کاشت مو چیست؟ | بهترین روش های کاشت مو، مزایا و عوارض کاشت مو

همه آن چیز که باید درباره‌ی کاشت مو بدانید، درصد موفقیت کاشت مو، آموزش کاشت مو

همه آن چیزی که باید درباره­‌ی کاشت مو بدانید

مو از مهم­ترین ویژیگی‌های ظاهری هر فردی است که وقتی کم پشت می‌­شود و شروع به ریزش می­‌کند (از انواع ریزش مو می‌توان به ریزش مو کششی اشاره کرد)، ممکن است زیبایی فرد را هم تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از افراد هستند که با گذشت زمان و گذر عمر، موهایشان کم پشت می­‌شود و حتی به سمت طاسی می‌­روند. جراحی کاشت مو از آن مواردی است که برای این مشکل به کار می‌­آید و با آن می‌­توان اعتماد به نفس از دست رفته را برگرداند. در این مقاله بر آن شدیم تا با شما از انواع کاشت مو و چگونگی انجام آن صحبت کنیم و بهترین روش را برای آن پیدا کنیم. مزایا و معایب کاشت مو را برایتان برشمردیم و تلاش کردیم به طور خلاصه به شما کمک کنیم تا کاشت موی خوبی را داشته باشید.

کاشت مو چیست؟ | بهترین روش های کاشت مو، مزایا و عوارض کاشت مو
مقایسه کاشت موی FUT و FUE

چگونگی انجام کاشت مو

کاشت مو یک نوع جراحی تخصصی است که توسط جراح متخصص انجام می­‌شود. جراح فولیکول­‌های مو را، از آن بخش­‌هایی که طاس نیستند یا از موهای موجود بر سطح پوست بدن، برمی­‌دارد و در نواحی طاس سر قرار می­‌دهد. عمل کاشت مو باعث می­‌شود، فولیکول­‌های آسیب‌دیده ترمیم شوند و دوباره رشد کنند.

این فرآیند سه مرحله دارد که مراحل آن عبارتند از:

  1. برداشت واحدهای فولیکولار مو (گرافت مو) از محل اهدا کننده (بانک مو)
  2. آماده سازی گرافت‌ها
  3. و کاشت گرافت

انواع کاشت مو

کاشت مو با روش­‌های مختلفی انجام می‌­شود که متناسب با شرایط هر فردی متفاوت است. روش­‌های بسیاری برای کاشت مو وجود‌ دارند که چندتا از آن­‌ها عبارتند از:

  1. کاشت موی FUE: این نوع کاشت که به استخراج واحد فولیکولی معروف است، نوعی کاشت مو است که واحدهای فولیکولی را از ناحیه سالم برمی‌­دارند و آن‌ها را درون میکرو شکاف‌های ایجاد شده در قسمت دریافت‌کننده می­‌گذارند. واحدهای فولیکولی مو با کمک پانچ موتوری برداشته شده و سپس با ساکشن در محفظه استوانه‌ای شکل کوچکی جمع‌آوری می‌شوند یا با میکروفورسپس بدون مداخله دست برداشته می‌شوند و در پتری قرار داده می‌شوند. این روش بخیه ندارد و درد آن کمتر است.همچنین به تعداد کمتری گرافت نیاز دارد.
  2. کاشت موی FUT: در این روش که برای درمان طاسی انجام می­‌شود، برداشت گرافت‌­ها توسط جراح با نوارهای باریکی به نام فلپ (FLAP) صورت می­‌گیرد. به دلیل اینکه فاصله‌­ی زمانی بین برداشت و کاشت گرافت‌­ها بسیار کم است، کیفیت موهای کاشته شده با این روش بالاست. گفتنی است گرافت­‌های مورد نیاز این روش معمولا از پشت سر برداشته می‌­شوند.
  3. کاشت موی DHI: این روش که بهترین و به روزترین تکنینک کاشت محسوب می‌­شود، بدون نیاز به برش و ایجاد شیارهای یکسان و با عمق مناسب انجام می­‌شود. البته این روش برای تمام افراد توصیه نمی­‌شود و قبل از انجام باید با دکتر کاشت مو به مشورت گذاشته شود.

بهترین روش برای کاشت مو

بهترین روش کاشت مو برای فرد به فرد متفاوت است. در واقع استفاده از کلمه­‌ی مناسب‌­ترین روش کاشت مو می­‌تواند گزینه­‌ی بهتری باشد زیرا بهترین روش با توجه به شرایط هر فرد متغیر است.

  • میزان طاسی
  • وضعیت بانک مو
  • تراکم مورد نظر
  • وضعیت خوب شدن زخم‌­ها
  • انعطاف پذیری پوست سر

و بسیاری موارد دیگر از آن چیزهایی هستند که در تعیین بهترین روش کاشت مو برای هر فردی موثر است. بهترین روش کاشت مو با توجه به شرایط هر فرد متغیر است.

البته روش FUE یا همان FIT در جهان به عنوان بهترین روش کاشت مو شناخته شده است. این روش به دلیل هزینه­‌ی نسبتا کمتر و سرعت بیشتری که دارد، از بهترین روش­‌های ممکن است که برای بسیاری از افراد اثربخش است.

کاشت مو چیست؟ | بهترین روش های کاشت مو، مزایا و عوارض کاشت مو
فرایند بهبود کاشت مو

جدیدترین روش‌­های کاشت مو

میکرو اف آی تی (Micro FIT) یا MFIT جدیدترین روش کاشت مو در ایران است که تقریبا مشابه روش FIT  است و سه مرحله­‌ی اساسی دارد. برداشت واحدهای فولیکولی، آماده سازی آن­ها و کاشت گرافت‌­ها.

این روش بدون نیاز به جراحی و خونریزی و نیاز به بخیه انجام می­‌شود. روشی ایمن است که اصطلاحا بدون جراحی گفته می­‌شود. این روش تقریبا بدون درد یا با درد بسیار کم است. به تمام دلایلی که گفته شد، دوره­‌ی بهبودی نیز در این روش کاشت مو بسیار ساده و سریع است.

مزایا و معایب کاشت مو

روش‌های مختلف کاشت مو مزایا و معایب متفاوتی دارند. مثلا برای روش FIT مزایای آن عبارتند از:

  • درد و خونریزی کم
  • عدم نیاز به پانسمان
  • از بین رفتن جای زخم و تعداد فولیکول موی بیشتر در جلسات متوالی

معایب همین روش عبارتند از:

  • هزینه­‌ی بالا
  • احتمال آسیب دیدن بخش زنده­‌ی مو
  • تعدا فولیکول محدود
  • طولانی بودن روند کار
  • تخریب بانک مو

مزایای روش FUT عبارتند از:

  • غیرقابل رویت بودن محل کاشت مو
  • ایجاد یک خط طبیعی در جلوی سر و ظاهر طبیعی آن
  • طبیعی بودن ظاهر موها و عدم فرورفتگی یا برجستگی پوست سر
  • امکان برداشت موهای ناحیه‌ی پشت سر و دیگر نواحی مختلف بدن مثل کتف و سینه
  • حفظ کیفیت گرافت‌ها برای تکرار مجدد کاشت در صورت نیاز.

و معایب آن نیز عبارتند از:

  • احتمال باقی ماندن جای زخم پشت سر
  • کم شدن حجم بانک مو
  • خونریزی و تورم سر و صورت

قیمت / هزینه کاشت مو

هزینه کاشت مو بستگی به دکتر زیبایی شما دارد و نرخ ثابتی برای قیمت کاشت مو وجود ندارد.

کاشت مو چیست؟ | بهترین روش های کاشت مو، مزایا و عوارض کاشت مو
کاشت مو

زمان مناسب برای انجام کاشت مو

زمان برای انجام کاشت مو اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد زیر ۲۵ سال نمی­‌توانند کاشت مو انجام دهند زیرا با کاشت مو در این سن، ممکن است موهای دیگر نیز بریزد و درنتیجه نیاز به کاشت مو مجدد باشد. به همین دلیل متخصصان این حوزه معتقدند بهتر است افراد زیر این سن از تقویت کننده‌­ها برای بهبود وضعیت موهایشان و جلوگیری از ریزش مو استفاده کنند. البته بهترین زمان برای انجام کاشت مو به طور کل به شرایط هر فرد بستگی دارد. وضعیت ریزش موی فرد، توانمندی ناحیه­‌ی برداشت، انتظار و توقعی که از کاشت موی خود دارید، فصلی که در آن کاشت مو را انجام می­‌دهید، شرایط جسمی و روانی و بسیار عوامل دیگر از شرایط مختص به هر فرد هستند که می­‌تواند زمان مناسب را برای هر شخص متفاوت کند. در تشخیص و توصیه های درماتنی ریزش مو مراجعه به دکتر ریزش مو میتواند به شما کمک کند.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

پس از آن که شما زحمت کشیدید و کاشت مو را انجام دادید، مهم­ترین نکته آن است که مراقبت صحیحی از موهای خود داشته باشید تا دوباره به ریزش مو دچار نشوید و موهایتان عمری دائمی داشته باشند. حتما دقت داشته باشید که در روزهای اول پس از کاشت موهای خود را نشویید و ترجیحا در معرض نور خورشید قرار نگیرید. در زمان به موقع برای شست و شوی موهایتان از شامپوی مناسب استفاده کنید. شامپوی مناسب را باید از پزشکتان بخواهید و طرز استفاده را حتما باید بپرسید. کلاه یا سربند از دیگر چیزهایی است که می‌­تواند وقتی خارج از خانه هستید، از موهای شما محافظت کند. البته دقت کنید که از کلاه­‌های پشمی و سنگین استفاده نکنید.


زمان مراجعه به پزشک

تمام دستورالعمل های جراح خود را برای مراقبت‌های پس از عمل کاشت مو به یاد داشته باشید. اگرچه توصیه‌های عمومی‌ای برای اکثر کسانی که  کاشت مو انجام می‌دهند وجود دارد، اما بهتر است به دستورالعمل‌های کسی که پیوند موی شما را انجام داده است کاملا پایبند باشید، زیرا این فرد می داند که کدام مراقبت‌های بعد از عملی  برای شخص شما مناسب‌تر است. پس از انجام عمل کاشت در صورت مشاهده­‌ی ریزش بیش از اندازه مو یا هرگونه عوارض ناشناس حتما با پزشک متخصص مو خود تماس بگیرید و به او مراجعه کنید. همچنین می توانید با دریافت نوبت آنلاین با پزشک آنلاین متخصص پوست، مو و زیبایی سایت پذیرش ۲۴ ، جهت کاشت مو گفت و گو کنید.

[ifso id=”16549″]

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
healthlinewebmdmedicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا