تیروئید | پرکاری، کم‌کاری، علائم و راه‌های پیشگیری و درمان

بیماری تیروئید از جمله بیماری های ارثی و اکتسابی است، که همه افراد و در هر گروه سنی، ممکن است در معرض این بیماری قرار گیرند، از انواع این بیماری: کم کاری و پرکاری تیروئید است. 

تیروئید

غده تیروئید در جلوی گردن و اطراف نای قرار دارد، شکل این غده شبیه به پروانه است که بدن آن در وسط و بال‌های آن به اطراف گسترش یافته اند. تیروئید یکی از غده های مهم بدن است که وظیفه کنترل متابولیسم‌ها را بر عهده دارد. در فرایند متابولیسم، مواد غذایی وارد شده به بدن تبدیل به انرژی می‌شوند.

انرژی حاصل از متابولیسم، برای عملکرد صحیح بدن لازم می‌باشد به طوری که تامین انرژی تمام سیستم‌های بدن را انجام می‌دهد تا اندام‌های بدن وظایف خود را به درستی انجام دهند. کنترل متابولیسم از طریق تیروئید با استفاده از هورمون تیروکسین که حاوی ۴ اتم یدید و هورمون تری یدوتیرونین، حاوی ۳ اتم یدید، صورت می‌گیرد.

این دو هورمون به وسیله تیروئید تولید می‌شوند و میزان انرژی دریافتی سلول‌های بدن را تنظیم می‌کنند. اگر تیروئید عملکرد صحیحی داشته باشد و بین هورمون ها تعادل برقرار باشد، متابولیسم بدن شما به درستی کار می کند.

کنترل عملکرد تیروئید در جریان خون به وسیله غده هیپوفیز واقع در مرکز جمجمه، که در زیر مغز قرار دارد، انجام می شود. اگر میزان این هورمون از سطح مورد نیاز بالاتر یا پایین تر برود، غده هیپوفیز مقدار آن را تنظیم می کند. در این زمان هورمون تنظیم‌کننده تیروئید که TSH، نام دارد به تیروئید ارسال شده و پیام‌هایی برای تنظیم میزان مورد نیاز آن را، مخابره می کند تا تعادل و حالت طبیعی بدن را برگرداند.

پرکاری تیروئید

وقتی تولید تیروئید توسط هورمون تیروئید، بیش از اندازه مورد نیاز بدن باشد، بیماری پرکاری تیروئید در بدن اتفاق می‌افتد. به دلیل تولید مقدار زیادی از این هورمون بدن مجبور است که به سرعت انرژی حاصل از متابولیسم را مصرف نماید که در این صورت فرد احساس خستگی فراوان می‌کند. در این حالت، افزایش ضربان قلب، کاهش وزن و ضعف اعصاب، جز علائم غالب به حساب می‌آیند.

کم کاری تیروئید

تولید تیروئید به میزان کمتر از حد مورد نیاز بدن توسط هورمون تیروئید، باعث ایجاد بیماری کم کاری تیروئید می‌شود. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند دائم احساس خستگی دارند، نسبت به دمای سرد کم تحمل هستند و دچار افزایش وزن می شوند.

اختلالات کم کاری و پر کاری تیروئید، ممکن است در اثر عوامل مختلفی در افراد به وجود بیاید که یکی از آن عوامل، ارثی بودن این بیماری است. 

آزمایش تیروئید

تمام افراد سالم هم باید برای چک کردن میزان تیروئید خود آزمایش‌های مرتبی را انجام دهند تا از سلامت و عملکرد، این غده اطمینان حاصل کنند. افرادی که مبتلا به بیماری دیابت، مخصوصا دیابت نوع یک هستند، به دلیل اینکه بیشتر در معرض خطر این بیماری می باشند، باید پس از تشخیص بیماری دیابت، هر سال آزمایش تیروئید بدهند. ولی افراد مبتلا به دیابت نوع دو در صورت توصیه پزشک باید آزمایش را انجام دهند.

علائم پرکاری تیروئید

افرادی که مبتلا به بیماری پرکاری تیروئید هستند، علائمی از جمله: عصبی شدن، استرس و اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، کاهش وزن، ضعف و لرزش اعضای بدن، گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید، احساس گرمای فراوان، قاعدگی‌های نامنظم و یا توقف قاعدگی در زنان و همچنین سوزش چشم یا مشکلات بینایی، را تجربه می کنند.

علائم کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید نیز دارای علائم مشخصی می‌باشد، از جمله این علائم: افزایش وزن بدن، احساس خستگی، فراموشی، قاعدگی‌های مکرر و با شدت فراوان در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید، صدای بم و خشن، رشد موهای درشت و ضخیم و احساس سردی در دمای بدن، می‌باشد.

راه های پیشگیری از کم کاری و پرکاری تیروئید

با توجه به اینکه بیماری‌های کم کاری و پرکاری تیروئید علاوه بر رفتارهای خود فرد می‌تواند زمینه ی ارثی هم داشته باشد، ولی یک بیماری قابل پیشگیری است که به راحتی قابل کنترل است. استفاده از مواد مغذی از جمله، مواد غذایی حاوی روی و سلنیوم، در کنترل فعالیت این غده ما بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب به تعادل در میزان تیروئید بدن کمک می‌کند.

افرادی که دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید می شوند در اسرع وقت باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا پروسه درمان آنها آغاز گردد و با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک بتوانند به زودی در تعادل ترشح این هورمون تعادل ایجاد کنند.

خوشبختانه ، خوردن مواد مغذی مناسب و مصرف داروها ممکن است به کاهش علائم و بهبود عملکرد تیروئید کمک کند. مواد مغذی مفید برای این غده، ید، سلنیوم و روی هستند. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می تواند علائم شما را به حداقل برساند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

مواد غذایی که به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک می کنند:

  • از جمله مواد غذایی که می‌تواند در تعادل فعالیت غده تیروئید به ما کمک کند استفاده از جلبک‌های دریایی است، که سرشار از ریزمغذی ید هستند، و برای جبران کم کاری آن بسیار مفید می‌باشند.
  • آجیل‌ها نیز از جمله مواد خوراکی هستند که با داشتن ریزمغذی سلنیوم در جهت تعادل ترشح غده تیروئید، بسیار اهمیت دارند. از جمله این آجیل‌ها: فندق، آجیل برزیلی و غیره می‌باشد.
  • از سایر غذاهای مفید در جهت تنظیم تعادل تولید این هورمون، ماست منجمد شده، استفاده از تخم مرغ تازه و همچنین ماهی پخته شده می‌باشد.
  • علاوه بر موارد فوق، برای حفظ سلامتی و تعادل غده تیروئید، استفاده از ید به میزان کافی ضروری می‌باشد، همچنین فراهم کردن میزان لازم ویتامین های A و D و ریزمغذی‌های روی و سلنیوم بسیار حائز اهمیت است.

تشخیص تیروئید

اگر احساس می‌کنید که دارای علائم بیماری‌های کم کاری یا پرکاری تیروئید هستید حتما جهت معاینه به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را شرح دهید. از قطعی‌ترین روش‌ها برای تشخیص این بیماری، آزمایش خون است که در آن، میزان هورمون‌های تیروئید در خون اندازه‌گیری شده و نوع بیماری شما مشخص می‌شود. در این آزمایش خون از طریق ورید گرفته می‌شود.

پزشک متخصص ممکن است از چند آزمایش برای تشخیص تیروئید استفاده کند، که این آزمایش‌ها شامل: آزمایش های TSH، T4 و T3 می‌باشند، این آزمایش‌ها به طور دقیق عملکرد غده تیروئید شما را نشان می‌دهند. اگر در نتایج آزمایشات، میزان TSH، بالا باشد و میزان T4 پایین تر از حد تعادل باشد، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید است.

در چه سنی بیماری تیروئید شایع می شود؟

بیماری تیروئید یک بیماری ارثی و اکتسابی است که می تواند در هر سنی برای مردان یا زنان پیش بیاید. با توجه به نوع تغذیه و فعالیت های بدنی افراد ممکن است در سنین مختلف به این بیماری مبتلا شوند. اما طبق شواهد به دست آمده، این بیماری یکی از بیماری‌های شایع در زنان ۲۰ تا ۳۰ سال می‌باشد. در این سن معمولا خانم‌ها دچار کم کاری تیروئید می‌شوند،که باید جهت کنترل وضعیت خود به صورت سالانه تیروئید خود را چک کنند.

درمان کم کاری تیروئید با استفاده از دارو

افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند باید به صورت روزانه از داروی Levo-T, Synthroid، که یک هورمون مصنوعی به نام تیروئید لووتیروکسین است، استفاده نمایند. این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز شود تا میزان دوز مورد نیاز و طول دوره مصرف به درستی رعایت گردد. استفاده از این دارو کمبود ترشح هورمون را جبران می کند و باعث تنظیم ترشح تیروئید می شود.

تیروئید

درمان غده تیروئید

  • برای درمان پرکاری تیروئید، رفتار شما بسیار کمک‌کننده است، این رفتار شامل: عدم مصرف مواد غذایی که برای بیماری شما مضر است و همچنین، انجام فعالیت‌هایی که می‌تواند به کاهش تیروئید کمک کند، می‌باشد.
  • استفاده از ید رادیواکتیو: استفاده از ید رادیواکتیو به صورت خوراکی، باعث جذب این ید توسط غده تیروئید می‌شود که به کوچکتر شدن غده تیروئید کمک می‌کند.
  • راه‌های دیگری که در درمان پرکاری تیروئید مفید هستند، عبارتند از: استفاده از داروهای ضدتیروئید، استفاده از مسدودکننده‌های بتا و همچنین جراحی غده تیروئید که تیروئیدکتومی نام دارد.

افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید جهت معاینه به متخصص غدد درون ریز مراجعه نمایند و اطمینان داشته باشند که بیماری کم کاری و پرکاری تیروئید هر دو قابل درمان هستند. استفاده داروهای مکمل، ید رادیواکتیو، و عمل جراحی از درمان اختصاصی برای درمان بیماری تیروئید می‌باشد.

داروهای مورد استفاده برای درمان تیروئید

نکته قابل توجه در درمان بیماری تیروئید و استفاده از داروها این است که، دارو حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود زیرا مصرف خودسرانه دارو ممکن است به وخیم شدن مریضی شما منجر شود. برای درمان پرکاری از داروی تیونامید استفاده می شود، که تولید هورمون‌های اضافی غده تیروئید را متوقف می‌کند.

داروهای دیگر از جمله: داروی کاربی مازول و داروی پروپیل تیوراسیل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوره مصرف داروها معمولا یک تا دو ماه می‌باشد. استفاده از داروی مسدودکننده بتا نیز در درمان بیماری تیروئید مفید است.

با کنترل شدن و تنظیم میزان ترشح این هورمون، پزشک متخصص دوز داروی شما را کاهش می‌دهد تا فعالیت غده تیروئید به تعادل لازم و کافی برسد سپس مصرف دارو را قطع می کند.

درمان بیماری پرکاری تیروئید با استفاده از ید رادیواکتیو

درمان با ید رادیو اکتیو یک نوع درمان رادیوتراپی است که در جهت درمان پرکاری تیروئید به کار برده می‌شود. از روش‌های موثر در درمان پرکاری این غده به شمار می‌آید. برای انجام دادن این نوع درمان پزشک به شما یک کپسول حاوی ید رادیواکتیو می‌دهد که به صورت نوشیدنی استفاده شده و جذب غده تیروئید می‌شود. معمولا یک پک از آن برای درمان کافی می‌باشد.

درمان با ید رادیواکتیو ممکن است بعد از چند هفته یا حتی چند ماه به نتیجه برسد، به همین دلیل همزمان از داروهای کاربی مازول یا پروپیل تیوراسیل با مجوز پزشک، باید استفاده شود.

برای جلوگیری از انتقال اشعه ید به دیگران، بعد از انجام این درمان باید به نکات زیر توجه شود:

  • چند روز تا چند هفته با زنان باردار و کودکان ارتباط نداشته باشید.
  • زنانی که از این درمان استفاده کرده‌اند باید تا ۶ ماه، از بارداری جلوگیری کنند.
  • مردانی که از این درمان استفاده کرده‌اند تا چهار ماه از پدر شدن بپرهیزند.
  • درمان ید رادیواکتیو برای زنان باردار و همچنین شیرده، و افرادی که در اثر پرکاری تیروئید دچار آسیب چشمی شده‌اند، مجاز نمی‌باشد.

عمل جراحی غده تیروئید

بعضی مواقع لازم است که برای درمان پرکاری تیروئید از عمل جراحی استفاده شود و تمام یا بخشی از غده برداشته شود. در صورتی جراحی غده انجام می شود که:

  • فرد به گواتر مبتلا شده و غده تیروئید، متورم و بزرگ شده است.
  • پرکاری غده مشکلاتی را برای بینایی و چشم شما به وجود آورده است.
  • استفاده از دارو نمی تواند برای درمان شما موثر باشد یا بعد از قطع دارو، بیماری برمی‌گردد.
  • جراحی و برداشتن غده تیروئید، باعث کنترل پرکاری تیروئید می‌شود.

جراحی تیروئید

افرادی که با جراحی غده تیروئید خود را برمیدارند برای جبران فعالیت‌ها و تنظیمات متابولیسم بدن باید تا آخر عمر دارو مصرف کنند. داروهایی که برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می‌شود برای این افراد بسیار مفید است.

بهترین رفتار برای تنظیم تیروئید بدن، پیشگیری از به وجود آمدن آن است، که آزمایش های دوره ای در جهت آگاه شدن از وضعیت میزان ترشح غده به شما کمک می کند که در صورت نیاز به درمان، به راحتی بتوانید آن را کنترل کنید. پزشک آنلاین متخصص غدد می تواند بهترین مشاوره ها را در جهت درمان بیماری به شما ارائه دهد.

غده تیروئید یکی از مهمترین غده‌های بدن انسان به شمار می‌رود که با تولید و تنظیم ترشح هورمون‌های تیروئیدی در تنظیم متابولیسم‌های بدن نقش اساسی دارد. حال اگر این غده به درستی نتواند فعالیت خود را انجام دهد، بیماری تیروئید به وجود می‌آید. خستگی در فرد مبتلا از علائم اصلی این بیماری است. برای درمان آن باید به دکتر متخصص غدد مراجعه شود. کم کاری و پرکاری تیروئید با تجویز داروهای مکمل به راحتی درمان می‌شوند. در صورتی که پر کاری تیروئید با دارو قابل درمان نباشد، روش جراحی و استفاده از ید رادیو اکتیو از درمان‌های موثر به شمار می‌آیند.
وب سایت پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است که، به صورت غیر حضوری و آنلاین، متنی یا تلفنی با پزشک متخصص غدد و تیروئید، مورد نظر خود صحبت کنید، و از ایشان برای درمان تیروئید خود یا اطرافیانتان مشاوره بگیرید.

هایپر تیروئیدی و عوارض قطع قرص متی مازول

با سلام کاربر گرامی عوارض پرکاری تیروئیدی : تپش قلب و آریتمی های قلبی، کاهش وزن، برآمدگی چشم ها (اگزوفتالمی)، ریزش مو، ضعف عضلات و لرزش اندام، اسهال ،تعریق زیاد، تحریک پذیری زیاد ، بی قراری می باشد که معمولا با شروع درمان به موقع تا حد زیادی از علائم رفع می شود
۴/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.mayoclinic.orgwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
84 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
8 روز قبل

لطفا من گوشه نشین استم راه حلش را برایم بگویین که چطور به تنهایی خودم مریضی ام را درمان کنم

احمد
احمد
8 روز قبل

سلام خدمت شما
کف دست و پاهای من بسیار عرق می کنه تا حدی که مجبور میشوم که گوشه نشینی اختیار کنم از همسن هایم دوری کنم و همیشه استرس دارم لطفا کمکم کنید

داود
داود
10 روز قبل

سلام بر همه دوستان اینجا از هر کس مشوره نگرید بروید پیش دکتر متخصص غدد مشکل تان را بگید چون مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک برای صحت ضرر دارد

رسول
رسول
18 روز قبل

رسول‌هستم‌تیروییدم‌پرکاره‌۷سال‌قرص‌متی‌مازول‌مصرف‌میکنم‌الان‌دیگه‌اون‌داروکمیاب‌شده‌‌چه‌دارویی‌پیشنهادمیکنیدکه‌بجای‌متی‌مازول‌‌مصرف‌کنم‌ممنونم‌

هارون
هارون
1 ماه قبل

سلام. من ۲۴ یال سن دارم
زود عصبانی می‌شوم و تعداد مو هایم سفید شده آیا علائم تیروئید است؟

شیوا
شیوا
1 ماه قبل

سلام . برای تشخیص کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید و مشکلات هورمونی به کدوم پزشک باید مراجعه کرد ؟

Alii
Alii
پاسخ به  شیوا
1 ماه قبل

متخصص غدد

Ali
Ali
1 ماه قبل

علائم تیروئید چشمی چی هستن تروخدا جواب بدین؟

امیر علی
امیر علی
1 ماه قبل

سلام من پادرد دارم وچند کیلو هم لا غر شدم میل جنسی کم شده میتونه از تیروئید باشه

سلام خسته نباشید من تیروئید کم کار داشتم تازه آزم
سلام خسته نباشید من تیروئید کم کار داشتم تازه آزم
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من تیروئید کم کار داشتم تازه آزمایش دادم گفته تیروئیدت پرکار شده با دارو گیاهی درمان میشه؟ چه داروی خوبه خیلی رو حافظه و تمرکز اعصابم تاثیر گذاشته

صابره مجیدی هستم
صابره مجیدی هستم
2 ماه قبل

سلام من ۲۸سالم گلوم درد میکن یکم چاق شودم جواب ازامایشم اومد میگن خطر داره آیا ۹۰ تیرویدم من

ارغوان
ارغوان
2 ماه قبل

سلام
من‌چندساله تیروئید دارم ولی کم کار و چاق شده بودم آلان وزنم تغییر نکرده واصلا مشکلی هم‌نداشتم ولی ایندفعه آزمایشم tsh نوشته low 0/01 و t4 نوشته ۱۳/۶ دکترم بهم‌قرص پرو اوراسیل هر ۸ ساعت بهم داده قرص پروپرانول ۱۲ ساعت یکی ولی با خوردن قرص پرواوراسیل تپش قلبم بیشتر شده و فکر می‌کنم حالت خفگی دارم میخواستم بدونم چکار کنم ادامه بدم دارو را یا نه
ممنون

عثمان
عثمان
2 ماه قبل

سلام من۳۸سال دارم میشه علائم دقیق کم کاری تیروئید رو توضیح بدید من موهای ریشم سفید شده ولی موهای سرم کمی سفیدشان لطف کنید جواب بدید

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من تیروئید مو عملکردم و برداشتم..دکتر متخصص من گفته تیروئید من رفته بالا میشه در این مورد توضیح بدید علتش چی میتونه باشه

الهام
الهام
2 ماه قبل

سلام من ۳۸سال دارم وفهمیدم که تیروئید پرکار دارم وقرص متی مازول و قرص فمودین ناشتا مصرف می کنم وبعضی از غذا ها رومیخورم در قفسه سینه درد دارم

مبینا
مبینا
2 ماه قبل

سلام من ۱۸سالمه جواب تیروئیدم۱.۱۹ ایابیماری تیروئد دارم؟

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

سلام من ۲۴سالمه ورزشکارم دست و پاهام بسیار بسیار شدید تعریق داره جوری که چکه می‌کنه و من از این بابت بسیار خجالت میکشم چکاری باید انجام بدم

ممد
ممد
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

عرق تو ورزش که خجالت نداره

زهرا
زهرا
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

سلام من خودمم همینطوریم رفتم دکتر میگه علتش پرکاری تروئید هست و علت دیگه اش هم استرس و اضطرابه
ولی بهتره بری چکاپ کامل بدی تا علت اصلیش مشخص بشه

رقیه
رقیه
4 ماه قبل

س من ترویید پرکار باید چکار کنم احساس خفگی میکنم شب که میخوابم نفسم بالا نمیاد

فرشته
فرشته
4 ماه قبل

من نوسان تیروئید دارم و گاهی پرکاری گاهی هم کم کاری و تو زنجیره ی ژگولار سمت چپ و راست دو تا غده وجود داره که یکی ۱۰ ودیگری ۲۰ میباشد. چه کاری باید انجام بدم تا آیت مشکلم برطرف بشه

فریدون ابراهیمی
فریدون ابراهیمی
4 ماه قبل

سلام من تمام علایم پرکاری تیروءید رودارم چکار کنم

Alii
Alii
پاسخ به  فریدون ابراهیمی
1 ماه قبل

آزمایش بده

بهار
بهار
4 ماه قبل

سلام من خیلی لاغرهستم همه میگن تیرویدداری امکان داره بایدچیکنم

سعید یاده دل
سعید یاده دل
پاسخ به  بهار
4 ماه قبل

برو آزمایش تیروئید بده

Alii
Alii
پاسخ به  بهار
1 ماه قبل

آزمایش بده

efiii
efiii
5 ماه قبل

چراقرص میتی مازول گیرنمیاد؟؟ هرداروخانه ای میری میگن میتی نداریم وقتی بهشون میگیم چراگیرنمیادمیگن ماهم نمیدونیم

رضا
رضا
پاسخ به  efiii
2 ماه قبل

سلام برو داروخونه هلال احمر نزدیک پل خواجو

رها
رها
5 ماه قبل

سلام من ازمایش دادم گفتن تروئید کم کار همم قند خونت ۱۰۹لب مرز هستش آیا این علایم خیلی خطری هستش

پریسا سخی
پریسا سخی
پاسخ به  رها
4 ماه قبل

سلام من تیرویید من کم کاره فشار خونم بالاست بچه هم شیر میدهم

سارا حیاتی
سارا حیاتی
پاسخ به  رها
3 ماه قبل

سلام کم کاری تیروئید با طب سنتی درمان داره
و من کم کاری تیروئیدم رو درمان کردم

Samane
Samane
پاسخ به  سارا حیاتی
2 ماه قبل

میشه بگی چطوری لطفاً

امجد احمدیان.. از شهرستان سنندج
امجد احمدیان.. از شهرستان سنندج
پاسخ به  سارا حیاتی
2 ماه قبل

سلام ودرود بنده هم تیروئید نوع کم کارش دارم کجا و چجوری درمان کردین لطفاً راهنمایی بفرمایید

سما
سما
پاسخ به  سارا حیاتی
2 ماه قبل

چطوری میشه

زینب
زینب
پاسخ به  سارا حیاتی
1 ماه قبل

سلام چطوری درمان کردی میشه جواب بدی سنم کمه خسته شدم ازقرص هنوزهیچ سنی ندارم واسه قرص خوردن

Alii
Alii
پاسخ به  سارا حیاتی
1 ماه قبل

چه مدته

مهناز
مهناز
پاسخ به  سارا حیاتی
14 روز قبل

واقعا میشه داروی گیاهی که مصرف کردین بگید. ممنونم

جمشید
جمشید
5 ماه قبل

من میرزای ترویید کم کار دارم مدت سه ماه است دارو میخورم ولی هیچ فرقی نکرده
چه کار کنم درد لگن دارم فشار خونم همیشه
بالاست

الناز
الناز
6 ماه قبل

سلام مامان من دو هفته میشه دچار تیروئیدی شده دکتر رفت آزمایش داده تا الان آزمایش نیومده باید چی مصرف کنه و زیاد اعصبانی میشه

نام سحر من تیرایید دارم درمان قطعی چیست
نام سحر من تیرایید دارم درمان قطعی چیست
6 ماه قبل

سلام سه بارحمل پی درپی گرفتم دوتا تا سه ماهه ابین رفت اصلا نمو نکرد ویک طفلم که نمو کده یودپنج ماهه شده بود ازبین رفت معاینه کدم تیرایید دارم تیروکسین استفاده کدم نرمل شده بازهم طفلم ازبین رفت خالی فکرمیکنم توی گلونم چیزی بند مانده خفک میشم لطفا راه حلش رابگویید

بهار
بهار
6 ماه قبل

سلام از زحمت نیس جواب بدین من از نظر مالی واقعلا نمیتونم مدام برم دکتر من چند سال عمل تیرویید کم کار داشتم بعد از عمل موهای سرم ریزش شدید گرفت ازمایش دادم جواب ازمایشم رو به پرکاری ۸رسید رفتم دکتر متخصص غدد گفتن که خوب و قطع کن در حالی که رو به پر کاری و ۸رسید الان موندم در روز چند تا قرص بخورم و چه قرصی ممنون میشم جواب بدین

بهار
بهار
6 ماه قبل

سلام من قبلا تیرویید کم کار داشتم که امل کردم بعد ازعمل نتونستم ازمایش بدم الان که بعد از ۵سال میگذر ازمایش دادم تیروییدم روه به پرکاری ۸رسید و موهای سرم بشدت ریزش دار و بدنم لرزش دار البته ریزش موهلم بعد از عمل شروع شد که الان دیگه بدتر شد چکار باید بکنم دکتر رفتم بعد از ازمایش بهم میگه قرص نخور ایا درست

Alii
Alii
پاسخ به  بهار
1 ماه قبل

لیووتروکسین مصرف می‌کردید دیگه؟یا باید قطع کنه یا پوزش رو بیاره پایین

ماه
ماه
6 ماه قبل

سلام کم کاری تیروئید دارم وزنم خیلی کم میشه ایا مربوط به تیرویید؟

مریم رضایی
مریم رضایی
پاسخ به  ماه
4 ماه قبل

کم کاری ترویی باید درمان میشه

مریم رضایی
مریم رضایی
پاسخ به  مریم رضایی
4 ماه قبل

یک گیاهها که ید خلص هست.در دسترسم هست علفچشمهروزیچندبار بار بخورمدم کنمچند ماه

مسعود
مسعود
پاسخ به  مریم رضایی
4 ماه قبل

خب چکاکنیم درمان بشه

Alii
Alii
پاسخ به  ماه
1 ماه قبل

کم کاری وزنت بالا میره

صفا
صفا
6 ماه قبل

برای من پرکاری تشخیص داده شده بدون علایم ظاهری متی مازول تجویز شده ولی حساسیت وخارش پوست شبانه کم خوابی دارم ممکنه مواد غذایی خاصی این حالات را ایجاد کنند ؟ پرهیز غذایی خاصی مفیداست؟ روزی چند قرص نرمال هست ؟ متی مازول با کدوم مواد خوراکی این وضعیت را ایجاد می کند واقعا دوماه هست شب ها خواب ارام ندارم

Alii
Alii
پاسخ به  صفا
1 ماه قبل

سلام ممکنه هنوز پر کار باشه و نرمال نشده باشه منم هر وقت پر کار میشه این حالت ها رو دارم
بسته به مقدار پرکاری و بدن در قزچرص تجویز میشه نصفه،یکی،دوتا یا حتی بیشتر

مرجان
مرجان
6 ماه قبل

آیا بیماری تیرویید که گره دارد قابل درمان است

Saniya
Saniya
پاسخ به  مرجان
5 ماه قبل

سلام مرجان عزیز دکتر شیرزاد نصیری تهرانه کارش فوق العادس بشدت پیشنهاد میکنم ک ی سر ب ایشون بزنی

بتول شاه محمدی
بتول شاه محمدی
پاسخ به  مرجان
3 ماه قبل

سلام من تیروئید کم کار داشتم الان آزمایش دادم مرز پرکاری چیکار باید بکنم؟

Alii
Alii
پاسخ به  بتول شاه محمدی
1 ماه قبل

با نظر پزشک مقدار لووتیروکسین مصرفی رو کم کن

علی
علی
7 ماه قبل

ریزش مو دارم

اصغرعلیخانی
اصغرعلیخانی
7 ماه قبل

ایا پر کاری تروعید درمان میشود

مریم رضایی
مریم رضایی
پاسخ به  اصغرعلیخانی
4 ماه قبل

بلهباید علفچشمهعطاریروزی سهبار۵ماه

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام موی من اصلا رشد نمیکنه وریزش شدید داره باید چیکار کنم

ماه
ماه
پاسخ به  فاطمه
6 ماه قبل

سلام‌من برای درمان ریزش مو از شامپو های ضد ریزش استفاده کردم واقعا راضی بودم

مریم رضایی
مریم رضایی
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

حنابهسرت خیابان کن

طیبه خاندوزی
طیبه خاندوزی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید.من ازمایش دادم تیروییدپرکاردارم دکترقرص دادن تازه دارم مصرف میکنم میخواستم ببینم شماچه توصیه هایی واسه پرکاردارین

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  طیبه خاندوزی
7 ماه قبل

علایمش چیه

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  طیبه خاندوزی
3 ماه قبل

ازقرص‌هیرنیک‌استفاده‌کنیدبراریزش

سهراب
سهراب
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید یه پسر بچه هفت ساله دارم از دو سالگی تا الان هر نوع غذایی که میخوره حتی به مقدار زیاد ولی تا الان بچه از لحاظ وزن دچار کم وزنی هست اصلا وزنش به حد نرمال هم نمیرسه به نظر شما نیاز به آزمایش تیروئید هست

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سهراب
9 ماه قبل

سلام آزمایش سلیاک رو انجام بده

محمدی از آلمان
محمدی از آلمان
9 ماه قبل

سلامت. تیروییدپر کار بود عمل کردم بعداز پنج که که نظر دکتر بودم مدتی است که کم کار شوداضافه وزن پیدا کردم راهنمای کنین لطفاً من ۵۸ سالم است

Unkown
Unkown
9 ماه قبل

سلام و وقت بخیر
قبل از هرچیزی میخواستم بگم تو هر سایتی که نظر یا سوالی مطرح میکنیم هیچ کس پاسخگو نیست خب اگه قرار بود جواب ندید این بخش سوال و نظر رو کلا نمیزاشتید
حالا من دوباره سوالمو میپرسم امیدوارم اینبار کسی باشه که بهم جواب بده
کسی که مبتلا به تیرویید پرکار هست و تا قبل این بیماری در عملکرد های جنسیش اوکی بوده ممکنه با پرکاری تیرویید دیرانزال بشه؟
تا قبل تیرویید مشکلی نبود ولی حالا به شدت دیر انزال شده که این علائم کم کار هست اما توسط دکتر برای این فرد تیرویید پرکار تشخیص داده شده
همچین چیزی ممکنه؟

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  Unkown
9 ماه قبل

به دکتر مراجعه کنید .خیر ربطی نداره

مریم رضایی
مریم رضایی
پاسخ به  Unkown
4 ماه قبل

ازمایشبده

حفیظه خسروی
حفیظه خسروی
9 ماه قبل

سلام من پرکاری تیروئید دارم میخوام درمانش کنم

برهان بابازاده
برهان بابازاده
10 ماه قبل

سلام همه علایم پرکاری تیرویید رو دارم ولی جواب آزمایش tsh ام نرماله چرا آیا نیاز به کار های دیگری هست

برهان بابازاده
برهان بابازاده
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید همه علایم پرکاری تیرویید رو دارم ولی آزمایش tsh ام نرمال در می آید چرا آیا نیاز به کار های دیگری است

حمید
حمید
پاسخ به  برهان بابازاده
6 ماه قبل

سلام من آزمایش دادم وپرکاری تیرویید دارم همش تپش قلب و لرزش و بی خوابی دارم چیکار کنم

طاهره
طاهره
10 ماه قبل

۷روززود تر پریود شدم بعداز۳روز از تمیزی باز هم پریود شدم تیرویید هم دارم باید چیکار کنم

راحله
راحله
10 ماه قبل

سلام من آزمایش تیروئید امسال دادم گفتن لب مرز به کم کاری هست …حالا بنظرتون چ روش های ساده میتونم استفاده کنم ک به بهبود و جلوگیری از کم کاری تیروئیدم کمک کنه؟

فاطمه پوراسکندر ۴۲ ساله
فاطمه پوراسکندر ۴۲ ساله
10 ماه قبل

سلام من پیش متخصص رفتم و آزمایش دادم و معلوم شد تیروئید پر کار دارم در ضمن من قبل از اینکه بدونم تیروئید دارم یک آمپول سه ماهه ضد بارداری زدم از روزی که آمپول رو زدم تا به امروز تقریبا یک نیم ماه من خون‌ریزی دارم این اواخر هم خون‌ریزی نسبت به قبل بدتر شده میترسم دچار کم خونی بشم میشه راهنمایم کنین راستی پیش متخصص زنان هم رفتم سونوگرافی هم دادم هیچی نشون نداده قرص مفنامیک داد خوردم ولی خوب نشدم

مریم اسدی
مریم اسدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیرمن یک طرف گلوم ورم داره که میگن تیروییدهستش فعلا هم آزمایش انجام ندادم ولی کاهش وزن دارم میخاستم ببینم نیاز به آزمایش دارم آخه عکس تیروییدرودیدم دردوطرف گلوبودولی برای من سمت چپ گلوم ورم داره آیا علائم تیروییدهستش

ایران
ایران
پاسخ به  مریم اسدی
6 ماه قبل

شاید طرفی که دردمیکندگرفتارشوده برودکترخطرداره

محمد
محمد
پاسخ به  مریم اسدی
4 ماه قبل

سلام میتونه از ندول تیروید یا کیست باشه حتما پیگیری کن من ن ورم داشتم ن چیزی ولی کیت کوچک باعث ندول شد و درمان شدم تحت نظر پزشک

مریم
مریم
پاسخ به  مریم اسدی
2 ماه قبل

آره جانم تیرویید داری باید ب دکتر غدد مراجعه کنی منم همین مشکل داشتم ولی از منو جراحی کردن

کامران
کامران
1 سال قبل

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم بین تیرویید پر کار و کم کار کدام درمان سریع و راحتی دارند و زود تر خوب می‌شوند و دیگر نیازی ب دارو نباشد

مریم استاد حسینی
مریم استاد حسینی
1 سال قبل

سلام به من قرص متی مازول داده اما ممکن است که جواب آزمایش درست نباشد چون سه بار آزمایش دادم دوبار راگفت نه پر کار نه کم کار حالا آزمایش سوم میگه میره به سنت پرکاری

هبدالرحیم
هبدالرحیم
2 سال قبل

سلام چیگونه ار فعالیت های غیر نورمال غده تایرایدد به روش ساده جلوگیری کرد؟

رویا
رویا
پاسخ به  هبدالرحیم
1 ماه قبل

سلام منم تیرویید دارم کم کارپرکارنشد فعلا خوبه
ریزش مودارم زیرکردنم بادکرده چکارکنم دکترمتخصص گفت باید جراحی کنی

دکمه بازگشت به بالا