همی پارزی چیست؟ علائم، تشخیص و درمان

همی پارزی

چقدر با بیماری همی پارزی آشنا هستید؟ آیا دلائل بروز آن را می‌دانید؟ این بیماری از جمله عوارضی است که در نتیجه بیماری دیگری حاصل می‌شود، اما سؤالی که پیش می‌آید این است که این بیماری چیست؟ انواع آن چگونه است و علائم و راه‌های درمانی آن به چه صورت است؟ در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید.

بیماری همی پارزی چیست؟

همی پارزی به انگلیسی Hemiparesis است و یکی از عوارض شایع سکته مغزی در افراد به شمار می‌آید که سبب می‌شود در یک طرف بدن ضعف ایجاد شود. عوارض همی پارزی و این ضعف بدنی در یک طرف سبب محدودیت در فعالیت‌های روزانه افراد مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، راه رفتن و غیره خواهد شد.

علائم همی پارزی

لازم به ذکر است بیماری دیگر تحت عنوان همی پلژی وجود دارد که اغلب افراد با همی پارزی اشتباه می‌گیرند. سؤالی که پیش می‌آید این است که تفاوت همی پارزی و همی پلژی در چیست؟ در مورد همی پارزی پیش‌تر توضیح دادیم، اما در مورد همی پلژی باید گفت به معنی فلج شدن یک طرف بدن است.

در نتیجه این بیماری، حرکت کردن سخت و حتی غیرممکن خواهد شد. همی پلژی می‌تواند منجر به مشکل در کنترل مثانه، مشکل در صحبت، تنفس و بلع شود.

چه چیزی باعث بیماری همی پارزی می‌شود؟

در حین سکته مغزی آن قسمت‌هایی از مغز که اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند سبب مرگ سلول‌های مغزی در آن ناحیه خواهد شد. در نتیجه زمانی که این قسمت‌ها با حرکت و قدرت بدن همراه باشند، صدمه به آنها ممکن است همی پارزی را به دنبال داشته باشد.

علائم همی پارزی چیست؟

بعد از سکته مغزی یک سمت بدن فرد بیمار ضعیف شده و حرکت برایش سخت می‌شود. همی پارزی ممکن است در همان سمتی که سکته مغزی اتفاق افتاده به وجود آید یا در سمت مقابل آن. برای مثال اگر در سمت راست مغز سکته اتفاق افتاده باشد، همی پارزی ممکن است یا در سمت راست به وجود آید یا در سمت چپ.

شایع‌ترین علائم این بیماری مشکل در راه رفتن، ایستادن و حفظ تعادل است. همچنین این علائم ممکن است به‌صورت بی‌حسی یا گزگز در سمت ضعیف بدن بروز کند. در بعضی مواقع افراد مبتلا ممکن است در حرکت با دقت یا گرفتن اشیا دچار مشکل باشند. این امر همینطور با خستگی عضلانی و عدم هماهنگی ترکیب می‌شود.

همی پارزی سمت راست و سمت چپ
همی پارزی سمت راست و سمت چپ

انواع همی پارزی به چه صورت است؟

همانطور که قبل‌تر اشاره شد همی پارزی هم ممکن است در قسمت راست بدن به وجود آید هم در قسمت چپ بدن، به همین دلیل دو نوع همی پارزی داریم: ۱. همی پارزی سمت راست ۲. همی پارزی سمت چپ

همی پارزی سمت راست

همی پارزی راست آسیب به نیمکره چپ مغز بیمار است. نیمکره چپ زبان و صحبت کردن را کنترل می‌کند. افراد مبتلا به این نوع از همی پارزی در ادراک آنچه دیگران می‌گویند، صحبت کردن و تشخیص راست از چپ مشکل دارند.

همی پارزی سمت چپ

این نوع همی پارزی آسیب به نیمکره راست مغز را در پی دارد که شامل کنترل ارتباطات غیرکلامی، انواع خاصی از رفتارها و فرآیندهای یادگیری است. زمانی که این قسمت از مغز صدمه می‌بیند ممکن است میزان دامنه توجه بیماران کاهش یابد، بیش از حد صحبت کنند و مشکلاتی در زمینه حافظه داشته باشند. در صورت مواجهه با این عارضه می‌توانید به‌صورت آنلاین از خدمات مشاوره دکتر مغز و اعصاب آنلاین هم بهره ببرید.

اجزای مختلف مغز
اجزای مختلف مغز

همی پارزی در کودکان

حدود ۲۰ درصد از موارد همی پارزی در نوزادان به‌صورت مادرزادی وجود دارد که سبب می‌شود کودکان از بدو تولد دارای مشکلات مغزی و فیزیکی باشند.

درمان بیماری همی پارزی چیست؟

برای درمان این بیماری راه‌های درمانی متنوعی وجود دارد که تکنیک‌های پزشکی و غیرپزشکی را شامل می‌شود و شما می‌توانید در این مورد از دکتر مغز و اعصاب مشورت بگیرید. در ادامه راه‌های درمانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • تحریک الکتریکی: در این درمان پدهای الکتریکی کوچکی را روی عضلات قسمت ضعیف شده قرار می‌دهند، سپس بار الکتریکی به بدن ارسال می‌شود که این امر به منقبض شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند. برخی از این دستگاه‌ها در خانه هم قابلیت استفاده دارند.
  • تحریک قشر مغز: این درمان مشابه درمان قبلی است با این تفاوت که بار الکتریکی به غشا پوشاننده سخت مغز یعنی دورا ارسال می‌شود. در حین اینکه مغز در حال دریافت جریان الکتریکی است تمرینات توانبخشی توسط بیمار انجام می‌شود.
  • mCIT: درمان دیگری که برای این بیماری وجود دارد نوعی روش اصلاحی- درمانی است. به این شکل که بیمار مجبور می‌شود از قسمت ضعیف بدن استفاده کند. در این روش درمانی با تمرین مکرر احتمال بهبود عملکرد عصب بدن در ناحیه ضعیف شده افزایش می‌یابد.
مشکلات بیمار همی پارزی
مشکلات بیمار همی پارزی

از دیگر کارهایی که در زندگی روتین و روزمره خود می‌توانید برای بهبودی انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • فعال باشید و تلاش کنید بیشتر از قسمت آسیب دیده بدن کار بکشید. قبل از انجام هر فعالیتی با پزشک خود مشورت کنید.
  • از کفش‌های گشاد استفاده کنید، زیرا احتمال زمین خوردن را کم می‌کند و منجر به حفظ بیشتر تعادل می‌شود.
  • به‌جای راه رفتن با کمک دیوار و مبلمان خانه از واکر یا عصا به تشخیص پزشک کمک بگیرید.
  • در هنگام پیاده روی بر قدم‌هایتان تمرکز کنید.

نتیجه‌گیری

همی پارزی از جمله عوارض سکته مغزی است که یا نیمکره راست مغز یا نیمکره چپ مغز را درگیر می‌کند و سبب می‌شود یک سمت بدن دچار ضعف شود و بیماران در انجام حرکات فیزیکی و برخی مهارت‌های مغزی دچار مشکل شوند. برای درمان این بیماری می توانید از متخصص بیماریهای مغز و اعصاب کمک بگیرید.

سوالات متداول همی پارزی

  • بیماری همی پارزی چیست؟

این بیماری به معنی ضعیف شدن یک طرف بدن است که اغلب از عوارض سکته مغزی است.

  • تفاوت همی پارزی با همی پلژی در چیست؟

همی پارزی به ضعیف شدن یک طرف بدن می‌گویند در حالی که همی پلژی به معنی فلج یک طرف بدن است که انجام حرکات را دشوار و حتی غیرممکن می‌کند.

  • انواع همی پارزی چیست؟

از آنجایی که ممکن است همی پارزی یا سمت راست بدن یا سمت چپ را درگیر کند انواع آن هم شامل همی پارزی سمت راست و همی پارزی سمت چپ می‌شود.

۳.۸/۵ (۴ نظر)

منبع
webmd.comdisabled-world.comneurohealthah.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عطا ذکریایی نسب مریوان
عطا ذکریایی نسب مریوان
19 روز قبل

سلام هردوپام ضعیفه ۶سال پیش سکته مغزی کردم دیسک کمر مهره ۴و۵ عمل کردم ۳سال پیش زیر هر دو پام سره سره به سختی راه میرم پای چپم وبالمه انگار۵۰ کیلو بهش وصل کردن سنگینه میلنگم ا خیا بان به سختی رد میشم لطفا راهنمایی نماید خیلی گناه دارم اعصابم داغونه

علی
علی
1 سال قبل

سلام- همی اسیاستیس چیه؟ خیلی ممنون میشم جوابمو بدین- خدا قوت

دکمه بازگشت به بالا