بیماری ایدز | علل و علائم ابتلا، پیشگیری و درمان

ایدز یک بیماری آسیب رسان به سیستم ایمنی فرد مبتلا است که عملکرد آن کاهش سلول های دستگاه ایمنی بدن می باشد. این بیماری درمان ندارد ولی می تواند با داروهای ضد ویروسی کنترل شود.

ایدز چیست؟

ایدز یک ویروس آسیب رسان به سیستم ایمنی بدن است، که سلول های CD4 که از نوع سلول های ایمنی دسته T هستند را تحت تاثیر قرار داده و از بین می برد. از بین بردن سلول های T فرد مبتلا، با گذشت زمان افزایش پیدا می کند و بدن فرد بیمار، مستعد ابتلا به انواع بیماری های از جمله، انواع سرطان ها، می شود.

با کاهش تعداد سلول های CD4، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، به طور طبیعی در افراد بزرگسال تعداد CD4 معمولا از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰، در یک میلی متر مکعب است، ولی فردی که ایدز مبتلا است این مقدار به زیر ۲۰۰ عدد می رسد.

راه های انتقال ایدز

یکی از راه های انتقال ایدز از بدن فرد مبتلا شده به بدن سایر افراد، مایعات بدن فرد مبتلا هستند. از جمله این مایعات می توان به، مایع منی، خون بدن فرد مبتلا، ترشحات واژن و رکتوم و شیر مادر اشاره کرد. ویروس ایدز از طریق آب یا هوا و همچنین تماس های گاه به گاه قابل انتقال نمی باشد.

چه ارتباطی بین HIV و ایدز وجود دارد؟

برای اینکه فردی به بیماری ایدز مبتلا شود باید ویروس HIV داشته باشد، اما داشتن ویروس HIV لزوما به معنی مبتلا بودن به ایدز نیست.

مراحل پیشرفت HIV در سه مرحله رخ می دهد:

مرحله اول: مرحله حاد است که در چند هفته اول پس از دریافت ویروس HIV است.

مرحله دوم: مرحله مزمن یا تاخیر بالینی نامیده می شود.

مرحله سوم: بیماری ایدز

سرعت پیشرفت HIV، در مرحله دوم، ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد. بدون آغاز دوره درمان، نمایان شدن بیماری ایدز ممکن است یک دهه طول بکشد، ولی اگر در مرحله مزمن درمان آغاز شود، این امکان وجود دارد که بیماری ایدز تا بی نهایت هم ظاهر نشود.

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم، اگرچه HIV و ایدز با هم ارتباط دارند ولی این دو، یک بیماری نیستند، برخی از راه‌های انتقال HIV عبارتند از: شایعترین راه انتقال، رابطه جنسی واژینال یا رابطه جنسی مقعدی، استفاده از سرنگ‌ها، نیدل‌های تزریق و سایر داروهای تزریقی، استفاده از تجهیزات استریل نشده تاتو بدن، استفاده از تجهیزات استریل نشده دندانپزشکی، منتقل شدن ویروس از مادر باردار به نوزاد، از طریق شیردهی به نوزاد و همچنین از طریق جویدن غذای کودک توسط مادر، پیوند عضو با فرد مبتلا .

علائم ایدز

علت HIV

HIV نوعی ویروس است که از میمون های آفریقایی به انسان انتقال پیدا کرده است، این ویروس نقص ایمنی با استفاده از خوردن گوشت شامپانزه حاوی ویروس، به انسان منتقل شده، و در بدن انسان به HIV امروزی تبدیل شده است. این اتفاق در سال ۱۹۲۰ اتفاق افتاده است.

در چند دهه متوالی HIV در آفریقا از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کرده است، و با گذشت زمان، به نقاط مختلف جهان منتقل شده است. در سال ۱۹۵۹ برای اولین بار، دانشمندان این ویروس را در خون انسان کشف کردند.

علت ایدز

بیماری ایدز توسط ویروس HIV ایجاد می شود، تا این ویروس نباشد امکان مبتلا شدن به بیماری ایدز وجود ندارد.

دوره بیمار شدن توسط ویروس HIV

به محض ورود ویروس Hiv به  بدن فرد، این ویروس شروع به تولید مثل می کند، در این هنگام، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را برای دفاع از بدن در مقابله با آنتی‌ژن‌ها (قسمت‌هایی از ویروس) تولید می‌کند. از زمانی که HIV به بدن وارد می‌شود تا زمانی که این ویروس در خون آن فرد قابل تشخیص است، با توجه به شرایط بدنی هر فرد بین ۲۳ تا ۹۰ روز طول می کشد.

طول بیماری

ممکن است فردی که ویروس آلوده باشد ولی تست او منفی اعلام شود، ولی در این مدت می تواند ویروس را به افراد دیگر انتقال دهد. اگر فردی مطمئن باشد که به ویروس مبتلا شده ولی نتیجه آزمایش او منفی است باید، یک ماه بعد آزمایش انجام دهد. در این زمان این افراد باید پیشگیری‌های موثر را انجام دهند.

مهمترین نکته انجام آزمایش ویروس HIV زمان آن است، اگر در اسرع وقت به بیماری خود پی ببرید، می‌توانید عمر مفید خود را افزایش داده و از انتقال بیماری به دیگران خودداری کنید. در صورتی که فکر می کنید به این ویروس آلوده شده‌اید، هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص عفونی مراجعه کرده و آزمایشات را انجام دهید.

علائم اولیه HIV

مرحله عفونت حاد، چند هفته اول پس از ابتلا به HIV، اتفاق می‌افتد. تولید مثل ویروس در این مرحله به سرعت رخ می‌دهد. در این مدت سیستم ایمنی بدن، برای مقابله با ویروس، آنتی‌بادی‌هایی را ترشح می‌کند. در این مرحله ممکن است بعضی از افراد مبتلا بدون هیچ علائمی از بیماری باشند.

در ماه اول بیماری ممکن است افراد مبتلا یک سری علائم داشته باشند ولی معمولا تشخیص نمی دهند که این علائم می تواند مربوط به بیماری ایدز باشد. زیرا علائم مرحله حاد این ویروس بسیار شبیه به علائم، ویروس های فصلی یا آنفولانزا می باشد. این علائم می توانند خفیف یا شدید باشند، گاهی وجود داشته باشند و گاهی زود بهبود یابند، از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشند.

علائم اولیه

علائم اولیه HIV شامل: لرز، تب، بثورات پوستی، تورم غدد لنفاوی، گلودرد، حالت تهوع، ناراحتی معده و درد عمومی می باشد.

با توجه به شباهت علائم ویروس HIV با ویروس آنفولانزا، در صورت داشتن این علائم در کوتاه ترین زمان ممکن، به پزشک مراجعه کرده و شرح حال خود را بازگو کنید تا پزشک در جهت تشخیص بیماری، به شما کمک کند. در این مواقع حتما آزمایش باید انجام شود، چون ممکن است افراد زیاد توجه نکنند و بیماری را با آنفولانزا اشتباه بگیرند.

حتی ممکن است بعضی از افراد هیچ گونه علائمی نداشته باشند ولی با توجه به تولید مثل سریع ویروس HIV و افزایش آن در خون فرد مبتلا، به راحتی به افراد دیگر می تواند منتقل شود.

علائم مرحله مزمن HIV

بعد از گذشت یک ماه از ورود ویروس HIV، به بدن فرد، مرحله تاخیر بالینی آغاز می‌شود، طول این مدت از چند سال تا چند دهه می‌تواند طول بکشد. افراد مختلف ممکن است یا علامتی نداشته باشند یا علائمی غیر اختصاصی داشته باشند. که در نتیجه بیماری دیگری اتفاق نمی‌افتد. این علائم غیر اختصاصی عبارتند از:

عرق شبانه، تورم غدد لنفاوی، تب‌های مکرر، خستگی، سردرد و درد های بدن، استفراغ و حالت تهوع، اسهال، کاهش وزن بدن، بثورات جلدی، عفونت‌های واژن و دهان، زونا و ذات الریه.

علائم دهانی

هر فردی با داشتن این علائم، حتما باید آزمایش HIV را انجام داده و در صورت مثبت بودن آزمایش، زیر نظر پزشک با تجربه درمان خود را آغاز نماید. پیشرفت علائم در این مرحله، با استفاده از مصرف داروها به سرعت کاهش پیدا می کند. درمان های ویروسی در این مرحله ممکن است مانع از ایجاد بیماری ایدز تا سال های طولانی شوند.

علائم دهانی ویروس ایدز

علائم HIV در مردان

ایدز در مردان

مردان به راحتی می توانند علائم ویروس HIV، از جمله زخم در ناحیه تناسلی خود را مشاهده نمایند ولی به دلیل بی توجهی در فکر درمان نباشند. مردانی که ابتلا به ویروس HIV هستند، قطعا در معرض عفونت‌های آمیزشی از جمله: سوزاک، سیفلیس، تریکومونیازیس و همچنین کلامیدیا نیز می‌باشند.

علائم HIV در زنان

علائم HIV در زنان و مردان تقریبا به صورت مشابه است. ولی با توجه به شرایط ویژه در هر فرد ممکن است زنان علائم متفاوتی را تجربه نمایند. زنان مبتلا به HIV در معرض خطر ابتلا به STI قرار دارند، با این حال ممکن است زنان متوجه لکه های ایجاد شده در واژن خود نشوند.

تست ایدز

آزمایشات مختلفی برای تشخیص ایدز مورد استفاده قرار می گیرند، که پزشک متخصص تعیین می کند که کدام آزمایش برای افراد مراجعه کننده مناسب هستند.

آزمایشات آنتی بادی / آنتی ژن: از معمول ترین آزمایشات ایدز محسوب می شوند. این آزمایش، تست مثبت را از ۱۸ تا ۴۵ روز می تواند نشان دهد. در این آزمایش، آنتی بادی و آنتی ژن خون بررسی می شود.

آنتی ژن قسمتی از ویروس است که سیستم ایمنی بدن را فعال می کند و آنتی بادی یک نوع پروتئین است که در پاسخ به عفونت بدن، تولید می‌‌شود.

با توجه به اینکه پیشروی بیماری ایدز باعث کاهش سلول های CD4 به زیر ۲۰۰ می شود، با آزمایش خون به راحتی بیماری ایدز قابل تشخیص است.

در صورتی که با یک فرد مبتلا به ایدز تماس داشتید از طریقی که مطمئن هستید ویروس به شما منتقل شده است، از داروی PEP استفاده نمایید که شامل ۳ داروی ضد ویروس است، این دارو حتما باید قبل از گذشت ۷۲ ساعت از تماس به مدت ۲۸ روز استفاده شود.

داروی PrEP، ترکیبی از و داروی ضد ویروسی است که به صورت قرص قابل مصرف است، در افرادی که شانس بیشتری برای مبتلا شدن به ایدز دارند استفاده می شود.

استفاده از این داروها حتما با صلاح و مشورت دکتر متخصص عفونی انجام شود، زیرا استفاده خودسرانه ممکن است بیماری شما را وخیم کند.

ایدز در ایران

تست ایدز

درمان ایدز

با توجه به اینکه سلول HIV، به درون DNA فرد مبتلا وارد می‌شود، بنابراین از بیماری‌های مادام العمر به حساب می آید و در حاضر هیچ درمانی برای خارج کردن و دفع آن از بدن وجود ندارد. ولی دانشمندان تلاش‌های بسیاری برای کنترل این بیماری انجام داده اند و تنها راهکار موجود برای مقابله با ویروس HIV، استفاده از داروهای ضد ویروسی به تجویز پزشک متخصص بیماری های ویروسی می باشد.

داروهای ضد ویروسی

درمان‌های ضدویروسی باعث می‌شود که سلول های CD4، بدن افزایش پیدا کنند تا فرد بتواند از سیستم ایمنی قوی برخوردار باشد.

با استفاده از داروهای ضد ویروسی فرد مبتلا می تواند سالیان طولانی هم عمر کند، ولی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند و آن را درمان نمی‌کنند، دچار سندرم نقص ایمنی اکتسابی می شوند که به بیماری ایدز معرف است. بیماری ایدز باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود به گونه ای که فرد مبتلا توانایی مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی را ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده، امید به زندگی در افرادی که بیماری ایدز را درمان نکرده اند ۳ سال می‌باشد. ولی افرادی که درمان خود را به موقع شروع می‌کنند، امید به زندگی آنها به اندازه عمر طبیعی یک انسان بدون بیماری است. در حال حاضر ۲/۱ میلیون نفر از مردم آمریکا به ایدز مبتلا هستند که از هر هفت نفر، یک نفر آنها از مریضی خود خبر ندارد.

عواملی که بر امید به زندگی افراد مبتلا به ایدز تاثیر دارند عبارتند از : تعداد سلول های CD4، مقدار ویروس موجود در بدن، بیماری‌های ویروسی دیگر از جمله هپاتیت، استفاده از مواد مخدر، سیگار کشیدن،شروع به موقع درمان، سن و سایر شرایط سلامتی بدن فرد.

درمان نکردن به موقع ایدز باعث آسیب پذیری فرد به انواع بیماری ها از جمله: بیماری سل، ذات الریه، برفک دهانی (بیماری قارچی دهانی)، سیتومگالوویروس (نوعی ویروس تبخال)، مننژیت، کریپتو سپوریدیوز، سرطان و بیماری های دیگر می شود.

 

آیا با یک بار رابطه بین افرادی که یک نفر از آنها مبتلا به ایدز است، این بیماری منتقل می شود؟

بله، ویروس ایدز به سرعت در بدن فرد مبتلا تکثیر پیدا می کند و رابطه جنسی از اصلی ترین راه های انتقال این بیماری است. با یک بار رابطه جنسی این ویروس قابلیت انتقال به فرد سالم را دارد.

پیشگیری از ایدز

راه های بسیاری برای پیشگیری از بیماری ایدز وجود دارد از جمله این راه ها:

به دلیل اینکه ویروس HIV از طریق خون منتقل می شود، از اشتراک گذاشتن نیدل‌های تزریق با یکدیگر خودداری نمایید.

سازمان بهداشت جهانی در مورد آمار در حال افزایش ایدز در ایران هشدار داده است. این بیماری در ایران از طریق افراد معتاد و آمیزش‌های جنسی، بیشتر منتقل می شود و روز به روز در حال افزایش است.

ایدز یک بیماری ویروسی است که بیشتر از راه تزریقات با سرنگ های آلوده، روابط جنسی و بزاق فرد آلوده منتقل می شود، تاکنون هیچ واکسنی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه پیشگیری مراقبت از سلامتی خود می باشد. افراد با داشتن علائم مشابه در اسرع وقت به پزشک عفونی مراجعه نمایند.

۴.۲/۵ (۱۲ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.who.int

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
150 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرتین
آرتین
21 دقیقه قبل

من‌تو‌مدرسه‌بودم‌ویکی‌از‌بچه‌دست‌خودش‌رو‌با‌ورق‌رانی
برید‌وچند‌بار‌این‌کارو‌تکرار‌کرد‌ومنم‌این‌کارو‌انجام‌دادام
والان‌میترسم‌که‌ایدز‌گرفته‌باشم‌یکی‌جواب‌منو‌میده

امیر
امیر
6 ساعت قبل

سلام من یه چاقو پیدا کردم و با مایع ظرفشویی تمیز شست‌وشو دادم چاقو رو بعد مدتی دستم رو زخم کرد ایا خطر داره؟

پویا
پویا
6 روز قبل

من ۳ماه پیش معده درد داشتم ۲ماه کشید درست شدم
ولی الان استرس اسهال و دست پام سرد میشه میترستم

رضا
رضا
پاسخ به  پویا
1 روز قبل

سلام پویا جان میشه باهام ارتباط داشته باشیم منم یک مشکلی دارم

پویا
پویا
6 روز قبل

سلام من فقط اسهال و استرس و سرد شدن دست و پا دارم

شیوا
شیوا
11 روز قبل

روپوستم قرمزمیشه حالت دایره ی مانند داره خیلی میترسم

شیوا
شیوا
11 روز قبل

سلام وختتون بخیرباشه من مدته سه ماه حساسیت پوستی شدید پیداکردم ازناحیه باسنمو زیرنافم اینقد خارش پیدامیکنه که دام ضعف میره رفتم پیش متخصص زنان گفت حساسیت پوستی پیداکردی منم میترسم چون بایکی تورابطه بودم چون حیون خونگی داشت

فاطمه اقایی مزرعه شاهی
فاطمه اقایی مزرعه شاهی
17 روز قبل

ایااگربافردناقل ایدژارتباط داشته باشیم وندانیم یامشکوک باشیم یااوقبول دارنشودکه مبتلابه این ویروس است واوگفته باشدازفردی دیگرگرفته ای میتوان ازراه دی ان ای خون اوناقل بودن ازخون وی رابخوداثبات کرد؟

محمد
محمد
20 روز قبل

سلام من دیروز تو ساحل میخواستم یک شیشه لیموناد رو بشکنم ولی دوتا زخم خیلی کوچیک شد دستم بعد دستمو که تو آب دریا شستم یادم اومد که فاضلاب هم میاد تو آب آیا احتمال دریافت ویروس وجود دارد؟
حتی از راه آب با این شرایط؟

کاوه
کاوه
27 روز قبل

سلام من الان سه ماه آلتم زخم شده چند روز خوب میشه بعدش دوباره زخم میشه این زخم علایم چی هستش

رامین
رامین
28 روز قبل

سلام وقت بخیر با رابطه دوجنسه داشتیم باید چجوری متوجه بشم که ایدز نگرفتم..میشه راهنمایی کنی

ابوالفضل
ابوالفضل
1 ماه قبل

احتمال درست بودن نتیجه ازمایش انتی بادی بعد از ۴۲ روز چقدره؟من بعد ۴۲ روز ازمایش دادم و منفی شد

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

رابطه جنسی با حیوانات هم میتونه ایدز داشته باشه ؟

متی
متی
1 ماه قبل

رابطه جنسی با خر ممکنه ایدز رو انتقال بده

ramin
ramin
پاسخ به  متی
2 روز قبل
فرد سالم
فرد سالم
1 ماه قبل

کنترل شهوت جنسی بهترین روش برای مبتلا نشدن به ایدزه
۸۰درصد جواب میده

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام من ۲ شب پیش سکس کردم کاندومم پاره شد حالا از اون موقع سوزش ادراد گرفتم خیلی استرس دارم لطفا جواب بدید چیکار کنم

مهدی
مهدی
پاسخ به  محمد
18 روز قبل

داداش واسه منم اینجوری شد

مهدی
مهدی
پاسخ به  محمد
18 روز قبل

چیکار کردی تو

حسن
حسن
1 ماه قبل

ایمانم مبتلا شدم چون اون قبل من نزدیکی داشته

حسن
حسن
1 ماه قبل

سلام چندوقت پیش رابطه مقعدی داشتم البته دونفربودیم ودوستی ایدزداشته ومن نمیدونستم واول اون رفت ومن بعدرفتم ایااین بیماری
راهنمایی گرفتم ممنون

باقله
باقله
پاسخ به  حسن
16 روز قبل

سلام احتمالش بالاست

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام آیا امکانش هست کسی از طریق بزاق دهان و بوسیدن دچار ایدز بشود؟

محمد
محمد
پاسخ به  فاطمه
2 روز قبل

اگ تو دهان خونی نشه و خراشیده نشه و بعدش مسواک نزنی فکر نکنم

ممد
ممد
1 ماه قبل

سلام ایا بیماری ایدز فرد را می کشد

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام

اگه کسی ایدزیاهپاتیپ داشته باشه غیرازامیزش وخون
دیگه ارچه راههایی مبتلامیشی

مثلامیشه باساک زدن مبتلابشی امااب منی رونخورده باشی
هیچ علایمی نداره طرف فقط میگه سقف دهانش تویه ماه دوبارعینه یه قده زده بیرون همراه بادندان دردبازخوب شده

نیازی هست بره آزمایش
ناگفته نمونه طرفی که آب منی ازش خارج شده احساس دردکرده در پهلوی سمته چپ ایانشانه ی این دومریضی هست

ممنون

امیر
امیر
2 ماه قبل

سلام من ۱۰روز پیش رابطه جنسی داشتم باکاندوم بود ولی الان گلودرد گرفتم به طرفم مشکوکم آیا بعد از ۱۰روز نشونه هاش معلوم میشه؟

Amir
Amir
پاسخ به  امیر
1 ماه قبل

خیر بعد ۶ ماه یک آزمایش بروید

امیر
امیر
2 ماه قبل

سلام یه چوب تیز تو مدرسه بود اول دست منو برید خون اومد بعد دست همه کلاسیمو برید آیا احتمال ایدز برای همکلاسیم هست؟؟؟؟

محمد
محمد
پاسخ به  امیر
2 روز قبل

اگ نداشته باشی ن

ابوالفضل
ابوالفضل
2 ماه قبل

سلام چند روز پیش توی یک ارایشگاهی یه سوزن خیلی بزرگ از توی کشو در اورد و به جوشم زد تا از رو صورتم پاک کنه که خودم گفتم. خواستم بدونم اگه الوده باشه جای زخم جوش باقی میمونه یا مثل واس من بعد چند روز از بین میره؟خواهش میکنم کسانی که میدونن بگن.خیلی استرس دارم و ۱۵ سال بیشتر ندارم

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط ابوالفضل
پارسا شجاعی مهر
پارسا شجاعی مهر
2 ماه قبل

سلام یکی از همکلاسی هایم با یک سوزن موبایل(شبیه به خیاطی)می زد به بقیه از روی لباس بعد زد به پای من ولی دو تا شلوار داشتم بعد نگاه کردم دیدم خون نیومده ولی جاش به اندازه یک دهم میلی متر مونده ممکنه ایدز گرفته باشم؟

نیما افشار
نیما افشار
پاسخ به  پارسا شجاعی مهر
2 ماه قبل

اینجوری انتقال پیدا نمیکنه اگه سوزن آلوده به خون فرد ایدزی باشه تا پنج دقیقه وارد بدن شخص دیگه ایی بشه فقط انتقال پیدا می‌کنه

مختار
مختار
2 ماه قبل

سلام من دیروز رابطه جنسی بدون کاندوم داشتم الانم میترسم که به ایدز مبتلا بشم الان باید چیکار کنم

نیما افشاری
نیما افشاری
پاسخ به  مختار
2 ماه قبل

باید تست بدی دیگه تحت هیچ شرایطی این کار خطرناکو نکنید

ارشیا
ارشیا
2 ماه قبل

سلام من چند وقت پیش رابطه داشتم به صورت مفعول ک‌ با کاندوم بود بعد از دو ماه ازمایش دادم منفی شد الان سرما خوردم نگرانم نیازی به آزمایش مجدد هست؟

سمانه
سمانه
پاسخ به  ارشیا
1 ماه قبل

شما دوباره آزمایش دادین؟چی شد؟

امیر
امیر
2 ماه قبل

سلام من با یه خانمی با کاندوم رابطه داشتم کاندوم پاره نشد میترسم نشتی داشته باشه کاندوم وای خدا عجب غلطی کردم عفو کن خدا

کامیار
کامیار
2 ماه قبل

سلام من دوبار رابطه جنسی محافظت نشده داشتم
طرف میگفت که هر ماه چکاب کلی میگیره و ایدز و بیماری های پوستی نداره منم چون بار اولم بود خیلی استرس دارم و نگرانم آیا ممکنه مبتلا شده باشم دو هفته از رابطه گذشته فقط سردرد دارم مکرر نیست نمیدونم سرماخوردم یا چی ممنون میشم جوابمو بدید

علی
علی
پاسخ به  کامیار
2 ماه قبل

حتما بعد از دو ماه تست بدید

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ۹ماه هست ک نامزد کردم و موقع نامزدی آزمایش قبل ازواج ک آزمایش خون بود آزمون گرفتن و سالم بودیم هر دو خوشبختانه ومن دوباره بد۴ماه ک از نامزدیمون می‌گذشت چکاب کلی راجب انواع سرطان و…..دادم ک سالم بودم خوشبختانه ولی ایدز رو ندادم
الان سوالم اینه ک علائم اصلی ایدز چی و ت چند روز سری خودش. نشون میده؟ من تب و ارز و حالت تهو سردرد سرفه بدن درد گلو درد معده درد ندارم فقط علائمش ایناست؟ ؟
بد همسرمن رشد سری موی زائد رو داره آیاموقع رابطه جنسی ممکنه باعث ایجاد ایدز شه این موها و منتقل بشه؟
و این ک من تدحموم از تیغ پدرم برای زدن موهای زیر بغلم استفاده کردم البته قبلش شستمش آیا ممکنه ایدز منتقل بشه؟
ممنون میشم یکی کامل جوابمو بده

امین
امین
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

ببخشید من دکتر نیستم، ولی مطالعاتی راجع به ایدز داشتم، این که شما از یه تیغ استفاده میکنید که برای کس دیگه بوده در صورتی ویروس HIV وارد بدن میشه که اون فرد حتما مبتلا باشه، برای این که شما رو مبتلا کنه حتما اون تیغ باید آلوده به خون شخص بیمار باشه و حتما به خون شما وارد بشه، از طریق مو هم منتقل نمیشه، از طرفی هم گفتید که شوهرتون سالمه پس از طریق رابطه جنسی و … هم منتقل نمیشه چون گفتم حتما باید فرد بیمار باشه، علائم اصلیش رو دقیق نمیدونم در حدی که خودت نوشتی هستن که اگر این علائم اصلی رو نداری نگرانیش خیلی کمه، خیالت راحت ولی بازم اگه دوست داری ۱۰۰ درصد مطمئن شی چکاب بده

سمیرا
سمیرا
3 ماه قبل

سلام
۲۱ سالمه
متاسفانه رابطه مقعدی با اشیاء زیاد داشتم ، و الان
علائم تپش قلب و نبض سر و گردن و سرد شدن دست ها و بی حس شدن و گزگز شدن باسن تا پایین کمر و دارم، آیا مبتلا ب ایدز شدم ؟

مریم
مریم
پاسخ به  سمیرا
3 ماه قبل

این علائم منم دارم

سارا
سارا
پاسخ به  سمیرا
2 ماه قبل

چه مدت میگذره از رابطتون؟

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  سمیرا
1 ماه قبل

شما میگرن دارید منم سال ها این علائم رو داشتم هر دکتری میرفتم خوب نمیشدم تا اینکه طب سنتی بهم گفت از غذاها و دمنوش های گرم استفاده کن و غذاهای سرد نخور

عرفان
عرفان
پاسخ به  سمیرا
1 ماه قبل

بیچاره شدی رفت

سمیرا
سمیرا
3 ماه قبل

با سلام خدمت مجموعه پذیرش ۲۴
دختری هستم ۲۱ ساله و متأسفانه اعتیاد شدید به سکس مقعدی با اشیاء نه با فرد
آیا ایدز از این روش هم منتقل می‌شود؟ ضمن اینکه با کسی رابطه نداشتم فقط از اشیاء استفاده کردم
البته اینو بگم که تپش قلب و نبض سر گرفتم
و گاهی اوقات دستها هم سرد و یخ میشن و از مقعد تا بالای باسن هم بی حس و سِر میشم
لطفا محبت فرمایید و پاسخ بدید ، خیلی نگرانم

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط سمیرا
مرتضی
مرتضی
پاسخ به  سمیرا
2 ماه قبل

نه،به هیچ وجه

سام
سام
پاسخ به  سمیرا
1 ماه قبل

سلام منم پسر ۳۰ ساله هستم منم با این چیزها را رابته داشتم نمیدونم چکارکنم دارم دیوانه میشم من بیشتر با اشیای مثله چیزهای که سوراخ داشتن و نرم بودن الان منم دستان سرد میشه و همه چیزهای که شما گفتی شما تست دادی سالم بودی یا نه من نمیدانم چکار کنن دارم دیوانه میشم

ناشناس
ناشناس
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من تاحالا هیچ رابطه ای نداشتم ولی زگیل تناسلی دارم از چه طریقی این اتفاق می‌تونه بیوفته

ابوالفضل
ابوالفضل
4 ماه قبل

سلام استفاده از قاشقی ک دهنی بوده باعث انتقال ایدز میشود؟
چن روز پیش ی نفر با یک قاشق غذا خورد منم ۳روز بعد با همون قاشق غذا خوردم بدون اینکه بشورم
آیا انتقال ایدز ممکنه؟؟؟؟

جواد
جواد
پاسخ به  ابوالفضل
2 ماه قبل

داداش گشادی هم حدی داره دیگه

امین
امین
پاسخ به  ابوالفضل
1 ماه قبل

سلام من دکتر نیستم ولی جوابت رو میدونم، انتقال ایدز فقط از طریق رابطه جنسی (واژینال یا آنال) و از طریق اشباع تیز آلوده به خون، استفاده از سوزن مشترک و در دوران بارداری، زایمان یا شیر دهی به فرزند ممکنه. از طریق غذا و نیش حشرات و آب دهان و اشک و … منتقل نمیشه، مخصوصا با قاشق که اصلا.

حسین
حسین
پاسخ به  امین
3 روز قبل

چرا دیگه از بزاق دهان منتقل میشه

سامی
سامی
4 ماه قبل

ایا ایدز از طرق پرت شدن اب دهان یا خون به داخل دهان شخص دیگری منتقل میشود؟وهم چنین از طریق استفاده از قاشق یا لیوانی که خون خشک شده داخل ان است چطور؟

علی
علی
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من یه دو روز هست که رابطه جنسی داشتم اول برام خورد بد با کاندوم رابطه داشتم ممکن موبطلا باشم

زهرا
زهرا
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

سلام من مبتلا به اچ ای وی هستم وبعداز زایمانم این بیماری رو فهمیدم الانم پسرم ۳ماهشه خیلی نگرانشم که اونم مبتلا هست یانه

امین
امین
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

سلام من دکتر نیستم اما جواب سوال شما رو بلدم، این بیماری میتونه از مادر به فرزند در دوران بارداری، زایمان یا شیر دهی منتقل بشه و احتمال انتقالش هم زیاده، ولی احتمال کمی وجود داره که منتقل نشده باشه

رضا
رضا
پاسخ به  زهرا
1 روز قبل

سلام وقت تون بخیر شما که مبتلا به اچ آی وی هستید روز ها اول چ علائم های داشتید میشه بگید

یاسین
یاسین
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

چون برات خورده اگر زنه ایدز داشته باشه حتما میگیری

سپیده
سپیده
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

احتمال انتقال اچ آی وی از طریق بزاق دهان بسیار بسیار کمه. تقریبا صفر. مگر اینکه روی آلت تناسلی شما زخمی بوده باشه

محمد
محمد
4 ماه قبل

سلام من تویی کارگاه کار می کنم یکی از کارکنان اعلایمی به ایدز دارد من تویی دبه که اون یک روز قبل آب خورده بودمن هم به از ۱۳ ساعت داخل آن دبه پلاستیک آب خوردن به نظرتون بیماری به من انتقال یافته یانه

امین
امین
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

سلام، احتمالش از صفر هم کناره گرفته باشی

ابوالفضل
ابوالفضل
4 ماه قبل

ممنون میشم از ادمین اگر این تجربه من رو باز نشر کنید تا دیگران هم استفاده کنند.
سلام ، به نظرم دوستانی که این علائم رو دارن به پزشک مراجعه کنید، من خودم چند وقت این علائم رو داشتم و همش استرس و اضطراب طوری که از همون استرس علائم شدید تر شد و چون با کسی هم در میون نذاشتم همه بار این اضطراب رو دوش خودم بود و خیلی حالم بد شد. تا این که با مادرم در میون گذشتم و انگار یه بار سنگین رو گذاشتم زمین.
با مادرم به دکتر رفتیم قبلش میترسیدم تنهایی به دکتر برم و دکتر گفت هیچ مشکلی نیست و متاسفانه من عوارضی مثل سردرد و معده درد که طی این دو ماه گرفتم از استرس هنوز هست. و میگم چرا زودتر با کسی مشورت نکردم . به نظرم آدمی که مریض میشه نیاز به کمک داره و خودش به تنهایی از پس سختی هاش بر نمیاد. شما هم به نظرم اگر این علایم رو دارید از کسی حتما کمک بگیرید و خود خوری نکنید.

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

سلام آقا ۴ روز پیش یه رابطه جنسی بدون کاندم داشتم از اون روز تا الا دل درد دارم یعتی من مبتلا به ایدز هستم لطفا کمکم کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

اره صدرصد ایدز گرفتی

حسن
حسن
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

نه

یاسین
یاسین
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

اگر زنه ایدز داشته باشه حتما میگیری

سپیده
سپیده
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

اچ آی وی به این سرعت خودش رو نشون نمی ده. یک دوره ی ویندوز دو هفته ای داره

Reza
Reza
4 ماه قبل

سلام دکتر خسته نباشد
من یک رابطه جنسی داشتم بدون کاندوم،بعداز این رابطه ۶ ماه گذشت رفتم ازمایش ایدز دادم بعد ۲ روز جواب اومد
منفی بود
خیلی استرس دارم ، بعداز این رابطه، یکی از این نشونه های که نوشته بودین رو داشتم لکه ی سیاه دهانی داشتم بعداز یک هفته ناپدید شد جوش های روی دستم، گرم شدن دستو پا

ایا لازم هست که برم دوباره ازمایش بدم ..؟

Reza
Reza
4 ماه قبل

سلام دکتر خسته نباشد
من یک رابطه جنسی داشتم بدون کاندوم،بعداز این رابطه ۶ ماه گذشت رفتم ازمایش ایدز دادم بعد ۲ روز جواب اومد
منفی بود
خیلی استرس دارم ، بعداز این رابطه، یکی از این نشونه های که نوشته بودین رو داشتم لکه ی سیاه دهانی داشتم بعداز یک هفته ناپدید شد جوش های روی دستم، گرم شدن دستو پا

ایا لازم هست که برم دوباره ازمایش بدم

الهام
الهام
پاسخ به  Reza
4 ماه قبل

نه دیگه بعد ۶ ماه رفتی نداشتی

Reza
Reza
پاسخ به  الهام
3 ماه قبل

خیلی ممنون که جواب دادید از استرس شب ا خوابم نمیبره وه چقد پشیمونم

سپیده
سپیده
پاسخ به  Reza
1 ماه قبل

اگر برای آزمایش کیت الایزای چهار رو استفاده کردن جواب قابل اعتماده. احتمال خیلی زیاد منفی هستید. اما برای اطمینان سه ماه دیگه هم تست بدید

علی
علی
4 ماه قبل

سلام من میخام اولین رابطه جنسی رو داشته باشم ممکنه بگیرم
یا اگه کارت سلامت داشته باشه چی؟

سپیده
سپیده
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

چه ربطی به کارت سلامت داره ؟؟؟ حتما و حتما و حتما کاندوم استفاده کنید

محمدرضا
محمدرضا
5 ماه قبل

سلام جناب. من چن باری رابطه جنسی داشتم ولی با دختری که از لحاظ ظاهری و اینا تمیز بوده اولین رابطمون باهم بوده و از آخرین رابطمون ۲ ماه میگذره ولی هیچ علائمی ندارم ولی استرس و دارم نظر شما چیه احتمال داره ک مبتلا شده باشم.

علی
علی
پاسخ به  محمدرضا
5 ماه قبل

حتما آزمایش بدید

مهسا
مهسا
5 ماه قبل

سلام من پارسال یه عملی انجام دادم دوواحد خون بهم تزریق کردن تب ولرز گرفتم الان هم دهانم زخم میشه و بالاتنه ام جوش میزنم امکانش هست مبتلاشده باشم

علی
علی
پاسخ به  مهسا
5 ماه قبل

خون هر فردی که آزمایش میده طبق دستورالعمل سازمان آزمایش هپاتیت و ایدز و سیفلیس انجام میشه ولی این آزمایشات دو ماه آخر وضعیت اهداکننده رو نشان میدن به همین دلیل احتمالش هست که شخص اهداکننده روز بعد از رفتار خطرناک اقدام به اهدای خون کند که در صورت مبتلا بودن در آزمایش مشخص نمیشه به همین دلیل با توجه به علائمی که داشتید بهتره که حتما آزمایش ایدز و هپاتیت رو انجام بدید

سوال دارم
سوال دارم
5 ماه قبل

ایدز از طریق فرد سالم به سالم انتقال پیدا میکنه؟

علی
علی
پاسخ به  سوال دارم
5 ماه قبل

خیر

الهام
الهام
پاسخ به  سوال دارم
4 ماه قبل

وقتی هر دو سالمن چجوری منتقل شه

زهرا
زهرا
پاسخ به  سوال دارم
1 ماه قبل
ناشناس
ناشناس
5 ماه قبل

آیا خوردن مایع منی فردی که ایدز نداره
و وجود نداشتن زخم در دهان و گلو
امکان انتقال ایدز وجود داره؟

علی
علی
پاسخ به  ناشناس
5 ماه قبل

خیر

مهدی
مهدی
پاسخ به  ناشناس
4 ماه قبل

خاک تو سرت مگه چی خوردی اینگار رانی پرتقال خورده

عرفان
عرفان
5 ماه قبل

سلام من یه رابط جنسی داشتم اما اون خانوم مواد مخدر نعبود ولی شوهر اون مواد مخدر عمل داشته

عرفان
عرفان
پاسخ به  عرفان
5 ماه قبل
الهام
الهام
پاسخ به  عرفان
4 ماه قبل

دیوانه تو حقته ایدز بگیری چیکار داری با زن مردم حالا برو یه تستم بده بد نیست اما دیگه از این کارا نکن

جواد
جواد
پاسخ به  الهام
3 ماه قبل
Hzhow
Hzhow
6 ماه قبل

سلام من داخل باشگاه رفتم دستشویی سر شلنگ به مقعد برخورد کرد احتمال اینکه ایدز گرفته باشم هست؟

نوید
نوید
پاسخ به  Hzhow
4 ماه قبل

خیر

حمید
حمید
پاسخ به  نوید
4 ماه قبل

سلام ایدز با آزمایش خون بعد از یک. ماه تشخیص میشه

Hzhow
Hzhow
6 ماه قبل

سلام من داخل باشگاه رفتم دستشویی سر شلنگ به مقعد برخورد کرد احتمال اینکه ایدز گرفته باشم هست؟

نرگس
نرگس
پاسخ به  Hzhow
5 ماه قبل

نه

محدثه
محدثه
پاسخ به  نرگس
5 ماه قبل

داخل بره چی؟ همون شلنگ بره داخل

عرفان
عرفان
پاسخ به  محدثه
4 ماه قبل

چرا خندم گرفت این چی بود گفتی

هییییی
هییییی
پاسخ به  محدثه
4 ماه قبل

ایدز نگرفتی ولی خب …

نوید
نوید
پاسخ به  محدثه
4 ماه قبل

خیر

زهرا
زهرا
پاسخ به  نوید
4 ماه قبل

ایدز نگرفتی ولی بااین کارت نفر بعدی رو که از شلنگ استفاده کرده نابود کردی

یاسر
یاسر
پاسخ به  نوید
28 روز قبل

کسی هست با من ازدواج کنی

الهام
الهام
پاسخ به  محدثه
4 ماه قبل

وااااای نکن این گند کاریارو ایدز نه اما انگل میگیری

جواد
جواد
پاسخ به  محدثه
1 ماه قبل

بستگی به میزان تو رفتگی داره

ممد
ممد
پاسخ به  محدثه
1 ماه قبل

محدثه چی داری میگی خیلی دارکی

حسین
حسین
پاسخ به  محدثه
3 روز قبل

شیلنگ کردی تو؟

سامی
سامی
6 ماه قبل

سلام آقای دکتر مادر بزرگ من قند داره من ۵ماه پیش شایدم بیشتر برای تست قند خونش سوزن تست قند رفت تو دستم آیا امکان داره ایدز گرفته باشم

نرگس
نرگس
پاسخ به  سامی
5 ماه قبل

سلام مگر مادربزرگت ایدز داره که توبگیری

احمد حسینی
احمد حسینی
6 ماه قبل

سلام
من هیچ علائمی ندارم ممکن هست که مبتلا شده باشم
ممکن هست که با آزمایش دادن معلوم نشود؟
لطفاً منو راهنمای کنید

دکتر نیستم فقط اطلاعاتم زیاده
دکتر نیستم فقط اطلاعاتم زیاده
پاسخ به  احمد حسینی
6 ماه قبل

سلام، در صورتی که رابطه جنسی پر خطر ندارید، و در معرض سرنگ نیستید خیر

نرگس
نرگس
پاسخ به  احمد حسینی
5 ماه قبل

تو آزمایش معلوم میشه

مهمان
مهمان
پاسخ به  نرگس
4 ماه قبل

نوچ

دکمه بازگشت به بالا