فلج اندام چیست؟ انواع فلج اندام به دلایلی رخ می‌دهند؟

بیماری‌های مختلفی وجود دارند که انسان‌ها به دلیل آگاهی نداشتن، ترس زیادی از آنها دارند. در عامه مردم چیزی که به عنوان فلج معرفی می‌شود، عدم توانایی حرکت در اندام است. همچنین فکر می‌کنند که با فلج شدن تمامی حس‌ها مانند لامسه و هر کنترلی بر بدن از بین می‌رود. اما در اصل معنای فلج این نیست و تفاوت دارد.

انواع مختلف فلج با انواع درجه شدت وجود دارد. برخی مواقع فلج دائمی و برخی مواقع برای مدت کوتاهی همراه بیمار است. همچنین ممکن است شدت فلج‌ در طی زمان تغییر کند‌. یعنی در ابتدا بیماری شدت زیادی داشته باشد و کم کم یا از بین برود و یا با گذراندن دوره‌های درمان بهبودی حاصل شود.

در اصل توصیه می‌کنیم برای مشخص شدن نوع بیماری به دکتر پارزی، مراجعه کنید. اما اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، در این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع فلج اندام بپردازیم. با ما همراه باشید.

معنی فلج چیست؟

در مجموع فلج به معنی ناتوانی در حرکت یا فلج عضلانی است. این ناتوانی گاهی دائمی و گاهی موقت است. دلیل ایجاد فلج آسیب به ناحیه مورد نظر نیست، بلکه آسیب در عصب، باعث فلج شدن ناحیه مورد نظر می‌شود.

دلیل اصلی فلج شدن می‌تواند جزء موارد زیر باشد:

  • ممکن است مغز آسیب دیده باشد و نتواند به قسمتی از بدن سیگنال ارسال کند.
  • مغز احساسات را از قسمت‌های مختلف بدن دریافت می‌کند، اما نخاع آسیب دیده است و انتقال امکان‌پذیر نیست.
  • برخی موارد آسیب به نخاع به شکلی است که امکان ارسال و دریافت سیگنال از بین می‌رود.
  • نخاع سیستم اطمینان مغز است، اگر آن سیستم کار نکند امکان ارسال و دریافت از بین می‌رود. آسیب به نخاع می‌تواند در اثر اتفاقاتی مانند ضربه، تصادف و بیماری رخ دهد.
  • در موارد کمی آسیب به اندام باعث انواع فلج اندام می‌شود. به عنوان مثال کسانی که بیماری دیابت دارند، دیابت روی اعصاب اندام آنها تاثیر می‌گذارد، مثلا مشکلاتی در حرکت پای آنها به وجود می‌آید. مشکل پا در این افراد به شکل حرکت پرزحمت اتفاق می‌افتد.

فلج اندام چگونه اتفاق می‌افتد؟

انواع فلج اندام وجود دارند که ممکن است برای هریک از آنها دلایل مختلفی وجود داشته باشد. اما در مجموع آسیب‌های نخاعی که ناشی از تصادف، زمین خوردن، آسیب‌های حین حرکات ورزشی و آسیبی که حین دعوا و خشونت به وجود می‌آید، می‌تواند علت فلج اندام باشد.

آسیب نخاعی از دلایل فلج شدن
آسیب نخاعی از دلایل فلج شدن

دلایل دیگر بروز انواع فلج اندام به شرح زیر است:

  • بیماری ALS یا لوگریگ یا همان اسکروز جانبی آمیوتروفیک
  • آسیب مغزی تروماتیک یا TBI
  • بیماری فلج مغزی
  • لوکودیستروفی و اتاکسی فردریش که جزء اختلالات ارثی هستند
  • بیماری‌های لایم، سندروم فلج اطفال و امثال این بیماری‌های باکتریایی و ویروسی
  • سندروم گلین باره و سایر انواع بیماری‌های خود ایمنی
  • اسکلروز چندگانه
  • دیستروفی عضلانی
  • سکته مغزی
  • تومور ستون فقرات

شدت فلجی که هر یک از این انواع دلایل ایجاد می‌کنند، متفاوت است و فرد بنابر پیشینه‌ای که در بیماری‌های دیگر دارد، می‌تواند نسبت به فرد دیگری نوع متفاوتی از فلج شدن را تجربه کند.

انواع فلج اندام چیست؟

از آنجایی که راه‌های متفاوتی برای آسیب دیدن مغز و نخاع وجود دارد، بدن هم انواع مختلفی از فلج شدن را تجربه می‌کند. اما در مجموع ۴ نوع فلج کلی وجود دارد:

  • کوادری پلژی: چهارگانه دست‌ها و پاها یا فلج چهار اندام
  • پاراپلژی: فلج اندام تحتانی یا از کمر به پایین
  • مونوپلژی: فلج فقط در یک اندام از بدن
  • همی پلژی: فلج شدن کامل یک طرف از بدن

در ادامه به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم و بعد از آن سه نوع دیگر فلج شدن یعنی فلج مغزی، فلج صورت و فلج خواب را معرفی می‌کنیم.

مونوپلژی چیست؟

مونوپلژی از انواع فلج اندام است که در یک اندام اتفاق می‌افتد و فلج کامل اندام نیست. این نوع فلج هیچ تاثیری بر سایر اندام‌ها ندارد و فردی که به این نوع فلج مبتلا می‌شود، اختیار سایر اندام‌های خود را دارد.

دلیل ایجاد مونوپلژی چیست؟

دلیل اصلی ایجاد مونوپلژی، فلج مغزی است. اما علت‌های دیگری نیز برای بروز این نوع بیماری فلج اندام وجود دارد.

فلج نخاعی، سکته مغزی، تومور مغزی و دیگر انواع صدمات مغزی از دلایل این نوع فلج شدن است. همچنین آسیب رسیدن به عصب‌ها در اثر بیماری، جراحات و آسیب رسیدن به نورون‌های حرکتی موجب مونوپلژی می‌شود.

در برخی مواقع فلج یک عضو مشخص به صورت موقت اتفاق می‌افتد. اغلب اوقات با فیزیوتراپی توان عضو مورد نظر بازیابی می‌شود.

مونوپلژی، فلج یک اندام
مونوپلژی، فلج یک اندام

فلج همی پلژی چیست؟

این نوع فلج، نیمی از بدن را درگیر می‌کند یعنی فلج پا و دست فلج رخ می‌دهد. در شروع همی پلژی، فرد ابتدا احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا دارد و بعد از آن عضلات کم کم ضعیف می‌شوند و تا فلج کامل اندام پیش می‌روند. در این نوع از انواع فلج اندام، میزان فلج شدن در افراد مختلف متفاوت است و عوامل زیادی در پیشروی بیماری تاثیر دارد.

همی پارزی بیماری است که طی آن یک طرف بدن دچار ضعف می‌شود. این دو بیماری را نباید با هم اشتباه گرفت. اگر فردی مبتلا به بیماری عصبی باشد امکان اینکه از همی پارزی به همی پلژی برسد، زیاد است. این نوع فلج نیز گاهی موقت است و با فیزیوتراپی درمان می‌شود.

دلیل ایجاد فلج همی پلژی چیست؟

دلیل این نوع فلج نیز مشکلات مغزی است. آسیب به نخاع، آسیب به سیستم عصبی و مغز همی پلژی را به وجود می‌آورد.

فلج پاراپلژی چیست؟

پاراپلژی که با اصطلاح فلج اندام تحتانی شناخته می‌شود، شامل اندام‌های پایین کمر می‌شود. از علائم فلج اندام های تحتانی درگیر شدن باسن و هر دو پا است. همچنین ممکن است روی عملکردهای اندام‌های این بخش مانند تمایلات جنسی تاثیر منفی داشته باشد. در تفکر عامه، تصور از این نوع از انواع فلج اندام، این است که فرد نمی‌تواند به هیچ وجه تکان بخورد و چیزی حس کند. اما واقعیت این است که هر فرد تجربه متفاوتی از این بیماری دارد.

لزوما این نوع از فلج شدن دائمی نیست و ممکن است در اثر اختلال در عملکرد مغز و نخاع به وجود آمده باشد و با بازسازی نورو‌ن‌ها بهبود پیدا کند. فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا بتواند به سلامت خود بازگردد.

اگر فردی در تصادف دچار فلج اندام تحتانی شود، دیه فلج اندام تحتانی به اندازه دیه کامل است.

دلیل ایجاد فلج پاراپلژی چیست؟

شایع‌ترین دلیل ایجاد فلج اندام تحتانی، آسیب نخاعی یا فلج نخاعی است. این آسیب باعث جلوگیری از ارسال و دریافت پیام مغز به اندام مورد نظر می‌شود. دلایلی مانند عفونت‌ها و تومورهای نخاعی، ضایعات نخاعی، عفونت‌های مغزی و در برخی موارد آسیب عصب‌های باسن یا کمر هم باعث ایجاد این نوع فلج می‌شوند. ناهنجاری‌های مادرزادی، نرسیدن اکسیژن به مغز و نخاع در حوادث و خشونت‌ها هم باعث این بیماری می‌شود. برای درمان بیماری فلج اندام تحتانی به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

فلج اندام تحتانی
فلج اندام تحتانی

فلج کوادری پلژی چیست؟

کوادری پلژی یا تتراپلژی یا فلج چهار اندام، نوعی از فلج است که از زیر گردن شروع می‌شود و همه اندام‌های زیر گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته ممکن است هر فردی نوع متفاوتی از این نوع فلج را تجربه کند. بنابراین برگشتن به بهبودی برای هرکسی متفاوت است. فیزیوتراپی به بعضی از افراد در بهبودی کمک می‌کند و برخی دیگر خود به خود خوب می‌شوند.

دلیل ایجاد فلج کوادری پلژی چیست؟

وضعیت موقت کوادری پلژی بر اثر آسیب‌های مغزی و سکته یا فشار ناگهانی و فشار آمدن به نخاع اتفاق می‌افتد. برخی افراد بلافاصله پس از حادثه دچار کوادری پلژی می‌شوند. سپس بعد از بهبودی نسبی و یا جراحی به حالت کمتری از فلج می‌رسند.

مهمترین دلیل ایجاد این نوع از انواع بیماری فلج اندام، تصادف، رفتارهای خشونت آمیز، آسیب‌های ورزشی به ویژه در ورزش‌های مانند فوتبال و صدمات تروماتیک است.

دیگر علت فلج اندام در کوادری پلژی به شرح زیر است:

  • تومور و عفونت در ناحیه نخاع
  • صدمات مغزی که بر اثر عفونت و سکته به وجود می‌آیند
  • کم رسیدن اکسیژن به مغز بر اثر خفگی، بیهوشی و شوک آنافیلاکتیک
  • آسیب عمیق عصبی در کل بدن
  • مصرف بیش از اندازه الکل و مواد مخدر
  • واکنش آلرژیک دارویی

فلج مغزی چیست؟

این نوع فلج شدن بیشتر در زمانی اتفاق می‌افتد که مغز فرد هنوز بالغ نشده است و بیشتر اوقات در پیش از تولد رخ می‌دهد. علائم این نوع فلج در زمان نوزادی و قبل از به مدرسه رفتن ظاهر می شود. این نوع بیماری اختلال در حرکت ایجاد می‌کند و فرد با رفلاکس‌های زیاد و شلی، حرکات غیر‌ارادی و مشکلاتی در راه رفتن همراه می‌شود. همچنین این افراد مشکلاتی در بلع می‌توانند داشته باشند و چشم آنها تعادل ندارد. ماهیچه‌ها در این افراد سفت است، به همین دلیل در حرکت کردن به مشکل می‌خورند. گاهی اوقات این بیماری به فلج کامل اندام می‌رسد.

فلج کودکان
فلج کودکان

عملکرد این بیماری روی افراد مختلف متفاوت است؛ به همین دلیل برخی از افراد فقط مشکل راه رفتن دارند و برخی دیگر به معلولیت ذهنی می‌رسند. برای این نوع فلج شدن، درمانی وجود ندارد و فرد تا آخر عمر با آن زندگی می‌کند. البته در برخی موارد درمان‌هایی برای بهبود عملکرد فرد وجود دارد.

علائم فلج مغزی چیست؟

به طور کلی این نوع فلج هم مانند سایر انواع فلج اندام، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به طور کلی مشکلات حرکتی، مشکلاتی در گفتار و غذا خوردن و مشکلاتی در هماهنگی اعضای بدن برای این افراد وجود دارد.

بعضی از افراد هنگام راه رفتن به یک طرف کشیده می‌شوند، یا یکی از پاهایشان روی زمین کشیده می‌شود، زانوهای ضربدری دارند و راه رفتن آنها تقارن ندارد.

چه مشکلاتی از آسیب فلج مغزی به وجود می‌آیند؟

این نوع فلج در کنار مشکلاتی که عدم هماهنگی اندام‌ها ایجاد می‌کند، عوارض و بیماری‌هایی را هم برای فرد ایجاد می‌کند. این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • صرع یا تشنج
  • مشکلاتی در زمینه شنوایی و بینایی
  • لمس غیرطبیعی یا ایجاد حس درد
  • مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار و یبوست
  • اختلالات روانی و عاطفی

این علائم معمولا با افزایش سن زیاد نمی‌شوند و فقط امکان دارد با گذشت زمان برخی علائم نمود بیشتری پیدا کنند. مثلا فلج عضلانی رخ دهد و عضلات کوتاه و سفت شوند؛ بیماران در صورتی که درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی نداشته باشند، حالت بدتری پیدا می‌کنند.

زمان مراجعه به پزشک برای این نوع فلج زمانی است که احساس کردید کودک در رشد با اختلال مواجه شده است، اختلالاتی در ارتباط با محیط پیدا کرده است و مشکل بلع دارد.

میزان آسیب مغزی و شدت فلج مغزی
میزان آسیب مغزی و شدت فلج مغزی

فلج صورت چیست؟

از جمله انواع فلج اندام، فلج صورت (فلج بل) است. فلج صورت به این شکل است که احساس می‌کنید عضلات صورت افتاده است. دلیل این نوع فلج، آسیب عصبی است که ممکن است در یک طرف یا هر دو طرف صورت اتفاق بیفتد.

علت‌هایی مانند عفونت و التهاب عصب صورت، ضربه خوردن سر، تومور در سر و گردن و سکته باعث به وجود آمدن این نوع فلج می‌شود. بنابر آنچه باعث به وجود آمدن این فلج می‌شود، مدت زمان آن متفاوت است. مثلا اگر فلج بل صورت گیرد، به طور ناگهانی صورت فلج می‌شود. اگر در اثر تومور باشد، این اتفاق به تدریج می‌افتد. فلج می‌تواند دائمی و یا کوتاه مدت باشد.

دلایل ایجاد فلج صورت چیست؟

یکی از رایج‌ترین انواع فلج‌ها، فلج بل است. این نوع فلج به دلیل التهاب عصب صورت به وجود می‌آید و باعث می‌شود یک طرف عضلات صورت افتادگی پیدا کند. البته دلیل اصلی آن مشخص نیست و ممکن است زمانی که عصب صورت دچار عفونت ویروسی می‌شود این اتفاق بیفتد. این نوع فلج طی ۶ ماه بهبود پیدا می‌کند.

اگر فلج در اثر سکته اتفاق بیفتد، به این دلیل است که در اثر سکته، عصب مورد نظر صورت در مغز آسیب دیده است. این آسیب ممکن است در اثر نرسیدن اکسیژن و یا خونریزی مغزی اتفاق بیفتد.

همچنین ممکن است در اثر شکستگی در استخوان جمجمه، عفونت گوش و سایر بیماری‌های عفونی این اتفاق بیفتد. برخی از نوزادان هنگام تولد به فلج صورت مبتلا می‌شوند، البته ۹۰ درصد آنها به طور خود به خودی خوب می‌شوند. سندروم موبیوس و ملکرسون- روزنتال در زمان نوزادی و به صورت مادرزادی اتفاق می‌افتد.

فلج صورت
فلج صورت

فلج خواب چیست؟

فلج خواب با دیگر انواع فلج اندام، تفاوت دارد. این نوع فلج زمانی رخ می‌دهد که فرد هوشیار است اما توانایی حرکت ندارد. بعضی از افراد در این مواقع احساس خفگی و فشار می‌کنند. اختلال دیگری به نام نارکولپسی وجود دارد که آن هم اختلال خواب است اما تفاوتش با فلج خواب این است که مغز احساس نیاز شدیدی به خواب دارد و نمی‌تواند میزان خواب را تنظیم کند. اگر این عارضه باعث آزار شما می‌شود بد نیست از دکتر مغز و اعصاب آنلاین کمک بخواهید.

چه زمانی فلج خواب اتفاق می‌افتد؟

فلج خواب در دو زمان رخ می‌دهد یکی قبل از خواب که به آن هیپناگوژیک می‌گویند و دیگری زمان بیدار شدن که به آن هیچنوپومیک می‌گویند.

وقتی ‌می‌خوابید بدن آرام می‌شود و تغییرات را حس نمی‌کند. هیپناگوژیک وقتی رخ می‌دهد که در این زمان آگاه بمانید ولی متوجه شوید که نمی‌توانید حرف بزنید.

علت فلج اندام در این زمان به این شکل است. در زمان خواب REM و NREM یعنی حرکت سریع چشم و حرکت غیرسریع چشم، رخ می‌دهد. چرخه این دو حدود ۹۰ دقیقه زمان می‌برد. ۷۵ درصد زمان خواب NREM است. در زمان REM عضلات ثابت می‌شوند و رویا دیدن شروع می‌شود. اگر قبل از آنکه REM تمام شود هوشیار شوید، متوجه می‌شوید که عضلات بی‌حرکت هستند، در نتیجه احساس می‌کنید فلج شده‌اید.

طبق تحقیقات انجام شده، از هر ۱۰ نفر ۴ نفر به فلج خواب مبتلا می‌شوند. دلایل ایجاد فلج خواب، کمبود خواب، تغییر در برنامه خواب، شرایط روانی نامساعد، خوابیدن به پشت و مصرف مواد بیش از حد است.

فلج خواب
فلج خواب

سوالات متداول در فلج اندام

آیا مشکل فلج صورت جدی است؟

افرادی با مشکل فلج صورت، نیمی از صورت یا گاهی کل صورت آنها آویزان است. این مشکل معمولا بعد از چند ماه به طور کامل بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کند.

سه علامت اولیه برای فلج مغزی چیست؟

در مجموع ۳ علامت اولیه برای فلج مغزی وجود دارد:

  • رشد کودک مخصوصا در زمانی که می‌خواهد خزیدن و نشستن را بیاموزد به تاخیر بیفتد.
  • ماهیچه‌ها در زمان رشدف به طور مناسبی رشد نکنند.
  • وضعیت عمومی نوزاد طبیعی نباشد.

فلج پزشکی به چه معناست؟

فلج پزشکی یعنی قسمتی یا تمامی از بدن توانایی حرکت خود را از دست بدهد. دلایل این فلج متفاوت است و می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

سخن پایانی

انواع فلج‌ها ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. اینکه چه رفتاری در زمان رخ دادن آنها داشته باشید، یکی از اتفاقات مهم است. اگر به شناخت انواع فلج اندام برسید، نیاز به ترسیدن از آنها نیست. اما مراجعه به پزشک برای حل مشکل ضروری است. توصیه‌های پزشک برای مراقبت از بیمار به کنترل بیماری و کاهش مدت زمان بهبودی ضروری و عمل کردن به این توصیه‌ها و مراقبت از بیمار به مراتب پراهمیت‌تر است. اگر شخصی در اطراف شما دچار این عارضه شد، مراجعه به دکتر مغز و اعصاب را توصیه می‌کنیم.

۴/۵ (۵ نظر)

منبع
mayoclinicwebmdhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 ماه قبل

سلام من صبح از خواب بیدار شدم دیدم دو تا ران پام و کتف هایم و پشت بازو هایم کار نمی‌کنند اما سایر اعضای بدنم هیچ مشکلی ندارند می‌شود به من بگویید چه شده است

کامران
کامران
4 ماه قبل

سلام من تقریبا بیش از دو سال است که به کمرم مرمی اسابت کرده واز هر دو پا هایم فلم شدم بعد چند ماهی ورزیش کرم یک اندازه به پاهایم زنده گی پیدا شود بــعــد از آن دیگر تغییر به پاهایم نیامده آیا جور میشه

هومن
هومن
10 ماه قبل

ایا کوادری پلژی و فلج پزشکی موجب مرگ میشه ؟

دکمه بازگشت به بالا