تنگی کانال نخاعی گردن + موثرترین روش‌های پیشگیری و درمان

تنگی کانال نخاعی (Cervical spinal stenosis) یکی از عارضه‌هایی است که در سنین میانسالی بروز پیدا می‌کند. این عارضه با توجه به محل وقوع آن به دو دسته تنگی کانال نخاعی گردن و تنگی کانال نخاعی کمر تقسیم بندی می‌شود. تنگی کانال نخاعی در ستون فقرات گردنی ممکن است عصب‌های نخاع گردنی را تحت فشار قرار دهد که در این شرایط علایمی مانند درد، گزگز، بی حسی یا ضعف را به وجود می‌آورد. اگر طناب نخاعی فشرده شود، درد و یا نقایص عصبی ممکن است در هر نقطه ای از بدن زیر سطح فشردگی، از جمله پاها، احساس شود. در این مقاله از وب سایت پذیرش ۲۴ قصد داریم ضمن بررسی علائم تنگی کانال نخاعی گردن، روش‌های درمان این عارضه را نیز معرفی کنیم، همراه ما باشید.

علت بروز تنگی کانال نخاعی گردن

ستون فقرات از قرار گرفتن مهره‌های استخوانی روی هم تشکیل شده که از وسط این مهره‌ها نخاع عبور می‌کند. برخی از عارضه‌ها باعث کاهش سوراخ وسط مهره‌های ستون فقرات می‌شوند و در نهایت نخاع تحت فشار قرار می‌گیرد. علت بروز علایم تنگی نخاع گردن یکی از موارد زیر است:

  • تنگی کانال نخاعی مادر زادی

در برخی نوزادان کانال نخاعی دارای قطر کمتری است، این افراد در معرض تنگی کانال نخاعی گردن هستند. بنابراین در صورت تشخیص این عارضه ضمن مراجعه به دکتر تنگی مجرای نخاعی، باید مراقبت‌های اولیه را نیز انجام دهید.

  • وارد شدن ضربه به مهره‌های ناحیه گردن

در اثر وارد شدن ضربه ناگهانی به مهر‌ه‌های ناحیه گردن در تصادفات، سقوط از ارتفاع و اتفاقات این چنینی، ممکن است مهره‌های ناحیه گردنی آسیب ببیند یا دچار التهاب شوند که در نهایت منجر به بروز نشانه های تنگی کانال نخاعی گردنی خواهد شد.

  • استئوآرتریت و رشد بیش از حد استخوان‌ها

یکی از عوارض شایع بیماری تنگی کانال نخاع، رشد بیش از حد استخوان‌های ستون فقرات است. این عارضه باعث ایجاد خارهای استخوانی می‌شود و در نهایت فضای کانال نخاعی را کاهش می‌دهد. استئوآرتریت نیز عارضه‌ای است که با التهاب و تخریب مفاصل همراه است، می‌تواند منجر به تنگی کانال نخاعی شود.

  • فتق دیسک گردن

دیسک‌های بین مهره‌ای به عنوان مانعی از سایش مهره‌ها در ناحیه گردن عمل می‌کنند که در صورت بروز فتق دیسک فشار روی نخاع افزایش می‌یابد و باعث بروز علائم تنگی کانال نخاعی گردن خواهد شد.

  • سفت و ضخیم شدن رباط‌ها

رباط‌ها معمولا با افزایش سن ضخیم می‌شوند و با سفت شدن رباط‌ها احتمال بروز علائم تنگی کانال نخاعی گردن نیز افزایش می‌یابد.

توجه داشته باشید که در صورت بروز هر یک از علل فوق می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ توسط دکتر مغز و اعصاب آنلاین ویزیت شوید. در این قسمت عکس تنگی کانال نخاعی گردن را مشاهده می‌کنید.

نشانه های تنگی کانال نخاعی گردن
نشانه های تنگی کانال نخاعی گردن

نشانه های تنگی کانال نخاعی گردن چیست؟

علائم تنگی کانال نخاعی با توجه به محل بروز این عارضه در ستون فقرات متفاوت است. نشانه‌های تنگی کانال نخاعی گردن عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات در دست‌ها و انگشتان
  • احساس ضعف در دست‌ها
  • بی حسی
  • گزگز کردن انگشتان دست
  • میلوپاتی

میلوپاتی اصطلاحا به علائم ناشی از تحت فشار قرار گرفتن طناب نخاعی گفته می‌شود که این علائم شامل بی اختیاری ادرار، عدم تعادل در راه رفتن یا در دست گرفتن اشیاء است. در مورد ارتباط تنگی کانال نخاعی گردن و سرگیجه نیز می‌توان گفت، به دلیل وارد شدن فشار به مفاصل و مهره‌های گردن و اسپاسم ناشی از دیسک گردن ممکن است سرگیجه همراه با تنگی کانال نخاعی بروز پیدا کند که با بروز هر یک از این علائم باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص تنگی کانال نخاعی گردن معمولا از روش‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و توموگرافی کامپیوتری (CT) استفاده می‌کند.

انواع روش‌ های درمان تنگی کانال نخاع گردن

برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان تنگی کانال نخاعی گردن بدون جراحی

این روش‌های درمان غیر تهاجمی بوده و شامل دارو درمانی، فیزیوتراپی، ورزش، لیزر و طب سنتی است. هر یک از روش‌های درمان تنگی کانال نخاعی گردن بدون جراحی عبارتند از:

  • دارو درمانی

نخستین مرحله درمان تنگی کانال نخاعی گردن، دارو درمانی است. در این روش با تشخیص دکتر تنگی کانال نخاعی، داروهای ضد تشنج برای کاهش درد، داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین، داروهای کورتیکواستروئیدی به منظور کاهش التهاب نخاع و داروهای شل کننده عضلات برای کاهش دردهای مزمن تجویز می‌شود.

  • فیزیوتراپی

برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن با فیزیوتراپی معمولا از روش‌های ماساژ، گرما درمانی، اولتراسوند و… استفاده می‌شود.

  • طب سنتی

برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن با طب سنتی بهتر است به متخصص این کار مراجعه کنید. در این روش درمان معمولا از انواع عرقیجات گیاهی، روغن‌های گیاهی برای ماساژ گردن، دمنوش‌های گیاهی مانند آویشن و… استفاده می‌شود.

  • ورزش

گردن درد یکی از اصلی‌ترین نشانه های بیماری تنگی کانال نخاعی گردن است. ورزش برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن بسیار موثر است. با در نظر گرفتن این عارض معمولا ورزش‌های مخصوصی توسط فیزیوتراپ یا پزشک به شما ارائه می‌شود. در این قسمت نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی گردن را نیز مشاهده می‌کنید.

درمان تنگی کانال نخاعی گردن بدون جراحی
درمان تنگی کانال نخاعی گردن بدون جراحی

درمان تنگی کانال نخاعی گردن با عمل جراحی

در مواردی که تنگی کانال نخاعی گردن با روش‌های غیرجراحی قابل درمان نباشد، درمان این بیماری با جراحی انجام می‌شود. انواع روش‌های جراحی تنگی کانال نخاعی گردن عبارتند از:

  • لامینکتومی گردن

در این روش جراحی با برداشتن لامینا در قسمت فوقانی ستون فقرات، فشار از روی نخاع برداشته می‌شود.

  • دیسککتومی گردن

اگر دیسک گردن از اندازه معمول بزرگتر باشد، با نظر پزشک آن قسمت برداشته می‌شود. در واقع با جراحی دیسککتومی گردن فضای کانال نخاعی باز می‌شود تا فشار از روی نخاع و اعصاب نخاعی برداشته شود.

  • کورپکتومی

این روش جراحی برای تنگی کانال نخاعی شدید استفاده می‌شود. در این روش یک یا چند مهره برداشته شده و جای خالی آن با گرافت استرات یا استخوانی که از سایر قسمت‌های بدن فرد برداشته شده، جایگزین می‌شود.

  • لامینکتومی و فورامینوتومی

با وارد شدن فشار ناشی از بیرون زدن دیسک، روش لامینکتومی و فورامینوتومی پیشنهاد می‌شود. این روش درمانی به صورت جراحی یا با استفاده از رد کردن لوله در مجاورت ستون فقرات امکان پذیر است.

  • فیوژن ستون فقرات

اگر تنگی کانال نخاعی ناشی از جابجایی مهره‌ها باشد، در این صورت با استفاده از جراحی مهره‌ها در جای خود فیکس می‌شوند تا فشار از روی نخاع و اعصاب نخاعی برداشته شود.

درمان تنگی کانال نخاعی گردن با لیزر

لیزر درمانی جز روش‌های کم تهاجمی درمان تنگی کانال نخاعی محسوب می‌شود. از لیزر برای درمان تنگی کانال نخاعی خفیف و مقطعی استفاد می‌شود. این روش برای تنگی کانال نخاعی شدید اثربخشی ندارد.

در روش درمان تنگی کانال نخاعی گردن با لیزر، به دلیل کم تهاجمی بودن این روش عوارض قطعی وجود ندارد اما از جمله معایب این روش درمانی می‌توان به طولانی بودن تعداد جلسات درمان با لیزر اشاره کرد.

عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی گردن

اگرچه عمل جراحی تنگی کانال نخاعی گردن در بیشتر مواقع به عنوان درمان قطعی انجام می‌شود و دارای نتیجه مطلوبی است، اما عوارضی را به دنبال دارد. از جمله شایع‌ترین عوارض جراحی تنگی کانال نخاعی گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت در محل جراحی
  • عوارض احتمالی ناشی از بیهوشی
  • آسیب به نخاع یا اعصاب نخاعی
  • عدم تغییر در وضعیت ستون فقرات

جمع بندی

درد مزمن در ستون فقرات و ناحیه گردن می‌تواند یکی از نشانه های بیماری تنگی کانال نخاعی گردن باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم این بیماری باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. با توجه به علائم بیماری و میزان تنگی کانال نخاعی با نظر پزشک، روش‌ درمان مناسبی برای شما تجویز خواهد شد.

سوالات متداول تنگی کانال نخاعی گردن

تنگی کانال نخاعی گردن چه عوارضی دارد؟

شایع‌ترین عوارض تنگی کانال نخاع گردن، شامل احساس ضعف در دست‌ها و انگشتان، میلوپاتی و گرفتگی عضلات دست است.

آیا برای تنگی کانال نخاعی گردن و سرگیجه درمانی وجود دارد؟

در صورتی که سرگیجه ناشی از التهاب و اسپاسم دیسک گردن باشد، با شروع درمان تنگی کانال نخاعی سرگیجه نیز بهبود می‌یابد.

آیا درمان قطعی برای تنگی کانال نخاعی گردن وجود دارد؟

برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن روش‌های تهاجمی مانند جراحی و لیزر به عنوان روش‌هایی با اثربخشی بیشتر استفاده می‌شود. بسته به این که میزان پیشرفت بیماری چقدر باشد، عوارض آن با جراحی قابل کنترل است.

۳.۸/۵ (۱۵ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رنجبر
رنجبر
16 روز قبل

باسلام خدمت شما تنگی نخاع گردن دارم دیکس گردن هم دارم دیکس کمر هم دارم چنتا دکتر رفتم دوتا گفتند عمل کنید سه تا گفته عمل نکن حالا نمی‌دانم چکار کنم

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام
من تنگی شدید کانال گردن دارم
دکتر رفتم گفت عمل نمیخواد
میخواستم بدونم اگه عمل نخواد پس راه بهبودی چیه؟

مانیا رشیدی
مانیا رشیدی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

ببخشید علائم تنگی کانال گردن چیه؟

محمدرضایی
محمدرضایی
2 ماه قبل

سلام مشکل تنگی نخاع دارم آیا میشه از گردنبند طبی استفاده کنم

مصطفی همایونفر
مصطفی همایونفر
3 ماه قبل

با عرص سلام همسر من ۵۶ ساله ۱۵ سال هست که دچار تنگی کانال نخاع گردن شده است چهار انگشت سمت راست بسته میشود ولی قدرت باز شدن ندارد ونسبت به دست چپ لاغرتر شده است واصلا درد ندارد ودر کارکردن مشکل ایجاد کرده
نظر شما اقایان دکتر چیست ایا با عمل یا لیزر خوب میشود ممنون میشوم پاسخ بدهید

سعید افسری
سعید افسری
4 ماه قبل

سلام ایا تنگی کانال نخای گردن باعث سری پشت سر میشود من مدتی است که پشت سرم سنگین وسر میشود ام ار ای دادم گفتن تنگی کانال نخاعی گردن داری ایا به هم ربط داره ممنون میشم راهنمایم کنید

علی
علی
پاسخ به  سعید افسری
12 روز قبل

بله مرتبط هستند

علی صفری شهر سرخنکلاته گرگان
علی صفری شهر سرخنکلاته گرگان
4 ماه قبل

باسلام سال۸۱کمرم درد می کرددکترملاحیگفت دیسک داری. بایدعمل بشی سال۹۱شدیدشد جراح ایزدفر فرمود عمل۶تاپلاتین چندجراح دیگرگفتن تنگی کانال داری عمل با نمودم بهتر نشدم ۲سال کایروپراکتیک استخر پیاده روی طب سنتی سوزنی اوزون بلک تأثیری نداشت تهران دکتر ملاحی. کتابچی. برقعی.رحیمیزاده دارودادند سال۴۰۱دکتربصامپورگفتندچسبندگی داری بروکلنیک ماهان دکتر حیدریان کاظمی با عمل‌های کمتر تهاجمی درمان میکنندرفتم آنها فرمودنداول بروجراح گردنت راکه فتق داردعمل کن ۸ماه بعد بیاتاچسبندگیت رادرمان کنیم خواهشمندم راهنماییم کنیدچه کنم شب وروز دردمیکشم داروجواب نمیدهدخواب ندارم اکنون ساعت ۱بامداد است باتشکرازلطف شما

عبدالرضا
عبدالرضا

برید دکتر گلبخش در پاسداران گلستان چهارم

مریم
مریم
7 ماه قبل

ایا تنگی کانال نخاعی با دارو بر طرف میشود

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مریم
5 ماه قبل

خیر

عبدالرضا
عبدالرضا
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

خیر

سمیرا
سمیرا
10 ماه قبل

سلام من چند وقت بود که گردنم درد گرفته بود رفتم دکتر ام آر ای دادم گفت که تنگی نخا گردن دارم هرچی دارو خودم فایده نداره دو روز کامل گردن بند بستم گردنم بهتر شده ولی دستم بتر بی هس شده یکی بهم گفته برم درمان حجامت آیا انجام بدم یا نه

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  سمیرا
3 ماه قبل

سمیرا

مسعود محمدی
مسعود محمدی
10 ماه قبل

سلام، درد شدید در کنر و گردن دارم دستهایم بی حس ودرد میکنن، گاهی گیج میشم و تعادل بدن از دست میدم، ام آر آی گرفتم پزشک گفت دیسک راست کمر پاره شده اونو فعلا بی خیال شو گردنت دیسک داره و مایع دور نخاع نمانده به خشکی افتاده اگر ضربه ای به سرت بخوره فلج میشی و یا در حالت عادی شش ماه دیگه فلج میشم گفت باید جراحی کنی، از طرفی میترسم جراح نمونه و هنگام عمل به نخاعم آسیب بزنه، چکار باید بکنم

علی
علی
پاسخ به  مسعود محمدی
5 ماه قبل

سلام.اصلان ترسی نداره.یه دکتری بهت معرفی میکنم که با خیال راحت بری پیشش و جراحی کنی.چون خود منو.خانممو .پدر خانممو و چند نفری هم معرفی کردم با خیال راحت رفت جراحی کردن الانم حالشون خیلی خوبه.دکتر مجید فاتحی در ارومیه.من خودم بچه اونجا نیستم ولی اقای دکتر چند وقت پیش در شهر ما ده سال خدمات رسانی کردند.پیچ‌شونم هست میتونی نگاه کنی از رضایت مشتریاشم فیلم کرفته.در حین عمل هم فیلم گرفتن.من چشم بسته بهشون اعتماد دارم.اقای دکتر مجید فاتحی.

بدری سلیمانی
بدری سلیمانی
1 سال قبل

گردن دزدوکتف دردشدیددارم رفتم دکترارتوپدی ام ارای نوارعصب وسی تی اسکن نوشت انجام دادم گفتن تنگی کانال نخاعی گردن داریدونیازبه عمل دارید

سمیه
سمیه
پاسخ به  بدری سلیمانی
21 روز قبل

سلام ۳۷ساله هستم ۷ساله درد کمر دارم ۴ماه دردگردن کتف شدید شده و.تنگی کانال نخاعی دارم .باورزش کردن وباشگاه رفتن دیسک خوب میشه.?آیا

دکمه بازگشت به بالا