۹ درمان خانگی بلع دردناک که اثر شگفت انگیزی دارد

بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی از مشکلات بلع رنج می‌برند. امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید قبل از مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی، آن‌ها را امتحان کرده و بهبود یابید. در این مقاله سعی داریم به شرح و بررسی درمان بلع دردناک با روش‌ها خانگی بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

۱. قرقره کردن آب نمک

قرقره کردن با آب نمک شایع‌ترین نوع درمان خانگی بلع است. در این روش شما بایستی محلول آب و نمک را درست کرده و هر روز چند بار آن را غرغره کنید. تکرار این کار برای چند روز متوالی تأثیرات زیادی در درمان مشکل بلع شما خواهد داشت. توجه کنید که یکی از بهترین زمان‌ها برای قرقره کردن شب هنگام و قبل از خواب است.

۲. مصرف مایعات گرم

مصرف نوشیدنی‌های گرم نظیر شیرداغ، چایی و… باعث نرم شدن گلو و مرطوب ماندن آن می‌شود. شما می‌توانید در طول روز و بخصوص قبل از وعده‌های غذایی، به دفعات زیاد نوشیدنی‌های گرم مصرف کنید.

۳. معجون لیمو و عسل

ترکیب لیمو عسل و آب داغ به عنوان یکی از شایع‌ترین روش‌های درمان بلع دردناک خانگی شناخته می‌شود. در واقع عسل موجود در این ترکیب باعث نرم و مرطوب ماندن گلو شده و ویتامین c موجود در لیمو باکتری‌های گلو شما را از بین می‌برد. استفاده از این ترکیب تأثیر چشمگیری در روند درمانی شما خواهد داشت.

۴. چای بابونه برای درد هنگام بلع

مصرف چای بابونه برای گلو درد یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان گیاهی بلع دردناک است. در طب سنتی نیز به استفاده از بابونه برای مشکلات بلع بسیار تأکید می‌شود. این گیاه از زمان‌های بسیار قدیم برای مشکلات گلو درد و بلع مورد استفاده قرار می‌گرفت. چای بابونه به دلیل برخورداری از ویژگی آنتی‌اکسیدان و خاصیت ضدباکتریایی، گلو درد را تسکین داده و محیط گلو را ضدعفونی می‌کند.

۵. جویدن آدامس

در برخی از مواقع مشکلات ناشی از بلع مربوط به رفلاکس اسید می‌شود. اگر دلیل گلو درد شما این عامل باشد می‌توانید با جویدن آدامس این مشکل را تا حدودی رفع کنید. آدامس به دلیل تحریک غده بزاقی برای تولید بزاق باعث درمان این مشکل می‌شود.

۶. درمان بلع دردناک با زنجبیل

زنجبیل از دیگر خوراکی‌هایی است که در طب سنتی برای درمان گیاهی مشکل بلع بسیار تأکید شده است. این ماده سرشار از خاصیت ضد ویروسی بوده و علاوه بر ضدعفونی کردن گلو شما، باعث تسکین دردتان می‌شود.

۷. رفع بلع دردناک با سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب می‌تواند تا حد چشمگیری درد شما را تسکین کرده و روند بهبودی‌تان را سریع‌تر کند. برای این کار لازم است تا ۱ الی ۲ غذا خوری قاشق سرکه را در یک فنجان آب حل کرده و آن را غرغره کنید. با تکرار چند باره این کار در روز، شاهد تغییرات مثبت در ناحیه بلع خواهید بود.

۸. شیرین بیان

شیرین بیان نیز از دیگر ترکیبات ضد التهاب و تسکین دهنده‌ی درد بلع است. شما می‌توانید ریشه شیرین بیان را داخل آب جوش انداخته و به مدت چند دقیقه صبر کنید تا به طور کامل دم بکشد. سپس مقداری عسل به آن اضافه کرده و این چای را بنوشید. اگر هر روز ۲ الی ۳ بار این کار را انجام دهید، چندی نخواهد گذشت که مشکل گلو درد شما و التهاب ناشی از آن به طور کامل حل خواهد شد. چرا که شیرین بیان به طور قابل توجه التهاب روزه‌ها را کم کرده و خشکی گلو را از بین می‌برد. شایان ذکر است که مصرف شیرین بیان برای افرادی که از بیماری عروق کرونر یا فشار خون بالا رنج می‌برند، منع شده است و آنان بایستی از روش‌های دیگری برای تسکین و درمان گلو درد خود استفاده کنند.

۹. سوپ مرغ خانگی

افرادی که به مشکل بلع دردناک گرفتار شده‌اند، به سختی می‌توانند غذاهای جامد بخورند. از این رو به آن‌ها توصیه می‌شود که در وعده‌های غذایی خود از سوپ مرغ استفاده کنند. این غذا دارای خواص ضد التهابی و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و علاوه بر تأمین نیازهای غذایی شما در هر وعده، باعث بهبود گلو دردتان می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع روش درمان خانگی بلع دردناک آشنا ساخته و نحوه‌ی درمان بلع دردناک در طب سنتی را بررسی کردیم اگر هیچ‌کدام از روش‌های گفته شده، اثرات مثبتی در بهبود شما نداشت بهتر است به یک دکتر بلع مراجعه کنید. در صورتی که امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید، می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره‌مند شوید.

سوالات متداول درمان خانگی بلع دردناک

آیا مشکل بلع با درمان خانگی امکان‌پذیر است؟

بله – شما می‌توانید با روش‌های گفته شده، این درد را تا حد زیادی تسکین بخشیده و در مواردی آن را درمان کنید.

برای همه ی مشکلات ناشی از بلع می‌توان از درمان خانگی استفاده کرد؟

خیر – اگر مشکل بلع شما حاد باشد، برای درمان آن حتماً باید به یک پزشک مراجعه کنید.

۳.۴/۵ (۱۲ نظر)

منبع
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهسا
مهسا
18 روز قبل

خواهش میکنم جواب بدید چیکار کنه چن روز هست فقط شیر و عسل و ژله میخوره چیزی نمیتونه استفاده کنه خیلی گشنه هست چیکار کنه که بتونه این مشکله در بلع ردر حل کنه

نوروزی
نوروزی
4 ماه قبل

سلام.پسرم یکماه پیش سر ناهار گفت ایدادمامان‌کاهو رفت تو گلوم گیر کردازاون به بعدنتونست غذابخوره ووزن کم کرده فقط مایعات و فرنی صاف شده میخوره.نه برنج نه نون.دکتراتشخیص ندادن.کجابرم

زینب
زینب
پاسخ به  نوروزی
1 ماه قبل

برو پیش بندگیر یا همون تول گیر قدیمی ها

شهلا کریمی
شهلا کریمی
6 ماه قبل

سلام خواهرم هنگام غذا خوردن باید دائم اب بخوره در غیر این صورت سریع برای چند ثانیه غش می کنه علتش چیه و به چه دکتری باید مراجعه کنم

امامی
امامی
10 ماه قبل

هنگام‌بلع‌‌احساس‌گیرکردن‌خفیف‌دارم‌‌به‌دکتر‌مراجعه‌کردم‌‌سالمم

رمضان اسماعیلزاده
رمضان اسماعیلزاده
11 ماه قبل

سلام من مدتیه وقتی غذایاچای میخورم منومچسبه وغذاانکارپایین نمیره حتما بایدپشتمو مشت بزنن تاغذاپایین بره
علتش چیه وپشت چه دکتری برم؟

افیس
افیس
پاسخ به  رمضان اسماعیلزاده
17 روز قبل

عزیزم کلینیک اختلال بلع در شهرک غرب هست و به من بسیار کمک کرد

دکمه بازگشت به بالا