تفاوت سینوزیت و آلرژی چیست؟ علائم و درمان سینوزیت و حساسیت

شباهت زیاد و یکسان بودن برخی از علائم و نشانه‌های آلرژی و سینوزیت باعث می‌شود بسیاری از مواقع افراد این دو بیماری را با هم اشتباه بگیرند. اما باید بدانید این دو بیماری یکسان نیستند و حتی نحوه درمان هر کدام از آن‌ها نیز متفاوت است. برای شناخت بیشتر ایندو باید فرق سینوزیت با آلرژی را از نظر علائم و نشانه‌ها بیشتر بدانیم. در ادامه در بررسی کوتاهی در مورد تفاوت سینوزیت و آلرژی (حساسیت) خواهیم داشت:

تفاوت سینوزیت با آلرژی در چیست؟

آنچه باید در مورد تفاوت سینوزیت با آلرژی (حساسیت) بدانید اینست که منشاء سینوزیت عفونت سینوس‌ها و گرفتگی بینی در اثر عوامل مختلف از جمله ویروس‌هاست؛ اما منشاء آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به برخی از آلرژن‌ها و عوامل حساسیت زاست. ابتدایی‌ترین تفاوت سینوزیت با آلرژی علائم و نشانه‌های آن‌هاست. در ادامه با مهمترین تفاوت علائم سینوزیت و آلرژی فصلی را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

علائم و نشانه­‌ها سینوزیت آلرژی
سردرد دارد دارد
احتقان دارد دارد
درد اطراف گونه و چشم دارد ندارد
عطسه ندارد دارد
خارش و آبریزش چشم ندارد دارد
ترشحات بد رنگ دارد دارد
مشکل در تنفس از طریق بینی دارد ندارد
دندان درد دارد ندارد
تب دارد ندارد
بوی بد دهان دارد ندارد

برای تشخیص هردوی این بیماری‌ها از معاینات بالینی، علاوه بر علائم روش‌های تشخیص و درمان نیز تفاوت‌های مشخصی با هم دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • برای درمان سینوزیت، پزشک از اسپری‌های استروئیدی برای باز کردن بینی، داروهای ضد احتقان و در صورتی‌که منشاء آن باکتری باشد، از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کند. اما درمان آلرژی عموما با آنتی هیستامین‌هاست و از روش‌هایی مانند ایمونوتراپی نیز برای درمان آن استفاده می‌شود.
  • پزشک برای تشخیص سینوزیت معمولا از معاینات بالینی، سی تی اسکن و آندوسکوپی سینوس استفاده می‌کند؛ اما در مورد آلرژی پزشک پس از اینکه مطمئن شد فرد به سینوزیت مبتلا نیست، از روش‌هایی مانند تست خون حساسیت، نمونه برداری از مخاط بینی یا بیوپسی از پوست و آزمایش آن‌ها استفاده می‌کند.
تفاوت سینوزیت و آلرژی (حساسیت)
تفاوت سینوزیت و آلرژی (حساسیت)

پاسخ به سوالات متدوال در مورد تفاوت سینوزیت و آلرژی

در ادامه برای آشنایی بیشتر با تفاوت سینوزیت و آلرژی (حساسیت) به ۳ سوال پر تکرار در این زمینه پاسخ می‌دهیم:

۱- بهترین متخصص گوش و حلق و بینی را از کجا پیدا کنیم؟

برای درمان انواع سینوزیت مانند سینوزیت آلرژیک یا آلرژی ناشی از عفونت سینوس باید به دکتر سینوزیت یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. اگر پزشک مجربی در این زمینه نمی‌شناسید می‌توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید. در این سایت با پزشکان مختلف که در سراسر کشور فعالیت می‌کنند آشنا می‌شوید و می‌توانید هر کدام از آن‌ها را بر اساس نوع تخصص و سابقه درمانی انتخاب کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید علاوه بر رزرو ویزیت حضوری از طریق این سایت، نسبت به گرفتن نوبت ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی نیز اقدام کنید.

۲- ارتباط سینوزیت و آلرژی چیست؟

در مورد رابطه این دو باید بدانید در برخی از مواقع آلرژی ممکن است باعث بروز سینوزیت شود. در این صورت به اصطلاح می‌گویند فرد مبتلا به سینوزیت آلرژیک شده است. اما امکان بروز آلرژی با ابتلا به دلیل عدم درمان سینوزیت و مزمن شدن آن تقریبا نادر و غیر ممکن است.

۳- قرص کلداکس سینوس و آلرژی برای چیست ؟

یکی از داروهایی که به طور مشترک برای انواع آلرژی‌ها، حساسیت فصلی و سینوزیت تجویز می‌شود کلداکس است. سوالی که برای بسیاری پیش می‌آید اینست که این دارو برای کاهش کدامیک از علائم و عوارض تجویز می‌شود. اکثر قرص‌ها یا کپسول‌های کلداکس از استامینوفن، فنیل افرین هیدروکلراید و دیفن هیدرامین هیدروکلراید ساخته شده و برای کاهش درد و توقف تب و درمان گرفتگی و آبریزش بینی به طور همزمان تجویز می‌شود.

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
medicalnewstodayhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
1 سال قبل

سلام توی مطلب گفتید مشکل تنفس از طریق بینی آلرژی ندارد اما انسداد بینی هم یکی از علائم آلرژی است!

دکمه بازگشت به بالا