پریود نشدن بعد از عمل بینی به چه علت است؟

پریود نشدن بعد از عمل بینی در یک حالت نرمال و اطمینان از عدم بارداری، از دید یک دکتر جراحی بینی یا متخصص زنان مسئله‌ی چندان مهمی نیست. اما گاهی همین تعویق قاعدگی خود عاملی می‌شود که چرخه پریود بهم بریزد. بنابراین در ادامه به مهم‌ترین عوامل دخیل عقب افتادن پریود بعد از عمل بینی و راه درمان آن می‌پردازیم.

۳ علت مهم تأخیر در قاعدگی پس از جراحی رینوپلاستی

۱. استرس عمل بینی و تاخیر قاعدگی

اگر بدون داشتن سابقه قبلی به یک دکتر پریود مراجعه کرده و بپرسید علت به تعویق افتادن پریود بعد از عمل بینی یا اغلب جراحی‌های دیگر چیست، بی‌درنگ به شما خواهند گفت استرس. چرا که سیستم هورمونی و قاعدگی خانم‌ها رابطه مستقیمی با تحولات روحی و روانی آن‌ها دارد و هرگونه تنش و اضطراب می‌تواند الگوی قاعدگی منظم او را تحت شعاع قرار دهد. در عمل بینی هم به دلایل مختلف مثل ترس از عمل و از همه مهم‌تر نگرانی درباره نتیجه نهایی جراحی، فشار روانی زیادی را ایجاد کرده و اغلب دلیل اصلی پریود نشدن بعد از عمل بینی با لیزر یا هر نوع دیگر باشد.

۲. تاثیر سبک زندگی در تاخیر پریود بعد از جراحی بینی

در برخی از موارد ممکن است سبک زندگی سالم زیباجو، پس از عمل تغییر کند و در مصرف خوراکی‌های پرکالری و به خصوص شیرینی‌ها زیاده‌روی کند. از آن جایی که پس از عمل، انجام فعالیت‌های ورزشی توسط جراح بینی ترمیمی محدود شده، ممکن است سبب چاقی و اضافه وزن شوند. همین امر هم می‌تواند دلیل دیگری برای پریود نشدن بعد از جراحی بینی باشد.

۳. مصرف داروهای مسکن و تاخیر در پریود

شاید اکثر عموم تصور می‌کنند بیهوشی یا مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک سبب پریود نشدن می‌شوند. اما درست نیست. ولی خوردن داروهای کاهنده درد و ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن‌ها، آسپرین، مفنامیک اسید یا ژلوفن بر روی پریود تأثیر می‌گذارند.

چند توصیه‌ خانگی برای پریود شدن بعد از عمل

  • صبوری
  • کاهش اضطراب
  • پرهیز از خوردن شیرینی
  • انجام فعالیت ورزشی سبک البته با اجازه جراح بینی

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پس از گذشت سه ماه از عمل بینی، چرخه قاعدگی به روال قبل از جراحی برنگشت، بهتر است به یک دکتر متخصص زنان مراجعه کرده تا علت پریود نشدن بعد از عمل بینی استخوانی یا گوشتی را پیدا کند. همچین می‌توانید از طریق سایت وب ۲۴ در هز زمان و مکان با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

سوالات متداول پریود نشدن بعد از عمل بینی

۱. پریود نشدن بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد؟

معمولا عقب افتادگی تا سه ماه بعد از عمل جای نگرانی ندارد.

۲. علت پریود نشدن بعد از عمل بینی چیست؟

استرس، تغییر سبک زندگی و مصرف داروی مسکن

۳. آیا بیهوشی یا مصرف دارو باعث بهم ریختن پریود بعد از عمل بینی می‌شود؟

برخلاف تصور عموم، خیر مصرف دارو و بیهوشی عمل بینی در قاعدگی اثری ندارد.

 

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
cosmeditour

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا