آلرژی | علائم، علت و درمان

آلرژی چیست؟

آلرژی به واکنش سیستم ایمنی در برابر موادی گفته می شود که به خودی خود بی ضرراند و فاقد خطری برای بدن هستند، این مواد می تواند گرده گل باشد یا یک نوع ماده غذایی که به آن را آلرژن می گویند. علت به وجود آمدن آلرژی در بدن بیشتر افراد ریشه در وراثت دارد.

علائم آلرژی در بزرگسالان ممکن است خفیف باشد و با چند نشانه کوچک  مانند عطسه، خارش و آبریزش بینی خود را بروز دهد. اما گاهی ممکن است بدن فرد واکنش شدیدی نسبت به آلرژن بدهد که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی باشد. این حالت را به اصطلاح آنفیلاکسی می گویند. در این حالت تنفس برای فرد دشوار می شود و عضلات وی به شدت منقبض می شوند.

انواع آلرژی

این نوع بیماری انواع مختلفی دارد که به چند نوع مهم انواع آلرژی اشاره می کنیم:

آلرژی فصلی: به این نوع ” تب یونجه” هم می گویند که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم، خارش بینی وپوست. آلرژی فصلی در فصل بهار و تابستان بخاطر گرده های گل و گیاهان و علف ها به وجود می آید و در فصل پاییز هم گرد و خاک آن را تشدید می کند و فصل زمستان هم سرمای هوا باعث بیشتر شدن علائم می شود.

آلرژی تنفسی:

علائم آلرژی تنفسی هم شبیه سرماخوردگی است و علائمی مانند عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی ، قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها دارد.

آلرژی بینی:

در این نوع مجاری بینی به علت قرار گرفتن در معرض آلرژن هایی مانند مواد حساسیت زا، گرد و خاک، گرده گل و یا میوه و حشرات دچار التهاب می شود و علائمی مانند آبریزش و گرفتگی بینی و خارش دارد.

آلرژی ریه:

در آلرژی ریه راه هایی هوایی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا تنگ می شوند و علائمی نظیر تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه بروز می دهد.

آلرژی گلو:

آلرژی گلو با علائمی نظیر خارش گلو، خلطی شدن گلو، سرفه و گرفتگی صدا عود می کند.

آلرژی غذایی:

این نوع بیشتر به خاطر خوردن یک نوع ماده غذایی خاص در شخص بروز می کند. علائم آن سوزن سوزن شدن دهان، تورم صورت و لب و گلو، کهیر و تهوع و اسهال است.

آلرژی پوستی:

این نوع حساسیت بخاطر تماس پوست با یک نوع ماده حساسیت زا ایجاد می شود و انواع مختلفی مانند اگزما، بثورات و درماتیت دارد.

راه های درمان آلرژی

چند روش برای درمان آلرژی پیشنهاد می کنیم:

روش اول: شناسایی و پرهیز از آلرژن ها

بهترین راه این است که بفهمید به چه چیزهایی آلرژی دارید. برای این کار می توانید آزمایش بدهید تا نوع حساسیت شما مشخص شود و از خوردن آن ماده غذایی و یا دارویی پرهیز کنید. شما می توانید از طریق آزمایش پوستی نوع حساسیت خود را بدانید. در این آزمایش مقداری از پوست بدن فرد را در معرض آلرژن قرار می دهند تا میزان حساسیت اورا بررسی کنند. همچنین نوع آزمایش دیگر تست خون ایمونو است، که از طریق بررسی خون نوع و میزان حساسیت مشخص می شود.

روش دوم: درمان آلرژی با طب سنتی

برای درمان آلرژی با طب سنتی، متخصصان طب سنتی، مصرف کاهو و سکنجبین را توصیه می کنند و همچنین زردچوبه از میزان حساسیت شما و یا میزان علائم شما می کاهد .همچنین موادی مانند روغن اکالیپتوس، برگ گیاه گزنه، آویشن و سیاه دانه توصیه شده اند. متخصصان طب سنتی افراد دارای حساسیت را از خوردن سبزیجاتی مانند تره، شاهی، سیر، گردو منع می کنند.
بهتر است قبل از مصرف هرکدام از این روش ها ویزیت آنلاین طب سنتی بگیرید، می‌توانید با استفاده از وب سایت پذیرش۲۴، با بهترین پزشکان متخصص طب سنتی ایران تلفنی و متنی صحبت کنید و ازمشاوره های ایشان استفاده کنید.

روش سوم: درمان خانگی

در روش خانگی می تونید با تغذیه مناسب و انجام برخی فعالیت ها بیماریتان را کنترل کنید. اگر برایتان سوال پیش آمده که برای آلرژی چی بخوریم؟ باید به شما بگوییم که مصرف غذاهایی مانند حریره بادام و سوپ جو و همچنین میوه هایی مانند سیب و دمنوش بابونه و چای سبز در درمان شما موثراند. از محلول آب نمک برای کاهش خارش و مخاط گلو استفاده کنید. در خانه از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید. اگر آلرژی شما از نوع فصلی است در فصل های خاص هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنید. لازم است ذکر شود که تحقیقات نشان می دهد استفاده از ماسک های معمولی در ورود آلرژن ها موثر نیستند و افراد دارای حساسیت بهتر است از ماسک های فیلتر دار استفاده کنند.

روش چهارم: مصرف دارو

داروی آنتی هیستامین به عنوان داروی ضد حساسیت بسیار شناخته شده است. اما گاهی آلرژی شخص با آنتی هیستامین برطرف نمی شود در این مواقع پزشکان به تجویز اپی نفرین تزریقی و یا ایمونوتراپی یا حساسیت زدایی روی می آورند. روش حساسیت زدایی به این گونه است که طی یک مدت زمانی با تزریق آلرژن به بدن فرد سیستم ایمنی او را نسبت به آن ماده وفق می دهند. برای درمان آلرژی بینی هم داروهای ضد احتقان و یا اسپری های مخصوص تجویز می کنند.

آلرژی انواع مختلفی دارد و بدن هر فرد ممکن است به ماده ای خاص واکنش نشان دهد برای درمان آلرژی ابتدا باید نوع ماده حساسیت زایی که سیستم ایمنی آن را بیگانه شناسایی می کند، بشناسیم تا بتوانیم راه درمان مناسب را پیدا کنیم برای این کار بهتر است به پزشک مراجعه کنیم تا در صورت لزوم آزمایشات خاص برای شناسایی آلرژن را تجویز کند و یا راهکار مناسب را پیش روی ما بگذارد.
در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با دکتر آنلاین ریه تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای درمان آلرژی و حساسیت خود، غیرحضوری مشاوره بگیرید.

۳.۶/۵ (۱۲ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهزاد نوری
بهزاد نوری
2 ماه قبل

سلام آقای دکتر من ۱۳ سالم است از ساعت ۱۲ شب به بعد سرفه میکنم و گلوم خارش میکند تا صبح و از طرف روز خوب هستم لطفا راهنمایی کنید

پرینازفلاحی هستم
پرینازفلاحی هستم
4 ماه قبل

پرینازهستم چندساله الرژی شدیددارم لطفا راهنمایی کنید

اخوان
اخوان
5 ماه قبل

سلام دکتر من از اول مهر ماه تا آخر خردادماه دچارسرماخورده و سرفه هستم تا به حال به هر پزشکی مراجعه کردم فقط میگویند آلرژی و حساسیت دارم و اسپری و دارو های سیتریزین لوراتادین به من میدهند و من خیلی خوب نمی شوم حالا شما بگید من باید چکار کنم

سمیرا مقصدی
سمیرا مقصدی
پاسخ به  اخوان
5 ماه قبل

من هم همینطور

منصوره
منصوره
6 ماه قبل

سلام من الان نزدیک به سه هفته اس گلوم خشکه خوب نمیتونم اب گلوموقورت بدم خلط گلو زیاددارم وخارش گلوواینوبگم الرژی دارم ایاخشکی گلوهم جزو الرژیه ؟واینکه تاادامس میجوم بهترمیشه ولی بعدازمدتی دوباره خشک میشه میترسم چیزبدی باشه

کیانی
کیانی
10 ماه قبل

سلام من ی مدتیه پاهام مثلا کف پاهام یا لای انگشتای پام انگاری چیزی میگزه ولی گزیدگی نیست اول خارش شدید و بعد باد میکنه و سفت میشه و درد میکنه خیلی کلافم کرده واس چیه

علی حاجیوند
علی حاجیوند
11 ماه قبل

سلام یک سال آب ریزش بینی وخلت گلو دارم چکار کنم

شینایوسفی
شینایوسفی
1 سال قبل

سلام ببخشیدمن یک دختر۱۰ ساله دارم که همیشه عطسه میکنه وازبینیش ابریزش داره حتی چشمهاش هم خیلی دردمیکنه دکترچشم پزشکی بردم میگن چشمش ضعیف نیست ولی همیشه به چشماش دست میزنه توروخدا اگه راه حلی هست بهم بگیدکه ازشرش خلاص بشه

اسماعیل
اسماعیل
1 سال قبل

سلام دامدار هستم جدیدا وقتی با گرده کاه وینجه مواجه میشم خیلی حالم بد میشه به حدی که کارم به بیمارستان میکشه نمیدونم چکار کنم کارم رو دوست دارم من قبلا مشکلی نداشتم حدودا ۱۰روزه اینجوری شدم ممنون

امید نوروزی
امید نوروزی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر ..بنده ۴سال حساسیت دارم قرص دارو فایده ندار..یه راهنمایی میکنید..

زینب
زینب
1 سال قبل

با سلام من ۶سال الرژی دارم عطسه ابریزش بینی و خلط گلو ودرد گلو دارم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

باقرپور اردبیل
باقرپور اردبیل
1 سال قبل

باسلام خدمت شما آقای دکتر خانم بنده آلرژی دایمی داره هیچ دارویی هم اثرگذارنیست همیشه دارومیخوره چندین ساله ۴۸ سالشه لطفا راهنمایی بفرمایید

الینا
الینا
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ۳۵ ساله هستم آلرژی داشتم اما ۶ شال پیش با عمل زیبایی بینی آلرژیم شدید شد به هر دودی یا سرخ کردنی حساسیت دارم بینی ام کیپ میشه سرفه شدید میکنم چیکار کنم از شر این کلیپ شدن بینی و سرفه راحت بشم

سانیا
سانیا
2 سال قبل

با درود وسلام خدمت شما دختری ۱۴ ساله دارم مشکل الرژی دارند که همراه با گرفتگی بینی ،عطسه آبریزش می‌شوند لطفا راهنمایی بفرمایید

دکترعلیرضا عشقی
پاسخ به  سانیا
2 سال قبل

سلام . دختر ۱۴ ساله شما نیاز به مصرف اسپری بینی مثل مومتازون داره که هر دوازده ساعت یک پاف در هر طرف بینی بزنن و اولین فرصت یه پزشک ریه مراجعه کنن.

دکمه بازگشت به بالا