آشنایی با دلایل ایجاد جوش در گوش و راه‌های درمان آن

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که با یک جوش داخل گوش مواجه شوید و مستاصل باشید که این جوش چگونه ایجاد شده و چطور باید آن را درمان کنید. اگر می‌خواهید بدانید جوش در گوش نشانه چیست؟ آیا جوش داخل گوش خطرناک است و چطور از جوش دردناک توی گوش خلاص شوید ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

علت ایجاد جوش در گوش چیست؟

علت ایجاد جوش در تمام نقاط بدن از جمله داخل مجرای گوش یک چیز نیست و مجموعه‌ای از عوامل باعث می‌شود چربی زیر پوست تجمع پیدا کند و راهی برای خروج نداشته باشد و به شکل جوش بروز کند.

عوامل مختلفی مانند درمان‌های دارویی، رعایت نکردن بهداشت و تمیز نکردن مجرای گوش، تجمع پوسته‌های ریز و سلول‌های مرده پوستی، استرس، تغییرات هورمونی باعث می‌شوند جوش ایجاد شود. درواقع تمام این عوامل باعث می‌شود راه منافذ مسدود شود و چربی راهی برای خروج نداشته باشد.

پوست در گوش خارجی مقادیری چربی زیر پوستی دارد و فولیکول‌های مو که داخل گوش قرار دارند روغن و جرم گوش تولید می‌‌کنند. معمولاً مقادیر چربی پوست داخل مجرای گوش طبیعی است و مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما اگر منافذ پوستی به دلیل تجمع سلول‌های مرده پوستی و باکتری‌ها یا رعایت نکردن بهداشت فردی و تمیز نکردن مجرای گوش گرفته شود و چربی‌ها راهی برای خروج از پوست نداشته باشند جوش داخل گوش ایجاد می‌شود.

کسانی که فرصت حضور در مطب و انتظار برای رسیدن نوبت را ندارند می‌توانند با اپلیکیشن یا وب سایت پذیرش۲۴ از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی برای مشاوره استفاده کنند.

نشانه‌های جوش داخل گوش چیست؟

واضح‌ترین نشانه جوش داخل گوش برآمدگی ایجاد شده در گوش است که اگر به عکس جوش داخل گوش نگاه کنید متوجه می‌شوید که در مواردی که اندازه‌ی جوش بزرگ است، مجرا را تنگ می‌کند و موجب اختلال در شنوایی می‌شود. همچنین ممکن است با درد و التهاب یا خارش همراه باشد و باعث شود کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد.

جوش داخل گوش
جوش داخل گوش

دکتر جوش بر دستکاری نکردن و نترکاندن جوش تاکید زیادی دارد و توصیه می‌کند از درمان‌های مناسب استفاده شود.

 

راه‌های درمان جوش در گوش چگونه است؟

با توجه به اینکه جوش داخل گوش عارضه‌ای آزاردهنده است باید با شیوه‌های مختلف درمان آن آشنا شویم تا درصورت بروز بتوان مناسب‌ترین درمان را اتخاذ کرد و در مدت زمان کوتاهی جوش را از بین برد.

درمان خانگی جوش در گوش

برای درمان جوش در گوش درمان‌های خانگی مختلفی وجود دارد. این روش‌ها برای جوش در نرمه گوش و مجرای گوش استفاده می‌شود و آسان است. همچنین هزینه‌ی انجام این شیوه‌ها بالا نیست و همه‌ی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

به همین دلیل درمان خانگی جوش داخل گوش در اولین قدم مورد استفاده قرار می‌گیرند. موارد زیر بهترین درمان‌های خانگی جوش در گوش هستند.

  • شستشو و تمیز کردن گوش

یک دلیل جوش در گوش شستشو نکردن گوش است. پس با استفاده از شوینده‌های مناسب که قدرت پاک‌کنندگی مطلوبی دارند می‌توان سلول‌های مرده را از مجرای گوش پاک کرد و تا باکتری‌های مولد جوش از بین بروند. بهتر است با هر استحمام مجرای گوش و پشت لاله گوش را به خوبی شستشو کنید تا جوش ایجاد نشود.

تاپیک جوش در گوش نی نی سایت اطلاعات کافی و دقیقی در مورد درمان جوش در اختیار شما قرار نمی‌دهد،به شما پیشنهاد می‌کنیم از طریق وب سایت پذیرش۲۴ با دکتر پوست آنلاین مشاوره کنید و سوالات خود را بپرسید.

 

  • استفاده از پراکسید هیدورژن برای رفع جوش گوش

برای درمان خانگی جوش در گوش انسان می‌توان از پراکسید هیدروژن استفاده کرد. برای استفاده از این روش باید مقداری از پراکسید هیدورژن را با آب رقیق کنید و با یک پد یا دستمال تمیز روی جوش بمالید. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا جوش از بین برود.

  • استفاده از حوله‌ی داغ برای درمان جوش گوش

برای از بین بردن التهاب و از بین بردن جوش داخل گوش می‌توانید یک حوله‌ را داخل آب جوش خیس کنید. سپس آب اضافی حوله را بگیرید و روی جوش در گوش بگذارید. آب جوش باعث ضدعفونی شدن حوله می‌شود و حرارت آن جوش را از بین می‌برد.

  • درمان جوش در گوش با ژل آلوئه‌ورا

برای از بین بردن جوش لاله گوش می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید. زیرا آلوئه‌ورا گیاهی است که خاصیت ضد التهاب و ضد قارچی قوی دارد و می‌تواند درد و التهاب را در از بین ببرد. شیوه استفاده از هم ساده است و فقط کافی است که برگ آلوئه‌ورا را با چاقوی تیز نصف کنید و ژل داخل آن را روی جوش بمالید. اگر این کار را چند مرتبه تکرار کنید جوش از بین می‌رود.

  • درمان جوش در گوش با شیر

شیر حاوی آلفا هیدروکسی اسید که می‌تواند منافذ را باز کند و سلول‌های مرده پوستی را پاک کند. برای استفاده از شیر باید یک تکه پنبه را به شیر آغشته کنید و روی جوش بمالید و بعد از ده دقیقه بشویید. چند مرتبه در روز این کار را تکرار کنید و بعد از هر بار محل را با آب ولرم بشویید و خشک کنید.

درمان جوش داخل گوش در طب سنتی

در طب سنتی برای درمان عارضه‌ها و بیماری‌های مختلف از گیاهان دارویی و ترکیبات ارگانیک به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود. مزیت استفاده از درمان‌های طب سنتی این است که عارضه‌ی جانبی ندارند و مشکلی را برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. اما لازم است بدانید برای اثربخشی بهتر این روش‌ها لازم اس در انجام روش‌ها استمرار داشته باشید و آن را تکرار کنید.

متخصص پوست به کسانی که می‌خواهند از جوش زدن پیشگیری کنند توصیه می‌کنند حتما روزانه پوست خود را با شوینده بشویند و تمیز کنند.

  • درمان جوش داخل گوش با روغن گیاهی

روغن‌های گیاهی با تاثیر آنتی‌باکتریالی که دارند می‌تواند روی موضع‌های مختلف بدن از جمله داخل گوش مورد استفاده قرار بگیرند. اگر در روز دو یا سه مرتبه روغن فندق به اندازه‌ی یک قطره داخل مجرای گوش بمالید جوش دردناک داخل گوش از بین می‌رود و درمان می‌شود. همجنین روغن درخت چای هم می‌تواند با عوامل باکتریایی جوش مبارزه کند و تورم آن را کاهش دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید روغن درخت چای را همیشه قبل از استفاده باید با آب رقیق کنید و بعد به محل مورد نظر بزنید.

برای استفاده از اثرات درمانی روغن درخت چای هم لازم است روزانه دو یا سه مرتبه آن را روی جوش بمالید.

  • درمان جوش در گوش با سرکه سیب

سرکه سیب در طب سنتی برای درمان عارضه‌های مختلف استفاده می‌شود. جوش روی غضروف گوش یا جوش در گوش میانی را می‌توانید با استفاده از سرکه سیب درمان کنید. برای استفاده از این روش یک دستمال یا گوش پاک کن را به سرکه سیب آغشته کنید و روی جوش بمالید. البته اگر جوش در مجرای گوش است دقت کنید که گوش پاک کن را داخل گوش فرو نکنید تا در اثر آسیب به پرده صماخ مشکلی در شنوایی ایجاد نشود.

درمان جوش داخل گوش در طب سنتی
درمان جوش داخل گوش در طب سنتی

متخصص بیماریهای پوست به بیماران توصیه می‌کند از مواد آرایشی و بهداشتی نامرغوب استفاده نکند و بدون ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرند تا پوست شاداب و سالمی داشته باشند.

درمان دارویی جوش داخل گوش

درمان‌های دارویی موضعی مانند پمادهای ویتامین A می‌توانند جوش را از بین ببرند. همچنین در مواردی که جوش عفونی است استفاده از آنتی بیوتیک و قطره برای جوش گوش می‌تواند سرعت درمان را بیشتر کند.

با توجه به احتمال تداخل دارویی جدی و خطرناک بین داروهای مورد استفاده توصیه می‌شود داروها را حتماً تحت نظر پزشک مصرف کنید. به طور مثال لازم است بدانید داروهای آنتی‌بیوتیک اثر قرص‌های ضد بارداری را کم می‌کنند که لازم است از آن آگاهی داشته باشید.

یکی از موارد مهمی که متخصص گوش و حلق و بینی برای پیشگیری از بیماری‌ پیشنهاد می‌کند این است که افراد از هدفون، هدست و کلاه مشترک با دیگران استفاده نکنند.

آیا می‌توان جوش داخل گوش را ترکاند؟

برخی از افراد در اولین مواجهه با جوش آن را می‌ترکانند. اما ترکاندن جوش در گوش یک شیوه‌ی کاملاً اشتباه است. زیرا باعث می‌شود پوست در معرض ابتلا به عفونت قرار بگیرد و حتی جای آن زخم شود و برای همیشه باقی بماند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که با استفاده از درمان‌های خانگی و طب سنتی جوش در گوش بهبود پیدا نکرد یا ملتهب و عفونی شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد جوش در گوش

درمان جوش در لاله گوش با جوش داخل گوش فرقی دارد؟

معمولا برای درمان جوش در قسمت‌های مختلف گوش از درمان‌های مشابهی استفاده می‌شود. فقط باید دقت داشته باشید که در درمان جوش‌های داخل گوش آسیبی به پرده گوش وارد نشود.

آیا تغییرات هورمونی بر جوش در گوش خارجی تاثیر دارد؟

در دوران نوجوانی تغییرات هورمونی موجب ایجاد جوش می‌شود که مجرای گوش و غضروف را هم درگیر می‌کند.

سوراخ کردن گوش موجب ایجاد جوش می‌شود؟

سوراخ کردن گوش به خودی خود عاملی برای ایجاد جوش روی نرمه گوش نیست، اما اگر در شرایط غیر بهداشتی و آلوده انجام شود ممکن است منجر به ایجاد جوش شود.

 

۳.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
medicalnewstoday.comamplifon.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستاره
ستاره
6 ماه قبل

سلام ،مدتی است که داخل گوش میانی من هر ماه یکبار جوش زیر پوست میزنه و وگاهی خیلی دردناکه کسروی تمام سر و کوش ودندانهام اثر میزاره و درد به سر وگیجگاهم میزنه،چند بار دکتر گوش رفتم وعلت رو نت انستند تشخیص بدهند و هر روز با گوش پاک کن محل دردناک درد رو ،محلول ضد عفونی میزنم ،آیت درد طرف راست گوشم است وتا دوهفته طول میکشه که خوب بشه بعد دوباره جوش میزنه لطفا اگر درمانی پشنهاد دارید بفرمایید سپاسگذارم

آتنا
آتنا
9 ماه قبل

من داخل گوشم جوش زده نمیتونم چیزی بخورم وقتی می جوم گوشم درد میگیره

حمیدم
حمیدم
پاسخ به  آتنا
4 ماه قبل

قربون اون گوشت برم

مریم
مریم
پاسخ به  آتنا
2 ماه قبل

منم الان تو این وضعیت هستم…روشی هست که سریعتر بهبود پیداکنه؟؟؟لطفا اگه هست و تجربه بهبود دارین به منم کمک کنین…بقدری دردناکه که نه میتونم چیزی بخورم نه رو اون سمت بخوابم

شراره حسینی
شراره حسینی
10 ماه قبل

سلام داخل گوش یادکرده ومانندجوش روم دارد

علی جعفری
علی جعفری
1 سال قبل

سلام.مدت سه سال پیش روی لبه بالای گوشم تک جوش زده که براثرتماس با بالش اذیت میشوم عفونی نیست رشت ندارد

دکمه بازگشت به بالا