علائم تومور نخاعی چیست؟ درمان تومور نخاعی

بعضی از بیماری‌ها سلامت فرد را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند یا حتی ممکن است امید او به زندگی را بسیار کم کنند. داشتن تومور یکی از عواقب ناخوشایندی است که زندگی هر فردی را می‌تواند دستخوش تغییر کند. اما تومورها انواع متفاوتی دارند که یکی از آن‌ها تومور نخاعی است.

تومور نخاعی (Spinal Cord Tumor) نوعی بیماری است که در آن رشد غیر‌قابل کنترل سلول‌ها در کانال نخاعی یا در استخوان‌های ستون فقرات رخ می‌دهد. این تومور ممکن است در داخل یا کنار نخاع نیز رشد کند. با وجود اگر برای تشخیص و درمان این بیماری به‌موقع و سریع اقدام کنید، می‌توانید جلوی دائمی شدن آسیب نخاعی را بگیرید.

پیشرفت‌های اخیر در گزینه‌های درمانی، ابزار‌ها و تکنیک‌های جراحی، درمان این نوع تومور را آسان‌تر کرده است. با ما تا انتها همراه باشید تا به بررسی دقیق تومور در نخاع و راه‌های درمان آن بپردازیم.

علائم تومور نخاعی

از آن‌جایی که تومور‌های نخاعی در طول زمان به‌کندی رشد می‌کنند، علائم آن‌ها در طی ماه‌ها ظاهر می‌شوند و انواع و شدت این تومور در افراد متفاوت است. کمر‌درد، به‌ویژه در ناحیه میانی یا پایین کمر، شایع ترین علامت تومور نخاعی خوش خیم و تومور نخاعی بدخیم است. چنین دردی برخلاف کمردردهای مشابه، به علت مسائلی مانند استرس یا فعالیت بدنی نیست.

با این‌حال درد ممکن است با فعالیت افزایش یابد و در شب، هنگام دراز کشیدن شدید‌تر شود. از طرفی درد ممکن است از پشت به باسن، پا‌ها یا بازو‌ها گسترش یابد و در طول زمان بد‌تر شود.

بسته به محل و نوع تومور، علائم و نشانه‌های دیگری نیز می‌توانند هشدار لازم را به بیمار دهند. با توجه به این‌که تشخیص سریع در رسیدگی به تومور نخاعی بسیار مهم است، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فورا به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  • درد در محل تومور به دلیل رشد آن
  • کمر‌درد که اغلب به سایر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند.
  • احساس حساسیت به گرما و سرما در کمر
  • نا‌توانی در کنترل عملکرد روده یا مثانه
  • مشکل در راه رفتن که گاهی منجر به زمین خوردن شود.
  • کمر‌دردی که در هنگام شب شدید‌تر شود.

عکس تومور نخاعی را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

عکس تومور نخاعی
عکس تومور نخاعی

تشخیص تومور نخاعی

تشخیص این نوع تومور‌ها با معاینه فیزیکی، بررسی تاریخچه پزشکی به‌طور کامل و ارزیابی دقیق عصبی آغاز می‌شود. اگر دکتر تومور نخاعی به وجود تومور در ستون فقراتتان شک کند، از شما می‌خواهد تا آزمایش‌های زیر را انجام دهید تا محل دقیق تومور مشخص شده و وجود آن تایید شود.

تشخیص تومور نخاعی با ام ‌آر ‌آی ستون فقرات

با ام ‌آر ‌آی تصاویر دقیق از ستون فقرات، نخاع و اعصاب شما به‌دست می‌آید. ام ‌آر ‌آی معمولا روش تشخیصی ترجیح ‌داده شده برای تشخیص تومور‌های نخاع و بافت‌های اطراف آن است.

یک ماده حاجب یا کنتراست(Contrast Agent) که به مشخص کردن بافت‌ها و ساختار‌های خاص کمک می‌کند، ممکن است در‌طول آزمایش به‌صورت وریدی در دست یا ساعد شما تزریق شود.

برخی از افراد مبتلا به تنگنا‌هراسی (Claustrophobia) ممکن است در داخل دستگاه ام ‌آر ‌آی احساس خفگی کنند یا صدای کوبیدن دستگاه برایشان آزار‌دهنده باشد. اما پرسنل معمولا برای کم کردن صدا به شما گوش‌گیر می‌دهند و بعضی از اسکنر‌ها مجهز به تلویزیون یا هدفون هستند.

اگر خیلی مضطرب هستید، با دکتر مغز و اعصاب خود در مورد مصرف آرام‌بخش قبل از ورود به دستگاه ام ‌آر ‌آی مشورت کنید. اگر شرایط خیلی خاص باشد، ممکن است نیاز به انجام بیهوشی عمومی باشد.

تشخیص تومور نخاعی با تومور‌گرافی کامپیوتری (CT)

این آزمایش از یک پرتو باریک تابش (Radiation) برای گرفتن تصاویر دقیق از ستون فقرات شما استفاده می‌کند. گاهی آن را با یک رنگ کنتراست تزریقی ترکیب می‌کنند تا تغییرات غیر‌طبیعی در کانال نخاعی یا نخاع راحت‌تر مشاهده شود. سی‌تی اسکن به‌ندرت برای کمک به تشخیص تومور‌های ستون فقرات استفاده می‌شود.

تشخیص تومور نخاعی با بیوپسی

بیوپسی یا نمونه برداری از بافت تنها راه تعیین نوع دقیق تومور ستون فقرات است. دکتر تومور نخاعی با بررسی یک نمونه بافت کوچک در زیر میکروسکوپ به تشخیص نهایی می‌رسد. نتایج بیوپسی به انتخاب نوع درمان کمک زیادی می‌کند.

علت ابتلا به تومور نخاعی چیست؟

بیشتر تومو‌های نخاعی از نوع تومور‌های ثانویه هستند. آن‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های ریه، سینه، پروستات یا سرطان‌های دیگر از طریق خون یا سیستم لنفاوی پخش شوند و به ستون فقرات برسند. سپس به‌مرور زمان رشد کرده و در آن‌جا تومور را می‌سازند.

انواع تومور در نخاع

تومور‌‌های نخاعی بر‌اساس محل رشدشان در بدن به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • تومور‎‌هایی که از نخاع شروع می‌شوند، تومور‌های اولیه نخاعی نام دارند.
  • تومور‌هایی که در قسمت‌های دیگر بدن شروع می‌شوند، سپس به نخاع می‌رسند و در آن‌جا گسترش می‌یابند، تومور‌های متاستاتیک (Metastatic) یا ثانویه نخاعی نامیده می‌شوند.

پیشگیری از ابتلا به تومور نخاعی

به غیر از قرار گرفتن در معرض اشعه، هیچ دلیل شناخته شده دیگری برای ابتلا به تومور‌های نخاعی وجود ندارد. پس باید تا جای ممکن از قرار گرفتن در معرض اشعه پرهیز کنید، زیرا در حال‌حاضر هیچ راه مشخصی برای محافظت از بدن در برابر بیشتر این تومور‌ها وجود ندارد.

درمان تومور نخاعی
درمان تومور نخاعی

درمان تومور نخاعی

پزشکان چند رشته باید در ‌مورد انتخاب روش صحیح درمان مشورت و هم‌فکری کنند و سرانجام به نتیجه نهایی برسند.

معمولا متخصصان جراحی ستون فقرات، انکولوژیست پزشکی، انکولوژیست پرتوشناسی و متخصصان مربوطه دیگر، با در‌نظر گرفتن جنبه‌های مختلف سلامت کلی بیمار به انتخاب نوع درمان می‌پردازند. با ‌توجه به این امر، درمان تومور نخاعی به دو دسته جراحی و غیر‌جراحی تقسیم می‌شود که در زیر به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

درمان تومور نخاعی بدون جراحی

این نوع درمان شامل مشاهده، شیمی درمانی و پرتو‌درمانی است. دکتر تومور نخاعی معمولا تومور‌هایی را که بدون علامت هستند یا علائم خفیف دارند و به‌نظر نمی‌رسد که در‌حال تغییر یا پیشرفت باشند، با ام ‌آر ‌آی‌های منظم، مشاهده و نظارت می‌کند.

بعضی از تومور‌ها با شیمی درمانی و تعدادی دیگر با پرتو‌درمانی بهبود می‌یابند. با این‌حال، انواع خاصی از تومور‌های متاستاتیک وجود دارد که به‌شکل ذاتی نسبت به پرتو مقاوم هستند.

از جمله این تومور‌ها می‌توان به تومور‌های دستگاه گوارش و کلیه اشاره کرد که در این موارد، جراحی ممکن است تنها گزینه درمانی قابل ‌قبول باشد. در ادامه مبحث درمان‌های غیر‌جراحی، به توضیح دو نوع درمان اصلی پرداختیم.

درمان تومور نخاعی با پرتو‌درمانی

این روش درمانی ممکن است برای از ‌بین بردن بقایای تومور‌هایی که پس از جراحی باقی‌ می‌مانند، استفاده شود. از پرتو‌درمانی برای درمان تومور‌های غیر‌قابل عمل یا آن دسته از تومور‌هایی که جراحی برایشان بسیار خطرناک است، استفاده می‌کنند.

در طی درمان، دارو‌هایی ممکن است به کاهش بعضی از عوارض جانبی پرتو‌درمانی، مانند تهوع و استفراغ کمک کنند که پزشک آن‌ها را تجویز می‌کند.

درمان تومور نخاعی با شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان استاندارد برای بسیاری از انواع سرطان است. در این نوع درمان از دارو‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن‌ها استفاده می‌شود. دکتر تومور نخاعی شما می‌تواند تعیین کند آیا شیمی درمانی به‌تنهایی ممکن است برای شما مفید باشد یا در کنار آن نیاز به پرتو‌درمانی دارید.

عمل جراحی تومور نخاع کمر

عمل جراحی معمولا برای تومورهایی است که با وجود خطر قابل قبول آسیب نخاعی، برداشته می‌شوند. پیشرفت تکنولوژی و اختراع وسایل جراحی جدید، به جراحان این امکان را داده است که دسترسی به تومور‌هایی را که در گذشته غیر‌قابل دسترس در‌ نظر گرفته می‌شدند، ممکن شود.

میکروسکوپ‌های قدرتمند که در جراحی‌های میکروسکوپی استفاده می‎شوند، تشخیص تومور را از بافت سالم بدن آسان‌تر کرده است. پزشکان همچنین می‌توانند روی عملکرد نخاع و دیگر مناطق مهم عصبی در طول عمل، نظارت داشته و احتمال آسیب به آن‌ها را به حداقل برسانند.

اما با ‌وجود جدید‌ترین امکانات و تکنولوژی پیشرفته در جراحی، همه تومور‌ها قابلیت برداشته شدن را ندارند. زمانی که تومور به‌طور کامل برداشته نشود، جراحی ممکن است با پرتو‌درمانی یا شیمی درمانی یا هر دوی آن‌ها همراه باشد.

بهبودی بعد از جراحی نخاع معمولا هفته‌ها یا بیشتر، بسته به نوع عمل و مکان تومور، طول می‌کشد. شما ممکن است در طول این مدت، به‌طور موقت بی‌حسی یا سایر عوارض بعد از عمل تومور نخاع، از جمله خونریزی و آسیب به بافت عصبی را تجربه کنید.

جراحی تومور نخاعی
جراحی تومور نخاعی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در‌حال حاضر تحت درمان برای هر‌ نوعی از سرطان هستید و یک یا چند مورد از علائم و نشانه‌‌هایی از موارد ذکر شده در این مقاله را دارید، باید فورا به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. داشتن سابقه خانوادگی سرطان، سن بالا و سیگاری بودن نیز مواردی هستند که باید با دکترتان در‌ میان بگذارید.

سوالات متداول در تومور نخاعی

در ادامه سوالات رایج کاربران را پاسخ می‌دهیم.

طول عمر بیماران تومور نخاعی چقدر است؟

تقریبا از هر ۱۰۰ نفر، ۷۰ نفر (حدود ۷۰ درصد) به مدت یک سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده می‌مانند. حدود ۴۰ نفر از ۱۰۰ نفر به مدت ۵ سال یا بیشتر پس از تشخیص می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

ایا تومور نخاع کشنده است ؟

در بعضی موارد اگر بتوان با جراحی کل تومور را برداشت، امکان بهبودی وجود دارد اما اغلب این امر امکان‌پذیر نیست.

چقدر طول می‌کشد تا پس از برداشتن تومور نخاعی بهبود یابیم؟

به‌طور معمول، بیماران به مدت ۵ الی ۱۰ روز پس از جراحی برداشتن تومور نخاع در بیمارستان بستری می‌مانند. مدت زمان بهبودی در افراد متفاوت بوده و از ۳ ماه تا یک سال متغیر است.

سخن نهایی

نخاع و ستون فقرات بخش مهمی از بدن را تشکیل می‌دهند که به‌راحتی می‌توان ادعا کرد با آسیب دیدن آن‌ها، زندگی فرد فلج خواهد شد. ما در این مقاله به‌ بررسی کامل تومور نخاعی پرداختیم. اگر در شرایطی بودید که دسترسی به دکتر برایتان ممکن نبود، پس از گرفتن نوبت از پذیرش۲۴ با دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید و سوالات خود را با او مطرح کنید.

۲.۲/۵ (۵ نظر)

منبع
cancerresearchuknindscancerbrainandspineoftexas

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهرداد
مهرداد
1 ماه قبل

سلام مهرداد۴۰ساله روی پای راستم دردهایم که موقع بلند شدن چندثانیه درد دارم دردش بیشترمی نه دوتاانگشت بغل شستم ربطی به سرطان نختی داره

خانم رضایی
خانم رضایی
1 ماه قبل

سلام پسری دارم سه سالش شوده تمور نخاح داشت پاهاشو فلچ کرده عملیش کردیم تمورو برداشد خوشخیم بود اما پاها فلچ است الان هم شبها میگه کلیه چپشو نشون میده میکه درد داره دوباره روشت کرده نمیدونم چیکار کنم کمک کند

امید
امید
پاسخ به  خانم رضایی
3 روز قبل

سلام خانم رضایی داداش منم چند سال هست اینطوره
داداشم ۱۲ ساله هست که از ۵ سالگی تشخیص شد

هادی
هادی
3 ماه قبل

سلام وعرض ادب من پسرم ۲۳سالمه الان میشه گفت ۷ساله با تومور نخاعی شگنجه میشم نه توان راه رفتنو دارم البته تو سرما خیلی زود اثر میکنه میزنه به پاهام فقط بی حس وکف پام گزگز میشه اینجوری بکم ۶ماه خوبم ۶شش ماه توان راه رفتنو ندارم خودمم ساکن تبریزم دکترای اینجا نمی تونن کاری انجام بدن خوشخیمه بهم گفتن هزینه بالای میخواد تا نصف ستون فقراتم عود کرده آیا هزینه خرج جراحیش چقده یا دیگه نمیشه جراحی کرد؟ کمکم کنین

سمیه
سمیه
پاسخ به  هادی
2 ماه قبل

برید پیش دکتر گیو شریفی

تنکابن
تنکابن
پاسخ به  هادی
2 ماه قبل

سلام برادرگرمامی…بروپیش دکترجراع مغزواعصاب وستون فقرات.. درتهران..درمان میشی

اکبری
اکبری
پاسخ به  هادی
10 روز قبل

به دکتر فرخی شیراز متخصص جراح تومورهای ستون فقرات مراجعه کنید محال بعد از عمل ایشان خوب نشوید خیلی کارشون عالی می‌باشد

لیا.م
لیا.م
پاسخ به  هادی
6 روز قبل

سلام بیاین اصفهان دکتر ابریشم کار واستون با کمترین هزینه و بهترین نتیجه انجام میده عملتونو و کامل خوب میشید انشالا

***
***
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من حدود ی ماهی هست ک هر وقت دراز میکشم یا میشینم کمرم ب شدت درد میگیره مخصوصا شبا موقع خاب وقتی دراز میکشم کمرم ب شدت درد میگیره تیر میکشه از هر دارویی ک برای درد هس مثل استامینوفن یا کدئین استفاده کردم اما کار ساز نیس بعضی وقتا خیلی کم پیش میاد همرا با کمر درد زانوم و بازوم هم ب شدت درد میگیره اگه ی راهنمایی برای بهبود این درد بکنید ممنون میشم؟؟

بله
بله
5 ماه قبل

سلام خسته نباشی آ قا هستم ۴۵ ساله از سه سال پیش به علت تومور نغاع تحت عمل جراحی قرار گرفته وبعد از عمل دکتر گفت من هیچ کاری برایت نتوانستم انجام بدم چون تومار چسبید به نغاع بود وبعد از عمل جراحی پاه راستم فلج شد و بعد از جراحی ام ارا گرفتم سه تا از مهرهای کمرم گرفت ولی تومور هم بد خیم نیست از شما خواهش میکنم که اگر میشه کمکم کن

لیا.م
لیا.م
پاسخ به  بله
2 ماه قبل

سلام تومور در کدوم‌ ناحیه بود کمر یا گردن برید پیش دکتر جباری یا گیو شریفی تهران

مرضیه
مرضیه
8 ماه قبل

سلام من یک دختر دارم الان ۶سالش الان یک ماهی هست که همش میگه مامان من کمر دردم بردمش دکتر دکتر میگه تمور داره اونم در نغاع کمرش دکترا تجویز کردن باید حتماً عمل بشه اونم عملش کنن شاید خدای نکرده فلج بشه به غیر از عمل دگ راهی داروی ندارن خواهشاً کمکم کنی

حلیمه
حلیمه
پاسخ به  مرضیه
6 ماه قبل

سلام عزیزم انشاءالله خدا خودش شفاء اش میده خدا معطل نکن ببرش پیش همین دکتر ک میگم حتما درمان میشه و حتما عملش کن دکتر مجید رضوانی متخصص مغزو اعصاب و ستون فقرات هست در اصفهان هست خودم مریضش بودم بعد خدا همین دکتر زندگی روباره بهم بخشید منم تومور نخاعی داشتم حتما ببرش بیمارستان الزهرا اصفهان کار میکنه

لیا.م
لیا.م
پاسخ به  حلیمه
2 ماه قبل

تومورتون چی بود اصفهان حرف او رو دکتر ابریشم کار میزنه

لیلا
لیلا
10 ماه قبل

با سلام
من سال ۷۷ تومور نخاع داشتم خوش خیم نوع مننژیوم که جراحی کردم و کاملا خوب بودم تا اینکه سال ۱۴۰۱ بهمن ماه بعد ۲۴ سال با ام آر آی متوجه شدیم عود کرده مجددأ جراحی شدم تماماً برداشته شد و خوشبختانه از همان نوع و خوش خیم بود، دکترم پیشنهاد دادن با آنکولوژیست صحبت کنم اگر لازم شد رادیوتراپی بشم، دکتر رادیوتراپیست الان ۱۱ جلسه برای من دوره نوشتن. منتها خیلی از دکترها میگن نکن چون در اتجا توده ای وجود ندارد اما دکترم می‌فرمایند احتمال اینکه سلول آلوده ای باشد باید رادیوتراپی بشم و من واقعا درمانده ماندم و ترس از اینکه آیا سلول های سالم من در طول رادیوتراپی صدمه ببینند چه عوارضی خواهم داشت هر چند پزشک مربوطه با دوز کم قابل تحمل این کار را انجام خواهند داد با اینهمه میترسم و از استادان خواهش میکنم در مورد این مسئله بنده را راهنمایی کنند، سپاسگذارم

محمد
محمد
پاسخ به  لیلا
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر …همون سال ۷۷ چه علائمی داشتین؟ ممنون میشم برام کمی از علائمی که داشتین بگین

امیر علی احمدی
امیر علی احمدی
11 ماه قبل

تشکر از اطلاعات کامل و جامع تان

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط امیر علی احمدی
دکمه بازگشت به بالا