متخصص سلامت خانواده چه کسانی هستند؟

معرفی خدمات پزشک خانواده یا متخصص سلامت خانواده

متخصص سلامت خانواده چه کسانی هستند؟

سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک حق شناخته شده است و جمهوری اسلامی ایران تلاش های زیادی را برای پایه گذاری یک نظام سلامت انجام داده است. متخصص سلامت خانواده که به آن ها پزشک خانواده نیز گفته می شود مسئولیت های زیادی را در قبال سلامت یک خانواده دارند. در ادامه درباره وظایف و خدمات این حرفه، مطالبی را عنوان کرده ایم.

وظایف متخصص سلامت خانواده

متخصص سلامت خانواده پزشکی است که وظیفه دارد تمام خدمات سلامتی را به همه اقشار جامعه و خانواده ها ارائه دهد و بین افراد هیچ گونه تبعیضی قایل نشود. متخصص سلامت خانواده یک سری افراد و تعداد مشخصی خانواده را تحت پوشش قرار می دهد و سرپرست یک تیم سلامت نیز می باشد.

منظور از تیم سلامت چیست؟

گروهی از افراد که دانش و مهارت اولیه خدمات بهداشت درمانی و توانبخشی را در اختیار دارند و زیر نظر پزشک خانواده فعالیت می کنند را تیم سلامت گویند. کلیه کسانی که می خواهند وارد زنجیره سلامت شوند ابتدا باید به این افراد مراجعه کنند.

خدمات پزشک خانواده یا متخصص سلامت خانواده شامل چه مواردی است؟

این خدمات شامل تمامی آزمایشات، اقدامات درمانی سرپایی، تجویز دارو، مشاوره خانواده و پیگیری های مراقبتی و درمانی است. همچنین خدماتی مثل توانبخشی پایه که باید توسط متخصص سلامت خانواده یا تیم سلامت فراهم شود نیز جزء این خدمات است.

سطوح ارائه خدمات متخصص سلامت خانواده و نظام ارجاع چیست؟

  • سطح یک: سطح یک شامل پایگاه پزشک خانواده و مرکز بهداشتی درمانی است که این مرکز مکان های نزدیک به محل سکونت مردم را تحت پوشش قرار می دهد. اولین مراجعه به این مراکز از طریق پزشک خانواده و یا تیم سلامت انجام می گیرد. که تمامی خدمات آن ها شامل پیشگیری و درمان های اولیه، ثبت اطلاعات در پرونده و ارجاع و پیگیری بیمار، تجویز دارو، مشاوره و اجرای برنامه هایی برای ارتقای سلامت است.
  • سطح دو: سطح دو یک مرکز سلامت درمانی تخصصی است که خدماتی همچون سرپایی، بستری شدن، تجویز دارو و پاراکلینیک را به آن دسته از افرادی که به سطح یک مراجعه کرده اند را ارائه می دهد.
  • سطح سه: سطح سه شامل خدمات فوق تخصصی است که بازخورد تمامی خدمات به سطح ارجاع کننده و متخصص سلامت خانواده گزارش داده می شود.

نظام ارجاع در سلامت خانواده چیست؟

به طور کل نظام ارجاع به مجموعه ای از متخصص سلامت خانواده گفته می شود که با همکاری مراکز دولتی وغیر دولتی در سطح دوم و سوم خدمات جزئی را ارائه می دهند. نظام ارجاع به چگونگی مراجعه فرد به سه سطح خدمات مورد نیاز کمک می کند.

چگونگی نحوه ورود متخصص سلامت خانواده به برنامه پزشکان و نظام ارجاع

  1. داشتن مدرک دکتری حرفه ای پزشکی و یا پروانه دائم و مجوز معتبر کار پزشکی
  2. آمادگی در خصوص همکاری با بیمه ها و ستاد های عملیاتی در همه شهرستان ها
  3. دادن تعهد بابت اینکه فقط در زمینه پزشک خانواده و نظام ارجاع خدمت کنند.
  4. بستن قرارداد یکساله بدون داشتن حق توکیل به غیر
  5. ادامه دادن همکاری با برنامه پزشک و نظام ارجاع با توجه به رعایت استاندارد های مندرج در عقد قرارداد و در صورت رعایت نکردن استانداردها و و بروز هرگونه تخلف و اشتباهی ستاد شهرستان می تواند در مورد ادامه دادن یا ندادن همکاری فرد تصمیم لازم را بگیرد.
  6. آشنایی با اصول متخصصین سلامت خانواده و نظام ارجاع
  7. بستن قرارداد با شرکت های بیمه

پرونده الکترونیک سلامت چیست؟

متخصصین سلامت خانواده و نظام ارجاع برای هر فرد که به مراکز بهداشتی مراجعه کنند یک پرونده الکترونیکی تشکیل می دهند. این پرونده شامل تمامی اطلاعات مربوط به سلامت، ویزیت و مراجعه فرد به مرکز سلامت بهداشت است. این اطلاعات به طور مداوم در طول زندگی فرد باقی می ماند و می توان از اطلاعات پزشکی موجود در آن استفاده کرد. پرونده های الکترونیکی محرمانه هستند و به جز افراد واجد شرایط هیچ کس به این اطلاعات نمی تواند دسترسی داشته باشد.

سخن آخر

به طور کل متخصص سلامت خانواده پزشکی است که ازتمام مشکلات و بیماری های شما مطلع بوده و درمان آن را نیز می داند. و با توجه به پرونده الکترونیکی دیگر نیازی به انجام آزمایشات و چکاپ های تکراری نیست و تنها با مراجعه به این پرونده مشکلات قبلی و فعلی شما شناسایی و درمان خواهد شد. متخصص سلامت خانواده پزشکی است که بدون هیچ تبعیضی آماده خدمات رسانی به افرادی است که تحت پوشش او هستند. در برنامه متخصصین سلامت خانواده این دستورالعمل وجود دارد که در تمام ساعات شبانه روز و در هر شهرستان، تمامی خدمات درمانی و اورژانسی را انجام دهند.

 

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
محمدرضا
1 ماه قبل

قرصهایی که مربوط به بزرگ کردن الت وانزال دیرتر هست اولا مشکلی برا قلب بوجود نمی اورند؟ دوما چه نوعیش توصیه میشه؟

دکمه بازگشت به بالا