کاندوم چیست؟ استفاده درست از کاندوم چگونه است؟

آموزش استفاده از کاندوم و چگونگی استفاده از کاندوم

کاندوم

رابطه جنسی یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان است که باید به شکل درست و مطلوب ارضاء شود. از سوی دیگر ممکن است بیماری‌های مختلفی از همین طریق به انسان منتقل شوند، پس رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از انتقال این بیماری‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

برخلاف تصور برخی از مردم ممکن است اشتباهات زیادی در استفاده از کاندوم رخ دهد. ما در این مطلب از پذیرش ۲۴ تصمیم گرفتیم علاوه بر معرفی کاندوم و انواع آن، طریقه استفاده درست از کاندوم را نیز آموزش دهیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟

همه ما جعبه‌های کوچک رنگی را هنگام خرید از داروخانه‌ها دیده‌ایم و شاید برایمان سوال پیش آمده باشد که این بسته‌های طرح‌دار و بعضی اوقات ساده چه چیزی هستند و برای چه مواردی به کار برده می‌شوند؟
کاندوم یا condom که در فارسی گاهی با نام غلاف نیز شناخته می‌شود، یک پوشش لاتکسی بهداشتی است که از تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد در هنگام رابطه جنسی جلوگیری می‌کند. این پوشش لاتکسی حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی دارد و در اثر وارد شدن مقدار خاصی از فشار پاره نمی‌شود.

کاربرد اصلی کاندوم پیشگیری از بارداری است. در این روش جلوگیری از بارداری، منی مرد درون این پوشش خاص ریخته می‌شود، به همین دلیل از ورود اسپرم‌ها با داخل رحم زن و تشکیل لقاح جلوگیری به عمل می‌آید.
از طرف دیگر باید اشاره کنیم برقراری یک رابطه جنسی غیر ایمن، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های واگیری مانند ایدز یا زگیل تناسلی شود. استفاده درست از کاندوم ضمن جلوگیری از تماس مستقیم آلت تناسلی زن و مرد، از انتقال این بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

برخی از مردم به اشتباه تصور می‎‌کنند که استفاده از کاندوم لذت رابطه جنسی را کاهش خواهد داد، اما بهتر است بدانید ساختار کاندوم‌های مختلف به شکلی است که از کمترین حد ضخامت برخوردار است. به همین دلیل علاوه بر این که تاثیری در کاهش لذت جنسی ندارد، استفاده از آن آرامش خیال و اطمینان خاطر را به طرفین هدیه می‌دهد.

کاندوم

انواع کاندوم

کاندوم‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که در ادامه بعد از معرفی چند نمونه از آن‌ها، طریقه استفاده درست از کاندوم را نیز آموزش خواهیم داد.
اگر بخواهیم به‌طور کلی انواع کاندوم را در دو گروه اصلی دسته‌بندی کنیم، به شکل زیر خواهد بود.

کاندوم مردانه

در پاسخ به این سوال که کاندوم مردانه چیست و برای چه کاری استفاده میشود باید گفت کاندوم مردانه رایج‌ترین نوع کاندوم موجود در بازار است که به شکل یک لاتکس نازک لوله‌ای شکل، روی اندام جنسی در حالت نعوظ کشیده می‌شود. این نوع از کاندوم معمولا یک نوک اضافی دارد که به عنوان مخزن عمل می‌کند و جلوی ریخته شدن منی را داخل واژن یا به بیرون می‌گیرد.

کاندوم‌های مردانه معمولا حاوی مقداری ماده تاخیری هستند. به همین دلیل در درمان زود انزالی نیز تاثیر مطلوبی دارند. این نوع کاندوم تا درصد بالایی از جمله ۹۰ درصد، از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کنند و در صورت سالم بودن، احتمال انتقال بیماری‌های مسری را تقریبا می‌توانند به صفر نزدیک کنند.

کاندوم‌های مردانه به نسبت دسته دیگر از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و طریقه استفاده درست از کاندوم مردانه نیز آسان‌تر از گروه دوم است. در مجموع تصور بسیاری از افراد از کاندوم، تنها این نوع از کاندوم است. کاندوم مردانه را می‌توانید در مدل‌های زیر از داروخانه‌های سطح شهر یا مراکز آنلاین تهیه کنید.

کاندوم تاخیری

کاندوم تاخیری یکی از انواع کاندوم مردانه است که در طولانی کردن زمان رابطه جنسی تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین این نوع کاندوم برای آقایانی که از مشکل زود انزالی رنج می‌برند، یک درمان موثر اما مقطعی است.
در بسیاری از موارد برخی از مردان نحوه استفاده از اسپری تاخیری را به‌درستی نمی‌دانند یا به دلیل بالا بودن قیمت اسپری تاخیری به نسبت کاندوم، تمایلی به استفاده از این ماده ندارند. در این شرایط استفاده از کاندوم تاخیری توصیه می‌شود. زیرا در عین حال که از ویژگی‌های بهداشتی و پیشگیری‌کننده برخوردار است، مدت زمان انزال مردان را نیز افزایش می‌دهد.

نحوه استفاده از کاندوم تاخیری در عملکرد مثبت آن تاثیر بسیار زیادی دارد، زیرا ماده تاخیری که شامل بنزوکائین است، در داخل نوک کاندوم قرار دارد. طریقه استفاده درست از کاندوم تاخیری، نوک آلت تناسلی مرد را با ماده تاخیری آغشته می‌کند و عصب‌های این ناحیه را به‌طور موقت بی‌حس می‌کند. این بی‌حسی، مدت زمان رابطه جنسی را تا رسیدن به ارگاسم مرد طول می‌دهد.

اگر از کاندوم تاخیری به شیوه درست استفاده نشود و ماده تاخیری واژن زن را مورد تماس قرار دهد، برعکس نتیجه مورد انتظار، ارگاسم زن طولانی می‌شود و نتیجه مطلوب از رابطه جنسی به دست نخواهد آمد.

انواع کاندوم

کاندوم برقی یا ویبره‌دار

کاندوم برقی یکی دیگر از انواع کاندوم مردانه است که با وارد کردن لرزش‌های الکتریکی خفیف به آلت تناسلی مرد، قدرت نعوظ را در کسانی که با مشکل ناتوانی نعوظ مواجه هستند بالا می‌برد.
این نوع کاندوم که از جنس سیلیکون یا لاتکس مقاون ساخته شده است، گردش خون را در آلت تناسلی مردانه افزایش می‌دهد و این موضوع به افراد دارای مشکلات نعوظ کمک می‌کند و مدت زمان آن را افزایش می‌دهد.

استفاده صحیح از این نوع کاندوم در عملکرد آن موثر است. طریقه استفاده درست از کاندوم ویبره‌دار، علاوه بر مزایای ذکر شده، موجب تحریک بیشتر بانوان می‌شود و زمان به ارگاسم رسیدن آن‌ها را کاهش می‌دهد.

از آن‌جایی که بیشتر بانوان به مدت زمان طولانی برای تجربه ارگاسم نیاز دارند و مردان بالعکس در بازه زمانی کوتاه‌تری به اوج لذت جنسی می‌رسند، استفاده از کاندوم برقی زمان ارگاسم مردان را افزایش و این زمان را برای بانوان کاهش می‌دهد. به همین علت طریقه استفاده درست از کاندوم برقی می‌تواند بازه زمانی لازم برای ارگاسم طرفین را تنظیم کند.

این نوع کاندوم بیشتر برای تجربه یک رابطه جنسی لذت‌بخش‌تر استفاده می‌شود. از این رو می‌توان از آن همراه با کاندوم معمولی یا بدون آن استفاده کرد.

کاندوم خاردار

برای برخی سوال است که کاندوم خاردار چیست و کاندوم خاردار برای چه کاری استفاده میشود؟ کاندوم خاردار یکی از محبوب‌ترین انواع کاندوم مردانه است که با داشتن خارهایی از جنس خود کاندوم، لذت جنسی بیشتری به طرفین می‌دهد. معمولا استفاده از این نوع کاندوم در روابط جنسی با مقداری درد بیشتر برای بانوان همراه است.
به همین سبب کسانی که به دلایل مختلفی در واژن خود زخم دارند یا آستانه تحمل درد آن‌ها پایین است، بهتر است از این نوع کاندوم استفاده نکنند.

علاوه بر نمونه‌های معرفی شده، انواع دیگری از کاندوم از جمله کاندوم عروسکی، کاندوم کلاسیک، کاندوم شیاردار، کاندوم معطر یا کاندوم دهانی وجود دارند که به دلیل جلوگیری از طولانی شدن مطلب، از ذکر جزئیات راجع به این مدل‌ها خودداری کردیم.
اگر در نحوه استفاده یا جزئیات انواع کاندوم با سوالات مختلفی روبه‌رو شدید، می‌توانید با مشاوره جنسی آنلاین پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از راهنمایی‌های تیم مشاوره بهره‌مند شوید.

کاندوم زنانه

احتمالا این سوال در ذهن بسیاری از افراد شکل گیرد که کاندوم زنانه چیست و برای چه کاری استفاده می‌شود؟ کاندوم زنانه یکی دیگر از گروه‌های اصلی برای تقسیم‌بندی کاندوم است که برخلاف انواع مردانه، از جنس پلی اورتان ساخته شده است. این نوع کاندوم سازگاری بیشتری با محیط داخلی واژن دارد و کمتر از کاندوم مردانه سبب بروز حساسیت می‌شود.

این نوع کاندوم به شکل یک کیسه شل ساخته شده است که طول آن تقریبا نزدیک به ۱۷ سانتی‌متر است، اما در حالت دخول ممکن است این اندازه تا چند سانتی‌متر بیشتر نیز کش آید. در انتهای این کیسه یک حلقه انعطاف‌پذیر قرار داده شده است تا از گیر کردن کاندوم در داخل واژن جلوگیری کند.

این نوع کاندوم بیشتر مناسب خانم‌هایی است که نمی‌توانند شریک جنسی خود را وادار به استفاده از کاندوم کنند و از سوی دیگر برای داشتن یک رابطه جنسی سالم و پیشگیری از بارداری، ترجیح می‌دهند کاندوم زنانه را به عنوان ایمنی رابطه خود به کار ببرند.
این کاندوم‌ها همچنین جنس نازکتری نسبت به کاندوم مردانه دارند، به همین سبب تماس آلت تناسلی زن و مرد در حین رابطه جنسی بیشتر احساس می‌شود و سکس با آن لذت‌بخش‌تر از کاندوم مردانه خواهد بود. گرچه باید اشاره کنیم قیمت کاندوم زنانه بالاتر از کاندوم مردانه است و استفاده از آن در بین مردم رواج کمتری دارد.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه به این شکل است که فرد می‌تواند کاندوم را تا ۸ ساعت قبل از شروع رابطه جنسی درون مهبل خود قرار دهد. این کاندوم را می‌توان در حالت نشسته یا خوابیده در حالی که پاها از یکدیگر باز است داخل واژن قرار داد.

برای قرار دادن کاندوم زنانه داخل مهبل کافی است حلقه داخلی را با انگشت شصت و میانی فشار دهید و پس از باز نگه داشتن لبه‌های داخلی آلت تناسلی، انگشت اشاره را داخل کاندوم فرو کرده و تا انتهای واژن وارد کنید. بلافاصله پس اتمام رابطه جنسی حلقه بیرونی کاندوم را در دست بگیرید و آن را به سمت خارج بکشید.

مزایای مصرف کاندوم

مزایای استفاده از کاندوم

طریقه استفاده درست از کاندوم از مزایای فراوانی برخوردار است که عبارتند از:

  • استفاده درست از کاندوم احتمال تشکیل لقاح ناخواسته را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • به کار بردن کاندوم خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و واگیر را از فرد دور می‌کند.
  • استفاده از کاندوم مانند سایر روش‌های ضدبارداری، عوارض خطرناک و طولانی مدت به همراه ندارد و از کمترین عارضه احتمالی برخوردار است.
  • کاندوم یک وسیله در دسترس است که قیمت مناسبی دارد و به‌راحتی در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها یافت می‌شود.
  • به طرفین رابطه جنسی اطمینان خاطر می‌دهد.
  • در مواردی استفاده درست از کاندوم مردانه، درمان زودانزالی مردان به شمار می‌آید.
  • تاثیری در کاهش قدرت باروری بانوان ندارد.
  • به طرفین رابطه جنسی به‌ویژه کسانی که بر سر مسائل بهداشتی حساس هستند، در برقراری یک دخول تمیز کمک می‌کند.

معایب استفاده از کاندوم

به دور از ذهن نیست که استفاده از وسایل بهداشتی پیشگیری از بارداری، عوارض احتمالی خاصی را به دنبال داشته باشند. طریقه استفاده درست از کاندوم اهمیت بالایی دارد، زیرا در صورت اشتباه در استفاده از این وسیله، امکان بروز عوارض و معایب زیر بیشتر می‌شود. مشکلات استفاده از کاندوم عبارتند از:

  • استفاده از کاندوم در بعضی از موارد ایجاد حساسیت، سوزش، خارش و رشد قارچ را برای خانم‌ها به همراه دارد، اما مدلهای گوناگونی از کاندوم ضد حساسیت در داروخانه‌ها موجود است که میتوانید از آنها استفاده کنید.
  • استفاده از کاندوم زمان انزال مردان را افزایش می‌دهد و این موضوع گاهی سبب نارضایتی و خستگی بانوان می‌شود.
  • در بعضی از موارد استفاده از کاندوم تحریک‌پذیری طرفین را کاهش می‌دهد، به همین علت میزان رضایت‌مندی از رابطه جنسی نیز کمتر می‌شود.
  • استفاده از کاندوم از تماس مستقیم آلت جنسی دو طرف جلوگیری می‌کند و ممکن است موجب کم شدن لذت جنسی شود.
  • گذشتن تاریخ انقضا یا پاره بودن کاندوم تاثیر آن را از بین می‌برد.

نکات لازم در هنگام استفاده از کاندوم

هما‌‌ن‌طور که می‌دانید رابطه جنسی یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر محسوب می‌شود که رضایت نداشتن از آن می‌تواند تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر آلت تناسلی یکی از مهم‌ترین اجزای بدن هر انسانی است که از عصب‌های فراوانی برخوردار است و آلوده شدن یا آسیب دیدن آن سلامت کلی فرد را به خطر می‌اندازد.

با تماس با پذیرش ۲۴ و صحبت با مشاوران همیشه آنلاین آن می‌توانید پیشنهاداتی برای داشتن یک زندگی جنسی، فیزیکی و روحی سالم به دست آورید.

دریافت مشاوره آنلاین بهداشت جنسی

برای کاهش خطرات احتمالی بهتر است طریقه استفاده درست از کاندوم را یاد بگیرید و از نکات ایمنی زیر پیروی کنید:

  • قبل از استفاده از کاندوم به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید.
  • کاندوم را چند دقیقه قبل از شروع رابطه جنسی از پوشش پلمب خود درآورید.
  • از قرار دادن کاندوم در مجاورت گرما یا زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • طریقه استفاده درست کاندوم را قبل از استفاده از آن یاد بگیرید.
  • از پاره نبودن کاندوم اطمینان حاصل کنید.
  • از هر کاندوم تنها برای یک رابطه جنسی استفاده کنید.
  • پس از استفاده از کاندوم آن را داخل توالت نیندازید.
  • نوع مناسبی از کاندوم را با توجه به شرایط و خواسته طرفین انتخاب کنید.

کاندوم

بهترین مارک کاندوم

با توجه به تنوع بالای محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف، انتخاب بهترین مارک کاندوم اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از بهترین مارک‌های موجود در بازار که همراه آن‌ها طریقه استفاده درست از کاندوم نیز آموزش داده می‌شود عبارتند از:

  • کاندوم ساگامی
  • کاندوم کدکس
  • کاندوم big dots
  • کاندوم نان استاپ

در این مطلب تمام جزئیات لازم و طریقه استفاده درست از کاندوم شرح داده شد. اگر در زمینه استفاده درست از این وسیله بهداشتی جنسی هر نوع سوالی دارید، در صورتی‌که شرایط مراجعه حضوری به متخصص سلامت جنسی ندارید، از صدها مشاوره جنسی انلاین در پذیرش۲۴، مشاوره انلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین سلامت جنسی

۳.۲/۵ (۱۲ نظر)

منبع
cdcwebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
دکمه بازگشت به بالا