جراحی پولیپ بینی و بهترین روش آن چیست؟ هزینه + مدت‌زمان جراحی

پولیپ‌های بینی، در واقع به توده‌های نرمی گفته می‌شود که در مجاری بینی و سینوس‌ها رشد می‌کنند این توده‌ها، بدون درد و غیر سرطانی هستند. آسم، عفونت‌های مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی و یا اختلالات سیستم ایمنی را می‌توان عوامل اصلی ایجاد کننده‌ی پولیپ بینی دانست. پولیپ‌های کوچک مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند اما اگر ابعاد و اندازه‌ی آن‌ها بزرگ باشد، می‌توانند باعث مزاحمت برای فرد مبتلا شوند. مشکلاتی نظیر کاهش حس بویایی، سختی در نفس کشیدن و عفونت از جمله از این مشکلات هستند. در این مقاله به طور کلی و جامع راه درمانی این اختلال را بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

درمان پولیپ بینی

پولیپ‌های بینی را می‌توان با روش‌هایی نظیر مصرف داروهای گیاهی و شیمایی، لیزر و طب سنتی از بین برد. اما بهترین و مؤثرترین راه برای درمان آن، عمل جراحی پولیپ بینی است. از این رو ما نیز در این مقاله به بررسی کامل نحوه‌ی جراحی پولیپ بینی و مراقبت‌های قبل و بعد از آن خواهیم پرداخت.

جراحی پولیپ بینی

امروزه جراحی پولیپ بینی به دو روش زیر شایع است:

روش جراحی پولیپکتومی

روش جراحی پولیپکتومی به عنوان متداول‌ترین روش جراحی پولیپ و انحراف بینی شناخته می‌شود. در این روش بسته به وضعیت بیمار و با تشخیص پزشک، عمل تحت شرایط بی حسی یا بیهوشی انجام می‌شود. پس از آماده کردن بیمار، دکتر گوش و حلق و بینی یک دستگاه کوچک را داخل بینی فرد کرده و با استفاده از مکش، پولیپ‌های بینی را از آن جدا می‌کند.

روش آندوسکوپی سینوسی

روش آندوسکوپی سینوسی نیز یکی دیگر از راه‌های جراحی برای از بین بردن پولیپ‌ها است. از روش آندوسکوپی سینوسی زمانی استفاده می‌شود که ابعاد پولیپ‌ها بزرگ باشند و نتوان با مکش آن‌ها را جدا کرد. در روش آندوسکوپی سینوسی نیز، پس از آماده سازی بیمار، دکتر پولیپ بینی یک لوله باریک و نازک را وارد بینی بیمار می‌کند. یک دوربین کوچک نیز داخل لوله قار دارد که پزشک از آن برای پیدا کردن پولیپ‌ها و از بین بردن آن‌ها استفاده می‌کند. پس از خارج کردن پولیپ‌ها برای جلوگیری از برگشت دوباره آن‌ها، دماغ بیمار با اسپری بینی یا آب نمک شست و شو داده می‌شود. این کار باعث کاهش التهاب بینی نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که امروزه جراحی پولیپ بینی با لیز رایج شده است. در عمل جراحی پولیپ بینی با لیزر، پولیپ‌ها با اشعه سوزانده می‌شوند. اگر ابعاد پولیپ‌ها کوچ باشد، این روش بسیار مؤثر است. اما اگر پولیپ‌ها ابعاد بزرگ‌تری داشته باشند، نمی‌توان با لیزر آن‌ها را به طور کامل از بین برد. گاهی اوقات، از لیزر به‌عنوان یک روش مکمل در کنار عمل جراحی استفاده می‌شود. به‌طوری‌که پزشک با لیزر پولیپ‌های کوچک را از بین برده و قسمت قابل توجهی از پولیپ‌های بزرگ را نیز از بینی جدا می‌کند پس از آن قسمت‌های باقی مانده از طریق عمل جراحی از بینی خارج می‌شوند.

انجام جراحی پولیپ هم زمان با سایر جراحی‌ها

بسیاری از افرادی که از پولیپ بینی رنج می‌برند، در پس دانستن آن هستند که آیا در کنار انجام سایر جراحی‌های مربوط به بینی، می‌توان به طور هم‌زمان از دست پولیپ‌ها رها شد یا خیر. در جواب این افراد بایستی گفت بله این احتمال، امکان دارد. مثلاً شما می‌توانید در کنار جراحی انحراف بینی‌تان از دست پولیپ‌های بینی راحت شوید. یا بسیاری از افراد هستند که در کنار جراحی زیبایی بینی، پولیپ‌های بینی را از داخل آن جدا می‌کنند. امروزه نیز جراحی پولیپ بینی و زیبایی بسیار رایج است. اگر شما هم دارای پولیپ هستید و می‌خواهید در یک جراحی هم زمان، آن‌ها را از بین ببرید، بایستی این خواسته را با پزشک و جراح خود در میان بگذارید. البته برخی از مواقع نادر، احتمال دارد که عمل جراحی هم‌زمان امکان‌پذیر نباشد به همین خاطر، جراح قبل از پذیرش خواسته شما، معاینه و آزمایش‌های مربوطه را انجام داده و در صورت میسر بودن این کار، جراحی هم‌زمان را انجام می‌دهد.

توجه داشته باشید که پس از انجام جراحی پولیپ بینی، بایستی مراقبت‌های بعد از عمل را جدی بگیرید تا عمل جراحی شما اثر بخش باشد.

جراحی پولیپ بینی در کودکان

درمان پولیپ بینی در کودکان راه‌های مختلفی دارد و انجام جراحی توصیه نمی‌شود. اغلب پزشکان تلاش می‌کنند با تجویز اسپری و قرص تا حد زیادی پولیپ‌ها را از بین برده و یا آن‌ها را کنترل کنند. اما اگر پولیپ‌ها مزاحمت جدی را برای کودک ایجاد کنند، و کودک نتواند زندگی نرمال خود ادامه دهد، جراحی انجام می‌شود. جراحی پولیپ بینی در کودکان با دق و حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ بینی

پس از انجام عمل جراحی پولیپ بینی لازم است تا نکاتی را رعایت کنید تا کیفیت جراحی حفظ شده و پولیپ‌ها به بینی بر نگردند. از جمله از مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ بینی عبارت‌اند از:

  • اجتناب از قرارگیری در مناطق گردوغبار
  • پرهیز از مصرف هرگونه دخانیات به خصوص سیگار به مدت ۲ هفته
  • امتناع از نوشیدن، نوشیدنی‌های گرم همانند چای و قهوه به مدت ۲ هفته
  • مصرف مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک به منظور تسکین درد بعد از عمل
  • اجتناب از انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های سنگین
  • عدم رانندگی به مدت حداقل ۱ هفته
  • و…

 

توجه داشته باشید که این مراقبت‌ها اغلب به خطر پیشگیری از خون ریزی و آسیب دیدن بینی انجام می‌شود. پزشک پس از انجام جراحی، لیست کاملی از مراقبت‌های بعد از عمل و باید و نبایدهایی که رعایت خواهید کرد را به شما ارائه می‌دهد. شایان ذکر است که در صورت عدم توجه به این نکات ممکن است عمل شما موفقیت‌آمیز نبوده و بار دیگر درگیر پولیپ‌ها شوید. پس مراقبت‌ها را خیلی جدی گرفته و با دقت و حساسیت انجام دهید.

هزینه جراحی پولیپ بینی

در واقع هزینه‌های مربوط به انجام عمل جراحی پولیپ بینی، به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. از این رو هیچ‌کس نمی‌تواند یک قیمت ثابت و مشخصی را تعیین کند. از جمله از مواردی که قیمت جراحی پولیپ بینی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهند عبارت‌اند از:

  • پزشک و جراح
  • هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های قبل و بعد از عمل
  • کلینیکی که در آن مداوا می‌شوید
  • ابعاد و اندازه‌های پولیپ‌ها
  • روش جراحی
  • و…

از این رو به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد انجام چنین جراحی ای را دارید در ابتدا به چند کلینیک مراجعه کرده و از پزشک شرایط جراحی و هزینه‌های مربوط به آن را جویا شوید، سپس با توجه به بودجه اقتصادی خود، کلینیک و پزشک معالج خود را انتخاب کنید. همچنین قبل از انجام عمل جراحی می‌توانید با ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی، به پاسخ تمام سؤالات خود برسید.

مدت زمان انجام جراحی پولیپ بینی

مدت زمان لازم برای انجام عمل پولیپ بینی به عواملی نظیر روش جراحی، تعداد و اندازه‌های پولیپ‌ها و محل قار گیری آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت انجام جراحی پولیپ بینی بین نیم ساعت تا چند ساعت به طول می‌انجامد. از آن گذشته اگر جراحی پولیپ بینی در کنار جراحی‌های دیگر انجام شود، به مدت زمان آن افزوده می‌شود.

سن مناسب برای جراحی پولیپ بینی

نمی‌توان سن عمل پولیپ بینی را یک عدد مشخصی تعیین کرد چرا که جراحی پولیپ بینی را می‌توان در هر سنی انجام داد. اما بهترین زمان برای این کار بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی است. البته تشخیص سن مناسب بایستی توسط پزشک و پس از بررسی شرایط فرد اعلام شود.

آیا جراحی پولیپ بینی را انجام دهیم؟

استفاده از جراحی برای از بین بردن پولیپ‌های بینی کاملاً سلیقه‌ای بوده و به سلیقه فرد بستگی دارد. اگر پولیپ‌ها مزاحمتی برای فرد ایجاد نمی‌کنند، جراحی بینی کار ضروری نیست. اما اگر این پولیپ‌ها باعث انسداد مسیر تنفسی شده و برای فرد ناراحت کننده هستند، بهتر است هر چه سریع‌تر مورد درمان قرار بگیرند، تا سلامت فرد به حالت عادی برگردد.

سخن پایانی

عمل جراحی پولیپ بینی یکی از مؤثرترین و بهترین روش‌ها برای درمان کال پولیپ بینی است. جراحی روش‌های مختلفی دارد که بسته به ابعاد و اندازه و تعداد پولیپ‌ها انتخاب می‌شود. اگر شما هم از پولیپ بینی رنج می‌برید می‌توانید با مراجعه به پزشک آن را به طور کامل درمان کنید.

سؤالات متداول جراحی پولیپ بینی

عمل جراحی پولیپ بینی چگونه است؟

در طی این عمل، پزشک یک دستگاه باریک را وارد بینی می‌کند تا با قدرت مکش آن، پولیپ‌ها را از بینی خارج کند همچنین ممکن است برای دسترسی و جداسازی پولیپ‌های بزرگ‌تر، یک دوربین توسط لوله نازک وارد بینی شود.

یا عمل پولیپ بینی درد دارد؟

خیر – این عمل تحت بیهوشی عمومی صورت گرفته و فرد در حین جراحی دردی را حس نمی‌کند. اما ممکن است ۲ الی ۳ روز بعد از جراحی، احساس درد خفیفی داشته باشد.

۳.۱/۵ (۱۲ نظر)

منبع
houstonsinussurgery.comwebmd.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
مجتبی
4 ساعت قبل

مرسی ازتوضیحاتتون مفید ومختصر

ستاره
ستاره
7 ماه قبل

سلام من ۲۳ سالمه و پولیپ دارم و خیلی اذیتم‌میکنه به حدی که اصلا نمیتونم از بینی نفس بکشم و موقع خواب همش خرو پوف میکنم ۲ ساله پیش دکتر رفتم باید عمل کنم منتهی من الان ۴ ماهه حامله هستم ایا با این وجود میتونم عمل کنم؟؟

میثم
میثم
پاسخ به  ستاره
29 روز قبل

نری ک بعدش ک میخوای:پانسمان رو برداری جهنم رو جلو چشات میبینی

رحیمه
رحیمه
7 ماه قبل

سلام
ضمن تشکر از شما سوالم این بود
دخترم الان سه هفته هست جراحی پولیپ بینی شده ،اما هنوز بی حسی صورتش از بین نرفته وازن موضوع خیلی اذیتش میکنه ،علت چیست وتاکی این بی حسی ادامه دارد ؟

رستم
رستم
7 ماه قبل

سلام حدودی هزینه عمل پولیپ بینی معمولا چقدره

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  رستم
4 ماه قبل

۳ملیون تومن در میاد ولی اگه بیمه تکمیلی دارید ارزون حساب میشه مابیمه تامین اجتماعی داریم یه هفته پیش عمل جراحی پلیپ انجام دادم ۳ملیون تومن شدن

سنندج
سنندج
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

سلام میشه بگید کدوم شهر جراحی کردین ؟

پروانه حقیقی نجفی
پروانه حقیقی نجفی
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

سلام خوبی کجا عمل کردی. با سه ملیون

علی
علی
پاسخ به  ناشناس
20 روز قبل

شوهرمن رفته ۱۵ میلیون فقط دکترگرفته گفته بیمه نمی ده انوزعمل کنه چندبگیره

ایوب
ایوب
10 ماه قبل

بیزحمت یه مبلغ حدودی از هزینه عمل رو بگین

علی صدقی
علی صدقی
پاسخ به  ایوب
7 ماه قبل

هزینه پزشک معمولا زیر ۶-۷ میلیون می‌باشد به علاوه هزینه های بیمارستان که روی هم ۱۵ میلیون را در نظر داشته باشید

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  ایوب
5 ماه قبل

هزینه حدودی پلیپ

ایوب
ایوب
10 ماه قبل

سلام و خسته نباشی خدمت شما عزیزان یه سوالی دارم ک ذهنم رو درگیر کرده و سوالم اینه آیا ممکنه پولیپ ریشه داشته باشه ک مجدد رشد کنه ؟

سادات
سادات
پاسخ به  ایوب
3 ماه قبل

اره من چند سال پیش عمل کردم ولی باز دراومده طوری که پلیپ بینیم میاد داخل فضای بینیم .حالا احتمالا برم لیزر کنم چون واقعا اذیت میسم

احمد سلیمانی دبیر بازنشسته
احمد سلیمانی دبیر بازنشسته
11 ماه قبل

آیا هزینه عمل پولیپ بینی را بیمه اتیه سازان حافظ میدهد

مهدی
مهدی
11 ماه قبل

سلام و خسته نباشید ببخشید آیا در خصوص عمل اندوسکوپی پولیپ بینی میشود به جای بیهوشی عمومی از بی حسی موضعی استفاده کرد.ممنون

دکمه بازگشت به بالا