فرق اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)

امروزه بیش از گذشته به کودکان و اختلا‌ل‌هایی که ممکن است از کودکی با آنها مواجه شوند، توجه می‌شود. اگر فرزند دارید و یا با کودکان در ارتباط هستید، دانستن تفاوت اختلال‌ها و راه‌های پیدا کردن این تفاوت‌ها یکی از مهمترین نکاتی است که باید بدانید.

آشنایی با فرق اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی به ما نشان می‌دهد که چه واکنش‌هایی باید داشته باشیم. البته در بیشتر موارد در زیرمجموعه هم قرار می‌گیرند و تمایز بین آنها فقط در چند مورد مختصر است. برای دانستن تفاوت اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بیش فعالی یا ADHD چیست و چه فرقی با ADD دارد؟

ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه، مربوط به چالش‌های کاهش توجه و بروز مشکلاتی در توجه کردن است که در زندگی روزمره فرد مبتلا تداخل ایجاد می‌کند. برخی افراد از این اصطلاح‌ها به جای یکدیگر استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر ADD را زیرمجموعه ADHD می‌دانند.

مراجعه به پزشک برای درمان ADD و ADHD
مراجعه به پزشک برای درمان ADD و ADHD

موارد زیر فرق اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی را به ما نشان می‌دهند:

  • اختلال ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه، اختلالی مربوط به اعصاب و روان است.
  • در حال حاضر دیگر کسی ADD را به عنوان اختلال نمی‌شناسد، اما در برخی مواقع برای اشاره مستقیم به بی‌توجهی از این اصطلاح استفاده می‌شود.
  • بعد از سال ۱۹۹۴ دیگر ADD بین پزشکان منسوخ شده است.

علائم ADD در مقابل ADHD : تفاوتشان چیست؟

همانطور که گفتیم ADD قسمتی ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه است. برای درک فرق اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی و درک علائم این دو، باید با نشانه‌های هر کدام به طور جداگانه آشنا شوید. اما قبل از آن لازم است بدانید که ADD مولفه‌های بیش فعالی را ندارد و بیشتر برای کسانی است که فراموشکار، بی‌علاقه و بی‌نظم به نظر می‌رسند.

در مقابل برای ADHD (یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه) فرد علاوه بر این علائم، انرژی زیادی دارد که قابل کنترل نیست. همچنین این افراد مشکلات خود را بیشتر بروز می‌‌دهند. البته در نهایت توصیه ما مراجعه به دکتر بیش فعالی است. حال که دانستیم Add و adhd چیست، بهتر است علائم آنها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

علائم ADD اختلال کمبود توجه

ADD یا اختلال بی‌توجهی یا حواس پرتی، علائم زیر را دارد:

  • اگر فرد در زمان دقت به جزئیات دچار مشکل شود.
  • اگر فرد برای حفظ توجه مشکل داشته باشد.
  • اگر در زمان گوش دادن به کسی مدام حواس فرد پرت شود.
  • اگر فرد برای اتمام کار‌ها با چالش مواجه می شود.
  • اگر فرد برای برنامه‌ریزی و سازماندهی برنامه‌هایش به طور مداوم چالش داشته باشد.
  • اگر فرد از انجام کارهایی که نیاز به توجه و تمرکز دارد، مدام طفره برود.
  • اگر فرد وسایل و اشیا را به طور مداوم در جای نامناسبی قرار دهد و یا آنها را گم کند.
  • اگر مدام احساس ‌کند دچار حواس پرتی شده است.
  • اگر فراموشی‌ها به طور مداوم سراغ فرد بیاید.
مشکل تمرکز در کلاس درس
مشکل تمرکز در کلاس درس

علائم ADHD اختلال بیش فعالی کمبود توجه

در ادامه بررسی فرق اختلال کمبود توجه و اختلال بیش فعالی بهتر است با علائم ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه آشنا شویم:

  • اگر فرد به طور مداوم احساس بی‌قراری داشته باشد.
  • اگر فرد نتواند برای مدت طولانی در حد چند دقیقه بنشیند و مدام در حالت ایستاده باشد. مثلا دانش آموزان مدرسه در بیشتر زمان کلاس، نمی‌توانند بنشینند و در جنب و جوش هستند.
  • اگر فرد در فضاهایی که مناسب دویدن نیست مدام اقدام به دویدن و پریدن کند.
  • اگر فرد بیش از اندازه حرف بزند.
  • اگر فرد مشکل برقراری سکوت داشته باشد.
  • اگر فرد قبل از گوش دادن به حرف طرف مقابل شروع به صحبت کند.
  • اگر فرد نمی‌تواند منتظر بماند.
همراهی والدین برای درمان کودکان
همراهی والدین برای درمان کودکان

روش تشخیص ADD و ADHD

همانطور که گفتیم ADD یا اختلال بی‌توجهی دیگر مفهومی ندارد و جای خود را به ADHD داده است. برای تشخیص ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه آزمایش پزشکی وجود ندارد اما متخصصات اطفال، روانشناسی، روانپزشکی و فوق تخصص مغز و اعصاب، راهکار‌هایی برای بررسی علائم این بیماری دارند.

در نهایت ۳ نوع تشخیص وجود دارد:

نوع بی توجهی

فرد باید برای این تشخیص، مشکل بی‌توجهی و تمرکز داشته باشد. برای تشخیص این اختلال برای کودکان باید ۶ مورد و برای افراد بالای ۱۷ سال، ۵ مورد علائم گفته شده را داشته باشند.

نوع بیش فعال- تکانشی

علائم این فرد علاوه بر علائم نوع قبلی، عمل بدون فکر نیز هست. این علائم برای کودکان در طول ۶ ماه باید ۶ مورد باشد و برای بالاتر از ۱۷ سال ۵ نیز مورد باشد.

نوع ترکیبی

این مورد برای کودکان با ۶ مورد علائم ADD و ۵ مورد علائم ADHD مشخص می‌شود. برای افراد بزرگسال برای هرکدام باید ۵ مورد را داشته باشند. تمامی این علائم باید در ۶ ماه گذشته اتفاق افتاده باشند.

سخن پایانی

اگر کسی در اطرافیان شما وجود دارد که مشکوک به ADHD یا مبتلا به آن است، بهتر است به او توصیه کنید که به متخصص مراجعه کند. شاید در ابتدا با واکنش والدین فرد مواجه شوید اما اگر از زندگی آسوده بعد از شروع درمان با آنها صحبت کنید و منطق مراجعه به پزشک را به آنها بگویید، پذیرش آنها آسان‌تر می‌شود. همچنین آنها را از وجود دکتر آنلاین مغز و اعصاب اگاه کنید تا مشکلشان برای مراجعه به پزشک رفع شود. برای گرفتن نوبت مشاوره از پذیرش۲۴ غافل نشوید.

سوالات متداول تفاوت ADD و ADHD

آیا هنوز ADD وجود دارد؟

امروزه دیگر ADD یا اختلال بی‌توجهی به طور رسمی وجود ندارد و از جایگزی آن یعنی ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع برای انواع ضعیف‌تری از ADHD استفاده می‌شود.

شیوه تشخیص ADD از ADHD چیست؟

ADD اصطلاحی است که دیگر امروزه استفاده نمی‌شود. ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه جایگزین این واژه است اما همچنان برخی برای اشاره به موضوع اختلال بی توجهی از ADD یا اختلال بی‌توجهی استفاده می‌کنند.

در دوران بزرگسالی از چه زمانی علائم ADHD شروع می‌شود؟

به طور معمول ADHD یا اختلال بیش فعالی کمبود توجه از دوران بزرگسالی اغاز نمی‌شود. مواردی هستند که در دوران کودکی این بیماری در آنها پیگیری نشده است؛ در نتیجه نمی‌دانند که علائم و مشکلات مربوط به این بیماری است. اما اگر در بزرگسالی به پزشک مراجعه کنند قابل تشخیص است. همچنین در برخی مواقع، علائم در دوران بزرگسالی بروز می‌کند.

۴.۶/۵ (۵ نظر)

منبع
verywellhealth.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدحسین
محمدحسین
4 ماه قبل

دائم خوه

اردلان
اردلان
8 ماه قبل

تشخیص افتراقی بین ADHD در بزرگسالان و مانیک چیست ؟

دکمه بازگشت به بالا