چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم؟

انواع راهکارهای زایمان طبیعی بدون درد و بخیه

چگونه زایمان طبیعی بدون بخیه داشته باشیم؟

گاهی ممکن است پزشک زنان و زایمان یا پزشک ماما در حین زایمان نیاز به ایجاد برشی در ناحیه بین واژن و مقعد (پرینه) مادر داشته باشد. به این عمل اپیزیوتومی گفته می‌شود که باعث می‌شود دهانه واژن کمی بازتر شود و به کودک اجازه می‌دهد راحت‌تر از آن عبور کند.

بنابراین در مواردی‌که احتمال آن وجود دارد که پرینه مادر با بیرون آمدن نوزاد پاره شود، بهتر است از قبل اپیزیوتومی انجام شود تا از پارگی شدید مقعد و افزایش تعداد بخیه پیشگیری شود. طبق آمار، از هر ۱۰ مادر که بارداری اول خود را تجربه می‌کنند ۹ مورد با اپیزیوتومی هنگام زایمان طبیعی مواجه می‌شوند.

معمولا برای کمک به ترمیم ناحیه پرینه پاره شده یا برش خورده از بخیه استفاده می‌شود و درصورتی‌که از نوع جذبی باشد، شرایط راحت‌تری برای مادر فراهم می‎شود زیرا دیگر نیاز به مراجعه به بیمارستان نخواهد بود.

از نظر اصول پزشکی هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه بتوان از اپیزیوتومی پیشگیری کرد زیرا این مسئله به سن و وضعیت آناتومی بدن مادر، سایز سر و بدن نوزاد، وزن نوزاد، میزان آمادگی بدن مادر قبل از زایمان، میزان کمک‎های پزشک زنان و ماما در حین زایمان، داشتن فعالیت بدنی کافی مادر قبل از زایمان و غیره بستگی دارد. البته با ظهور زایمان فیزیولوژیک امروزه امکان زایمان طبیعی بدون درد و بخیه فراهم شده است. به‎ همین‎ دلیل پیشنهاد می‎کنیم از ماه‎های اول بارداری در مورد این مسئله با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

علائمی که نشان می‌دهند نیاز به اپیزیوتومی در زایمان طبیعی است

معمولا در مورد زایمان نوزادانی که احتمال وجود بیماری‌هایی مثل ضربان قلب سریع یا نقص ریوی در آن‎ها تشخیص داده شده است، پزشک دستور اپیزیوتومی می‌دهد زیرا ممکن است کودک شما حین زایمان اکسیژن کافی دریافت نکند و در صورت عدم خروج سریع خطر تولد نوزاد مرده وجود دارد.

گاهی نیز به دلیل بزرگ بودن سر نوزاد یا تنه او مخصوصا در مورد نوزادان بزرگ‌جثه یا ماکروزومی، نیاز است که از دستگاه‌های فورسپس و وکیوم برای کمک به زایمان استفاده شود که اغلب همزمان با آن اپیزیوتومی نیز انجام می‎شود.

در مواردی‎که مادر با وجود تلاش زیاد همچنان موفق به زایمان طبیعی نوزاد نشده است نیز نهایتا از اپیزیوتومی برای کنترل عوارض بعدی استفاده می‏شود. به‏خصوص اگر مادر به یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی مبتلا باشد.

اگرچه برش و بخیه‎ های زده شده معمولا طی ۷ تا ۱۰ روز به کمک مصرف داروهای خوراکی و موضعی بهبود می‎یابند اما اگر شرایطی فراهم شود که اپیزیوتومی اصلا انجام نشود، مطمئنا مادر در آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.

از بین بردن جای بخیه بعد از زایمان

علت اینکه انجام اپیزیوتومی در طی زایمان طبیعی توصیه نمی ‎شود چیست؟

ناحیه بخیه زده شده پرینه در بعضی از خانم‎ها تا آخر عمر با درد گذرا و خونریزی اندک همراه است. اصولا پارگی این ناحیه از نظر شدت آسیب و میزان گسترش به بافت‎های اطراف درجه‎بندی می‎شود.

در پارگی درجه یک و دو معمولا عوارض بعدی قابل کنترل هستند اما در مورد پارگی درجه سه دیگر عضلات اطراف مقعد نیز درگیر می‎شوند، درحالی‎که عضلات اصولا به دلیل خونرسانی اندک قدرت ترمیم خیلی کمی دارند. در پارگی درجه چهار حتی اسفنکتر مقعدی و بافت زیر آن نیز برش می‎خورند و خطر بی‌اختیاری مدفوع بسیار زیاد است.

در صورت داشتن علائم زیر بعد از اپیزیوتومی حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • علائم عفونت
  • مشکل در کنترل روده
  • درد شدید هنگام ادرار یا افزایش دفعات ادرار
  • نوار بهداشتی آغشته به خون یا لخته های خون بزرگ
  • درد شدید در زیر شکم، واژن یا پرینه

معمولا برای حداقل یک ماه مادر باید از انجام کارهای سنگین پرهیز کند و امکان انجام تمرینات ورزشی را ندارد. پس اگر بتوانید از قبل زمینه زایمان بدون درد و بخیه را برای خود فراهم کنید، دیگر نیازی به نگرانی از بابت عوارض ذکر شده نخواهد بود.

آیا امکان پیشگیری از اپیزیوتومی و بخیه زدن پرینه در طی زایمان طبیعی وجود دارد؟

یک ماما می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام زایمان طبیعی به محض مشاهده سر نوزاد از وارد کردن فشار بیشتر خودداری کنید و با انجام تمرینات خاصی و نفس زدن‎های سریع و کوتاه از پارگی پرینه پیشگیری کنید زیرا در این شرایط سر کودک شما می‏تواند به آرامی خارج شود و به پوست و عضلات پرینه فشار ناگهانی وارد نشود.

تحقیقات نشان داده‏اند که ماساژ پرینه (به‎خصوص با انواع روغن اساسی) در چند هفته آخر بارداری می‎تواند احتمال انجام اپیزیوتومی در هنگام زایمان طبیعی را کاهش دهد. نوع و تعداد دفعات ماساژ در مطالعات مختلف متفاوت است. بیشتر شامل قرار دادن ۱ یا ۲ انگشت به داخل واژن و اعمال فشار رو به پایین یا فشار گسترده به سمت پرینه است. این تمرین باید هر روز تکرار شود.

از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای داشتن یک زایمان طبیعی بدون درد و بخیه می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام تمرینات ورزشی کگل برای تقویت عضلات کف لگن به‎ خصوص در ماه آخر بارداری
  • مصرف ویتامین‎های لازم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش منظم و سبک به منظور حفظ سلامت کلی بدن
  • استفاده از انواع روان‎کننده حین زایمان زیر نظر پزشک
  • گرم نگه‏داشتن پرینه مثلا به کمک قرار دادن یک حوله گرم برای افزایش جریان خون و نرم شدن عضلات آن پیش از زایمان

مطمئنا مشورت با یک پزشک یا ماما می‎تواند اطلاعات دقیق‎تری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

دریافت رژیم بارداری

راه های زایمان طبیعی بدون بخیه و درد

انواع راه ‎های درمان برای زایمان طبیعی بدون درد و بخیه

تعدادی از موقعیت‎های زایمان ممکن است خطر پارگی واژن در هنگام زایمان طبیعی را کاهش دهند. مثلا به جای اینکه در هنگام زایمان صاف دراز بکشید، بهتر است در حالت ایستاده یا نیم‏خیز باشید. وجود یک پزشک ماما متبحر می‎تواند به شما کمک کند تا موقعیت زایمان راحت و مطمئنی پیدا کنید.

پیش از زایمان در مورد امکان انجام تکنیک‎‌هایی مثل زایمان فیزیولوژیک با پزشک خود صحبت کنید زیرا معمولا زایمان فیزیولوژیک برای مادرانی است که هیچ مشکل و بیماری قابل توجهی ندارند و تمامی روند بارداری آن‎ها طبیعی بوده است. همچنین با انجام فعالیت‎های بدنی منظم و برخورداری از یک تغذیه سالم و متنوع بدن آماده‎ای برای زایمان طبیعی دارند.

برخلاف زایمان طبیعی اپیدورال که در آن پزشک مجبور است دارویی به ستون فقرات شما برای کاهش درد یا تسریع زایمان تزریق کند، در زایمان فیزیولوژیک پزشک هیچ دخالتی ندارد و ماما با انجام تکنیک‎ها، ماساژ و تمرینات خاصی به باز شدن راحت‎تر دهانه رحم و واژن به منظور خروج آسان‎تر نوزاد کمک می‎کند. جالب است بدانید که زایمان در آب یکی از انواع زایمان فیزیولوژیک است.

مشاوره آنلاین مامایی

آمار نشان داده است که در ۹۰% مادران با زایمان فیزیولوژیک نیازی به برش پرینه نبوده است و به ‏همین‏ دلیل احتمال عفونت و خونریزی بعد از زایمان در ناحیه بخیه شده به صفر رسیده است. حفظ آرامش روانی مادر قبل از زایمان و در مواردی انجام هیپنوتیزم نیز بسیار موثر است.

پیشگیری و درمان عوارض اپیزیوتومی با داروهای گیاهی

طبق تجربه، مصرف دمنوش داروهای گیاهی زیر در روز قبل از زایمان طبیعی می‎تواند کمک زیادی به باز شدن راحت‎تر دهانه رحم و واژن کند:

  • زعفران
  • زیره
  • گل گاوزبان

از طرفی در صورت نیاز به برش پرینه نیز مصرف داروهای گیاهی مانند گیاه پونه، گیاه گلپر و گیاه پاپایا می‎تواند به بهبود سریع‎تر جای بخیه کمک کند.

درمان طب سنتی برای زایمان طبیعی بدون درد و بخیه

متخصصان طب سنتی معتقدند که برای داشتن یک زایمان طبیعی بدون درد و بخیه مادر باید در ماه‌های آخر بارداری مواد غذایی با طبع گرم مانند موز، نارگیل، انبه، دارچین، خرما و غیره بیشتر مصرف کند و از مصرف غذاهایی با طبع سرد پرهیز کند.

علاوه‎براین، ماساژ لگن در آب گرم یا با روغن‎های اساسی مثل روغن زیتون و نارگیل نیز بی‎تاثیر نیست. در مورد اثرات مفید انجام طب سوزنی برای زایمان طبیعی بدون درد و بخیه با یکی از کارشناسان طب سنتی مشورت کنید.

گفتگوی آنلاین با مشاور طب سنتی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ازآنجایی‌که بدن مادر باید از قبل آماده باشد، حتما در اوایل بارداری به پزشک مراجعه کنید تا در طی چند ماه تمرین بتوانید عضلات لگن را قوی کرده و به باز شدن دهانه رحم و واژن خود کمک کنید. مطمئنا با کنترل وزن، انجام تمرینات تمرینات ورزشی کگل، پیاده‎روی روزانه و انجام یک زایمان فیزیولوژیک نگرانی از بابت درد و بخیه زایمان طبیعی نخواهید داشت.

حتی اگر به دلایلی اپیزیوتومی برای شما انجام شد، در صورت داشتن خونریزی، عفونت، درد یا تورم غیرمنتظره در ناحیه بخیه زده شده پرینه با پزشک خود صحبت کنید. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از صدها پزشک آنلاین متخصص پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۴.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
www.parents.comwww.mayoclinic.orgwww.mayoclinic.orgwww.nhs.ukwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام بچه اولم هست خیلی میترسم از زایمان چ کار کنم

نسیم
نسیم
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

سلام آگاهی خودت رو از زایمان بالا ببر
کلاس های آمادگی بارداری شرکت کن
ورزش های مخصوص رو انجام بده
اینکه با ذهن باز و علم و آگاهی بری برای زایمان، عالیه

نجمه صالحی
نجمه صالحی
9 ماه قبل

سلام

دکمه بازگشت به بالا