جوش داخل بینی چیست و چگونه باید آن را درمان کنیم؟

یکی از عارضه‌های معمول که خیلی از افراد آن را تجربه می‌کنند جوش زدن داخل بینی است. این عارضه ممکن است با التهاب یا خارش همراه باشد یا اینکه تنفس را سخت کند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب بررسی کنیم جوش داخل بینی از چیست و چه چیزی برای جوش داخل بینی خوب است. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جوش داخل بینی نشانه چیست؟

به طور کلی علت ایجاد جوش، مسدود شدن منافذ و گیر کردن چربی داخل سلول‌های پوستی است. برای جوش داخل بینی هم این وضعیت مصداق دارد و زمانی‌که میزان ترشح چربی زیاد شود یا سلول‌های مرده منافذ را مسدود کند جوش داخل بینی ایجاد می‌شود. همچنین برخی از افراد درگیر جوش داخل بینی بعد از عمل می‌شوند که علت آن هم همان مسدود شدن منافذ است و خطر خاصی ندارد.

متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند برای تشخیص علت دقیق جوش داخل بینی و بررسی احتمال عفونی شدن سینوس‌ها از آم آر آی یا سی‌تی‌اسکن استفاده کند.

علائم جوش داخل بینی چیست؟

کسی که درگیر جوش داخل بینی می‌شود با دردناک و ملتهب شدن یا قرمز شدن داخل بینی متوجه این عارضه می‌شود. اندازه‌ی جوش داخل بینی در همه افراد یکسان نیست و با توجه به شرایط ویژه‌ی هر فرد یا میزان عفونت اندازه‌ی جوش هم کوچک یا بزرگ می‌شود.

چه کسانی در معرض ابتلای به جوش بینی هستند؟

افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است یا بیماری‌هایی نظیر دیابت دارند که باعث می‌شود در معرض ابتلا به عفونت‌های پوستی قرار داشته باشند، بیشتر از افراد دیگر با جوش بینی مواجه می‌شوند.

چگونه جوش داخل بینی را درمان کنیم؟

سوال اغلب افرادی که با جوش بینی مواجه می‌شوند این است، چگونه جوش بینی را از بین ببریم یا چه پمادی برای جوش داخل بینی خوبه . به همین انواع روش‌ها برای از بین بردن جوش بینی با دارو یا روش‌های طبی سنتی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است.

دکتر جوش به کسانی که درگیر جوش داخل بینی می‌شوند توصیه می‌کند از خاراندن یا کندن جوش یا پاک کردن بیش از حد آن جلوگری کنند تا عارضه‌ی جدی‌تری ایجاد نشود.

درمان جوش داخل بینی
درمان جوش داخل بینی

درمان دارویی جوش داخل بینی

پزشک برای درمان جوش داخل بینی از داروهایی استفاده می‌کند تا عامل بیماری‌زا را از بین ببرد. مناسب‌ترین قرص برای جوش داخل بینی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن است که می‌تواند درد را التیام بخشد. همچنین می‌توان با استامینون درد و التهاب بیمار را کاهش داد. در مواردی هم تجویز آنتی‌بیوتیک برای جوش داخل بینی می‌تواند باکتری ایجاد کننده را از بین می‌برد و جوش را درمان می‌کند.

درمان دارویی دیگر، پماد های آنتی‌بیوتیک برای جوش داخل بینی است. به همین دلیل پماد تتراسایکلین برای جوش داخل بینی تجویز می‌شود. پماد موپیروسین برای جوش داخل بینی هم یکی دیگر از درمان‌های موثر این عارضه است.

درمان خانگی جوش داخل بینی

برخی از افرادی که درگیر جوش داخل بینی می‌شوند می‌پرسند چگونه جوش داخل بینی را بترکانیم و فکر می‌کنند تنها راه برای از بین بردن آن ترکاندن است. درحالی‌که روش‌های ساده درمان خانگی می‌تواند جوش داخل بینی را بدون ترکاندن از بین ببرد.

  • کمپرس گرم

این روش ساده است و برای انجام آن لازم است یک دستمال گرم را روی بینی قرار دهید تا حرارت حاصل از آن به داخل بینی انتقال پیدا کند و با افزایش جریان خون و کاهش التهاب جوش را از بین ببرد. البته در صورتی که داخل بینی را با آب گرم بشویید هم این عارضه از بین می‌رود.

  • آبلیمو و جوش داخل بینی

اگر به دنبال شیوه‌ی درمان سریع جوش داخل بینی هستید توصیه می‌کنیم از آبلیمو استفاده کنید. چون لیمو قابض است و می‌تواند میکروب را از بین ببرد. برای استفاده از این شیوه یک گوش پاک کن را به آب لیموی تازه آغشته کنید و روی جوش داخل بینی بزنید. البته اگر به لیمو حساسیت دارید بهتر است لیمو را با آب رقیق کنید.

  • پراکسید هیدورژن

درمان‌های خانگی برای از بین بردن جوش داخل بینی ارزان قیمت هستند و همه‌ی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. پر اکسید هیدروژن هم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند با خواص ضد التهابی جوش را درمان کند. برای انجام این شیوه باید یک تکه پنبه را به پراکسید هیدروژن که با آب رقیق کرده‌اید آغشته کنید و روی جوش بمالید.

بعد از اینکه این کار را انجام دادید نیم ساعت صبر کنید بعد داخل بینی را بشویید. این کار را تا چند روز ادامه دهید تا عامل بیماری‌زا از بین برود.

درمان طب سنتی جوش داخل بینی

درمان جوش داخل بینی در طب سنتی با استفاده از روغن‌های گیاهی به سادگی انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید از روغن روزماری، روغن نارگیل یا روغن درخت چای استفاده کنید.

  • روغن رزماری

روغن رزماری خاصیت ضد باکتری و التهاب دارد و استعمال ان روی جوش باعث از بین بردن عوامل بیماری‌زا و درمان جوش می‌شود. شیوه استفاده از آن دو یا سه مرتبه در روز و به میزان چند قطره است.

  • روغن درخت چای برای درمان جوش داخل بینی

روغن درخت چای خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند باکتری و قارچ را از بین ببرد. پس اگر روزانه دو یا سه مرتبه یک قطره از آن را روی جوش داخل بینی بمالید می‌توانید آن را درمان کنید.

  • روغن نارگیل برای درمان جوش داخل بینی

روغن نارگیل در طب سنتی به عنوان درمان جوش داخل بینی شناخته می‌شود. چون علاوه بر اینکه ضد باکتری است می‌تواند درد را هم التیام دهد.

  • سرکه سیب برای درمان جوش داخل بینی

یکی دیگر از توصیه‌های طب سنتی برای از بین بردن جوش داخل بینی استفاده از سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد التهابی آن است. سرکه سیب عوامل جوش را از بین می‌برد و درد را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این شیوه لازم است روی جوش با پنبه سرکه سفید بزنید و بهد از نیم ساعت بشویید. برای اثربخشی بهتر روزانه این کار را تکرار کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش داخل بینی عارضه‌ای است که خطر چندانی ندارند اما اگر با علائم و نشانه‌های زیر همراه باشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

  • اختلال در دید یا دو بینی
  • تب و سرگیجه
  • بثورات ناگهانی و دردناک
  • بهبود نیافتن با درمان‌های خانگی و طب سنتی

اگر فرصت کافی برای رفت و آمد به مطب ندارید می‌توانید برای درمان جوش داخل بینی از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید. وب سایت پذیرش۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در کوتاه‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه از مشاوره و ویزیت آنلاین استفاده کنید.

سوالات متداول درباره جوش داخل بینی

آیا همیشه جوش داخل بینی خطرناک است؟

پاسخ این سوال منفی است چون برخی از اوقات ممکن است جوش داخل بینی نشانه‌ی بیماری لوپوس یا موهای زیرپوستی باشد.

آیا استرس موجب ایجاد جوش بینی می‌شود؟

استرس علت مستقیم ایجاد کننده جوش داخل بینی نیست. اما ممکن است بهبود جوش را به تعویق بیندازد.

آیا تخلیه عفونت جوش داخل بینی نیاز به جراحی دارد؟

در بیشتر مواقع جوش ایجاد شده داخل بینی با درمان دارویی یا روش‌های خانگی درمان می‌شود. اما اگر میزان عفونت زیاد باشد و به درمان مقاومت نشان دهد، لازم است با جراحی عفونت آن تخلیه شود.

۳.۹/۵ (۷ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
13 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
abbas
abbas
1 ماه قبل

یک ماه جوش داخل بینیم زده،تو این یک ماه فهمیدم عاملش چای به بوده

پیمان
پیمان
4 ماه قبل

تشنه داری بمالین روش

رنگریز
رنگریز
4 ماه قبل

سلام.من سه ماهه داخل بینیم جوش زده دردداره ومیخواره دکتررفتم دارودادخوب نشدچیکاکنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  رنگریز
3 ماه قبل

منم همینجوری ام‌۶ماه خوب‌نشدم چیکارکنیم

Arpd
Arpd
پاسخ به  رنگریز
1 ماه قبل

درود ،وااای نگم برات تنگ شده حفره

پری
پری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من یکسال نیم بینم عمل کردمه بعد یک سال یه دونه سفت تو بینم در امده جوش نیست نزدیک ب سه ماه تو بینم و فرم بینیم خراب کرده ب دکتر هم گفتم جواب خوبی بهم نداد لطفا راهنمایم کنید ممنون میشم

Arpd
Arpd
پاسخ به  پری
1 ماه قبل

خیلی مصیبته

محمد رضا حسین پور
محمد رضا حسین پور
1 سال قبل

سلام ببخشید من مدتی است که لایه داخل بینی گوشت اضافی اورده وهرازگاهی درروزبطور مرتب وپشت سر هم عطسه میزنم چکار کنم

Nari
Nari
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ،من یه ساله که بینیمو عمل کردم ،بعد از یکسال یه دونه سفت تو بینیم در اومده جوش نیس چون نزدیک به دوماهه که تو‌بینیمه درد چندانی نداره فقط خارش داره ،فرم بینیمو خراب کرده ،به دکترم گفتم اما توجهی نکرد ،لطفا جواب بدین ممنون میشم

پری
پری
پاسخ به  Nari
1 سال قبل

سلام من هم همین مشکل دارم چکار کردی با اون چیزی ک تو دماغت بود برطرف شد لطفا بهم بگید

یلدا
یلدا
1 سال قبل

خیلی ممنون از راهنمایی هاتون من هر موقع ها از هر دو بینی ام جوش در میاد و خیلی درد بدی هم دارد حالا میخوام به گفته دکتر از آبلیمو استفاده بکنم امیدوارم که تعصیری داشته باشد

Zynb
Zynb
پاسخ به  یلدا
1 سال قبل

آبلیمو مؤثر بود یا نه؟

Arpd
Arpd
پاسخ به  Zynb
1 ماه قبل

نع

دکمه بازگشت به بالا