داروی فنوباربیتال | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Phenobarbital

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی فنوباربیتال

داروی فنوباربیتال

تشنج یک اختلال الکتریکی ناگهانی و کنترل‌نشده در مغز است که می‌تواند باعث تغییراتی در رفتار، حرکات یا احساسات و سطح هوشیاری فرد شود. داشتن دو یا چند تشنج با فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بدون هیچ علت مشخصی معمولا صرع در نظر گرفته می‌شود.

انواع مختلفی از تشنج وجود دارد که از نظر علائم و شدت با توجه به محل بروز آن‌ها در مغز متفاوت هستند. بیشتر تشنج‌ها از ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه طول می‌کشند و تشنجی که بیش از پنج دقیقه طول بکشد یک فوریت پزشکی به حساب می‌آید.

خوشبختانه بیشتر اختلالات تشنج با دارو قابل پیشگیری و کنترل هستند. یکی از این داروها فنوباربیتال است که به‌صورت قرص، محلول خوراکی و آمپول تولید می‌شود. از فنوباربیتال برای رفع اضطراب و کمک به پیشگیری از علائم ترک اعتیاد در معتادان به موارد مخدر نیز استفاده می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتر آن اشاره خواهیم کرد.

نام تجاری داروی فنوباربیتال

نام تجاری این دارو در ایران همان فنوباربیتال است.

اشکال دارویی فنوباربیتال

داروی فنوباربیتال به‌صورت قرص‌های ۱۵، ۳۰، ۶۰، ۱۰۰ میلی‌گرمی، محلول خوراکی با غلظت ۲۰ میلی‌گرم/۵میلی‌لیتر و به‌صورت تزریقی در غلظت‌های ۶۵ و ۱۳۰ میلی‌گرم/میلی‌لیتر تولید می‌شود.

کاربرد و اطلاعات دارویی فنوباربیتال

فنوباربیتال جز گروهی از داروها به نام باربیتورات است و به گونه‌ای عمل می‌کند که با کاهش فعالیت سیستم عصبی مرکزی در مغز از بروز تشنج جلوگیری می‌کند. مدیریت صحیح تشنج می‌تواند تأثیر بسزایی در زندگی روزمره بیمار داشته باشد. اصولا از این دارو به‌صورت قرص برای درمان و جلوگیری از علائم تشنج، آرام‌بخشی، خواب‌آوری و کنترل دیگر علائم صرع استفاده می‌شود.

فنوباربیتال ممکن است به‌تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. معمولا این دارو برای مدت کوتاهی به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند و به نظر می‌رسد بعد از ۲ هفته اثر خود را از دست می‌دهند. از این دارو برای کنترل تشنج‌های ناشی از وبا، اکلامپسی، مننژیت، کزاز، واکنش‌های سمی به استریکنین و بی‌حسی‌های موضعی نیز استفاده می‌شود.

داروی فنوباربیتال

مقدار و روش مصرف داروی فنوباربیتال برای سنین مختلف

هنگامی این دارو تجویز می‌شود که بنزودیازپین‌ها و فنی‌توئین نتوانند وضعیت صرع را کنترل کنند. اصولا داروی فنوباربیتال به صورت قرص یا محلول برای یک تا سه بار در روز مصرف می‌شود. حتما پیش از شروع مصرف، راهنمای داخل بسته را بخوانید و از پزشک یا داروساز بخواهید هر بخشی را که نمی‌فهمید توضیح دهد.

دارو را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید و اگر به مدت طولانی از آن استفاده می‌کنید، ممکن است علائم شما را مانند قبل از شروع درمان کنترل نکند. پس با پزشک خود در مورد احساس خود در طول دوره درمان صحبت کنید. بیش از دوز تجویزشده مصرف نکنید و بدون صحبت با پزشک مغز و اعصاب، مصرف آن را قطع نکنید.

اگر ناگهانی مصرف فنوباربیتال را متوقف کنید، ممکن است علائمی مانند اضطراب، کشیدگی عضلات، لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن، ضعف، سرگیجه، تغییر در بینایی، حالت تهوع، استفراغ، تشنج، گیجی و مشکلات خواب را تجربه کنید. نگران نباشید، معمولا پزشکان به‌تدریج دوز مصرفی را کاهش می‌دهند.

در کودکان مبتلا به صرع معمولا داروی فنوباربیتال به‌صورت قرص روزانه به میزان ۱ تا ۳ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک تجویز می‌شود. در بزرگسالان درشرایطی‌که به‌عنوان آرام‌بخش تجویز می‌شود، معمولا روزانه ۳۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم برای ۲ تا ۳ بار؛ درشرایطی‌که به‌عنوان خواب‌آور تجویز می‌شود، روزانه ۱۰۰ تا ۳۲۰ میلی‌گرم؛ درشرایطی‌که به‌عنوان ضد تشنج تجویز می‌شود، روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم برای ۲ تا ۳ بار؛ مصرف می‌شود.

معمولا فاکتورهای مورد توجه هنگام تجویز این دارو سن، وزن و شرایط بیمار است. با وجود اینکه مطالعات حیوانی کنترل‌شده هیچ شواهدی از احتمال خطر این دارو برای جنین را نشان نمی‌دهند؛ اما باید در زنان باردار و شیرده با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود. معمولا پزشکان در شرایط اضطراری تهدیدکننده زندگی و در نبود داروهای ایمن دیگر این دارو را به‌صورت تزریقی برای خانم‌های باردار یا شیرده تجویز می‌کنند.

موارد منع مصرف داروی فنوباربیتال

از مصرف این دارو باید در شرایط بروز واکنش‌های آلرژیک، ابتلا به پورفیریا، اختلال شدید کبدی و بیماری‌های کلیوی، داشتن تنگی نفس یا انسداد راه هوایی، داشتن سابقه اعتیاد به داروهای خواب‌آور یا آرام‌بخش و نیز بارداری و شیردهی خودداری کرد. هرگز نوع تزریقی فنوباربیتال نباید به‌صورت داخل شریانی یا زیرجلدی تجویز شود. مصرف بیش از دوز تجویزشده این دارو نه تنها به تسریع روند درمان کمکی نمی‌کند، بلکه باعث تشدید عوارض جانبی آن می‌شود.

داروی فنوباربیتال

عوارض جانبی داروی فنوباربیتال

فنوباربیتال مانند هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی شایع زیر را ایجاد کند

  • خواب‌آلودگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • هیجان یا افزایش فعالیت (به‌ویژه در کودکان)
  • حالت تهوع
  • استفراغ

در صورت تشدید یا از بین نرفتن این علائم، در اولین فرصت با پزشک خود یا یکی از پزشکان حاضر در پذیرش ۲۴ در مشاوره آنلاین مغز و اعصاب مشورت کنید. از عوارض جدی ناشی از این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که با بروز آن‌ها باید به‌دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

  • تنفس کند یا تنفس دشوار
  • تورم چشم‌ها، لب‌ها یا گونه‌ها
  • راش پوستی
  • تاول یا لایه‌برداری پوست
  • تب
  • گیجی

ممکن است پزشک نیاز به تغییر یا حذف دوزهای داروی شما داشته باشد تا با دقت بیشتری شما را از نظر عوارض جانبی کنترل کند.

موارد احتیاط و هشدار حین مصرف داروی فنوباربیتال

درصورتی‌که به باربیتورات‌های دیگر مثل آموباربیتال، بوتاباربیتال، پنتوباربیتال و سکوباربیتال حساسیت دارید، احتمالا به فنوباربیتال نیز حساسیت دارید. در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، داروهای دی سولفیرام و داکسی سایکلین، داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکاربوکسازید، هورمون‌درمانی، داروهایی برای رفع اضطراب، افسردگی، درد، آسم، سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای خاصی برای تشنج مانند فنی توئین و والپروات و انواع استروئیدهای خوراکی مانند دگزامتازون حتما به پزشک خود اطلاع دهید چون احتمال تداخل دارویی وجود دارد.

چنانچه برای مصرف داروها هرگونه سوالی دارید، از مشاوره آنلاین پزشکان متخصص مغز و اعصاب کمک بگیرید.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود بگویید، زیرا فنوباربیتال ممکن است به جنین آسیب برساند. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای مصرف فنوباربیتال در سن ۶۵ سالگی یا بیشتر صحبت کنید. افراد مسن معمولاً نباید از این دارو استفاده کنند زیرا به اندازه سایر داروهای مشابه بی‌خطر و موثر نیست.

باید بدانید که فنوباربیتال ممکن است باعث کاهش اثر داروهای ضدبارداری شود. این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود، پس تا زمانی‌که متوجه شوید که این دارو چه تاثیری روی شما دارد، از رانندگی یا کار با ماشین خودداری کنید. در طول درمان از نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا الکل می‌تواند عوارض جانبی این دارو را بدتر کند.

شرایط نگهداری داروی فنوباربیتال

این دارو باید در جای خشک و خنک (دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد)، به دور از رطوبت و تماس نور مستقیم  خورشید و دسترس خردسالان و کودکان نگهداری شود

شما عزیزان می‌توانید هرسوالی که در باره این دارو داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید. پزشک آنلاین متخصص مغز و اعصاب ما به شما پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین متخصص مغز و اعصاب

۳.۷/۵ (۱۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
34 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
2 ماه قبل

متشکرم

مرتضی
مرتضی
2 ماه قبل

باعرض سلام.قرص ب۲مصرف دارم مشروب خوردم میخوام بخوابم انگارمغزم میخادوایسه فنوباربیتال۶۰خوردم توروخداراهنمایی کنید

محمد امیر
محمد امیر
3 ماه قبل

آیا فنوباربیتال باعث سرطان خون میشه؟؟؟

آیهان
آیهان
3 ماه قبل

سلام‌من مادر آیهان هستم میخواستم بپرسم متخصص هادی کیانور واسه آیهان قرص فنوربیتال ۱۵ رو داده صبح ها ۱ دونه شب هام ۲ تا‌ این قرص باید سر ساعت خودش باشه یه فرقی واسه ساعتش نداره

آیهان
آیهان
3 ماه قبل

بله

نوروز
نوروز
11 ماه قبل

سلام قرص فنی باربیتال اشتهارازیادمیکنددرموردنوزادچهارماهه میپرسم

پروانه
پروانه
11 ماه قبل

ببخشید من چند وقتی قرص فنوباربیتال استفاده میکنم و یه دکتر دیگه رفتم گفتن که مگه شما تشنج دارید گفتم نه گفتن که باید قطع کنم الان نمیدونم حرف کدوم رو گوش کنم

Rezza
Rezza
پاسخ به  پروانه
4 ماه قبل

این قرص خواهر من بیشتر از آنکه بتوانید تصورش را بکنید خطرناک است ترک کردش هم کاره خیلی عذاب آوری هست فوراً یه یک پزشک مغز و اعصاب بسیار ماهر که تخصصش در بیماری صرع زبان زده ؛؛ مراجعه کنید و نسبت به مصرف فنوباربیتال تعیین تکلیف بفرمایید
اصلاً ذات اختراع این دارو برای بیماری صرع هست شما چرا مصرف میکنید

سایا
سایا
11 ماه قبل

سلام من دخترم الان دو ماه قرص فنو باربیتال را نخورده اگه از الان بازم شروع کنه ایا خطری دارد

BiBiHawafarzad
BiBiHawafarzad
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر میبخشین مه از دارو فنوباربیتال و لمکتال استفاده میکنم اما روز به روز وزن ام کم شده رایست در ضمن یک پسر شیرخوردارم یک ونیم ساله او هم وزنش روز به روز کم میشه شما بگوین در پهلوی این دارو چی باید بگیرم وزنم بیشتر بشه خیلی ممنون

محمد هستم از اصفهان
محمد هستم از اصفهان
1 سال قبل

باسلام من شانه درد شدید دارم دکتر برام فنوباربیتال ۶۰ میلی تجویز کردند آیا این دارو در این زمینه کار برد دارد؟؟

غیاثوند
غیاثوند
1 سال قبل

سلام وقت بخیر مادر من ۲ سال پیش در اثر آلزایمر تشنج کرد و تا الان قرص فنی تویین ۱۰۰ استفاده میکنه ولی متاسفانه از آن زمان تا الان داین شکایت داره که توی گوشش ومغزش صدای شدید میشنوه میشه راهنمایی کنید که میشه قرص دیگه ای جایگزین کنیم برای تشنجش وفنی تویین رو قطع کنیم سپاس از شما

سیدالله طالب زاده
سیدالله طالب زاده
1 سال قبل

سلام من قورث فنوباربیتال خردام حساسیت بعضی لک صورت شود

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

باسلام منم حدودا چهل ساله که ازقرص فنوباربیتال ۱۰۰وده پونزده سالی میشه که ازقرص والپروات استفاده میکنم ولی ماه پیش که رفتم درمانگاه شهرمون قرصامو تمدید کنه نداشتن بیرونم خیلی کم پیدا میشه پس ماکه مصرف داریم باید چیکار کنیم باپیدا نشدن این قرص

شبنم
شبنم
1 سال قبل

سلام دکتر به من قرص فنوباربیتال۱۰۰ داده بود چندماه پیش…ماه پیش که رفتم فنوباربیتال۶۰ دادالان تموم شده میتونم فنوباربیتال۱۰۰استفاده کنم دوباره؟؟آیافرقی داره یانه؟؟

فدا
فدا
1 سال قبل

آیا برای کودکان ضرری ندارد

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  فدا
5 ماه قبل

توضیح دادن در مطالب بالا

معصومه
معصومه
1 سال قبل

باسلام اگر شب یادمان رفت قرص فنوباربیتال رو بخوریم صبح می توانیم قرص را بخوریم

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  معصومه
5 ماه قبل

گفتن خواب آور هست

Dousit
Dousit
1 سال قبل

پسرم ۵ ساله اس دکتر قرص فنوبارربیتال رو برای تشنج براثر تب تجویز کرده گفته روز ی ۱ عدد و شبی ۲ عدد در اب حل شودو بخوره
به نطرتون این میزان مصرف دارو مشکل نداره؟

Rezza
Rezza
پاسخ به  Dousit
4 ماه قبل

مقدار دوزه تجویز شده برای کودکان رو هیچ وقت و تحط هیچ شرایطی اصلا اَبدا تغییر ندهید که اینده و زندگی اون کودک بسته به مصرف اون قرصِ

زارعی
زارعی
پاسخ به  Dousit
4 ماه قبل

سلام پسر من تو۲ماهگی یک بار یه تشنج خیلی خفیف داشت الان تو۲سالگی هستش هنوزدارقرص میخوره روز یکی شب یکی هم یه ازمایشاونوارشم سالمه ولی دکترهنوزداروشومیگه بخورچرا

همتا
همتا
1 سال قبل

سلام دخترم ۶ماهه نصف قرص فنوبابیتال ۱۰۰میخوره الان ۴شب نخوردهپیدانکردم چیمیشه

سيد محمد حسینی
سيد محمد حسینی
پاسخ به  همتا
1 سال قبل

برای بیماری صرع قرص فنوباربیتال مصرف می‌کنم الان داروخانه ها ندارند چکار کنم

زینب شکیبا
زینب شکیبا
پاسخ به  سيد محمد حسینی
7 ماه قبل

با پزشکتون صحبت کنید هر طور شده دارو رو پیدا کنین

آراز
آراز
پاسخ به  زینب شکیبا
7 ماه قبل

سلام پسرم۲۹ماهه هست یک هفته پیش برای اولین بار تشنج کرد بیمارستان بستری شد اونجا ۲بار براش قرص فنوباربیتال دادن.عوارضش کی میره خیلی پرخاشگر شده

امین غلامی
امین غلامی
پاسخ به  همتا
1 سال قبل

بروزعلائم شدیدعصبی واکنش نشان دادن بدن مثل تیک ودرنهایت بدن‌هایی که درمقابل قرص ضعف زیادی نشان میدهندتشنج

دلالت صبوری سرعین
دلالت صبوری سرعین
1 سال قبل

دارو جای گذزین برای قرص فویتن بارمیتال وجوددارد اگر هست کدام است چون این دارو الان درداروخانه هانیست من بیمار چه کارکنم

مریم
مریم
2 سال قبل

فقط برای صرع قرص فنو باربیتال

ابراهیم سالارنیا
ابراهیم سالارنیا
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

باسلام این جانب سالانیاکه۵۸سال سن دارم وچهل سال است که داروی به اسم فنابارتیتال۱۰۰مصرف می کنم.الان درهیچ داروخانه وجودنداردایامشابه دارد که جاگزین ان دارومصرف کنیم.باتشکرفراوان. سالارنیا.

زینب شکیبا
زینب شکیبا
پاسخ به  ابراهیم سالارنیا
7 ماه قبل

من از بیمارستان تامین اجتماعی میگیرم

آراز
آراز
پاسخ به  زینب شکیبا
7 ماه قبل

سلام پسرم ۲۹ ماهه هست،یک هفته پیش برای اولین بار تشنج کرده ۲روز تو بیمارستان بستری شد اونجا ۲بار براش قرص فنوباربیتال دادن.میخواستم بدونم عوارض این دارو کی میره خیلی پرخاشگر شده

محدثه
محدثه
پاسخ به  ابراهیم سالارنیا
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۱۲سال هست قرص فنوباربیتال استفاده میکنم حالا هم بار دار شدم خواستم بدونم مشکلی داره یا ن لطفاً راهنمایی کنید

Rezza
Rezza
پاسخ به  محدثه
4 ماه قبل

حتماً حتماً حتماً به پزشک متخصصتون مراجعه بفرمایید یا اگر دکتر خودتون در دسترس نیست به متخصص مغز و اعصاب متبهر در صرع مراجعه برمایید اصلاً سرسرس حساب نکنید

دکمه بازگشت به بالا