علت درد معده

انواع درد معده و روش‎های مختلف تشخیص آن‌ها

علت درد معده و راه‌های درمان آن

درد معده خیلی هم غیر معمول نیست. در بیشتر موارد، مربوط به غذای مسمومی است که خورده‌اید یا بیماری ویروسی است که به آن مبتلا شده‌اید (مانند آنفولانزای معده). اگرچه که نباید علائم و اثرات زخم معده، التهاب معده (گاستریت) یا رفلاکس اسید معده به مری را دست کم گرفت. گاهی درد معده به‌صورت ناگهانی یا پس از مصرف دارو ظاهر می‌شود. اگر این اتفاق افتاد و علائم شدید، مداوم یا بدتر شد، باید برای بررسی علت اصلی به دکتر دل درد مراجعه کنید.

معمولا افراد برای توصیف درد معده از عباراتی مانند سوزش سر دل، درد شکمی که به پشت می‌زند، حس چاقو خوردن از ناحیه شکم و غیره استفاده می‌کنند. این ناراحتی گاهی با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ و دفع گاز زیاد همراه است. مطمئنا ذکر هرکدام از این علائم به پزشک متخصص گوارش، می‌تواند برای تشخیص دقیق و انتخاب بهترین روش درمانی مفید باشد!

علائم شایع درد معده

کسی که به یکی از بیماری‌های مزمن مربوط به معده مانند زخم، خونریزی یا التهاب معده مبتلا باشد، مطمئنا پیش از تشخیص دکتر گوارش و کبد بالغین علائم زیر را تجربه کرده است:

  • درد معده که خیلی سریع بدتر می‌شود (علائم معده درد عصبی)
  • درد شکمی یا نفخ معده که به‌راحتی رفع نمی‌شود
  • مشکل در بلع غذا به‌دلیل معده درد
  • کم‌خونی یا کاهش وزن بی‌دلیل
  • کاهش دفع مدفوع (یبوست)
  • تمایل به ادرار کردن ناگهانی و دردناک
  • از بین نرفتن اسهال یا استفراغ با وجود گذشت چند روز

درصورتی‌که علائم اولیه درد معده نادیده گرفته شوند، احتمالا علائم شدیدتری به سراغ شما خواهند آمد. مواردی چون:

  • معده درد خیلی ناگهانی یا شدید
  • احساس درد در ناحیه شکم هنگام لمس آن
  • دفع استفراغ خونی که رنگی شبیه به قهوه آسیاب شده دارد
  • مدفوع خونی و سیاه رنگ، چسبناک و بسیار بدبو
  • احساس تنگی نفس
  • درد قفسه سینه

به‌همین‌دلیل، بهتر است در همان مراحل اولیه به فکر درمان باشید!

دلیل درد معده چیست؟

اصولا درد معده در قسمتی از شکم نزدیک به دنده‌ها رخ می‌دهد و دستگاه گوارش فوقانی (GI) شامل مری، معده و روده کوچک را درگیر می‌کند. دردی که در قسمت پایین شکم ایجاد می‌شود، بیشتر مربوط به دستگاه گوارش تحتانی است که از روده بزرگ (کولون)، رکتوم و مقعد تشکیل شده است. اگر هنوز نتوانسته‌اید علت درد معده خود را دریابید، پیشنهاد می‌کنیم به لیست کاملی از احتمالات زیر توجه کنید.

دلیل درد معده

علاوه بر ناراحتی و درد شدید معده یا حملات گاه‌به‌گاه سوء هاضمه، در اینجا به اکثر شرایط سلامتی که باعث درد مداوم معده در قسمت فوقانی دستگاه گوارش می‌شوند، اشاره شده است.

التهاب معده

گاستریت اصطلاح پزشکی برای شرح التهاب در پوشش داخلی معده است. یک بیماری بسیار گسترده که در اثر استفاده مداوم از الکل، آسپرین و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) و ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می‌شود. معمولا علت درد معده موقع غذا خوردن التهاب معده است.

معمولا علاوه بر درد در قسمت فوقانی شکم که می‌تواند از درد خفیف تا درد شدید همراه با سوزش باشد، علائم دیگر گاستریت شامل احساس نفخ، سیری زودرس، کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ است.

زخم معده

زخم معده اصطلاحی است که برای توصیف وجود زخم باز در معده یا اثنی‌عشر استفاده می‌شود. علائم آن ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما اغلب شامل درد گزنده یا سوزش معده، سوءهاضمه، حالت تهوع، استفراغ، نفخ و دفع گاز زیاد است.

بیشتر زخم‌های گوارشی توسط باکتری هلیکوباکترپیلوری یا استفاده بی‌رویه از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ایجاد می‌شوند. چراکه باعث تحریک و تغییر لایه مخاطی محافظ دستگاه گوارش می‌شوند. عمدتا علت درد معده و روده بروز همین زخم‌های گوارشی است. غذاهای طبخ شده در رستوران‌ها، عامل اصلی برای سرایت هلیکوباکتر به بدن هستند. به‌همین‌دلیل، بهتر است غذا در منزل طبخ شود.

ترشح طبیعی اسید معده برای هضم غذا و دفع میکروب‌های مواد غذایی ضروری است. اما در صورت وجود زخم معده، ترشح اسید می‌تواند باعث احساس درد فراگیر شود. به‌همین‌دلیل، انواع قرص یا شربت ضد اسید به‌منظور کاهش ترشح اسید معده توسط دکتر زخم معده تجویز می‌شوند.

معمولا علت درد معده هنگام گرسنگی بیماران، تماس راحت‎تر اسید معده با زخم معده در نبود غذا است. درحالی‌که در افراد سالم هنگام احساس گرسنگی، درد معده بروز نمی‌کند.

یکی دیگر از مشکلات افراد مبتلا به زخم معده، درد معده عصبی است. در واقع هر بار که عصبی یا ناراحت می‌شوند، با افزایش ترشح اسید معده احساس درد شدیدی در ناحیه میانی شکم دارند. در صورت عدم درمان و گسترش زخم معده، ممکن است خونریزی معده رخ دهد که به‌عنوان علت درد معده شدید شناخته شده است.

گاستروپارزی یا فلج معده

گاستروپارزی وضعیتی است که در آن معده به کندی محتویات خود را به روده کوچک تخلیه می‌کند. اگرچه این وضعیت در افراد مبتلا به دیابت رایج است، اما ممکن است به‌صورت ایدیوپاتیک (بدون هیچ دلیل مشخصی) نیز رخ دهد.

علاوه بر درد منتشر یا گرفتگی شکم، سایر علائم گاستروپارزی شامل حالت تهوع، احساس سیری و استفراغ بعد از غذا خوردن است. به‌همین‌دلیل، در موارد شدید ممکن است فرد وزن کم کند. معمولا علت درد معده و حالت تهوع بعد از خوردن غذا وجود این مشکل یا التهاب معده است.

رفلاکس معده

ازوفاژیت یا التهاب مری

مری لوله‌ای است که غذا را از دهان به معده می‌رساند. ازوفاژیت به تحریک و التهاب پوشش داخلی مری اشاره دارد که ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

  • عفونت (به عنوان مثال، به قارچ کاندیدا یا ویروس هرپس سیمپلکس)
  • مصرف مستمر برخی داروها (به عنوان مثال، آنتی بیوتیک کلیندامایسین یا آسپرین)
  • آلرژی غذایی مری یا ازوفاژیت ائوزینوفیلیک

علاوه بر سوزش سر دل و درد بالای شکم، فرد مبتلا به ازوفاژیت ممکن است متوجه مشکل در بلع یا درد در هنگام بلع شود. ازآنجایی‌که انتهای مری در تماس با ورودی معده قرار دارد، التهاب آن می‌تواند باعث درد معده شود.

جالب است بدانید که مانند آلرژی تنفسی، پدیده دیگری به نام آلرژی گوارشی نیز وجود دارد. یعنی بیمار ممکن است در کنار مشکلات تنفسی، دچار التهاب در معده یا مری نیز شود. گاهی علت درد معده بعد از خوردن عسل یا علت درد معده بعد از خوردن سیر بروز آلرژی گوارشی است.

بازگشت (رفلاکس) اسید معده به مری

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) که به‌عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن اسید معده به‌دلیل عملکرد ناقص دریچه کاردیا (دریچه رابط بین مری و معده) به مری نشت می‌کند و باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو می‌شود. علاوه بر سوزش سر دل، برخی دیگر از علائم این بیماری شامل نارسایی در هضم، مشکل در بلع، درد معده، گرفتگی صدا، سرفه یا احساس وجود توده در گلو است.

تجربه نشان داده است که عمدتا علت درد معده در شب و علت درد سر معده وجود بیماری زمینه‌ای رفلاکس است. چراکه در هنگام خوابیدن امکان حرکت اسید از معده به مری راحت‌تر است. مری برخلاف معده، پوشش داخلی کاملا محافظ در برابر اسید معده ندارد. به‌همین‌دلیل، با نشتی اسید دیواره داخلی آن ملتهب می‌شود. برای درمان این مشکل میتوانید به دکتر رفلاکس معده مراجعه کنید.

نفخ معده

منظور از نفخ، تجمع گاز در دستگاه گوارش است که می‌تواند منجر به ناراحتی شکمی و درد معده شود. نفخ معده یا روده اغلب در نتیجه خوردن غذاهای خاص رخ می‌دهد، اما می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به کنترل تولید گاز بیش‌ازحد کمک زیادی کند.

نفخ معده، سوءهاضمه و مسمومیت غذایی، معمولا علت درد معده بعد از غذا هستند. جالب است بدانید که عمدتا علت درد معده که به پشت می‌زند یا علت درد معده پشت کمر نیز نفخ معده است. زیرا پس از آنکه نفخ باعث درد گسترده شکمی می‌شود، ممکن است تنش عضلانی آن به پشت منتقل شده و به‌صورت درد کمر نیز بروز کند.

سرطان معده

منظور از سرطان معده، رشد غیر طبیعی سلول‎های بخشی از این اندام است. از علائم رایج آن می‌توان به درد معده، دل درد، مشکل در بلع، احساس نفخ بعد از غذا خوردن، احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا، سوزش سردل، سوءهاضمه، حالت تهوع و کاهش وزن ناخواسته اشاره کرد.

درمان آن معمولاً شامل جراحی برای برداشتن بخشی از معده است. ممکن است درمان‌های دیگری قبل و بعد از جراحی توصیه شوند. بروز زخم معده و عدم کنترل تکثیر هلیکوباکتر می‌تواند فرد را مستعد بروز سرطان معده کند.

درد معده و قلب

ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل بگیرد که چه ارتباطی میان درد معده و مشکلات قلبی وجود دارد؟ معمولا علائم مشکلات قلبی و گوارشی شبیه هم هستند و گاهی بیمار با علائم درد معده مراجعه می‌کند و پزشک بدون توجه به این مسئله که ممکن است پیش‌آگهی برای سکته قلبی باشد، فقط اقدامات اولیه انجام می‌دهد. درحالی‌که چند ساعت بعد، بیمار به‌دلیل سکته قلبی دوباره به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

اصولا افراد مبتلا به حمله قلبی علائمی مانند درد فک و قفسه سینه، تعریق، تنگی نفس، سوزش معده، سردرد، حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. بنابراین، نمی‌توان علت درد معده و قفسه سینه را نادیده گرفت. گاهی درد بالای معده یا شکم می‌تواند از ریه‌ها سرچشمه گرفته باشد و نشانه‌ای از ذات‌الریه یا آمبولی ریه باشد.

با انواع درد معده بیشتر آشنا شوید

درد معده طیف وسیعی دارد و به اشکال مختلفی خود را نشان می‌دهد. مواردی مانند:

  • درد شکم همراه با احساس نفخ یا تجمع شدید گاز
  • احساس سیری و نفخ بعد از غذا خوردن همراه با سوزش سر دل
  • دل درد همراه با یبوست
  • دل پیچه همراه با مدفوع آبکی و احساس استفراغ

تشخیص درد معده

نحوه صحیح تشخیص علت بروز درد معده

علاوه بر بررسی کامل تاریخچه پزشکی شما، پزشک متخصص گوارش یک معاینه فیزیکی نیز انجام می‌دهد که شامل گوش دادن به شکم شما با گوشی پزشکی و فشار دادن روی نواحی مختلف برای ارزیابی حساسیت یا ناهنجاری‌هایی مانند تورم، سفتی یا توده است. در مرحله بعد، برای تشخیص دقیق‌تر احتمالا انجام آزمایشات زیر توصیه می‌شود:

  • آزمایش خون. سنجش آنتی بادی‌های IgM، IgG و IgA کمک زیادی به بررسی احتمال عفونت معده به باکتری هلیکوباکتر پیلوری می‌کند. اگرچه تهیه بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت) معده به کمک آندوسکوپی و آزمایش تنفس اوره نتایج دقیق‌تری در این زمینه می‌دهند. علاوه بر این، برای بررسی التهاب معده احتمالا باید وضعیت پروتئین واکنشی C (CRP) در خون بررسی شود. نتیجه تست شمارش کامل خون کمک زیادی به بررسی عفونت و التهاب معده می‌کند.
  • آزمایش آنالیز و کشت مدفوع. برای شناسایی آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع، باید از نمونه مدفوع الایزا انجام شود. اگرچه آنالیز مدفوع زیر میکروسکوپ و کشت آن نیز کمک زیادی به شناسایی انواع میکروب‌های مهاجم گوارشی می‌کند.
  • تصویربرداری. چندین آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی شکم و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و آندوسکوپی ممکن است برای ارزیابی علت اصلی درد معده شما انجام شوند. علاوه بر این، آزمایش بلع باریم که یک آزمایش تصویربرداری با اشعه ایکس است، گاهی اوقات برای ارزیابی اختلالات بلع، زخم معده و فتق هیاتال تجویز می‌شود. در طی این آزمایش، فرد در حین گرفتن اشعه ایکس مایع غلیظی به نام باریم می‌نوشد که اجازه می‌دهد معده و مری به وضوح تجسم شوند. معمولا برای تشخیص دقیق‌تر زخم معده یا سرطان معده، آندوسکوپی فوقانی انجام می‌شود. در طی این آزمایش، یک متخصص گوارش لوله بلندی را با دوربینی که به آن متصل است وارد دهان شما می‌کند و از طریق مری وارد معده می‌شود. او همچنین می‌تواند از ابزارهای جراحی عبور داده شده از طریق لوله، برای تهیه بیوپسی استفاده کند.
  • تست‌های سنجش وضعیت قلب. ممکن است درد معده پیش‌آگهی برای یک حمله قلبی باشد و باید نوار قلب، تست استرس ورزش و سنجش آنزیم‌های قلبی موجود در خون بررسی شوند.

نحوه صحیح درمان درد معده

همانطورکه احتمالاً متوجه شده‌اید، درمان معده درد به تشخیص علت اصلی آن بستگی دارد. در مطلب کاملی با عنوان درمان خانگی معده درد و درمان درد معده در طب سنتی، به نکات جالب در این زمینه اشاره کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. درحالی‌که می توان به کمک طب سنتی اقدام به درمان درد معده کرد، چرا باید عوارض جانبی داروهای شیمیایی را تحمل کنیم!

آیا معده درد و دلپیچه و حالت تهوع و اسهال نشانه کرونا است؟

پاسخ دکتر رقیه زارع متخصص طب سنتی ایرانی:

درمان درد معده چگونه است

علت درد شدید معده همراه با عرق

سلام بنده ی پسر ۲۴ ساله هستم معده درد شدید گرفتم وقتی سر پا هستم بدتر میشم و همش عرق میریزم و احساس نبض در معده دارم کمکم کنید لطفا ممنون

پاسخ دکتر اکبر ترکی متخصص کودکان

در پزشکی هر دردی که از ناحیه فک‌ تا ناف احساس بشه، اول باید با یک نوار قلب مشکل قلبی را رد کرد.

بعد از آن شما با‌توجه به علایمی که ذکر کردید ،درمان علامتی درد معده و اضطراب را انجام بدید.

علایم شما مطرح کننده پرکاری تیرویید نیز می باشد وبهتره آزمایش تیرویید هم‌بدید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مصرف خودسرانه داروهای ضد اسید می‌تواند باعث سوءهاضمه یا یبوست شود. زیرا کاهش اسید معده روی هضم ناقص غذا موثر است. به‌همین‌دلیل، به‌محض مشاهده علام اولیه درد معده بهتر است با پزشک مشورت کنید. اگر زمانی دچار معده درد آزاردهنده و ناگهانی شدید، فوراً به‌دنبال درمان پزشکی باشید. به‌خصوص اگر همزمان علائم زیر را نیز دارید:

  • درد قفسه سینه
  • استفراغ خونی یا لکه‌های تیره رنگ
  • مدفوع سیاه، قهوه‌ای یا خونی
  • یبوست شدید و مزمن
  • درد یا تورم جدید در اطراف محل فتق شکمی
  • سرگیجه یا احساس ضعف
  • ناتوانی در نگهداشتن غذا یا مایعات در معده و استفراغ مداوم

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از صدها پزشک آنلاین گوارش پذیرش ۲۴ مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های بهترین دکتر آنلاین گوارش برای درمان استفاده کنید. در این سامانه، امکان پرسش و پاسخ و مشاهده نظرات در مورد درد معده وجود دارد.

گفتگوی آنلاین با پزشک معده و گوارش

۳.۷/۵ (۱۵ نظر)

منبع
www.nhs.ukwww.verywellhealth.comwww.womenshealthmag.comwww.medicalnewstoday.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
83 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهراعبدالهی
زهراعبدالهی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید بنده ۴۲ ساله هستم پشت وکمرم درد میکرد رفتم دکتر گفت آنفلوآنزا گرفتی سرم زدند وقرص مسکین دادند وشربت بعداز یک روز دردمن در پشت وکمر وشکم وبالای معده بیشتر شده بازم رفتم بیمارستان بعداز آزمایش و سونوگرافی از شکن ولگن وآپاندیس گفتن چیزی نیست اگه خوب نشدی برو پزشک گوارش وسرم وچن تا مسکین زدند بازم درد شدید دارم تورا خدا کمکم کنید تا شنبه بشه برم دکتر

نیکا مرادی
نیکا مرادی
2 ماه قبل

سلام
من معده درد دارم ۱۷ سالمه گاز معده و حالت تهوع
اول اینجوری نبودم رفتم دکتر سرما خورده بودم اینجوری شدم شب بیشتر اذیتم می کنه

مرتضی
مرتضی
3 ماه قبل

سلام من دیشب تا حالا درد و التهاب معده و سر دل دارم و اسهال هم بیچاره ام کرده. هرچی هم میخورم معده ام درد میاد و میخوام بالا بیارم. لطف بفرمایید چی مصرف کنم ممنون

ندا
ندا
3 ماه قبل

سلام

الهه تک و تنها
الهه تک و تنها
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دختر ۲۱ ساله هستم از کوچیکی درد معده داشتم البته درد معدم بیشتر از ۱ روز طول نمیکشه الان ۵ روزه درد معده دارم ۳ بار رفتم دکتر قرص و آمپول و سرم بهم وصل میکنن فایده نداره انگار داخلش سنگ هست تیر میکشه تورو خدا کمکم کنید حتی اشتها به غذا ندارم هر چی میخورم درد داره معدم چه کنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  الهه تک و تنها
2 ماه قبل

صب ها قبل اینک بخای صبونه بخوری عسل واب جوش بخور روزانه حوله گرم بزار رو معدت روغن سیاه دانه اگ داری مالش بده مخصوصا دور نافتو بعدش با ی روسری ببند ایشالا خوب میشی

الی
الی
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید،من شبا اصلانمیتونم زیاد غذا بخورم کلامیترسم شام بخورم چون شبا معده دردم شروع میشه بعدشام بترمیشم سردلم میسوزه درد شکم،حالت تهوع،یبوست،نفس تنگی بی حسی دستوپاهم دارم باید چیکارکنم

حسن از گیلان
حسن از گیلان
6 ماه قبل

سلام دکتر چند روزی پیش معده ام درد میکرد رفتم دکتر گفت آندوسکوپی انجام بدی سه روز تعطیلات خورده خطری نداری

پوريا نيك كار
پوريا نيك كار
7 ماه قبل

سلام معدم خیلی درد میگنه تا تگان میخورم دردش بیشتر. میشه عرق ام میگنم چیکار باید کنم دکترم رفتم الکی بود هیچ تحصیری نداشت چون نمیدونست چمه سورم زدم فقط چنددقیقه کم خوب ک ن ی ذره بهتر شدم باز ولی معد درد دارم

فاطمه بانو
فاطمه بانو
پاسخ به  پوريا نيك كار
6 ماه قبل

سلام روده تحریک پذیر دارم دارو اولازاپین مصرف میکنم،ورم معده و روده دارم ،ولی با ارتجاع به روان پزشک بهتر شدم ،الان مشکلم اینه که سه روزه درد معده دارم که با دراز کشیدن بهتر میشه ولی موقع نشستن و سر پا بودن درددش شدید میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  پوريا نيك كار
2 ماه قبل

آندسکوپی انجام بده

سمیه جعفری
سمیه جعفری
9 ماه قبل

با سلام من چند روز هست درد معده با درد شک و پهلو هام دارم مرتبه تمام درد ها میزنن به معده ام

ویدا
ویدا
پاسخ به  سمیه جعفری
9 ماه قبل

سر معدم درد میکنه چند روزه همش ضعف میکنم هرچیم میخورم بازم خوب نمیشم باز بعضی وقتا خیلی زود سیر میشم میلی ب خوردن ندارم

واقعا اذیتم

علی
علی
پاسخ به  ویدا
2 ماه قبل

کلید ینیوم سی همراه کلرو دیاز پوکساید نیم ساعت بعد از غذا تسکین درد عصبی عضلات معده

اطلسی
اطلسی
پاسخ به  سمیه جعفری
3 ماه قبل

سندرم روده تحریک پذیر

رضا
رضا
9 ماه قبل

سلام خانم من الان دوهفته ای میشه ،درد معده که به صورت میگره و ول میکنه ،داره تو این چند وقت ،دو دفعه هم استفراغ شدید کرده ،اسهال نداره ،با یبوست خفیف.سه تا دکتر بردم هر کدوم سورم همراه با آمپول در سوره، و عضلانی تزریق کردن ،یه مقدار قرص،دردش کم شده ولی بعد از یک روز دوباره شدید شده ،ممنون میشم راهنمایی کنید

امید سارانی
امید سارانی
9 ماه قبل

سلام خدمت پزشک گرامی معده و روده های من درد میکند و میل به غذا خوردن ندارم و کمی هم حالت تهوع دارم و یبوست هم نیستم نمی‌دونم چرا اینجوری شدم چیکار کنم ممنون

پروانه
پروانه
10 ماه قبل

من دهانم خیلی بوی بدی میده واقعا آزار دهنده شده

بابک
بابک
پاسخ به  پروانه
4 ماه قبل

قرص جویدنی مخصوص زخم معده بخور هر دوازده ساعت خوب میشه

زکیه احمدی
زکیه احمدی
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید من حدود سه هفته میشه درد معده دارم همه اش احساس میکنم اسهال هستم اما نیستم درد مدام دارم میشه راهنمایی کنید

اشرف صفارزاده
اشرف صفارزاده
پاسخ به  زکیه احمدی
4 ماه قبل

سلام من سر دلم بعضی وقتها درد داره ویکم ورم میکنه ممنون میشم راهنماییم کنید

Hadis
Hadis
10 ماه قبل

سلام من معدم درد میکنه زیر دندهام بیشتر
و معمولا از عصر شروع میشه تا شب

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط Hadis
میلاد
میلاد
پاسخ به  Hadis
3 ماه قبل

دقیقا مثه من،زیر دنده هام تا صبح درد داره

بدری اسمی
بدری اسمی
10 ماه قبل

سلام من سنگ صفرا دارم ولی بعضی موقع سر معدن خیلی درد میکند ودارو هم مصرف میکنم فایده‌ای ندارد لطفاً راهنمای کنید

آقای اقی
آقای اقی
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر ۳۵ساله هستم معده در د دارم وقتی کمی تف میکنم خون دران دیده میشود احتمال دارد سرطان معده باشد؟؟

منوچهر جدی
منوچهر جدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید علت درد هنگام خوردن و آشامیدن رخ میدهد

Fovad
Fovad
1 سال قبل

سلام.
جناب دکتر من چهار سال هستش قسمت چپ شکمم درد می کنه! مواقعی که به روی سمت راست بدنم حالت جنین می‌خوابم سمت چپ شکمم دردش شروع میشه!روده هام نفخ زیادی داره! چندین دکتر و آزمایش های زیادی گرفتم که هیچ دکتری مشکل منو حل نکرد! جناب دکتر مشکل من چیه؟ زخم روده بزرگ دارم ؟

محمد سروری بندانی
محمد سروری بندانی
1 سال قبل

سلام بنده مردی ۴۱ساله هستم احساس نفخ زیاد دارم به طوریکه تقریبا همیشه نفخ دارم گاهی اوقات بعد غذا سمت چپ معده زیر دنده دردی خفیف دارم وپس از چند دقیقه رفع میشه به ندرت خیلی کم اروق میزنم بعد غذا خوردن تقریبا پس از نیم ساعت معده خیلی سنگین میشه چند ماهه اینجوری هستم لطفاً راهنماییم کنید ممنون

مریم انگزی
مریم انگزی
پاسخ به  محمد سروری بندانی
1 سال قبل

سلام من زنی ۲۹ ساله هستم کبدم گرید ۲ چرب طحالمم بزرگ شده سمت چب شکمم زیر قفسه سینم بعضی موقع درد دارم

مسعود
مسعود
1 سال قبل

سلام دکترچندوقت معده ام ‌دردمیکنه یعنی ساعت خواصی داره مثلاامروزساعت ۵عصردردمیکیره ویه قرص فاموتیدین میخورم دردش اروم میشه تافرداساعت ۵دوباره دردمیگیره

سجاد
سجاد
پاسخ به  مسعود
3 ماه قبل

شما خوب شدید؟ چیکار کردید؟ همسر منم دقیقا این مسکل رو داره.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مسعود
2 ماه قبل

اینقد قرص خوردی معده دیگ عادت کرد بعضی وقتا همش تلقین

Liana
Liana
1 سال قبل

سلام من ۱۲ سالمه از ۸ سالگی معده درد شروع شده و تا الان
چند روز است که قطره ویتاگنوس مصرف کردم معده درد من شدید شده
برای اینکه بهم دکتر داده بود باید مصرف میکردم
کلا این ماه عذاب وجدان درد معده رو کشیدم چیکار کنم به طور مداوم درد میگیره امشب هم قطره ویتاگنوس مصرف نکردم

امام داد محمدی
امام داد محمدی
1 سال قبل

سلام فقط صبح ازخواب بیدار می‌شوم کمی خون باطوم از دهانم میایه

امام داد محمدی
امام داد محمدی
پاسخ به  امام داد محمدی
1 سال قبل

سلام فقط صبح ازخواب بیدار می‌شوم کمی خون باطوف ازدهانم میایه

محبوبه
محبوبه
1 سال قبل

سلام من الان ۵روز میشه به عفونت اچ پیلوری مثبت شد والان ۳ روزه دارو مصرف میکنم ولی معدم خیلی درد می‌کند دکتر گفت به آندوسکوپی نیاز نیست میشه منو راهنمایی کنید

سحرناز
سحرناز
1 سال قبل

سلام دکتر ،من حدود چهل روز قبل دریک میهمانی بودم درحین غذا خوردن حالت تهوع بهم دست داد و دیگه ازغذاخوردن دست کشیدم واین حالت تهوع ادامه دارشد تا این که به پزشک مراجعه کردم والان دارو استفاده می کنم ولی بعداز خوردن داروها حالت تهوع من خوب شده اما هر غذایی می‌خورم دچار درد معده و سوءهاضمه میشم وشکمم زیاد نفخ داره البته رژیم غذایی هم دکتربهم داده و رعایت میکنم لطفاً راهنمایی بفرمایید متشکرم

اشرف صفارزاده
اشرف صفارزاده
پاسخ به  سحرناز
4 ماه قبل

سلام شما بند هستی برو بندی خوب خوب میشی

مرتضی
مرتضی
1 سال قبل

سلام ببخشید پسرمن ۲۴سالشه سربازه چندوقته پایین دوتا دندهاش خیلی درد داره امروز بدتر شده بالا آورده بیرون روی هم داره دل پیچه هم داره میشه راهنمایی کنید من باید چیکار کنم ممنون

عبدالمطلب عاصم
عبدالمطلب عاصم
1 سال قبل

من سوزش معده دارم صدام می گیرد معده ام سوزش می کند دهنم بوی بد می دهد و همچنان معده ام ترش میکند نفس تنگی به وجود می آورد صدایم می گیرد حس می کنم در گلو نم چیزی است ترشح می کند در مری ام بلغم بلغم سفید است صدا ام را می گیرد

علی
علی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید حدود یک ساله که هر چند روز یکبار حس میکنم یه چیز تو قفسه سینم گیر کرده انگار تو گلومه نمیدونم سر معدمه خیلی هم درد میگیره انقدر که تو پشتم هم دردشو حس میکنم و وقتی میخوابم به پشت این درد بیشتر میشه و بیشتر حس میکنم که یه چیز هست یا وقتی خیلی بهم استرس وارد میشه . لطفا راهنمایی کنید

مطهره
مطهره
1 سال قبل

سلام دکتر
من بعد غذا معده درد میگیرم و بعضی اوقات احساس حالت تهوع دارم . نفغ هم بعضی اوقات دارم

مینا غریقنیا
مینا غریقنیا
1 سال قبل

سلام دکتر جان من ۶۷ ساله هستم پارسال با کنسر رحم وتخمدان روبروشدم با کمک دکتران مجرب جراحی وشیمی درمانی شدم با اسکنی که انجام شد پاک بودنم تایید شد حالا ۲۰ جلسه برای اینکه عود نکنه هر سه هفته دارو تزریق میکنم الان یکهفته هست کهسر معده ام مثل دندان درد تیر میکشه بهد کمی اروم ولی دردش قطع میشه دوبارهشروع میشه چه کار کنم

حکیم
حکیم
1 سال قبل

سلام جناب دکتر.من تقریبا هرماه یکباردچارحالت تهوع بدون توانایی استفراغ که با درد معده و عرق شدیدهمراه است میشوم خواهشمندم درصورت امکان بنده را راهنمایی بفرمایید ممنونم

جهانی فر
جهانی فر
1 سال قبل

دختر هستم و ۱۷سالمه
یه روزه که دل پیچه شدید دارم و حالت تهوع هم بعضی مواقع،معدم هم درد میگیره به شکلی که انگار دارن معدمو از داخل چنگ میزنن ودردش تا ناف و پایین تر میره
قرص فاموتیدین ۲۰
وقرص دی سیکلومین هم مصرف کردم فایده نداره
چه کار کنم

منصوره
منصوره
پاسخ به  جهانی فر
1 سال قبل

سلام ده روزه دل پیچه واسهال دارم یک آمپول زدم وقرص دی سیکلومین استفاده می کنم ولی تا غذا می خورم شدیدا دلم پیچ می گیره. ۵۷ ساله هستم لطفا کمکم کنید خیلی معذبم

حسین
حسین
پاسخ به  جهانی فر
10 ماه قبل

سلام شما فقط از شیرین بیان استفاده کن قطعا خوب میشی

ابوذر
ابوذر
پاسخ به  جهانی فر
4 ماه قبل

معدت عصبی هستش یه روان پزشک برو

پیری
پیری
1 سال قبل

سلام دخترم وقتی سر پامیایسته معده درد شدید میگیره ۱۴ سالشه…ممنون میشم جواب بدید نگرانم خیلی

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط پیری
سکینه
سکینه
پاسخ به  پیری
1 سال قبل

سلام از دیروز معده درد گرفتم وقتی سر پا می ایستم درد میگیره

صمد
صمد
پاسخ به  سکینه
9 ماه قبل

سلام سمت چپ سردندهام بعد نهار یاشام ک ی خورده زیاد میخورم بخصوص روی میز میشنم غذا میخورم درد شروع میشه بخاطرهمین همیشه نشسته غذامیخورم الان ۳سال هست اینجوریم همیشم یبوست دارم معدم خیلی کم کاره وزنمم کمه

مریم
مریم
1 سال قبل

حالت تهوع دارم و کمی معده درد کمی خوب میشم خود بخود ولی بعد از غذا دوباره حالت تهوع دارم فاصله کمی خوب میشم سرما خوردگی خفیف دارم اما خوبم تب ندارم سر درد ندارم سرفه نمی کنم خوبم

محمدی
محمدی
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام معده درد دارم گه باعث دل‌درد می‌شود.چرا؟

سلیمانی
سلیمانی
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام من دوهفته ست که که حالت تهوع دارم واب دهانم هم ترش میشه علت چیست

شقایق
شقایق
1 سال قبل

سلام من سه روز است که درد معده دارم نمیتونم غذا بخورم انگار تو گلوم و معده ام یه چیزی گیر کرده وقتی که چیزی میخوام بخورم سوزش از گلوم شروع میشه تا معده ام انگار با چاقو زخم شده چیکار کنم دکتر

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط شقایق
پویا
پویا
1 سال قبل

سلام
بنده حدود ۵ روز پیش ساعت ۳ صبح متاسفانه حالت تهوع گرفتم و بعدش هم استفراغ از اون روز به بعد درد معده ای سراغ من اومد که داره نابودم میکنه حتی نمیتونم بخوابم حتی درد به کمرم هم میزنه لطفا اگر راه حلی هست بگید

سادات
سادات
پاسخ به  پویا
1 سال قبل

سلام جناب دکتر . من تقریبا دو هفته میشه سر دلم سوزش دارم و خیلی کم درد اشتهام خوبه و بعضی اوقات که سوزش و دردش زیاد میشی چیزی میخورم کاملا کم و از بین میره شبا یکم بیشتر میشه و سال پیش هم این اتفاق برام افتاد

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  پویا
1 ماه قبل

سلام، درد معده شدید که به کمر میزنه، از علایم سنگ کیسه صفرا میتونه باشه…

نوشین
نوشین
1 سال قبل

سلام دوسه روزه معده درد شدید دارم حس میکنم چاقو خورده تو شکمم وقتی با دست زیر قفسه سینمو فشار میدم درد شدید دارم

saed
saed
پاسخ به  نوشین
5 ماه قبل

سلام منم زیر قفسه سینه ام درد می‌کنه همینجوری شدم میشه راهنمایی کنی چجوری خوب شدی

خانم رحیمی
خانم رحیمی
1 سال قبل

سلام من همیشه مشکل معده داشتم یعنی درد معده و ریهام درگیر بودن بر اثر اومیکرون بستری شدم یک هفته وب دردشدیدزیر دنده رنج بردم اکو انجام‌دادم و ناراحتی قلب یعنی دریچه قلبم شل شده بودو سنگ کلیه هم دارم ۰ و براثر تشخیص دکتر قلب الان س هفته اس آنژیو گرافی کردم ۰ولی همچنان بعداز غذا درد شدید معده دارم زیر دنده راستم الان اونوقت قسمت چپم بود ۰لطفا جواب بدین مشکل من چی هست

پریسا
پریسا
1 سال قبل

سلام چندروزه معدده دردشدیددارم اسهال وحالت تهوع دارم دل دردهم دارم سرگیجه هم دارم

ولی احمد نصیری
ولی احمد نصیری
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من دو روز است که معده درد شدید گرفتم الان ماه رمضان غذا که میخورم اندکی درد شدید تر میشه ودقیق این تکلیف بعد از گرفتن یک عدد تابلیت انسیند چون دندانم در میکرد برایم پیش امده است ممنون میشم جواب بدین

درخشیده
درخشیده
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من دو روز ک معده درد شدید گرفتم الان ماه رمضان غذا ک میخوردم درد شدید تر میشه وقرص امپرازول هم میخوردم ولی فایده ای نداره درد هم بالای شکم است ممنون میشم جواب بدین

علی
علی
پاسخ به  درخشیده
1 سال قبل

سلام اقای دکتر چند روزه معده درد دارم و موقع مدفوع پشتم زخم میشه خیلی اذیت هستم
درد بیشتر به سمت چب میزنه

هما مردشجاع
هما مردشجاع
1 سال قبل

سلام خوبی من معدم خیلی درد میکنه دو ماه قبل چند بسته قرص خوردم الان رو معدم اسر کرده چیکار کنم خوب میشه

مهناز
مهناز
2 سال قبل

سلام من عمل بای پس کلاسیک کردم ۷ ماهه که میگذره من دوروز هستش که. درددی ازسمت معده به روده هام میزنه میشه علتشو بگین

علی بامری
علی بامری
پاسخ به  مهناز
1 سال قبل

سلام همسرم دیشب معده درد و سوزش ب پایین شکم دارد توصیه شما لطفا؟

لیلی
لیلی
پاسخ به  علی بامری
1 سال قبل

سلام چند روزه معده درد دارم بعد از خوردن غذا درد شدیدی میگیره میشه لطفا راهنماییم کنید .

حیاتی
حیاتی
2 سال قبل

سلام.آقای دکتر من تقریبا چند بار بهرصورت ناگهانی ودر هنگام خواب بودن احساس درد شدید در ناحیه مقعد میکنم که به شدت درد داره که حالت تهوع و اسفراغ به من میده ونمیدونم علت این درد چیه

ارزو
ارزو
2 سال قبل

سلام
درد شدید معده دارم که باسوزش سرمعده شروع میشود نفخ ودردقفسه سینه هم دارم

رقیه
رقیه
پاسخ به  ارزو
1 سال قبل

سلام دکتر عزیز من چند سال است که درد معده دارم وهراز گاهی شدت پیدا میکند حالا درد در قفسه سینه شکم را تجربه میکنم و گاهی سوزش سر دل هم دارم و دکتر رفتم برام رابیرازول وکیلیدنیوم وفلگور تجویز کرده که اصلا تاثیر ندارد

شیدا
شیدا
2 سال قبل

باسلام در دمعده بالای شکم دارم بعضی اوقات به پشتم میزنم در ضمن نفخ هم دارم

حمیدرضا
حمیدرضا
2 سال قبل

چندروزمعده درددارم میزنه به پستم

اکرم ابراهیمی هستم استان زنجان شهرستان طارم
اکرم ابراهیمی هستم استان زنجان شهرستان طارم
پاسخ به  حمیدرضا
25 روز قبل

سلام آقای دکتر من چند سال به دکتر مراجه میکنمخوب نمیشم قرصهای رانتیدن فاموتیدین امپرازول می خورم خوب نمی شم لطفا راهنمای کنید باتشکر. معده درد دارم

حسن
حسن
2 سال قبل

سلام راه درمان خانگی را برای این همه درد پشنهادندادی چون دردها راخود تجربه کردهایم

مشهدی
مشهدی
پاسخ به  حسن
1 سال قبل

سلام هروقت گرسنه میشم ودیرغذا بخورم معده درد میگیرم الان دوروز که معده ام دردمیکنه کمی سرگیجه دارم سردرد دارم حالا تهوع واروغ میزنم که حالا ترشداره

علی
علی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید چند سالی هست داروی چربی خون و.ا اس ا رقیق کننده استفاده میکنم والبته دندان هایم را کشیده ام الان مدت چند ماه است
موقع غذا خوردن شکمم از ناحیه زیر قلب درد میگیرد و گاهی به پشت شانه و قلبم تیر میکشد واز طرفی باید آن دارو ها را مصرف کنم پنجاه ساله هستم یکبار
در سن هجده سالگی خونریزی معده کردم الان باید چه کار کنم و چه دارو و غذاهایی با شرایط من سازگار است تشکر و سپاس از شما پزشک گرامی

علی
علی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید چند سالی هست داروی چربی خون و.ا اس ا رقیق کننده استفاده میکنم والبته دندان هایم را کشیده ام الان مدت چند ماه است
موقع غذا خوردن شکمم از ناحیه زیر قلب درد میگیرد و گاهی به پشت شانه و قلبم تیر میکشد واز طرفی باید آن دارو ها را مصرف کنم پنجاه ساله هستم یکبار
در سن هجده سالگی خونریزی معده کردم الان باید چه کار کنم و چه دارو و غذاهایی با شرایط من سازگار است تشکر و سپاس از شما پزشک گرامی

کوثر
کوثر
2 سال قبل

سلام من دوروز اسهال و حالت تهوع و تب و لرز داشتم رفتم دکتر دارو دادن علایمم برطرف شد ولی روز چهارم دچار درد معده شدم احساس سنگینی سر دل دارم و بیحالی و درد قفسه سینه که با دراز کشیدن بهتر میشه ولی با فعالیت بدتر میشه میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

دکتر بهزاد شعبانی
دکتر بهزاد شعبانی
پاسخ به  کوثر
1 سال قبل

شما از نظر قلب باید چکاب بشید

زادر
زادر
پاسخ به  دکتر بهزاد شعبانی
7 ماه قبل

خسته نباشید
این سایت رو میزنید فقط برای اینکه سایتتون قوی بشه؟؟؟
اصلا جواب مردم رو نمیدید!!

سوسن
سوسن
پاسخ به  زادر
1 ماه قبل

سلام بیست روزه کتف چپم درد میکنه دردش طوریه که نمیتونم تحمل کنم حتی ب دست چپم درد انتقال پیدا میکنه تورو خدا راهنماییم کنین چیکار کنم و علتش چی میتونه باشع اکو و نوار قلبم هم برداشتم سالمم

دکمه بازگشت به بالا