متخصص جراحی مغز و اعصاب کیست؟

متخصص مغز و اعصاب کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

رشته جراحی مغز و اعصاب (Neurosurgery specialty) یکی از بوردهای بسیار محبوب در بین پزشکان است. این رشته بنا به دلیل آنکه با مغز و اعصاب انسان سروکار دارند، بسیار سخت و چالش‌برانگیز است. به عنوان پذیرش ۲۴ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تخصص جراحی مغز و اعصاب پرداخته و به شما بگوییم که به چه کسی متخصص مغز و اعصاب گویند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین دکتر جراحی مغز و اعصاب
بهترین دکتر جراحی مغز و اعصاب

تخصص جراحی مغز و اعصاب چیست؟

بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب، به تخصصی گفته می‌شود که هدف آن تشخیص و درمان افرادی است که دچار آسیب یا بیماری شده‌اند که مربوط به قسمت مغز آن‌ها است. به‌عنوان‌مثال می‌توان گفت اختلال مغز، نخاع و ستون فقرات و اعصاب پیرامونی از جمله از بیماری‌هایی هستند که تخصص جراحی مغز و اعصاب با آن‌ها سروکار دارد. این تخصص شامل کودکان و بزرگسالان بوده و توانایی درمان هر دو دسته را دارد. تخصص مغز و اعصاب بنا به حساسیت و سختی کاری که دارد، یکی از چالش‌برانگیزترین بوردهای پزشکی شناخته می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

در واقع متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که در حوزه مغز و اعصاب تخصص دارد. شایان ذکر است که یک متخصص مغز و اعصاب تنها با مشکلات و بیماری‌های مغزی سروکار ندارد و قادر است به درمان بی ماری‌هایی بپردازد که در گردن، ستون فقرات و یا سایر اندام‌های فرد دیده می‌شوند. بد نیست بدانید که شخصی که می‌خواهد در تخصص مغز و اعصاب به کار طبابت ادامه دهد، در طول دوره رزیدنتی که سپری می‌کند، در اکثر جنبه‌های آناتومی انسان آموزش می‌بیند. از جمله از سیستم‌هایی که وی در طول دوران رزیدنتی خود فرا می‌گیرد عبارت‌اند از:

  • مغزی – رگی
  • ستون فقرات و نخاع
  • آسیب، تومور
  • کنترل درد و جراحی اطفال
  • و…

از این رو است که دوران رزیدنتی مربوط به آن، طولانی‌ترین تایم را داشته و برای گذراندن آن حداقل بایستی به مدت زمان ۶۰ ماه ماه در علوم عصب شناسی آموزش ببینند. از این ۶۰ ماه حدود ۳۶ ماه آن صرف جراحی بالینی عصب می‌شود.

وظیفه جراح مغز و اعصاب چیست؟

در واقع اصلی‌ترین وظیفه یک متخصص جراحی مغز و اعصاب، کنترل و درمان مشکلاتی است که از اختلال عصب شناسی ناشی می‌شوند. وی این مشکلات را از طریق جراحی و یا سایر روش‌هایی که آموزش دیده است انجام می‌دهد. به بیان ساده‌تر یک متخصص مغز و اعصاب وظیفه تشخیص، معاینه، درمان، مراقبت و توان بخشی بیمارهایی را دارد که در سیسم مغز یا عصب آن‌ها مشکلی رخ داده است. البته شایان ذکر است که چون این افراد در زمینه‌های مختلفی آموزش می‌بینند می‌توانند مشاوره‌هایی را برای پزشکان اورژانس، عصب شناسان، پزشکان داخلی، پزشکان خانواده و متخصصان استخوان نیز ارائه دهند.

سؤالات متداول متخصص جراحی مغز و اعصاب

بهترین دکتر مغز و اعصاب چه کسی است؟

در واقع هیچ پزشکی را نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای بهترین دانست. شما نیز بهتر است با توجه به شرایط خود و موقعیتی که در آن قرار دارید به یکی از پشکان مطرح شهرتان مراجعه کنید تا بیماری‌تان را مداوا کنید. میتوانید از صفحه دکتر مغز و اعصاب در پذیرش۲۴ کمک بگیرید.

دکتر آنلاین مغز و اعصاب به چه دردی می‌خورد؟

دکتر آنلاین مغز و اعصاب برای افرادی مناسب است که وقت و شرایط مراجعه حضوری به پزشک را ندارند و یا می‌خواهند چند سوال از یک فرد متخصص بپرسند. در واقع برای مواقعی که زمان یا شرایط برای مراجعه حضوری به پزشک مساعد نیست، دکتر آنلاین یک مزیت بسیار بزرگی است.

تخصص مغز و اعصاب چند سال طول می‌کشد؟

طول دوره آموزش تخصص مغز و اعصاب ۷۲ ماه به طول می‌انجامد.

۵/۵ (۲ نظر)
منبع
facs.orgresidents.neurosurgery.mgh.harvard.eduneurosurgery.ucsf.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهربانو
شهربانو
2 ماه قبل

سلام آیا بعد ازین که طب عمومی را تمام کرد ۶سال دیگر درس میخواند تا متخصص مغز شود ؟

دکمه بازگشت به بالا