با اهدای عضو زندگی هدیه دهیم !

پذیرش 24 | اهدای عضوهدیه دادن یک رسم زیباست که انرژی مثبتی را به فرد هدیه گیرنده منتقل می‌کند. اما چه هدیه‌ای می‌تواند بالاتر و گران‌بهاتر از این باشد که به دیگری جان دوباره هدیه داده شود؟
پیوند کبد و قلب تنها راه درمان برای نارسایی قلب و کبد است و در نارسایی کلیه نیز یکی از شیوه‌های درمان پیوند است.

تعداد بسیاری از بیمارانبه خاطر عدم پیوند جان خود را از دست می‌دهند و افرادی هم که دچار مرگ مغزی می‌شوند می‌توانند با اعضای سالم خود منجی زندگی این بیماران باشند.

یک عضو سالم از یک فرد مرگ مغزی شده می‌تواند جان یک انسان دیگر را نجات دهد و فردی که دچار عارضه مرگ مغزی می‌شود می‌تواند با اهدای کلیه‌ها، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده و روده و… جان چند نفر را نجات دهد.

شرایط لازم برای اهدای عضو

شرایط لازم برای اهدای عضو را پزشک تعیین می‌کند اما در حالت عادی فردی که همه فعالیت‌های مغز او متوقف‌شده باشد و هیچ برگشتی نداشته باشد دچار مرگ مغزی شده و در صورت اجازه قبلی فرد (کارت اهدای عضو) یا اجازه خانواده او، اعضای سالم وی قابل‌اهدا به غیر می‌باشد.

تفاوت مرگ مغزی و کما

تاکنون برای مرگ مغزی راه درمانی ارائه نشده است و فرد در این حالت حتی قادر به تنفس نبوده و واکنشی به دنیای اطراف نشان نمی‌دهد و با کمک دستگاه تنفس مصنوعی تنها می‌تواند ساعاتی بیشتر زنده بماند. به عبارتی در مرگ مغزی همه‌ی نورون‌های مغزی تخریب می‌شود اما در کما فرد در فعالیت‌های مغز خود دچار اختلال یا کاهش هشیاری می‌شود که امکان برگشت به زندگی در این فرد وجود دارد.

نحوه گرفتن کارت اهدای عضو

امروزه تفکر مردم درباره اهدای عضو بهتر شده و افراد زیادی با دریافت کارت اهدای عضو، رضایت خود را از اهدای عضو خود در مواقع مرگ مغزی اعلام می‌کنند.

سامانه www.ehda.ir یکی از روش‌هایی است که فرد با واردکردن کد ملی می‌تواند همان لحظه کارت خود را دریافت و چاپ نماید. اطلاعات فرد در سامانه ذخیره‌شده و دسترسی به این سامانه برای کلیه بیمارستان‌های کشور مقدور است.

همه افرادی که دارای کد ملی هستند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای این کار ارزشمند اقدام نمایند.

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان
1 سال قبل

سلام میتونم تمام اعضای بدنم را اهدا کنم؟ من دچار مرگ مغزی نیستم

دکمه بازگشت به بالا