جوانسازی آن مانند میکرونیدلینگ و هایفوتراپی وجود دارد، شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده روند طبیعی پیری پوست خود را کُند کنید.
در این مطلب به این نکات اشاره خواهیم کرد.
مطمانا مشاوره دوره‌ای با پزشکان متخصص پوست و مو در این زمینه و حتی کارشناسان طب سنتی، می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارد. از این رو وب‌سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴ تصمیم گرفته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان متخصص و دکتر پوست و مو آنلاین را برای شما، در شرایط کنونی پاندمی ویروس کرونا که امکان مراجعه حضوری ممکن نیست، فراهم کند.

ما هر روز با تبلیغات زیادی برای محصولات مختلف آرایشی و مراقبت از پوست برخورد می‌کنیم که ممکن است بالعکس اثرات خوبی نداشته باشند. در صورتی‌که تحقیقات علمی زیادی در زمینه عوامل مختلف موثر بر پوست انجام شده است که می‌توانند به پرسش‌هایی مانند اینکه پوست ما واقعاً به چه چیزهایی نیاز دارد؟ برای جوانسازی پوست و شادابی آن چه کارهایی می‌توان کرد؟ واقعا تاثیر آرایش بر پوست چیست؟
به راحتی پاسخ دهند و ما را از محصولات واقعی و روش‌های درست مراقبت از پوست آگاه کنند. در ادامه می‌توانید طبق شواهد علمی این تحقیقات، به پاسخ درست اینگونه سوالات برسید.

چند بار در روز باید پوست صورت خود را شستشو داد؟

اگر پوستی چربی دارید، به عنوان بخشی از برنامه مراقبت از پوست، زمانی از صبح و عصر را به شستشوی پوست صورت خود اختصاص دهید. در یک مطالعه معتبر از شرکت‌کنندگان خواسته شد که صورت خود را یک، دو یا چهار بار در روز برای یک دوره شش هفته بشویند. در پایان مطالعه، بهبود قابل توجهی در ضایعات آکنه کسانی که صورت خود را دو بار در روز می‌شستند، مشاهده شد. اما شرکت‌کنندگانی که فقط یک بار در روز صورت خود را می‌شستند، بیشترین افزایش جوش‌ها را داشتند.

داروخانه‌ها مملو از انواع شوینده‌های صورت مانند شوینده‌های ضدباکتری تا انواع حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید هستند و انتخاب نوع مناسب آن کمی دشوار است. چرا که عدم تناسب نوع پوست و ماده شوینده می‌تواند باعث خشکی با اگزما شدید پوست و حتی افزایش آکنه‌ها شود. معمولا یک شوینده ملایم و بدون مواد و رایحه زیاد، می‌تواند برای همه نوع پوست مناسب باشد.

برای حفظ شادابی پوست چه راه‌حلی وجود دارد؟

طبق نظر کارشناسان استفاده روزانه از انواع کرم‌های مرطوب‌کننده دارای چربی و بدون چربی می‌تواند با آبرسانی، شادابی را به پوست بازگرداند.
زیرا اگر پوست شما بیش از حد خشک بماند، سعی می‌کند برای مقابله با آن چربی زیادی تولید کند که در نهایت باعث شکنندگی آن می‌شود. نیازی نیست حتما به سراغ انواع کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب‌کننده گران‌قیمت بروید، بهتر است به دنبال محصولات مراقبت از پوستی باشید که باعث تحریک و ایجاد جوش یا واکنش آلرژیک روی پوست شما نشود. چراکه نباید منافذ پوستی شما را مسدود کنند. اگر پوست چربی دارید، مرطوب‌کننده‌هایی با برچسب “سبک” (لایت) برای جلوگیری از احساس چربی و سنگینی برای شما مناسب است.

 

برای پاکسازی صحیح پوست چه می‌توان کرد؟

لایه‌برداری می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده اضافی پوست و پاکسازی آن کمک کند. زیرا اگر این سلول‌ها مدت زیادی روی پوست شما بمانند، می‌توانند منافذ پوست شما را مسدود کرده و منجر به شکستگی پوست و ظاهر کدر آن شوند. روش‌های لایه‌برداری زیر می‌تواند به پاکسازی صحیح پوست شما کمک کنند:

– استفاده از یک ماسک حاوی سالیسیلیک اسید ۲ درصد

– استفاده از یک ماسک یا لوسیون حاوی اسید گلیکولیک۱۰ درصد یا کمتر

– استفاده روزانه از یک برس صورت برقی

اما چند بار باید از این روش‌ها استفاده کرد؟ کاملا به نوع پوست شما بستگی دارد و باید از یک پزشک متخصص پوست و مو پاسخ دقیق آن را دریافت کنید. معمولا توصیه می‌شود که برای لایه‌برداری شیمیایی، هفته‌ای یک یا دو بار از ماسک یا لوسیون استفاده و برای لایه‌برداری فیزیکی، سه یا چهار بار در هفته از انواع شامپوهای اسکراب و برس صورت برقی استفاده شود. بهتر است در ابتدا با مواد و وسایل ملایم‌تری در فواصل طولانی‌تر پاکسازی را انجام دهید و به مرور آن را ادامه دهید. چراکه موارد بسیاری از آسیب شدید به پوست با لایه‌برداری بیش از حد مشاهده شده است که باعث ایجاد اسکار یا جای زخم دائمی و حتی آکنه‌های التهابی شده‌اند.

 

ماسک صورت

تاثیر آرایش پوست بر روی صورت چیست؟

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۳ نشان داد که به نظر می‌رسد افرادی که به طور مداوم از مواد آرایشی استفاده می‌کنند بیشتر دچار شکستگی و چین و چروک در پوست می‌شوند. اما اگر تمایل یه ادامه این روند دارید، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

– از محصولاتی با برچسب “noncomedogenic” (غیرجوش‌زا) یا “free oil” (عاری از چربی) استفاده کنید.

– همیشه قبل از استفاده از لوازم آرایشی یا محصولات مراقبت از پوست، دستان خود را بشویید.

– همیشه قبل از خواب یا ورزش آرایش خود را پاک کنید.

– برس‌ها و اسفنج‌های خود برای آرایش کردن را به صورت هفتگی بشویید.

آرایش می‌تواند نوع آکنه خاص خود را ایجاد کند که پزشکان آن را آکنه آرایشی می‌نامند. این وضعیت باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک یا بزرگ روی پوست می‌شود که معمولاً روی چانه، گونه‌ها یا پیشانی ظاهر می‌شوند.

برای داشتن پوستی شفاف، به چه میزان خواب در روز نیاز است؟

نداشتن خواب کافی باعث می‌شود که پوست شما بیشتر اوقات کدر و خسته به نظر برسد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، بیش از ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان اظهار کردند که به علت شب‌بیداری دچار آکنه شده‌اند. از نظر این تحقیق، کمبود خواب می‌تواند در برخی موارد باعث ترشح ترکیبات التهابی در بدن شود که این ترکیبات می‌توانند باعث شکسته شدن پوست و یا تحریک آکنه شوند. برای سلامت پوست و بدن، هفت تا نه ساعت خواب باکیفیت شبانه را از برنامه زندگی خود حذف نکنید.

دسترسی به وب‌سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد ترکیبات و روش‌های مراقبت‌ از پوست، متناسب با پوست خودتان، از این امکان در منزل یا محل کار خود بهره‌مند شوید. و با پزشکان متخصص پوست و مو آنلاین به صورت تلفنی و متنی مشاوره آنلاین بگیرید.چراکه هر نوع پوست، شرایط خاص خود را دارد.

[ifso id=”16549″]

۲.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نورجهان
نورجهان
1 سال قبل

سلام
برای از بین بردن لک های قهویی که رو صورت به وجود میاد
چی جوری میشه از بین برد یا حداقل کمیش کرد
و دلیل به وجود آمدن این چی هست

شا‌کره
شا‌کره
1 سال قبل

‌در‌بارهروی‌شفاف

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام برای تیرگی پوست دور چشم چیکار میشه کرد؟؟؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

سلام
کربوکسی تراپی برای تیرگی پوست دور چشم پیشنهاد می گردد.

دکمه بازگشت به بالا