فیبرومیالژیا چیست؟ ضعف و درد بدون علت بدن خطرناک است؟

تصور کنید درد دارید و هیچ یک از پزشکان نمی‌توانند دلیل روشنی برای آن پیدا کنند. متأسفانه، این یک تجربه عادی برای بسیاری از افرادی است که با فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)، این بیماری مزمن و دردناک زندگی می‌کنند.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا درد، سفتی گسترده‌ در عضلات و مفاصل سراسر بدن و همچنین خستگی غیرعادی را تجربه می‌کنند. هیچ کس نمی‌داند چه چیزی باعث این وضعیت می‌شود، و هیچ علت فیزیکی تاکنون شناسایی نشده است. یک نظریه پیشرو بیان می‌کند که این بیماری به دلیل نقص عملکرد مغز است.

بر اساس این نقص عملکرد، مغز پاسخ‌های عصبی طبیعی را تقویت می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود افراد مبتلا به سندروم فیبرومیالژیا، درد یا علائم دیگری را حتی زمانی که دلیلی برای آن وجود ندارد تجربه کنند.

فیبرومیالژیا (fi·bro·my·al·a·a) را می‌توان وضعیتی دانست که سبب دردی سراسری در بدن، مشکلات خواب، خستگی و اغلب ناراحتی‌های عاطفی و روانی می‌شود. این پردازش درک درد به صورت غیرطبیعی بوده و علت آن مشخص نیست. افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند از طریق مراجعه به دکتر فیبرومیالژیا، که به روماتولوژیست‌ها مشهور هستند سعی در مدیریت این بیماری کنند.

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

شایع ترین علائم فیبرومیالژیا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • درد و سفتی در سراسر بدن
  • خستگی شدید
  • افسردگی و اضطراب
  • مشکلات خواب
  • مشکلات در فکر، حافظه و تمرکز
  • سردردهای میگرنی
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست‌ها و پاها
  • درد در صورت یا فک، از جمله اختلالات فک به نام سندرم مفصل گیجگاهی فکی (به عنوان TMJ شناخته می‌شود)
  • مشکلات گوارشی، مانند درد شکم، نفخ، یبوست، و حتی سندرم روده تحریک پذیر (به عنوان IBS شناخته می‌شود)

دکتر فیبرومیالژیا و دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب می‌تواند نقش موثری در پیشگیری و کنترل این علائم داشته باشد.

علل ابتلا به فیبرومیالژیا
علل ابتلا به فیبرومیالژیا

علت ابتلا به فیبرومیالژیا چیست؟ بدن درد بدون دلیل نشانه چه بیماری است؟

در برخی از موارد گفته می‌شود که فیبرومیالژیا ارثی است. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت فیبرومیالژیا مستقیماً از والدین به فرزندان منتقل نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که این اختلال در خانواده‌ها وجود دارد.

به بیان دیگر، احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا در خانواده‌های نزدیک افراد مبتلا به فیبرومیالژیا چندین برابر بیشتر از خانواده‌هایی است که هیچ‌یک در آن فیبرومیالژیا ندارد.

در صورت نبود رابطه ارثی این بیماری به دلایل مختلفی از جمله رویدادهای استرس‌زای فیزیکی یا روانی ایجاد می‌شود.

محرک‌های احتمالی برای این بیماری فیبرومیالژیا یا بدن درد بدون دلیل عبارتند از:

  • جراحت
  • عفونت ویروسی
  • زایمان
  • داشتن یک عمل جراحی
  • فروپاشی یک رابطه
  • قرار گرفتن در یک رابطه توهین‌آمیز
  • مرگ یکی از عزیزان

عوامل خطر درد منتشر در بدن یا فیبرومیالژیا

ممکن است برای شما نیز این سوال ایجاد شود که چه عوامل خطرناکی در فیبرومیالژیا شما را تهدید می‌کند؟

سن: فیبرومیالژیا می‌تواند افراد را در هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، اکثر مبتلایان در دوران میانسالی تشخیص داده می‌شوند. می‌توان گفت خطر فیبرومیالژیا با افزایش سن، بیشتر خواهد شد.

لوپوس یا آرتریت روماتوئید(Lupus or Rheumatoid Arthritis): اگر به لوپوس یا آرتریت روماتوئید (RA) مبتلا هستید، احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا بیشتر است. پزشکان معمولاً فیبرومیالژیا را با استفاده از شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و آزمایش خون تشخیص می‌دهند.

 یکی از راه‌های مناسب برای کنترل این بیماری دریافت ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب و دکتر فیبرومیالژیا است.

فیبرومیالژیا چگونه درمان میشود؟

آیا فیبرومیالژیا درمان دارد؟ برای درمان فیبرومیالژیا به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟ این‌ها سوالاتی است که افراد مبتلا به این بیماری برای درمان آن از خود خواهند پرسید.

فیبرومیالژیا را می‌توان به طور موثر با دارو و استراتژی‌های خودمدیریتی درمان و کنترل کرد. فیبرومیالژیا باید توسط دکتر فیبرومیالژیا که می‌تواند جز تیمی از بهترین دکترهای فوق تخصص مغز و اعصاب باشد، معاینه شود.

پزشکان معمولاً فیبرومیالژیا را با ترکیبی از روش‌ها درمان می‌کنند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  داروهای درمان فیبرومیالژیا، از جمله داروهای تجویزی و مسکن‌های بدون نسخه
  • ورزش‌های هوازی و تقویت عضلات
  • کلاس‌های آموزش بیمار، معمولاً در مراقبت‌های اولیه یا محیط‌های اجتماعی
  • تکنیک‌های کنترل استرس مانند مدیتیشن، یوگا و ماساژ
  • عادات خواب خوب برای بهبود کیفیت خواب
  • درمان شناختی رفتاری (CBT) برای درمان افسردگی زمینه‌ای:CBT نوعی گفتگودرمانی است که به منظور تغییر شیوه عمل یا تفکر افراد است.

پذیرش ۲۴ راه‌حلی مناسب برای ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب و دکتر فیبرومیالژیا

درمان های جدید فیبرومیالژیا چیست؟

اگرچه هنوز مطالعات گسترده ای برای تایید اثربخشی آن‌ها مورد نیاز است، اما جدیدترین درمان‌های مورد تایید FDA برای فیبرومیالژیا شامل Quell و milnacipran است.

 Quellیک محرک الکتریکی عصب از طریق پوست است که برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلناسیپران (milnacipran) یک مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI) است که نتایج امیدوارکننده ای را در تسکین درد و بهبود عملکرد فیزیکی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داده است.

با این حال، مکانیسم دقیق اثر میلناسیپران در درمان فیبرومیالژیا نامشخص است. اگرچه این یک داروی ضد افسردگی است، اما به دلیل عوارض جانبی متعدد برای درمان افسردگی استفاده نمی‌شود. برخی از این عوارض فیبرومیالژیا شامل: تهوع و استفراغ، یبوست، سرگیجه، خستگی مفرط، دل درد، کاهش وزن و… می‌شوند.

البته تمامی این موارد قطعا باید توسط تشخصی پزشک متخصص و دکتر فیبرومیالژیا صورت پذیرد.

درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی با طب سوزنی

در طب سنتی نیز درمان‌هایی برای درد بی دلیلی که در بدن منتشر می‌شود توصیه شده است. مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در کوتاه‌مدت، درد و سفتی سطح پایین تا متوسط ​​را تسکین می‌دهد. در این روش بیماران بهبود رفاه و کاهش خستگی را تجربه کردند. گرمادرمانی، ماساژ، یوگا و تای چی از سایر روش‌های درمان درد فیبرومیالژیا در طب سنتی است. در مقاله ای دیگر به شرح مفصل درمان درد فیبرومیالژیا در طب سنتی پرداختیم.

تحریک الکتریکی از درمانهای جدید فیبرومیالژیا

بسیاری از بیماران فیبرومیالژیا افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب را تجربه می‌کنند. این اختلال عملکرد شناختی بر حافظه و عملکردهای اجرایی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا تأثیر می‌گذارد و انجام فعالیت‌های روزانه آن‌ها را دشوار می‌کند.

از طریق استفاده هدفمند جریان‌های الکتریکی یا مغناطیسی روی پوست سر، تحریک غیرتهاجمی مغز رخ می‌دهد. همین موضوع امکان تعدیل موثر مناطق خاصی از مغز را فراهم می‌کند.

درمان فیبرومیالژیا و درد مفاصل با درمان‌های حرارتی

اصطلاح “درمان‌های حرارتی” به معنای استفاده از گرما و سرما به عنوان یک روش درمانی است. گرم کردن بدن و سرما درمانی در حال حاضر در درمان فیبرومیالژیا استفاده می‌شوند.

گرمادرمانی فیبرومیالژیا یا بدن درد بی‌دلیل

فیبرومیالژیا به شدت با دردهای روماتیسمی مرتبط است. برای کاهش ناراحتی بیماران، استفاده از گرما در حین آب گرم درمانی در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است. مطالعه مروری اشاره می‌کند که بیماران فیبرومیالژیا که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، در جلسات مکرر حمام گلی شرکت کردند.

لیزر درمانی فیبرومیالژیا یا بدن درد بی‌دلیل

لیزر درمانی سطح پایین به عنوان یکی دیگر از درمان‌های جایگزین فیبرومیالژیا شناخته می‌شود. این درمان که برای بهبود نتایج درد و دامنه حرکتی بالای بدن بیماران طراحی شده است، نقش موثری در بهبود علائم این بیماری به ویژه در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا دارد.

در نهایت می‌توان گفت درمان فیبرومیالژیا قطعی نیست و نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از آنجایی که هیچ دارویی وجود ندارد که برای همه موثر باشد، ممکن است لازم باشد قبل از یافتن بهترین درمان، چندین درمان مختلف را امتحان کنید.

بهترین راه برای درمان و کنترل این بیماری مراجعه به دکتر فیبرومیالژیا و معاینه توسط بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب است.

عوارض فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا می تواند باعث درد، ناتوانی و کیفیت پایین زندگی شود مبتلایان فیبرومیالژیا ممکن است دارای عوارضی مانند:

  • بستری شدن بیشتر: اگر فیبرومیالژیا دارید، دو برابر بیشتر از افراد بدون فیبرومیالژیا در بیمارستان بستری می‌شوید.
  • کیفیت زندگی پایین‌تر: زنان مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است کیفیت زندگی پایین‌تری را تجربه کنند.
  • نرخ بالای افسردگی اساسی: بزرگسالان مبتلا به فیبرومیالژیا ۳ برابر بیشتر از بزرگسالان بدون فیبرومیالژیا در معرض افسردگی شدید قرار دارند.
  • نرخ بالای مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی و جراحات: میزان مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی و جراحات در میان بیماران فیبرومیالژیا بیشتر است، اما مرگ‌ومیر کلی در میان بزرگسالان مبتلا به فیبرومیالژیا مشابه جمعیت عمومی است.
  • نرخ بالاتر سایر بیماری‌های روماتیسمی: فیبرومیالژیا اغلب با انواع دیگر آرتریت مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان همراه است.

آیا فیبرومیالژیا بیماری لاعلاج است؟

فیبرومیالژیا به شدت کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. درد مزمن این بیماری و پاسخ‌دهی دیرهنگام به روش‌های درمانی ممکن است سبب شود تا افراد با تصور این که اگر فیبرومیالژیا درمان نشود به افسردگی بیشتری دچار شوند.

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن و اغلب یک بیماری مادام‌العمر است. اما فیبرومیالژیا یک بیماری پیش‌رونده نیست، به این معنی که با گذشت زمان بدتر نخواهد شد. همچنین به مفاصل، ماهیچه‌ها یا اندام‌های شما آسیب نمی‌رساند.

انجام اقداماتی برای درمان فیبرومیالژیا نیز می‌تواند به تسکین علائم شما کمک کند. دکتر فیبرومیالژیا با کنترل شرایط بیمار و معاینه دوره‌ای آن، نقشی سازنده در عادی‌سازی شرایط زندگی بیمار دارد.

آیا بارداری با فیبرومیالژیا خطر بالایی دارد؟

اگر به فیبرومیالژیا مبتلا هستید و به باردار شدن فکر می‌کنید، مهم است که هر چه می‌توانید در مورد این بیماری یاد بگیرید. گاهی اوقات استرس اضافی ناشی از بچه‌دار شدن ممکن است باعث تشدید علائم فیبرومیالژیا شود و احساس بسیار بدتری در شما ایجاد کند.

مدیریت فیبرومیالژیا در دوران بارداری امکان‌پذیر است. اما باید زمانی را صرف یادگیری در مورد اثرات بارداری بر علائم سندرم فیبرومیالژیا (FMS) کنید. شما باید با دکتر فیبرومیالژیا خود در هنگام تشدید علائم در تماس باشید.

همچنین مهم است که برای بازدیدهای معمول مراقبت‌های دوران بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در طی یک ویزیت، پزشک ممکن است شما را از نظر افسردگی غربالگری کند و برای درمان این علائم با شما همکاری کند.

اپلیکیشین پذیرش ۲۴ را می‌توان راه‌حلی مناسب برای دریافت ویزیت آنلاین از دکتر مغز و اعصاب، زنان و زایمان و حتی دکتر فیبرومیالژیا دانست.

درد در فیبرومیالژیا چگونه در سایر نقاط بدن گزارش می‌شود؟

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب انواع دیگری از درد را گزارش می‌کنند، از جمله:

  • سردرد در فیبرومیالژیا
  • درد پشت و گردن
  • گلودرد در فیبرومیالژیا
  • درد یا صدای کلیک در فک (اختلال مفصل گیجگاهی فکی)
  • فیبرومیالژیا و درد چشم
  • درد معده یا اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر

فیبرومیالژیا با ام اس متفاوت است؟ تفاوت فیبرومیالژیا با ام اس

مولتیپل اسکلروزیس و فیبرومیالژیا هر دو سیستم عصبی را درگیر می‌کنند و علائم مزمن مانند درد و خستگی ایجاد می‌کنند. با این حال، تفاوت فیبرومیالژیا با ام اس است.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری عصبی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی به سیستم عصبی مرکزی ( (CNSحمله کند و به پوشش محافظ اعصاب (میلین) آسیب برساند.

فیبرومیالژیا یک بیماری پیچیده است که بر بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارد. بارزترین علامت، درد و حساسیت گسترده در عضلات و مفاصل است. بر خلاف ام‌اس، فیبرومیالژیا یک بیماری خودایمنی نیست.

برای درمان فیبرومیالژیا به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

در بسیاری از موارد ممکن است علائم این بیماری از سوی مبتلایان نادیده انگاشته شود. از آنجایی که فیبرومیالژیا اغلب با نشانه‌هایی رایج و عمومی بسیاری از بیماری‌ها همراه است، می‌تواند با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود.

به صورت کلی می‌توان گفت زمانی که با علائمی مانند خستگی شدید، احساس درد در نقاط مختلف بدن و اختلالات خواب مواجه شدید زمان آن است که به دکتر فیبرومیالژیا یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

یکی از بسترهای مناسب برای نوبت‌دهی از متخصصان و دکتر فیبرومیالژیا وب‌سایت پذیرش ۲۴ است. از طریق این وب‌سایت شما به آسانی می‌توانید از دکتر فیبرومیالژیا و بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب ویزیت آنلاین دریافت کنید.

امیدواریم به همه پرسش و پاسخ فیبرومیالژیا در این مقاله پرداخته باشیم.

۴.۱/۵ (۱۵ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرحناز
فرحناز
22 روز قبل

درود و عرض ادب. من سالهاست درد میکشم . زندگی سختی هم داشتم ولی با موفقیت های خوبی پشت سر گذاشتم ولی این درد منو نابود کرده . به دکتر مراجعه کردم و تشخیص این بیماری رو برام دادند و فقط دو تا قرص برای شب ها لایریور ۷۵ و آمی تریپتیلین ۱۰ . کمی ترسیدم. کمی نگرانم. وقتی دیدم نوشته لاعلاج دلم برای خودم سوخت.کسی اطلاعاتی داره کمکم کنه؟ ممنونم .

احمد
احمد
11 ماه قبل

بمدت سه روزه ساق پام به صورت خیلی وحشتناک توسط یک میله آهنی پارگی زیادی روی ساق پای راستم ایجاد کرد وچون در جایی که بودم به هیچ عنوان دسترسی به اورژانس نداشتم تا سوچور بلکه بتوانند زد.من کارشناس پرستاری هستم و فقط تنها راهی که میشد استفاده از گاز استریل به صورت کاملا فشاری روی ساق پا گذاشتم و باند البته به صورت کاملا استریل انجام دادم با کمک همسرم الان چون دیگه غیر قابل سوچور شده چکار میتونم بکنم که این زخم زودتر جمع شه و به بیمارستان محل کارم مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

دکمه بازگشت به بالا