بهترین زمان برای جواب دادن به سوالات جنسی کودکان

آموزش جنسی و تربیت جنسی کودکان چگونه باید انجام شود؟
آموزش مسائل جنسی به کودکان چگونه است؟
پاسخ به سوالات جنسی کودکان مسئولیتی است که بسیاری از والدین از آن وحشت دارند. اما نباید از این موضوع پرهیز شود.
اگر والدین به روشی متناسب با توجه به سن بچه‌ها به سوالات آن‌ها پاسخ دهند، می‌توانند احساسات و تفکرات سالم را در رابطه با مسائل جنسی در کودکان خود ایجاد کنند.
اگر شما صاحب یک کودک هستید و با این مسئله دست و پنجه نرم می کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت تخصصی به این مسئله بپردازیم. همچنین اگر شما نیازمند مشاوره تخصصی پیرامون این مسئله هستید می‌توانید با متخصصان پذیرش۲۴ در حوزه روانشناسی ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح کنید.

سوالات جنسی کودکان از چه زمانی شروع می‌شود؟

در رابطه با سوالات جنسی کودکان لازم است بدانید از همان دوران کودکی، کودکان علاقه‌مند به یادگیری در رابطه با بدن خود هستند. آن‌ها متوجه تفاوت بین دختران و پسران می شوند و به طور طبیعی کنجکاو هستند. کودکان نوپا اغلب وقتی برهنه هستند، مانند وقتی که در وان قرار دارند یا هنگام پوشک کردن، دستگاه تناسلی خود را لمس می کنند. در این مرحله آن ها هیچ شرم و احساس خاصی در رابطه با این کار ندارند. بلکه تنها از روی کنجکاوی این کار را انجام می دهند.

در رابطه با سوالات جنسی کودکان لازم است بدانید آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می گوید، چنین رفتارهایی نشانه کنجکاوی طبیعی است، و نه فعالیت‌های جنسی، و نباید در چنین شرایطی کودک تحقیر یا مجازات شود. بنابراین وقتی کودک نوپا شروع به لمس کردن خودش می کند، چه کاری باید انجام دهید؟ هر خانواده با توجه به ارزش‌ها، سطح راحتی و سبک خود به روش خود به این مسئله برخورد می کند. اما به خاطر داشته باشید که واکنش شما نسبت به کنجکاوی فرزندتان بیانگر این است که آیا این اقدامات “قابل قبول” هستند یا “شرم آور” هستند.

کودکانی که به دلیل کنجکاوی طبیعی خود مورد سرزنش و احساس بد قرار می گیرند، ممکن است تمرکز بیشتری بر روی قسمت های خصوصی خود داشته باشند یا احساس شرم کنند. برخی از والدین تصمیم می‌گیرند که این کنجکاوی کودک را نادیده بگیرند یا توجه کودک را به سمت چیز دیگری معطوف کنند. برخی دیگر از والدین ممکن است بخواهند این رفتار کودک را تصدیق کنند که باز این رفتار هم پیامدهای خوبی ندارد.

سوالات جنسی کودکان و نام‌گذاری اندام‌های جنسی

شاید برای شما سوال باشد که آیا استفاده از نام مستعار برای قسمت‌های خصوصی مشکلی ندارد؟ تا زمانی که کودک ۳ ساله می شود، والدین ممکن است از اسامی مستعار برای نام گذاری اندام‌های جنسی استفاده کنند. لازم است بدانید هنگامی که کودک شما توانایی گفتن اسم صریح قسمت های خصوصی را داشت، بهتر است به او یاد بدهید نام آن ناحیه را درست بیان کند و از برچسب زدن پرهیز کنید. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد که از نام صحیح و درست آنها به صورت مستقیم و بدون خجالت استفاده کند. در واقع این همان کاری است که اکثر والدین باید انجام دهند. یک نظرسنجی گالوپ نشان داد که ۶۷٪ والدین از نام واقعی برای اشاره به اعضای بدن زن و مرد استفاده می‌کنند.

سوالات جنسی کودکان و چگونگی به وجود آمدن نوزاد

در رابطه با سوالات جنسی کودکان لازم است بدانید اگر کودک شما از شما بپرسد یک نوزاد چگونه باید پاسخ بدهید؟ در این حالت بهتر است به شکم خود اشاره کنید و بگویید ابتدا در اینجا قرار می‌گیرد و سپس از واژن خارج می‌شود. نیازی به توضیح عمل عشق ورزیدن نیست زیرا بچه های بسیار کوچک این مفهوم را درک نخواهند کرد. با این حال می توانید بگویید وقتی زن و مردی یکدیگر را دوست دارند، دوست دارند به هم نزدیک باشند و یک بچه داشته باشند. به آن‌ها بگویید اسپرم مرد به تخمک زن پیوسته و سپس کودک شروع به رشد می‌کند. بیشتر بچه‌های زیر ۶ سال این پاسخ را می‌پذیرند. کتاب‌های مناسب سن نیز در این زمینه مفید هستند. به سوالات جنسی کودکان به صورت مستقیم پاسخ دهید، و احتمالا خواهید دید که کودک شما هر بار فقط با اندکی اطلاعات راضی می‌شود.

حال اگر بچه ها اندام جنسی خود را به یکدیگر نشان دهند، چه کاری باید انجام دهید؟ کودکان ۳ تا ۶ سال به احتمال زیاد “دکتر بازی می‌کنند”. بسیاری از والدین هنگام مشاهده یا شنیدن چنین رفتاری واکنش بیش از حد نشان می‌دهند. اما لازم است بدانید سرزنش کردن کودک در چنین شرایطی اصلا صحیح نیست. شما نباید احساس کنید که این رفتار بی بند و باری است. بهتر است ابتدا در آن مکان حضور پیدا کنید تا کودکان بازی را قطع کنند. سپس بدون ایجاد سر و صدا و دعوا یا سرزنش، توجه کودک را به چیز دیگری معطوف کنید. بعدا برای صحبت با فرزند خود زمان مناسبی را پیدا کرده و با او صحبت کنید. به او توضیح دهید که اگر چه علاقه به بدن دوست وی را درک می کنید، اما به طور کلی از مردم انتظار نمی‌رود که بدن خود را در معرض دید عموم قرار دهند. به این ترتیب بدون ایجاد احساس گناه در فرزندتان محدودیت‌هایی تعیین کرده اید.

در رابطه با سوالات جنسی کودکان لازم است بدانید این سن نیز برای شروع صحبت در مورد لمس کردن به صورت خوب و بد مناسب است. به بچه‌ها بگویید بدن آن‌ها بدن خودشان است و آن ها از حق حریم شخصی برخوردار هستند. هیچ کس حتی یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده، حق ندارد مناطق خصوصی کودک را لمس کند. با این حال AAP خاطرنشان می‌کند یک استثنا در این قانون زمانی است که ناحیه ی تناسلی کودک درد دارد. در این زمان والدین اجازه دارند اندام تناسلی کودک را لمس کنند تا متوجه شوند منشا درد از کجاست. به کودکان خود آموزش دهید که اگر کسی بدن و اندام تناسلی آن‌ها را لمس کرد، ابتدا به آن شخص بگویند دست از این کار بکشند. سپس به او یاد بدهید چنین مسائلی را حتما با شما در میان بگذارد. این امر سبب می‌شود از بسیاری از خطرات و مشکلات کودک خود را حفظ نمایید.

نتیجه گیری

بهترین زمان برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان زمانی است که آن ها می‌توانند توضیحات شفاف و کوتاه را متوجه بشوند. لازم نیست مسائل را برای آن ها باز کنید. تنها کافی است به صورت کوتاه و دقیق و علمی پاسخ کودک را بدهید.
امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطرات مراجعه حضوری به پزشک متخصص روانشناس، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت و یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ از مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین روانشناسان آنلاین حوزه کودک بهره‌مند شوید.

۱/۵ (۱ نظر)

منبع
kidshealth.orgpublications.aap.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی
مصطفی
1 ماه قبل

با سلام دختر ۸ ساله دارم خیلی با خودش و دوستانش شلوار همدیگرو درمیارن و دکتر بازی میکند خاهش میکنم کمک کنید

Khodadad
Khodadad
2 سال قبل

سلام من چره دارم از ناحیه بیضه ام چیطور درمان مشود و چیقدر مصرف دارد و اگر برای فعلا درمان نکنم کدام عوارض یا فرق دارد یا نه خیر؟ و همچنان باید گفت چره من را تقریبا یک دو یا سه سال میشود و آلت تناسلی من نیز بسیار کوچک است فک کنم بخاطر داشتن چره باشه

دکمه بازگشت به بالا