لق شدن دندان کودکان در چه سنی اتفاق می‌افتد و چه علتی دارد؟

یکی از مسائل و چالش‌های مادر و پدرهای کودکان که آن‌ها را درگیر می‌کند، لق شدن دندان شیری آن‌هاست. با اینکه لق شد دندان کودکان یک امر طبیعی و اجتناب ناپذیر است اما باز هم والدین احساساتی و نگران دوست دارند اطلاعات جامع و کاملی درباره فرایند آن داشته باشند.

بنابراین برای کاهش استرس والدین و کمک به گذراندن راحت‌تر این دوران، تصمیم گرفتیم مقاله‌ای درباره این موضوع نوشته و تمام ابعاد آن را کاملا بررسی کنیم. اگر شما هم کودکانی در شرف لق شدن دندان شیری دارید، خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود..

زمان لق شدن دندان شیری

زمانی که ریشه‌های دندان‌های دائمی شروع به رشد بیشتر می‌کنند و زمان رویش آن‌ها داخل دهان نزدیک می‌شود، ریشه دندان‌های شیری شروع به تحلیل رفتن می‌کند تا فضای کافی برای رویش دندان‌های دائمی و جدید وجود داشته باشد.

در این فرایند با تحلیل رفتن ریشه دندان‌های شیری، دندان‌ها لق می‌شوند تا زمانی که بیشتر حجم ریشه قبلی از بین برود و دندان شیری به اصطلاح بیفتد. این روند معمولا از ۶ سالگی کودکان شروع شده و تا ۱۲ سالگی هم روند لق شدن و افتادن دندان‌های شیری ادامه دارد.

اما این زمان‌بندی برای همه بچه‌ها یکسان نیست.  زمان دقیق افتادن دندان‌های شیری برای هر کودک متفاوت بوده و نمی‌توان آن را مشخص کرد. این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد و حتی ممکن است برخی افراد بق شدن دندان شیری در بزرگسالی را تجربه کنند.

یعنی دندان‌های شیری آن‌ها در کودکی‌شان نیفتد و تا بزرگسالی دندان شیری در دهان‌شان وجود داشته باشد. البته لق شدن دندان شیری در بزرگسالی چیزی نیست که خیلی رایج باشد و اکثر افراد آن را تجربه کنند.

معمولا افرادی که مشکلی در دهان و دندان‌شان وجود داشته باشد، ممکن است درگیر این حالت بشوند و در آن صورت بهتر است حتما به دکتر دندانپزشکی مراجعه کنند.

البته لق شدن دندان در بزرگسالی ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های پیشرفته دهان و دندان هم باشد که باید هرچه سریع‌تری با مراجعه به دکتر دهان و دندان برای یافتن منشأ و نوع بیماری و همچنین درمان آن اقدام کنید.

حتی در برخی موارد هم لق شدن دندان کودک ۵ ساله یا لق شدن دندان شیری در  ۴ سالگی مشاهده شده است. در هرصورت تخمین زمان لق شدن و افتادن دندان شیری در کودکان کار غیر ممکنی است.

بنابراین جای نگرانی در رابطه با این موضوع وجود نیست اما درکل اگر حس می‌کنید مورد غیرطبیعی درباره افتادن و لق شدن دندان کوکان‌تان وجود دارد، می‌توانید با یک دکتر دندانپزشکی کودکان مشورت کنید.

چگونه دندان لق را بدون درد بیندازیم؟

زمانی که یک دندان لق و شل در دهان وجود داشته باشد، غذا خوردن و جویدن غذا سخت می‌شود و دردهای ناشی از آن هم کودک را کلافه و بهانه‌گیر می‌کند. حتی ممکن است به دلیل عدم جویدن مناسب، کودک شما دچار دلدرد و عوارض این‌چنینی هم بشود.

علاوه‌بر موارد نام برده شده، کودکان کم‌طاقت و کنجکاو هستند و دوست دارد هرچه سریع‌تر از دندان لق شده را از جا بکنند. مشکلی که وجود دارد این است که دندان لق شده درد و التهاب دارد و دست زدن به آن توسط کودکان دردناک است.

 بنابراین اگر شما به عنوان والدین راه کشیدن دندان شیری لق شده بدون درد را بلد باشید می‌توانید به کودک خود کمک کنید. نکاتی که هنگام کشیدن دندان شیری باید به آن توجه کنید عبارتند از:

ابتدا دست‌های خود را خوب بشویید

قبل از هرکاری باید دست‌های خود را به خوب شسته و ضدعفونی کنید تا خدایی نکرده کودک‌تان را بیمار نکنید. دندان لق شده و محیط اطرافش به شدت مستعد بیماری هستند پس حتما حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

دندان را تکان دهید

ابتدا کمی دندان لق شده را تکان دهید تا هم میزان لق بودن آن را بسنجید و هم از کودک خود درباره درد داشتنش سوال کنید.

دندانی که به اندازه کافی لق باشد، توسط بافت‌ها و رشته‌های نازکی به لثه متصل است و قاعدتا نباید درد داشته باشد. اگر کودک شما احساس درد می‌کرد، یعنی دندان او به اندازه کافی لق نشده و هنوز زمان افتادن دندانش فرا نرسیده.

دندان لق شده را ناگهانی بکشید

اگر دندان به اندازه کافی لق شده بود، می‌توانید با پرت کردن حواس کودک‌تان به یک فشار کم یا پیچاندن دندان بدون هیچ دردی آن را از جا بکنید.

معمولا دندان لق شده باید نهایتا ظرف یک هفته تا ده روز بیفتد، اگر بعد از این مدت همچنان دندان شیری نیفتاده بود و دندان اصلی هم رشد می‌کرد بهتر است یک ویزیت آنلاین دندانپزشکی انجام دهید.

توجه داشته باشید که اگر دندانی که هنوز سفت است و به اندازه کافی لق نشده را بکشید، احتمالا با خونریزی زیاد و درد برای کودک‌تان همراه است. پس بهتر است چنین کاری را انجام ندهید.

لق شدن دندان در اثر عوامل دیگر

ممکن است دندان شیری یا دائمی شما یا فرزندتان در اثر ضربه لق شود. اگر لق شدن دندان شیری بر اثر ضربه اتفاق بیفتد، در بیشتر موارد پیامد خاصی ندارد و مشکلی هم ایجاد نمی‌کند. فقط کودک مدت زمان بیشتری را برای رویش دندان دائمی‌اش نسبت به سایر کودکان تجربه می‌کند.

اما لق شدن دندان دائمی در اثر ضربه، کمی خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر است. اگر ضربه‌ای به دندان شما وارد شده باشد، احتمال دارد آن ضربه باعث پارگی، کش آمدن یا شل شدن لیگامنت دندان (عضوی که باعث محکم نگهداشتن دندان در جای خودش می‌شود) بشود.

در چنین شرایطی شما احساس شل شدگی و لقی در دندان خود می‌کنید. اگر چنین موقعیتی برای شما پیش آمد سعی کنید هرچه سریع‌تر با دندانپزشک‌تان تماس گرفته یا از طریق خدمات آنلاین ویزیت آنلاین دندانپزشکی استفاده کنید.

لق شدن دندان کودکان
لق شدن دندان کودکان

روش‌های درمان لق شدن دندان در اثر ضربه

  • تا حد امکان از دست زدن، زبان زدن و تکان دادن دندان مربوطه خودداری کنید.
  • سعی کنید مواد غذایی سفت را با دندان خود نجوید.
  • سعی کنید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر زود به پزشک مراجعه کنید احتمال درمان کامل دندان شما وجود دارد اما هرچه زمان بیشتری بگذرد احتمال درمان کاهش می‌ِیابد.
  • در صورتی که نیاز باشد، برای ترمیم دندان لق شده باید درمان‌های تهاجمی بر روی دندان شما انجام بگیرد.

چه زمانی لق شدن دندان خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر لق شدن مربوط به دندان‌های شیری کودک شما باشد که تقریبا نیازی نیست یه پزشک مراجعه کنید و بهتر است اجازه دهید روند طبیعی آن طی شود.

اگر فرزند شما زمان لق شدن و افتادن دندان‌های شیری‌اش نسبت به میانگین زمان لق شدن دندان‌های هم‌سالان خودش و خانواده خیلی زودتر یا خیلی دیرتر درگیر این موضوع شد، بهتر است برای آسودگی خاطر خود نزد دندانپزشک بروید.

اگر دندان دائمی کودک شما لق شد، توصیه می‌کنم حتما برای اطلاع یافتن از علت لق شدن دندان دائمی کودکان به دکتر مربوطه مراجعه کنید.

در نهایت اگر دندان دائمی خودتان یا اطرافیان‌تان به هردلیلی به‌خصوص ضربه لق شد، حتما حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳.۴/۵ (۵ نظر)

منبع
healthychildren.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیه خانوم کوچولو
آیه خانوم کوچولو
2 ماه قبل

سلام دختر من هنوز پنج سالش پر نشده ولی یکی از دندوناش لق شده

بارانا
بارانا
3 ماه قبل

سلام دختر من تازه رفته تو ۵ سال یکی از دندان‌ها لق شده ایا مشکل داره

سامیار
سامیار
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید
ببخشید پسر من هنوز ۵ سالشم نشده دندوناش داره لق میشه میفته آیا مشکلی داره؟

لبلا
لبلا
4 ماه قبل

سلام خسته نباش

لبلا
لبلا
پاسخ به  لبلا
4 ماه قبل

میترسه

نازی
نازی
5 ماه قبل

سلام دختر من دندان شیری افتاده و رشد کرده ولی بازم لق شده دلیلش چیه

زهرا
زهرا
پاسخ به  نازی
12 روز قبل

زهرا

Sheyda
Sheyda
5 ماه قبل

سلام دندون دختر من لق شده و الان ۱۲ سالشه یسره هم خون میاد بخاطر چیه؟؟ و چجوری خونریزیش رو بند بیارم

دکمه بازگشت به بالا