نکات اصلی مراقبت‌های مو

شما تا چه حد با روش های خاصی که باید در زمینه مراقبت‌های موی خود انجام دهید آشنا هستید؟
علاوه بر روش‌های مراقبت از مو روتین مانند استفاده از شامپو، نرم کننده‌ها و انواع ماسک‌های طبیعی مو که باید روزانه آن‌ها را برای جلوگیری از آسیب یا ریزش مو انجام داد، امروزه شیوه‌هایی مانند مزوتراپی و لیزرتراپی وجود دارند که می‌توانند به کاهش ریزش مو و درمان آن کمک کنند.
با گسترش طب سنتی در زمینه‌های مختلف، در حال حاضر گیاهان داروئی بسیاری برای کمک به مراقبت از مو و حتی درمان طاسی و ریزش مو مورد بررسی قرار گرفته‌اند که توسط متخصصان طب سنتی تجویز می‌شوند.

بنابراین روند تخصصی مراقبت از مو ساده نیست و باید تحت نظر پزشک متخصص پوست و مو و یا در مواردی کارشناسان طب سنتی انجام شود. با توجه به پاندمی فعلی ویروس کرونا، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری خوددرمانی کنند و یا روند درمانی و مشاوره خود را به تعویق بیاندازند که اصلا به صلاح نیست. از این رو وب‌سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴ تصمیم گرفته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره غیرحضوری به صورت تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان متخصص و متخصص پوست و مو آنلاین را برای شما فراهم کند. در ادامه می‌توانید با جزئیات روش‌های مختلف مراقبت از مو آشنا شوید.

تاثیرات شامپو بر مراقبت از مو

اصولا تصمیم در مورد تعداد دفعات استفاده از شامپو در هفته، به نوع مو، بافت پوست سر و میزان چرب شدن مو بستگی دارد. چرا که برای برخی از افراد، شستشوی بیش از حد و مکرر باعث آسیب‌دیدگی و ریزش موها و احساس خشکی و اگزما پوست سر می‌شود و برای سایرین، شستشوی غیرمکرر می‌تواند موها را چرب و بی‌روح نشان دهد. شستن مو شباهت زیادی به شستن پوست دارد. آب می‌تواند بیشتر آلودگی‌ها و بقایای قابل مشاهده را از بین ببرد، اما ممکن است بو یا رسوبات روغنی را از بین نبرد. در این شرایط شامپو به آب کمک می‌کند تا به صورت موثری آن‌ها را نیز از بین ببرد.

شامپو ومراقبت‌های مو
شامپو ومراقبت‌های مو

افرادی که به عفونت‌های انگلی پوست سر، به خصوص شپش مبتلا هستند؛ ممکن است لازم باشد از شامپوهای مخصوصی برای خلاص شدن از شر آن‌ها استفاده کنند. بیماری پسوریازیس پوست سر اصولا با استفاده از شامپوهای دارویی بهبود می‌یابد. بنابراین در صورت ابتلا به بیماری‌های مربوط به مو و پوست سر و حتی ریزش مداوم مو، حتما با پزشک متخصص پوست و مو در مورد نوع شامپویی که باید مصرف کنید؛ صحبت کنید.

استفاده از نرم‌کننده‌های مو، برای افرادی که موهایشان خشک و خشن است ممکن است جایگزین شامپوهای معمولی شود. اما از آنجایی‌که قدرت پاک‌کنندگی آن‌ها به میزان شامپوهای معمولی نیست، معمولا توصیه می‌شود که در مرحله آخر چند دقیقه بر روی ساقه مو مالیده و سپس شسته شوند.

مراقبت از مو در طب سنتی

از نظر طب سنتی باید بر اساس نوع مزاج موها، در مورد نوع شامپو و تعداد دفعات شستن‌ها با آن‌ها تصمیم گرفت. امروزه طبق تحقیقات انجام شده، ماسک‌های طبیعی مو بسیاری معرفی شده‌اند که به افزایش رشد طبیعی موها در زمان کوتاهی کمک می‌کنند. مثلا توصیه شده است که به جای شامپو و آب، از نصف قاشق چای‌خوری پودر خردل به همراه میزان زیادی آب چغندر برای شستشو استفاده کنید و سپس موها و کف سر را با روغن مورد روغن‌مالی کنید. در هفته اول لازم است هر روز این کار را انجام دهید و برای هفته‌های بعد دو تا سه بار تکرار کافی است. از شیوه‌های مراقبت مو با گیاهان داروئی مانند رزماری و آلوئه‌ورا غافل نشوید، چرا که طبق تجربه درمان‌های طبیعی همیشه عوارض جانبی کمتر از درمان‌های شیمیایی دارند؛ البته در صورتی‌که طبق نظارت متخصص انلاین طب سنتی انجام شوند.

تاثیر مزوتراپی در روند مراقبت از مو

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوانسازی و سفت شدن پوست و همچنین از بین بردن چربی‌های اضافی استفاده می‌کند. علاوه بر این، از مزوتراپی برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی (طاسی) نیز استفاده می‌شود. در این شیوه درمانی عصاره‌های گیاهان طبیعی، ویتامین‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل را به داخل پوست سر تزریق می‌کنند. پزشکانی که برای ریزش مو مزوتراپی انجام می‌دهند معتقدند که این روش عالی به اصلاح عدم تعادل هورمون‌ها در فولیکول مو و اطراف آن، رساندن مستقیم مواد مغذی به مو و بهبود گردش خون در پوست سر نیز کمک می‌کند.

لیزر تراپی مو
لیزر تراپی مو

تاثیر لیزرتراپی در روند مراقبت از مو

بیشتر افراد روزانه ۱۰۰ عدد مو از دست می‌دهند؛ اما بیشتر آن‌ها دوباره رشد می‌کنند. با این حال، ممکن است شرایط خاصی مانند سن، شرایط پزشکی، تغذیه ضعیف و استرس منجر به عدم رشد مجدد موها ‌شوند. لیزرتراپی یک درمان بی‌خطر، غیرتهاجمی، بدون درد و از نظر بالینی اثبات‌شده برای تحریک فولیکول‌های مو برای رشد دوباره موها و ضخیم‌تر شدن آن‌ها در شرایط ریزش مو شدید، طاسی الگوی مردانه و آلوپسی است. نسبت به روش کاشت مو، این روش خطر و تهاجم کمتری دارد و بیشتر برای بیماران قابل تحمل است.

در لیزرتراپی، چراغ‌های لیزر در سطح پایین باعث تابش فوتون‌ها به داخل بافت پوست سر می‌شوند. در این شرایط سلول‌های ضعیف‌شده تابش لیزر را جذب کرده و دوباره قدرت طبیعی خود را باز می‌یابند. لازم به یادآوری است که این درمان لزوماً در همه افراد موثر نخواهد بود و معمولا برای کسانی که بیماری ارثی یا آلوپسی آندروژنتیک دارند، نتایج چشمگیرتری ایجاد می‌کند. اما کسانی‌که موهای کم‌پشتی دارند، بعید است از آن نتایج رضایتمندی بگیرند. بنابراین پیش از انجام لیزرتراپی حتما با پزشک متخصص پوست آنلاین خود و یا یکی از متخصصان حاضر در پذیرش۲۴ در این مورد مشورت کنید. چرا که هزینه این درمان تا حدودی بالا است.

نوشته های مشابه

دسترسی به وب‌سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن نوبت دهی آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. این فرصت عالی را برای یک مشاوره غیرحضوری در زمینه شیوه‌های مراقبت از مو دست ندهید.

[ifso id=”16549″]

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
skinkraft

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا