علائم زگیل دهانی و درمان خانگی و دارویی زگیل دهانی

علل ابتلا، انواع آن و راه های پیشگیری از آن

زگیل دهانی

اکثر افرادی‌که از نظر رابطه جنسی با شرکای مختلف در تماس هستند، در دوره‌ای از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می‌شوند. این عفونت که خود را به‌صورت زگیل نشان می‌دهد، شایعترین عفونت مقاربتی (STI) در جهان به‌خصوص ایالات متحده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد و بیش از ۴۰ نوع از آن‌ها می‌توانند بر ناحیه تناسلی، دهان و گلو تأثیر بگذارند.

از آنجایی‌که این ویروس در بیشتر موارد در اثر تماس پوست به پوست منتقل می‌شود، اکثر افراد از طریق رابطه جنسی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. درصورتی‌که در حین رابطه جنسی رابطه دهانی نیز برقرار شود، احتمال بروز زگیل دهانی یا زگیل در ناحیه زبان و گلو (Oropharyngeal HPV infection) نیز وجود دارد.

زگیل در واقع ضایعه پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این ویروس برای ایجاد زگیل، رشد سریع سلول‌های لایه خارجی پوست را تحریک می‌کند. در بیشتر موارد، زگیل‌ها روی انگشتان، نزدیک ناخن‌ها یا دست‌ها ظاهر می‌شوند. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی نیز می‌تواند باعث ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، دهان، زبان و گلو شوند.

علائم زگیل دهانی

زگیل دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد. این مسئله یعنی افراد تا مدتی متوجه نمی‌شوند که به این عفونت مبتلا هستند و کمتر قدم‌های لازم را برای محدود کردن شیوع بیماری بر می‌دارند. این نوع از عفونت به ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند به سرطان دهان و یا سرطان حفره حلقی تبدیل شود که نادر هستند.

علائمی که بسیاری از سویه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌کنند، می‌توانند اندکی متفاوت باشند. هنگامی‌که این ویروس باعث عفونت مولد شود، می‌تواند با شکل و فرم‌های زیر در نواحی مختلف بدن مثل دهان خود را نشان دهد:

  • توده یا توده‌هایی کوچک و سخت
  • به رنگ‌های سفید، صورتی، گوشتی یا قرمز
  • کمی برجسته یا مسطح
  • بی‌درد
  • با رشد آهسته و کند
  • تخت یا کمی پینه بسته
  • سنگفرشی و یا به‌صورت یک یا چند توده گل کلم
  • در هر جایی از دهان، اما اغلب روی زبان، کام نرم در پشت یا سقف دهان و لب‌ها

اگر در اثر تکثیر این ویروس به سرطان حفره حلقی مبتلا شوید، سلول‌های سرطانی معمولا در وسط گلو تشکیل می‌شوند، از جمله روی زبان، لوزه‌ها و دیواره‌های حلق. علائم اولیه سرطان دهان و حفره حلقی عبارتند از:

  • برجستگی دردناکی در دیواره داخلی دهان، روی زبان، لوزه‌ها و یا دیواره‌های حلق که در عرض ۳ هفته برطرف نمی‌شود
  • تغییر رنگ بافت نرم دهان به قرمز، سفید یا سیاه
  • لوزه‌های متورم اما بدون درد
  • مشکل در بلعیدن
  • احساس درد هنگام جویدن
  • گوش‌ درد مداوم
  • سرفه خونی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • گلودرد مزمن یا سرفه
  • توده‌هایی روی گونه‌ها
  • توده‌های گردنی
  • گرفتگی صدا
  • بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در لب‌ها یا زبان
  • گوش درد در یکی از گوش‌ها که بیش از ۳ هفته طول بکشد

طبق تحقیقات، نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی به نام HPV 16 عمدتا باعث ایجاد سرطان‌های دهان و حفره حلقی می‌شود. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید و می‌دانید یا فکر می کنید به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا هستید، بلافاصله با پزشک خود یا یکی از پزشکان حاضر در پذیرش ۲۴ قرار ملاقات بگذارید.

مشاوره آنلاین و تلفنی دهان و دندان

علل ابتلا به زگیل دهانی

زگیل دهانی بیشتر از طریق رابطه جنسی دهانی و ارتباط دهان به دهان بین افراد منتقل می‌شود. در واقع هنگام تماس دهانی فرد سالم با دستگاه تناسلی یا دهان فرد آلوده، ذرات ویروس پاپیلومای انسانی موجود در بزاق یا مخاط فرد آلوده از طریق بریدگی یا زخم در دهان یا گلوی فرد سالم، وارد دهان با حلق او می‌شود.

این ویروس در دوران بارداری نیز می‌تواند به نوزاد، به‌خصوص هنگام زایمان طبیعی منتقل شود. در بعضی موارد، ممکن است از طریق تماس پوستی یا دهانی با ظروف یا وسایل پزشکی آلوده گسترش یابد. سیستم ایمنی بدن معمولاً ذرات مهاجم ویروس پاپیلومای انسانی را قبل از ایجاد بیماری از بین می‌برد.

یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند طی ۱ تا ۲ سال عفونت‌های این ویروس را برطرف کند. با این حال، برخی از سویه‌های این ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند و اکثرا به‌صورت زگیل تناسلی خود را نشان می‌دهند. از نظر پزشکان، برای تعیین نحوه دقیق ابتلا و انتقال عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی به دهان، تحقیقات بیشتری لازم است. چراکه با وجود کنترل‌های صورت گرفته و واکسیناسیون، طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، هنوز حدود ۱۰٪ از مردان و ۳.۶٪ از زنان در ایالات متحده به زگیل دهانی مبتلا هستند.

طی سه دهه گذشته در جهان، تعداد افرادی که زگیل دهانی دارند افزایش یافته و در مردان بیشتر از زنان است. تقریباً در دوسوم بیماران با سرطان‌های دهان و حفره حلقی، DNA ویروس پاپیلومای انسانی (نوع پرخطر HPV 16) شناسایی شده است. طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، کمتر از ۱۵۰۰۰ نفر هر ساله به سرطان‌های دهان و حفره حلقی در اثر HPV مثبت، مبتلا می‌شوند.

زگیل دهانی
زگیل دهانی

انواع زگیل دهانی

همان‌طور که ذکر شد، عامل اصلی انواع زگیل دهانی که از نظر شکل و ظاهر کمی با یکدیگر تفاوت دارند، نوع پرخطر HPV 16 است. اما سویه‌های دیگری نیز می‌توانند عامل آن باشند. انواع زگیل دهانی می‌توانند به رنگ‌های سفید، صورتی، گوشتی یا قرمز، با ظاهری سنگفرشی و یا به‌صورت یک یا چند توده گل کلم و در نواحی مختلف دهان دیده شوند.

 

مشاوره آنلاین و تلفنی دهان و دندان

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل دهانی

مهمترین فاکتور خطر ابتلا به زگیل دهانی، داشتن رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان با کسی است که به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شده است. محققان هنوز در تلاشند طیف وسیعی از فاکتورهای خطر این عارضه را تعیین کنند، اما برخی از فاکتورهای شناخته شده عبارتند از:

رابطه جنسی دهانی

شواهد نشان می‌دهند که افزایش فعالیت جنسی دهانی و بوسیدن‌های عمیق یک خطر عمده هستند، به ویژه اگر افراد سیگاری باشند. به‌همین‌دلیل مردان بیشتر در معرض خطر هستند.

داشتن چندین شریک جنسی

طبق تحقیقات، داشتن بیش از ۲۰ شریک جنسی در طول زندگی می‌تواند احتمال ابتلا به زگیل دهانی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود روبط جنسی از سنین پایین آغاز نشوند.

سیگار کشیدن

نشان داده شده است که سیگار کشیدن با تضعیف سیستم ایمنی بدن، به قدرت تکثیر ویروس پاپیلومای انسانی کمک می‌کند. از طرفی استنشاق دود آن باعث تحریک و آسیب‌پذیری بیشتر مخاط دهانی می‌شود. همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به انواع دیگر سرطان دهان است.

نوشیدن الکل

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به زگیل دهانی را در مردان افزایش می‌دهد.

سن

سن یک فاکتور خطر برای سرطان دهان و حفره حلقی است. چراکه تکثیر این ویروس در بدن سال‌ها طول می‌کشد و به‌همین‌دلیل علائم زگیل دهانی در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود.

پیشگیری از زگیل دهانی

اکثر سازمان‌های پزشکی و دندانپزشکی، غربالگری زگیل دهانی را توصیه نمی‌کنند. از نظر آن‌ها، تغییر شیوه زندگی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی است. در اینجا به چند نکته برای پیشگیری اشاره شده است:

  • با استفاده از رابطه جنسی ایمن به کمک کاندوم یا دیگر وسایل پیشگیری‌کننده، از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و زگیل دهانی جلوگیری کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • با شرکای جنسی خود در مورد رابطه‌های جنسی قبلیشان صحبت کنید و از آن‌ها در مورد آخرین باری که آزمایش بررسی بیماری‌های مقاربتی انجام داده‌اند بپرسید. اگر متوجه نوعی زخم در دهان آن‌ها شدید، از رابطه جنسی با آن‌ها خودداری کنید. چراکه ممکن است به زگیل تناسلی نیز مبتلا باشند.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید مرتباً از نظر بررسی بیماری‌های مقاربتی مورد آزمایش قرار بگیرید.
  • اگر با یک شریک جنسی ناآشنا هستید، از رابطه دهانی با او خودداری کنید. حتی می‌توانید از سد دندان استفاده کنید تا احتمال ابتلا به زگیل دهانی به حداقل برسد.
  • در طی معاینات شش ماهه خود با دندانپزشک، از او بخواهید دهان شما را برای بررسی هر چیز غیر طبیعی چک کند، به‌خصوص اگر شما اغلب رابطه دهانی دارید.
  • این عادت را پیدا کنید که هر ماه یکبار در دهان خود به دنبال هرگونه ناهنجاری بگردید.
  • واکسن HPV بزنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، واکسیناسیون است. به عنوان مثال واکسن گارداسیل ۹ می‌تواند تقریبا به میزان ۱۰۰% از بدن در برابر گونه‌های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی مانند HPV 6, 11,16,18,31,58,33,45 محافظت کند.

در حال حاضر، پزشکان توصیه می‌کنند که افراد کمتر از ۴۵ سال، حتما واکسیناسیون HPV را انجام دهند. کودکان بین سنین ۱۱ تا ۱۲ سال معمولاً در دو نوبت، حداقل با فاصله ۶ ماه، این واکسن را دریافت می‌کنند. نوجوانانی که اولین دوز واکسن خود را در سن ۱۵ سالگی یا بالاتر دریافت می‌کنند، به سه دوز نیاز دارند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که احتمال عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی در دهان، در بین بزرگسالانی که حداقل یک دوز واکسن HPV دریافت کرده‌اند، تا ۸۸ درصد کاهش می‌یابد. به همین دلیل این واکسن‌ها می‌توانند به جلوگیری از سرطان‌های دهان و حلق مرتبط با این ویروس، کمک کنند.

نحوه تشخیص زگیل دهانی

در حال حاضر هیچ راه قطعی برای تشخیص زگیل دهانی توسط پزشک وجود ندارد. بهترین راه انجام آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است. در این آزمایش قطعه کوچکی از سلول‌های مخاط دهان توسط پزشک نمونه‌برداری می‌شود و پس از استخراج DNA آن، تکثیر شده و نسخه‌های مشابه بی‌شماری تولید می‌شود. داشتن تعداد زیادی نسخه از قطعه DNA به متخصصان علوم آزمایشگاهی اجازه می‌دهد تا داخل سلول‌ها را جستجو کرده و مقادیر اندکی از DNA غیر طبیعی یا ویروسی را تشخیص دهند. در موارد نادر، هنگامی که ضایعات بارزی در دهان وجود دارد، پزشک می‌تواند زگیل دهانی را فقط از طریق معاینه تشخیص دهد.

 واکسن HPV برای زگیل دهانی
واکسن HPV برای زگیل دهانی

راه های درمان زگیل دهانی

خوشبختانه اکثر زگیل‌های دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌روند. اما اگر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی و یا مصرف داروهای خاص احساس کردید ضایعاتی به صورت زگیل در دهان شما وجود دارد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. درمان زگیل دهانی با درمان‌های موضعی ممکن است کمی دشوار باشد. با این وجود از داروهای ضد ویروسی که شامل اسید سالیسیلیک و ماده کانتاریدین هستند به تشخیص پزشک ممکن است استفاده شود. علاوه‌براین، پزشک شما ممکن است از هر یک از روش‌های زیر نیز برای درمان استفاده کند:

  • عمل جراحی برای برداشتن زگیل دهانی (امروزه در مواردی این جراحی با لیزر انجام می‌شود)
  • سرمادرمانی که در طی آن به کمک نیتروژن مایع سلول‌های آلوده به ویروس منجمد می‌شوند و می‌میرند. بدین شکل روند رشد ویروس متوقف می‌شود.
  • تزریق اینترفرون آلفا-۲بی به نواحی آلوده که منجر به حفاظت از سلول‌های سالم در برابر گسترش ویروس می‌شود.

بعد از اینکه برای بیمار تشخیص زگیل دهانی داده شد، باید هر ۸ تا ۱۲ ماه یکبار آزمایش HPV انجام دهد تا زمانی‌که عفونت برطرف شود یا اینکه دیگر امکان تشخیص آن در نمونه‌های DNA وجود نداشته باشد. متاسفانه هنوز دارویی وجود ندارد که بتواند به طور کامل ویروس را از بدن حذف کند. به‌همین‌دلیل ممکن است در اثر هرگونه تنش یا فشار عصبی، ویروس در دوره‌های مشخصی خود را به‌صورت ضایعه در نقاط مختلف بدن نشان دهد.

درمان زگیل دهانی با داروهای گیاهی

طبق تجربه، سیر به دلیل خواص ضد ویروسی خود به‌ صورت موضعی در تسکین زگیل دهانی موثر است. در کنار آن مصرف ژل آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت ضد التهابی و تسکین‎‌دهنده آن به بهبود سریع‎‌تر کمک می‌کند. تکه‌هایی از پوست موز و یا سیب زمینی خام را برش بدهید و برای چند دقیقه روی زگیل مالش دهید. بعد از دو هفته نتایج خوبی مشاهده خواهید کرد.

سرکه سیب نیز با خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی، می‌تواند به صورت موضعی استفاده شود. معمولا اگر به صورن منظم آن را بمالید، در عرض چند روز زگیل شروع به سیاه و ناپدید شدن می‌کند. از خواص جوش شیرین نیز برای از بین بردن زگیل‌ها غافل نشوید. در گذشته پس از کوبیدن گیاه ریحان یا گشنیز و مالیدن آن‎ها به زگیل دهانی، برای تسکین استفاده می‌کردند.

زگیل دهانی
زگیل دهانی

درمان زگیل دهانی در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی با افزایش تجمع بلغم و سودا در پوست، احتمال بروز زگیل دهانی افزایش می‌یابد. به‌همین‌دلیل باید بدن را از بلغم و سودا پاکسازی کرد. خوردن جوشانده آویشن، اسطوخودوس و گل‌سرخ می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. در کنار آن درمان‌های موضعی مانند مخلوط سیاه‌دانه کوبیده شده و سرکه و یا مخلوط نمک و سرکه بسیار موثر هستند.

ازآنجایی‌که جنس این ضایعات از بلغم یا سودای مخلوط با بلغم است، مرطوب نگهداشتن آن‌ها می‌تواند روند درمان را تسریع کند. پس بهتر است به طور مکرر ضایعات زگیل دهانی با روغن گل سرخ، روغن گیاه چای که یک ضد عفونی‌کننده عالی است و روغن کرچک در تماس باشند. یکی از درمان‌های سنتی عالی برای زگیل دهانی که طعم خوبی نیز دارد، مالیدن ترکیب انجیر خشک با مقداری سقز است. از آب برگ انجیر نیز می‌توانید برای غرغره کردن استفاده کنید.

لکه و خال های سیاه روی زبان نشانه چیست؟

سوال بیمار:

روی زبان من گاهی سفید و گاهی زرد رنگ میشه علت چیست؟

پاسخ دکتر رقیه زارع دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی:

علل لکه های تیره رنگ روی زبان: عدم رعایت بهداشت دهان و رشد قارچ و باکتری در لابه لای پرزهای زبان، بدخیمی ها، سیگار ، عوارض جانبی برخی داروها، مصرف چای و قهوه زیاد،. ژنتیک

شروع مشاوره آنلاین طب سنتی برای درمان زگیل دهانی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن ویروس پاپیلومای انسانی را قبل از اینکه باعث ایجاد عفونت و علائم کامل شود، از بین می‌برد. درحالی‌که برخی از سویه‌های این ویروس منجر به ضایعات دهانی می‌شوند که معمولاً شبیه زگیل‌های معمولی هستند. پزشکان آن‌ها را عامل بروز انواع سرطان دهان نیز می‌دانند. پس در صورت مشاهده اولین علائم با احتمال وجود یک رابطه جنسی پرخطر، به پزشک مراجعه کنیدتا با عوارضی مثل سرطان دهان یا سرطان رحم مواجه نشوید.

بیشتر افرادی‌که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می‌شوند، علائمی پیدا نمی‌کنند و ویروس به طور طبیعی به کمک سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود. با این حال، کسانی‌که به دلایل مختلف علائمی را تجربه می‌کنند، نیاز به نظارت پزشکی دارند تا اطمینان حاصل شود که وضعیت آن‌ها تحت کنترل است و به سرطان منجر نمی‌شود. ازآنجایی‌که امکان حذف کامل ویروس از بدن نیست و فقط به کمک درمان تعداد آن کاهش می‌یابد و برای مدتی خفته می‌شود، بهتر است سعی کنید از همان ابتدا با یک رابطه جنسی پرخطر باعث ورود اولین ذرات ویروس به بدن خود نشوید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری به پزشک را ندارید، از صدها پزشک آنلاین متخصص دهان و دندان پذیرش۲۴، کمک بگیرید و در مشاوره آنلاین  مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین تلفنی و متنی دهان و دندان

۴.۲/۵ (۶ نظر)

منبع
healthline.commedicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
88 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام ببخشید من یدونه دون سفید خیلی ریز زبونم درآوردم بعد رابطه دهانی بعد ی هفته اینا رفت
امکان داره درست بشم؟ یا میمونه ویروس؟

عادله
عادله
3 ماه قبل

سلام منم انتهای گلو چیزهایی مسله عدس هستش و بعضی وقت‌ها گلودردم میشه واحتی الان بیشترتوجهه کردم ک روی زبونم هست

پری
پری
پاسخ به  عادله
2 ماه قبل

برای من هم همینطوره انتهای دهنم چنتا دایره های کوچیکه بعضی وقتام گلو درد دارم میشه بگید پاسخ گرفتید چی بوده یا نه استرس دارم

محمد
محمد
3 ماه قبل

روی نوک زبان دوستم زایده گوشتی انداره به عدس تشکیل شده احتمال سرطان هسن

دکتر جعفری
دکتر جعفری
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام عزیزجان. اچ پی وی یک ویروس درونیه که باید از درون دی ان ای و سطح درونی گلبول‌های قرمز بدنی فرد مبتلا پاکسازی کاملش انجام بشه. در صورتی که این کار صورت نگیره ویروس در بدن باقی خواهد ماند و در آینده‌ای نزدیک به توده‌های سرطانی تبدیل خواهد شد.

محنا
محنا
پاسخ به  دکتر جعفری
17 روز قبل

خب راه درمانش چیه

Samie
Samie
5 ماه قبل

سلام من دوهفتس گلودرد دارم همراه باخارش گلو همسرمم مبتلاشده
ممکنه زیگیل باشه؟

رضا
رضا
7 ماه قبل

چاره فقط عرق سگی هست

هانیه
هانیه
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

واقعا عرق باعث بهبودش میشه؟

مامان عایشه
مامان عایشه
پاسخ به  هانیه
1 ماه قبل

باو ضر میزنه عرق مشروب بیشتر میکنه

سیما
سیما
9 ماه قبل

سلام میخواستم بدونم زگیل تناسلی نوع ۶ بدون علایم در دهان ممکنه از طریق بوسه فرانسوی منتقل بشه؟ اگه احتمال انقال وجود داره راه حل چیه
چیکار کنم که اون فرد آلوده نشه؟

سها
سها
9 ماه قبل

سلام من روی لوزه ام یک برجستگی دراومده دکتر گفت زایده گوشتی چیزی نیست اب نمک غرغره کن اگه تا یکماه نرفت جراحی بشه خیلی نگزانم عکس کجابفرستم

احمد
احمد
1 سال قبل

دوستان از خوردن قرص ویتامین c غاقل نشید در تقویت سیستم ایمنی و بهبود پوست شدیدا کمک کننده است.
مدت طولانی قسمت داخل هر دو ران دارای دونه های چرکین زیر پوستی بودم انواع پماد و آنتی بیوتیک مصرف کردم و چندین بار متخصص پوست رفتم ولی فایده نکرد. یکی گفت ویتامین c برای پوست خوبه منم گفتم امتحانش ضرر نداره چون مازاد نیاز ویتامین c بدن از طریق ادرار دفع میشه.
بعد از چند هفته استفاده از قرص ویتامین c ، دانه های چرکین چند ساله کم کم شروع به ناپدید شدن کرد.
خودم قرص ۲۵۰ خوردم که فشاری به کبد و کلیه هام وارد نشه شماهم زیاده روی نکنید.

نازنین
نازنین
1 سال قبل

سلام تویه دوطرف لپم ی دونه هایی زده ک درد هم نمیکنه احساس میکنم زگیله

مینا
مینا
پاسخ به  نازنین
3 ماه قبل

سلام من هم ب این مسکل برخوردم ،میشه بگید خوب شدن یا نه؟و اینکه چی بود؟برای من به برامدگی داخل لپم درومده ک روش مویرگ هم داره،خیلی استرس گرفتم

Nilu
Nilu
1 سال قبل

سلام وقت بخیر چن تا دونه های ریز ریز روی لب بالاییم زده چجور تشخیص بدم چیه؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  Nilu
1 سال قبل

سلام خسته نباشی گو شه لبم جوش مانندزده که دردها نداره امکان داره که زگیل باشه

یونی
یونی
1 سال قبل

سلام یک سوال من از آلت خودم خوردم ۱۴ سالمه زگیل دهانی می گیرم آیا با آب نمک میشه جلوش رو گرفت؟؟؟؟چون زبون هم موقع خوردن گز گز می کرد وقتی پرتقال و گوجه خوردم، آیا مشکل از میوه ها بوده یا علائم زگیل بوده؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط یونی
سینا
سینا
پاسخ به  یونی
4 ماه قبل

اگه رو التت زگیل باشه ارع دور لبت هم میشه

Kazem
Kazem
پاسخ به  یونی
2 ماه قبل

داداش چی شد خوب شدی؟

مهری بختیار
مهری بختیار
1 سال قبل

سلام ایا هر زخم ضایعه ای ممکنه زگیل باشد اگر چند روزه خوب شود چی بازم زگیل دهانی هست

نسرین
نسرین
1 سال قبل

سلام من با پارتنرم رابطه دهانی داشتم بعد از ۲ماه از لوزه هام ماده سفید رنگ بد بو که با دست فشار دادم خارج شد و بعد ازاون که حساس شدم چک کردم خیلی کمتر شد اون ماده سفید رنگ،الانم لثه فک پایین قسمت یه تکه جلو به خیلی کمرنگ هاله قهوه ای میبینم ،تست hpvدهانی دادم ۲هفته گفتن زمان میبره جواب بدن اما من به شدت استرس گرفتم بنظرتون مشکل چیه اینم بگم من روزی۲مرتبه مسواک میزنم یعنی بهداشت رعایت میکنم

امیرعلی
امیرعلی
پاسخ به  نسرین
28 روز قبل

سلام فقط یکبار داشتین

الی
الی
1 سال قبل

وقتتون بخیر من سه ماهی هست که زگیل تناسلی گرفتم و نمیدونستم یک هفته هست متوجه شدم که زگیل تناسلی هست رابطه دهنی هم داشتم
از وقتی متوجه شدم شک بزرگی بهم وارد شده
به شدت دهانم خشک شده وفشار زیادی داخل گلوم احساس میکنم وچون خیلی حساس شدم انتهای زبانم احساس برجستگی میکنم
ایا زگیل دهان گرفتم؟
لطفا راهنماییم کنید خیلی میترسم

نسرین
نسرین
پاسخ به  الی
4 ماه قبل

سلام عزیزم به پزشک مراجعه کن بله منم هم اینجوری بودم و متسفانه مبتلا بودم

نیکا
نیکا
پاسخ به  نسرین
3 ماه قبل

خوب شدین؟

مریم
مریم
پاسخ به  نسرین
2 ماه قبل

سلام خوب شدین؟

میلاد
میلاد
پاسخ به  نسرین
1 ماه قبل

خوب شدید یا نه؟

ملیکا
ملیکا
پاسخ به  نسرین
4 ساعت قبل

الان خوب شدین ؟؟

nayer
nayer
پاسخ به  الی
1 ماه قبل

نه بابا حالا سریع که زگیل دهانی نمیگیری اون چرک سفید که گفتی لوزه ات چرکی شده و اون ته زبون هم پرزهای درشت زبان هستش برای همه همین شکلیه

عطا
عطا
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من بالاخره متوجه نشدم آیا یک سیستم ایمنی بدن سالم میتونه ویروس رو بعد از طی کردن زمان لازم کاملا حذف کنه یا نه؟
ممنون میشم پاسخ بدید

محمود
محمود
1 سال قبل

میتونیم واکسن بزنیم ۳۸ سال سنم هست

نسرین
نسرین
پاسخ به  محمود
4 ماه قبل

بله تا ۴۰سالگی میشه زد

محمود
محمود
1 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشین دکتر من و همسرم تازه فهمیدیم که مبتلا به بیماری زگیل تناسلی هستیم رفتیم آزمایش دادیم دکترش کفت از نوع پور خطره باید چی کار کنیم

یاری
یاری
پاسخ به  محمود
1 سال قبل

سلام اقای دکتر منو همسرم مبتلا ب زیگیل شدیم من هشت ماه پیش گلو درد مداوم و گوس درد گرفتم وامشب دیدم روی لوزه هام و ته گلوم روی زبونم ی عالمه زیگیل هست استرس شدید گرفتم چیکار کنم آقای دکتر

رضایی
رضایی
1 سال قبل

سلامتی نباشیدمیخواستم بپرسم ک آخر زبانم تا گلوم دونه های ریز و عدسی شکلی هست ک چند وقتیه منو نگران کرده !آیا زگیل تناسلی هستن….

ثریا میرزایی۰
ثریا میرزایی۰
1 سال قبل

سلام خسته نباشین دکتر کنار زبان من زگیل زده باید چیکار کنم

مرتضی سبزی
مرتضی سبزی
پاسخ به  ثریا میرزایی۰
1 سال قبل

سلام نزدیک به نوک‌زبان من زگیل زده ۴ سالی هست چکار کنم

ثریا میرزایی۰
ثریا میرزایی۰
1 سال قبل

سلام خسته نباشین دکتر کنار زبان من زگیل زده باید چیکار کنم

بهمن
بهمن
2 سال قبل

سلام،من دهانم همیشه مثلا تو یک ماه چند بار آفت میزنه،ولی این سری داخل لوپم زخمهای سفیدرنگی به وجود آمده که یه طرف لپم همه جاش دون دون شده ،علت چیست؟

حامد
حامد
پاسخ به  بهمن
1 سال قبل

خوب میشه.نگران نباش

رویا
رویا
2 سال قبل

سلام دکتر… من زیر زبونم یه غده جوش مانندی در اومده ولی هیچ علایم دیگه مثل گوش درد و گلو درد ندارم همسرم ۵ ماه پیش زگیل تناسلی داشت ولی خود ب خود برطرف شد میتونه زگیل دهانی باشه یا نه؟

زهرا صفری
زهرا صفری
2 سال قبل

سلام من زگیل تناسلی داشتم از همسرم گرفته بودم با جراحی برداشتم یعنی قبل از ده سال پیش بود، دو بار آزمایش اچ پی وی و پاپ اسمیر دادم خوشبختانه امسال آزمایش اچ پی وی و پاپ اسمیر م منفی اومد اما رابطه دهانی هم داشتم یه چیزی حس میکنم تو دهنم ولی پیش دوتا دکتر پوست و حلق و بینی رفتم معاینه کرد گفت که چیزی نیست تو دهنت اونا جوانه های چشمی هستن ولی من بازم نگرانم چون بعضی وقتا که استرسم زیاد میشه من احساس میکنم لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان

امیر
امیر
پاسخ به  زهرا صفری
1 سال قبل

سلام انتهای زبانم چندتا کنار هم برامده گوشتی بالا اومده چی کار باید بکنم

زهرا حسنی
زهرا حسنی
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
روی زبان دخترم که ده سالش حدوداً دوسال که یک گندمک در آورد آیا با جراحی مشگل حل میشود

سارا
سارا
پاسخ به  زهرا صفری
3 ماه قبل

سلام چجوری درمان شدین؟

خیامی
خیامی
پاسخ به  زهرا صفری
26 روز قبل

سلام میشه بگید چه داروهایی مصرف کردبن که از بین رفتن و جواب آزمایش منفی شد؟

شهریار
شهریار
2 سال قبل

سلام من دوتا همسر دارم یکی همسرم زیگیل تانسلی داشت که جراهی لیزر کردم و میخام بدونم با لیز خوب میشه و همسر دیگه ام رابطه داشتم هم رابطه تناسلی هم رابطه دهانی ایا ممکنه زیگیل دهانی یا تناسلی بگیر و الان یک ماهه هچیم پیدا نشد رو خانوم دومم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  شهریار
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام دکتر من زیگیل دقیقا پایین دهانه واژنم داشتم چندتا هم کشاله ران البته نیمدوتم زیگیل یا ن سرکه سیب گزاشتم و رنگش سفید شد صب ک شستم اندازش انگار کوچیک شده و اینمه دوتا زخم شده میخوام بدونم چندبار تکراز کنم با همین یکبار میره؟ یا چدنبار تکرار کنم تا مراجعه کنم به دکتر من از شربت ایمونس هم استفاده کردم و اینکه یکمم خارش داره همون ناحیه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

Maryam
Maryam
2 سال قبل

سلام ‌لطفا دارویی برای زگیل تناسلی دهان و گلو معرفی کنید‌ کنار لوزه من ی زائده ای در اومده و همش گلو درد با خلط و گوش همون سمتم‌درد میکنه دو هفته پیش دکتر زنان رفتم و تشخیصش برای واژن زگیل تناسلی بوده اسید و پاورفیت بهم داده ولی چند روزه ک گلوم اذیتم میکنه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  Maryam
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص عفونی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

عمو
عمو
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
25 روز قبل

توهم دنبال مشتری میگردی

الهام
الهام
پاسخ به  Maryam
1 سال قبل

سلام
سما بهبود پیدا کردید؟؟؟

مرادی هستم
مرادی هستم
پاسخ به  Maryam
4 ماه قبل

با سلام وقت بخیر ی سوال داشتم روی زبان پسرم تهه حلقش دونه های سفید زده چی میتونه باشه

امید
امید
2 سال قبل

سلام.من غددلنفاوی گردنم ورم کرده و یک دانه بزرگ و چندتا دانه کوچک ته حلقم زده و گاهی گوش درد و دندان درد دارم و گاهی خارش گلو .هر چی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه میکنم میگن چیزی نیست.بنظر شما آیا واقعا چیزی نیست ؟

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  امید
2 سال قبل

سلام
باید معاینه بشید توسط دکتر گوش و حلق و بینی.

تناز
تناز
پاسخ به  امید
1 ماه قبل

باید از دکترای مراقبتی کمک بگیرین

تناز
تناز
پاسخ به  تناز
1 ماه قبل

دکترای دیگه نمیتونن

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام من حدود چن ماه ازدواج کردم منو نامزدم فقط درحد لبو زبون بازی باهم رابطه داریم ولی من انتهای زبانم حدودسه هفته برامدگی دراورده فک کنم زگیله ایا این خطرناکه وعلتش رابطه دهانی با همسرمه؟ چطور اینو ازبین ببرم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  فاطمه
2 سال قبل

سلام
معاینه شوید از نظر ضایعات مثل زگیل.

Baran
Baran
2 سال قبل

سلام ببخشید من ته زبانم دو روز برآمدگی داره و درد میکنه و گلو درد هم دارم زگیل دهانی فک کنم دارم برای این مشکل به چه متخصص دکتری باید مراجعه کرد

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  Baran
2 سال قبل

برای پیگیری مشکل پیش آمده باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید

‍♀️
‍♀️
2 سال قبل

سلام من روی سر زبونم دونه زده همش با دندون هام میکندمشون بعد چند وقت خوب میشد اما الان فکر کنم نزدیک سه یا چهار ماهه که خوب نمیشن و بیشتر و بیشتر شدن و دردناک هستن دوس دارم از بین برن اعصابمو خورد میکنن ممکنه که زگیل باشن؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  ‍♀️
2 سال قبل

سلام
نیاز به معاینه حضوری هست

Azade
Azade
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

سلام. من دو سه تا ضایعه زگیل مانند با فاصله روی قسمت تناسلیم دیدم. سه چهار ماه گذشته رابطه کامل و رابطه دهانی هم داشتم. میخواستم بپرسم اگه من از قبل دچار زگیل تناسلی شده باشم و ایشون هم که با من رابطه داشته حالا ممکنه ایشون از من گرفته باشه و حالا من از طریق رابطه دهانی با اون به زگیل دهانی دچار بشم؟ الان توی دهان علائمی ندارم و ایشون هم علائمی نداشتن روی اندامشون

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  Azade
2 سال قبل

سلام
بله ممکن هست..معاینه شوید.

عباس
عباس
پاسخ به  Azade
2 سال قبل

سلام روی لب زگیل در اومده الان ۲ ماه هستش با نمک میشوزم کم میشه باز چن روز ک نمیشورم بزرگ میشه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  عباس
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص عفونی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

هستی
هستی
2 سال قبل

من نامزدم زیر کلاهک التش
فکر کنم از بچگی دارای برامدگی شبیه زگیل هست به پزشکم مراجعه نکرده که بفهمد زگیل هست یا نه و من ارتباط دهانی با سر التش داشتم و لبم با برامدگی شبیه زگیل برخورد نکرد ایا احتمال سرایت به من را دارد وهمان روز لبم افت هم زد خیلی میترسم اگه ان برامدگی زگیل باشد یعنی متبلا شدم

دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  هستی
2 سال قبل

سلام
برای تشخیص نیاز به معانیه و مشاهده ضایعه هست

عمو
عمو
پاسخ به  هستی
25 روز قبل

ازکجامیدونی ازبچگی داشته توکه نامزدی فعلا

فاطمه برخورداری
فاطمه برخورداری
2 سال قبل

سلام انتهای زبان پرزهاش گوله گوله شده برآمده شده علت چیه همراه آن خشکی گلو هم هست

دکترگیلدا گیوه چی
پاسخ به  فاطمه برخورداری
2 سال قبل

سلام
هم می تواند ناشی از برگشت اسید معده باشد هم کمی علائم حساسیت به ادویه، چیزای رنگی و مواد غذایی کنسرو شده و از این قبیل هست و اینجور مواد غذایی را استفاده نکنید
بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و می توانید شربت دیفن هیدرامین هم ته گلوی تان غرغره کنید و اگر بهتر نشدید برای معاینه به متخصص مراجعه کنید .

انصاری
انصاری
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من یه خانمم روی لثه های فک پایینمم دقیقا جایی که دندون عقلم دارع درمیاد چندین دونه ریز که گوشتی ونرم وصافن وبه رنگ صورتی درامده من متاهلم وروابط جنسی فقط با همسرم دارم وهر سال هم تست اچپی وی تایپ انجام میدم که همیشه منفیه امکان داره این دونه ها زگیل باشه؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  انصاری
2 سال قبل

سلام
با سلام…بله امکان دارد…حتما توسط همکار متخصص گوش وحلق و بینی معاینه شوید

محی
محی
پاسخ به  انصاری
1 سال قبل

منم همین مشکل رو دارم آیا برای شما بر طرف شده ب منم بگید لطفا چیکار کنم!؟

السا
السا
پاسخ به  محی
1 سال قبل

منم همین مشکل رو دارم آیا ممکنه زگیل باشه

کوثر
کوثر
2 سال قبل

سلام من حدود شاید دو یا سه سال هستش ته زبانم برجستگی داره ممنوم میشم راهنمای کنید

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  کوثر
2 سال قبل

در صورت قطعی شدن تشخیص زگیل دهانی، بایستی لیزر انجام گردد.

محمدعلی
محمدعلی
پاسخ به  دکتر یاسر عسکری
2 سال قبل

درمانش اثر دارن؟ منم چند ساله هست جدی نگرفتم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  محمدعلی
2 سال قبل

سلام
بله زگیل دهانی درمان موثر دارد

سمیه موسوی
سمیه موسوی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
اقای دکتر مدتی هست روی لب همسرم از داخل یه توده ایجاد شده که نرمه وسفت نیس وظاهر روشنتری نسبت به رنگ لب داره خیلی نگرانم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  سمیه موسوی
2 سال قبل

با سلام…ممکنه کیست موکوس باشد (حتما معاینه شود)

نرگس
نرگس
2 سال قبل

سلام من حدود ده روز هس ته زبانم دون دون خوشه ی زده دکتر رفتم خوب نشد الان سرزبانم هم نیز دون دون ریز زده من میترسم چکارکنم خوب بشه

دکتر شاهرخ میلان
پاسخ به  نرگس
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
باید از نزدیک دیده بشه و معاینه بشه.

سام
سام
پاسخ به  دکتر شاهرخ میلان
2 ماه قبل

سلام زیر زبونم دونه های قرمز رنگ بعضی هاشم مثل نخ اویزون میشن که با ناخون میش گرفت خیلی نرم و بدون هیچ درد و هیچ حسی دیشب متوجه شدم مشکل چیه؟درمانش چیه؟

دکمه بازگشت به بالا