آپاندیس چیست؟ و آپاندیس کجاست؟

علائم ترکیدن آپاندیس چیست؟عوارض عمل آپاندیس چیست؟

آپاندیس چیست؟

عمل جراحی آپاندیس یکی از شایع‌ترین جراحی‌ها است که حتماً خیلی اوقات شنیده‌اید که اطرافیان شما مجبور به عمل و خارج کردن آن شده‌اند. اما آیا می‌دانید آپاندیس درکجای بدن قرار دارد؟ یا حتی درد آپاندیس کجاست؟

آپاندیس زائده‌ی باریک  با طول ده سانتی‌متر و قطر نیم سانتی‌متر است که با نام روده‌ی کور هم شناخته می‌شود. برخلاف تصور عموم آپاندیس یک زائده‌ی اضافه نیست و دارای فوایدی هست. فواید آپاندیس این است که محلی را برای رشد باکتری‌های مفید آماده می‌کند و به این ترتیب علاوه بر بهبود هضم غذا وضعیت سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌دهد.

آپاندیس در کدام قسمت بدن است؟

حد فاصل دریچه‌ای که روده‌ی باریک را به روده‌ی بزرگ وصل می‌کند زائده‌ای به نام آپاندیس قرار دارد. محل دقیق آپاندیس در سمت راست بدن و زیر شکم است.

با توجه به محل قرار گیری آپاندیس، این زائده از غذا پر می‌شود و باید تخلیه شود. اگر بنا به دلایلی این تخلیه اتفاق نیفتد منجر به بروز التهاب و عفونت می‌شود که با نام آپاندیسیت یا Appendicitis شناخته می‌شود. این التهاب اگرچه رایج است اما خطرناک است و کسانی که دچار این عارضه شده‌اند باید هر چه سریع‌تر به متخصص گوارش یا متخصص داخلی مراجعه کنند و با عمل آپاندیس آن را خارج کنند. به عمل خارج کردن آپاندیس از بدن آپاندکتومی گفته می‌شود.

علت آپاندیس چیست؟

اصلی‌ترین علت که  برای التهاب و تورم آپاندیس یا آپندیسیت می‌توانیم بیان کنیم انسداد و گرفتگی در دریچه‌ی آپاندیس است. میزان این گرفتگی مشخص نیست و ممکن است جزئی یا شدید باشد. علت انسداد آپاندیس علاوه بر تجمع مواد غذایی می‌تواند بزرگ شدن غدد لنفاوی، ایجاد آسیب یا تشکیل تومور باشد.

علت آپاندیس

اگر آپاندیس از بدن خارج نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

مسدود شدن آپاندیس باعث تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت در این زائده می‌شود. زیاد شدن عفونت رگ‌های خونی این ناحیه را تحت فشار قرار می‌دهد و جریان خون را کم می‌کند. این حالت ممکن است موجب پاره شدن آپاندیس و ایجاد مشکل برای بیمار شود. پاره شدن آپاندیس همچنین می‌تواند سایر بافت‌ها و اندام‌ها را هم دچار التهاب کند.

به عنوان نمونه پاره شدن آپاندیس در بدن ممکن است منجر به تشکیل کیسه چرکی در شکم شود. به عبارت دیگر با بازشدن و ترکیدن آپاندیس آبسه‌ای در بدن تشکیل می‌شود که حتماً باید از بدن تخلیه شود. تخلیه‌ی آبسه و آپاندیس می‌تواند به صورت همزمان باشد یا این‌که با فاصله‌ی زمانی اتفاق بیفتد. این موارد به عنوان عوارض خارج نکردن آپاندیس از بدن و بی‌توجهی به آن است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند.

علائم آپاندیس چیست؟

تمام عارضه‌ها و بیماری‌ها با ظواهر و تغییرات فیزیکی بروز می‌کند. علت تمام دردهای شکمی نیز آپاندیسیت نیست به همین دلیل بهتر است با علائم آپاندیس آشنا شویم. اصلی‌ترین علامت برای آپاندیسیت درد شکمی در قسمت پایین و راست شکم است. این درد بین ناف و استخوان لگن بروز می‌کند.

علائم آپاندیس پنهان نمی‌ماند و بعد از چند ساعت تشدید می‌شود، همچنین با علائم دیگر همراه می‌شود. علائم دیگری که همراه درد شکم بروز می‌کند شامل موارد زیر است.

  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • یبوست یا اسهال
  • تب خفیف که با شدت گرفتن درد و بیماری میزان آن بالا می‌رود.
  • تورم شکم
  • عدم توانایی خارج کردن گاز روده
  • عدم توانایی دفع مدفوع

کسانی که دچار آپاندیسیت می‌شوند با عطسه یا سرفه کردن درد بیشتری را تجربه می‌کنند. اما تمام افراد این علائم را تجربه نمی‌کنند. علائم آپاندیس در نوجوانان و زنان باردار کمی متفاوت است. در کودکان هم آپاندیسیت مشابه یک بیماری گوارشی و دل درد است.

علائم آپاندیس در نوجوانان

درد شکم ناگهانی شایع‌ترین علامت برای بروز آپاندیسیت است. این درد از اطراف ناف شروع می‌شود و به تدریج درد آن بیشتر می‌شود.

علائم آپاندیس در زنان باردار

 خانم‌های باردار شرایط ویژه‌ای دارند و هر گونه درد در ناحیه‌ی شکم آن‌ها را نگران سلامت جنین می‌کند. به همین دلیل با بروز درد سوال خیلی از این افراد این است که آپاندیس کجاست و علائم آن در خانم‌های باردار چیست؟ یا این‌که این علائم چقدر خطرناک است؟

واقعیت این است علائم کلی آپاندیسیت در زنان باردار با افراد دیگر فرق چندانی ندارد اما تب و اسهال در آن‌ها کمتر مشاهده می‌شود. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که مختص زنان باردار است. این علائم به شرح زیر است.

  • ادرار دردناک یا قطع ادرار
  • درد بالای شکم

علائم آپاندیس در زنان ممکن است با درد تخمدان اشتباه گرفته شود. برای پی بردن به تفاوت درد آپاندیس با درد تخمدان باید به این نکته توجه داشته باشید که درد تخمدان در روزهای تخمک گذاری یعنی دو هفته از عادت ماهیانه اتفاق می‌افتد و بعد از چند ساعت از بین می‌رود. اما درد آپاندیس بعد از گذشت چند ساعت شدیدتر می‌شود همچنین ممکن است با اسهال و تهوع نیز همراه باشد.

پذیرش ۲۴ یک وب سایت آنلاین است که با فراهم کردن سامانه‌ی نوبت دهی اینترنتی و استفاده از اپلیکیشن دسترسی به دکتر آنلاین گوارش را آسان‌ کرده است. خانم‌های باردار با مشکل معده و گوارش می‌توانند به راحتی پاسخ سوالات خود را دریافت کنند و نگران سلامت خود و جنین نباشند.

علائم و تشخیص آپاندیس

تشخیص آپاندیس در منزل چگونه است؟

با بروز درد در ناحیه‌ی شکم از کجا بفهمیم درد آپاندیس است یا به عبارت دیگر درد آپاندیس چه ویژگی‌هایی دارد؟ قطعاً اولین نشانه درد است. این درد در ناحیه‌ی شکم ایجاد می‌شود. در حد فاصل ۱۲ تا ۲۴ ساعت درد در این قسمت گسترش پیدا می‌کند و حتی به سمت چپ بدن کشیده می‌شود. با چند عمل ساده‌ و لمس کردن شکم می‌توانید درد آپاندیس را از سایر دردهای گوارشی تشخیص دهید.

  • درصورتی‌که با لمس کردن پایین شکم درد را احساس می‌کنید، همچنین با فشار دادن شکم و رها کردن آن شدت درد بیشتر شود احتمالاً مبتلا به آپاندیسیت هستید.
  • شکم را با انگشت فشار دهید. اگر شکم شما به طور غیر عادی سفت است ممکن است نفخ داشته باشید و مبتلا به آپاندیسیت شده باشید.
  • درد آپاندیس با صاف ایستاندن و قدم زدن همچنان ادامه دارد.

بعد از مراجعه به پزشک اولین اقدام تهیه‌ی شرح حال پزشکی است. به همین خاطر پزشک از شما سوالات زیر را می‌پرسد.

  • پزشک محل دقیق درد و شدت آن را می‌پرسد.
  • پزشک در مورد زمان شروع درد به اطلاعات دقیق نیاز دارد.
  • علائم دیگری که همراه با درد شکم است مانند تهوع، استفراغ برای پزشک اهمیت دارد.
  • پزشک در مورد سابقه‌ی اعتیاد به سیگار یا الکل از شما سوال می‌کند.
  • همچنین باید داروهایی را که مصرف می‌کنید به پزشک گزارش کنید.

سپس بدن شما را معاینه می‌کند و برای اطمینان بیشتر از آزمایش خون یا سونوگرافی و حتی عکس شکمی استفاده می‌کند.

آزمایش خون: در آزمایش خون برای تشخیص آپاندیسیت میزان گلبول سفید خون شمرده می‌شود و بالا بودن نشانه‌ی عفونت است.

آزمایش ادرار: درخواست آزمایش ادرار برای این است که مشخص شود علت دردها عفونت کلیه نیست.

تست‌های تصویربرداری: انواع تست‌های تصویربرداری برای تشخیص دقیق آپاندیس از دردهای دیگر انجام می‌شود. به عنوان نمونه پرتونگاری شکمی، اسکن توموگرافی کامپیوتری یا CT ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی یا MRI تست‌های کمکی برای تشخیص دقیق آپاندیسیت هستند.

بعد از بروز آپاندیسیت چه کارهایی نباید انجام دهید؟

با شروع درد آپاندیس هیچ اقدام خانگی نباید انجام دهید و اولین اقدام شما باید مراجعه به پزشک باشد. به عنوان مثال هیچگاه روی محل درد از کیسه‌ی آب گرم استفاده نکنید. زیرا ممکن است منجر به پاره شدن آپاندیس و ایجاد مشکلات بزرگتر شود. همچنین به هیچ عنوان به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید که شرایط وخیم‌تری ایجاد شود.

درمان آپاندیسیت چگونه است؟

شروع درد در آپاندیس درمانی به جز خارج کردن آن ندارد. اگر چه شیوه‌های جدید لاپاراسکوپی یعنی جراحی‌های با لیزر جایگزین جراحی‌های باز شده است اما هیچ روش جایگزین آپاندکتومی نشده است. تنها مزیت لاراپاراسکوپی نسبت به جراحی باز این است که روش کم تهاجم‌تری است و از یک یا دو بخیه به جای برش بزرگ جراحی باز استفاده می‌شود. پس زمان بستری و بهبود هم کاهش می‌یابد.

پیش از انجام عمل آپاندیس بهتر است موارد زیر را از پزشک سوال کنید.

  • عوارض احتمالی عمل نکردن آپاندیس چیست؟
  • مدت زمان لازم برای استراحت کردن بعد از عمل چقدر است؟
  • مراقبت‌های لازم بعد از عمل آپاندیس چگونه است؟

مراقبت‌های بعد از عمل آپاندیس چگونه است؟

مزیت مراقبت‌های بعد از جراحی آپاندیسیت این است که روند بهبودی را سریع‌تر می‌کند. پس لازم است حتماً با این مراقبت‌ها آشنا شوید.

 مصرف دارو بعد از عمل آپاندیس

بعد از جراحی خیلی از افراد درد زیادی را تجربه می‌کنند برای کم شدن تجربه‌ی درد می‌توان از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد. وضعیت فرد بیمار باید به صورت نیمه نشسته باشد زیرا نشستن به محل بخیه‌ها فشار وارد می‌کند.

رژیم غذایی بعد از عمل آپاندیس

رژیم غذایی بعد ازعمل آپاندیسیت باید حاوی میوه و سبزی زیاد و نوشیدن آب فراوان باشد که فرد دچار مشکل یبوست نشود. نوشیدن الکل یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین بعد از جراحی ممنوع است.

فعالیت بدنی بعد از عمل آپاندیس

فعالیت بدنی بیمارانی که جراحی آپاندیس انجام داده‌اند نیز باید محدود شود.  این افراد تا زمان بهبود بخیه‌ها نباید وسایل سنگین را جا به جا کنند یا ورزش‌های سخت مانند وزنه برداری یا بدنسازی انجام دهند. کسانی که جراحی آپاندیس انجام داده‌اند فقط مجازند کارهای سبک و فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی انجام دهند.

مراقبت از محل زخم بعد از عمل آپاندیس

مهم‌ترین نکته در مواظبت از محل زخم این است که محل باید خشک و تمیز نگه داشته شود ودر صورت نیاز می‌توان پانسمان محل زخم را تعویض کرد. اگر بخیه‌ها جذبی باشد نیازی به مراجعه به پزشک برای کشیدن بخیه‌ها وجود ندارد اما اگر لازم بود بخیه‌ها کشیده شود یک هفته بعد از عمل می‌توان به پزشک مراجعه کرد و بخیه‌ها را کشید.

چگونه از بروز التهاب آپاندیس جلوگیری کنیم؟

با توجه به این‌که التهاب آپاندیس به علت انسداد و گرفتگی دریچه‌ی آن است با استفاده از راهکارهایی که از این انسداد جلوگیری می‌کند می‌توان مانع از ایجاد آپاندیسیت شد.

بهترین راه برای پیشگیری تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم است. رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از آپاندیسیت باید شامل ویژگی‌های زیر باشد.

  • مصرف میوه و سبزیجات تازه به دلیل بالا بودن فیبر باید افزایش یابد.
  • حتماً روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.
  • از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و فست فود بپرهیزید.
  • مصرف غلات سبوس دار نیز نقش مهمی در پاکسازی روده‌ها دارد.
  • انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • بعد از غذا خوردن تحرک نداشته باشید.

فعالیت ورزشی در طول روز می‌تواند حرکات روده را تقویت کند و از این طریق مانع از تجمع مواد غذایی زائد در آپاندیس می‌شود. بنابراین ورزش روزانه باید بخش ضروری سبک زندگی هر فردی باشد. حتی اگر نمی‌توانید ورزش‌های سنگین انجام دهید می‌توانید با گنجاندن پیاده‌روی روزانه در برنامه‌های خود سلامت بدن را تضمین کنید.

تغذیه سالم آپاندیس

درد جای عمل آپاندیس

سوال بیمار:

سلام من ۳۰روزه عمل آپاندیس انجام دادم ۳و ۴روزه جاش درد میکنه خیلی جای زخم قرمز شده و انگار سوخته میسوزه خیلی ازیت میکنه احتمال عفونت هست یا چیز دیگه اس؟
پاسخ دکتر دکتر محمدرضا رستگار:
سلام دوست عزیز درد جای عمل طبیعی هست. میتونه تا سال ها هر از گاهی درد داشته باشین. اما دردی که بعد از یک ماه ناگهان زیاد شده و محل عمل هم قرمز شده، میتونه به علت عفونت هم باشه. مخصوصا اگر ترشح داشته باشید یا تورم ایجاد شده باشه. بهترین اقدام، معاینه توسط پزشک هست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که شکم درد دارید و شدت درد به حدی است که نمی‌توانید بنشینید یا بایستید حتماً برای تشخیص علت درد باید به پزشک مراجعه کنید. به تعویق انداختن مراجعه کار درستی نیست و ممکن است منجر به ایجاد عارضه یا پارگی آپاندیس شود.

گفتگوی آنلاین با متخصص معده و گوارش

بعد از عمل آپاندیس هم اگر با تب، قرمز شدن محل زخم یا تورم آن مواجه شدید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 سایت پذیرش ۲۴ امکان ارتباط شما را پزشک آنلاین گوارش فراهم می‌کند. با این شیوه نیازی به مراجعه‌ی حضوری و صرف وقت و هزینه‌ی زیاد وجود ندارد. زیرا شما به صورت متنی یا صوتی در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه می‌توانید سوالات خود را بپرسید و مشکل را برطرف کنید.

۴.۱/۵ (۹ نظر)

منبع
neurosciencenews.comwww.lanermc.orgwww.mayoclinic.orgmy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
22 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلام من سه روزه ک پهلوم درد میکنه سمت راست بعد زیرشکم میگیره بعد میره سمت کمرم جای گودی این احتمال آپاندیس هست یانه الان هم خیلی در دارم

شراره
شراره
4 ماه قبل

سلام من یک روز قبل کمردرد گرفتم بدون اینکه کار صقیلی انجام داده باشم الان سمت راست پایین شکمم درد میکنه و حتی پای راستمم درگیر کرده ایا میتونه دلیل اپاندیس باشه؟

کیژان نادرزاده بوکان کردم
کیژان نادرزاده بوکان کردم
پاسخ به  شراره
2 ماه قبل

من آپاندیس دارم

عباس
عباس
5 ماه قبل

با سلام یه مدته پایین سمت راست شکمم وقتی که تند راه میرم و یا زمانی که میچرخم درد میکنه میتونه آپاندیس باشه
با تشکر

روح الله
روح الله
5 ماه قبل

آیاعمل اپاندیس ممکن است با ناباروری درمردشود درازی جای عمل چندسانتیمتر میشود

لیلا کلهر
لیلا کلهر
6 ماه قبل

سلام من آپاندیسم یکم ورم کرده خطرناکه؟

Jzjzjxhjsjjsj
Jzjzjxhjsjjsj
6 ماه قبل

‌‌‌‌‌‌

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط Jzjzjxhjsjjsj
سلا
سلا
7 ماه قبل

سلام وقتتون به خیر پسرم ۹ ساله است اگر بند شلوار محکم بسته بشه احتمالش هست بعد همون قسمت شکمش به خاطر سفتی بند شلوار باشه درد بگیره

پرنسا
پرنسا
11 ماه قبل

سلام من ۵ماه هست عمل کردم الان ۲روزه جای عملم خیلی درد می‌کنه نمیتونم بشینم

تهمینه
تهمینه
11 ماه قبل

سلام ۵۳ ساله هستم زانوی پای راستم در میکنه مخصوصا هنگام بلندشدن یانشستن دردشدیدی دارم ایابه دکتر برم البته بااستراحت بهترمیشه

جلال نصیری
جلال نصیری
1 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشی طرف راست زیر شکم احساس درد دارم دوروزه به خاطر شغلم نتونستم دکتر مراجعه کنم

شادی عظیمی
شادی عظیمی
1 سال قبل

کشاله ران سمت راست درد میکنه در ابتدابسختی وایمیستم وراه میروم ولی بعدا راحتر میشوم

محمد
محمد
2 سال قبل

ایا‌چندروز‌بعدازاعمل‌اپاندیس‌خودارضایی‌‌مشکل‌ایجاد
میکنه

Lolo Khor khoreh
Lolo Khor khoreh
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

بله بله حتما این عمل زشت و ناپسند رو حداقل تو این مدت کنار بزارید.

رضا
رضا
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

دهنت سرویس ممد. لااقل تو این مدت یه کم استراحت بده به سالار

حسن تقی زاده
حسن تقی زاده
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

باسلام دخترم ۱۲سالشه دوروزه اسهال شده بودبردمش دکتر اسهالش بهترشده ولی درناحیه زیر شکمش دل درد داره…
آیا احتمال اپاندیس هستش

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  حسن تقی زاده
7 ماه قبل

زیر شکم درد می کنه

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  ابراهیم
7 ماه قبل

زیر شکم درد خفیف دارم

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  ابراهیم
7 ماه قبل

دردزیر شکم دارم ازسیگار نیست

سحر
سحر
پاسخ به  ابراهیم
4 ماه قبل

ببخشیددردزیرشکم وحالت تهوع شدیددارم دردشکمی میگیره ویل میکنه ممکنه آپاندیس باشه ممنون

عباس
عباس
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

محکم و استوار ب راهت ادامه بده و بیشتر از قبل انجام بده تعداد دفعات ببر بالا.خدا قوت پهلوان شیر مادر نان پدر حلالت باد

یاسمین
یاسمین
پاسخ به  محمد
6 روز قبل

خسته نباشید

دکمه بازگشت به بالا