لق شدن دندان دائمی و روند ترمیم و درمان آن

لق شدن دندان امری غیر عادی نیست. انواع مختلف شرایط زندگی، مسائل بهداشتی و سایر عوامل می‌توانند باعث لق شدن دندان در بزرگسالی یا بالا رفتن ریسک بروز آن شوند. دندان لق الگوهای جویدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باعث تحلیل رفتن لثه و از دست دادن اعتماد به‌نفس شخص می‌شود.

در این مطلب به علل لق شدن دندان، تاثیر آن و همچنین اقداماتی که می‌توان در مورد رفع این مشکل انجام داد، می‌پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

لق شدن دندان دائمی
لق شدن دندان دائمی

دلایل لق شدن دندان دائمی

همه افراد با افزایش سن، دندان‌های اولیه خود را که با نام دندان شیری شناخته می‌شوند، از دست می‌دهند. سپس این دندان‌ها با ۳۲ دندان اصلی و دائمی جایگزین می‌شوند. دلایلی که ممکن است طی آن‌ها دندان‌های دائمی را نیز از دست بدهیم یا آن‌ها لق شوند، شامل موارد زیر هستند:

ژنتیک

در بعضی موارد، دندان‌های ثانویه به‌دلیل ناهنجاری‌های ارثی تشکیل نمی‌شوند. همچنین به ‌خاطر بعضی شرایط مادرزادی، دندان‌ها شروع به لق شدن می‌کنند. این نوع از لق شدن دندان آژنزیس (Agenesis) نام دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم کودک خود را از همان سال‌های ابتدایی پیش یک دکتر دندانپزشکی کودکان ببرید تا به معاینه سلامت دندان‌های او بپردازد.

بیماری لثه

یکی دیگر از علت‌های شایع لق شدن دندان دائمی، بیماری لثه است که بین لثه و دندان فاصله ایجاد می‌کند. این فاصله پاکت نام دارد و با گذشت زمان، می‌تواند عواقبی مانند پوسیدگی دندان‌ها، عقب نشینی بافت‌ها و لق شدن دندان اصلی را به همراه داشته باشد. سایر علائم بیماری لثه عبارت هستند از:

  • لثه‌هایی که حساس، قرمز، دردناک یا متورم هستند.
  • لثه‌هایی که هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کنند.
  • رکود لثه
  • تغییر در شیوه قرار گرفتن دندان‌ها روی هم

لق شدن دندان در اثر ضربه

لق شدن دندان دائمی بر اثر ضربه یکی از رایج ترین علت‌های از دست دادن دندان در بزرگسالی است. آسیب‌های گوناگون ورزشی، زمین خوردن، تصادف‌های رانندگی و انواع دیگر ضربه‌ها می‌توانند باعث لق شدن دندان شوند. اگر کودک شما چنین حوادثی را تجربه کرده است، بلافاصله به یک دکتر دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.

بارداری

افزایش استروژن و پروژسترون در دوران بارداری بر استخوان‌ها و بافت‌های دهان تاثیر می‌گذارد. افزایش سطح این هورمون‌ها، پریودنشیوم (periodontium) را که مجموعه‌ای از استخوان‌ها و رباط‌هایی است که از دندان ها محافظت می‌کند و آن‌ها را در جای خود نگه می‌دارد، تغییر می‌دهد. هنگامی که پریودنشیوم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، یک یا چند دندان ممکن است لق شوند.

عوامل موثر دیگر بر دندان لق شامل مواردی وجود حفره‌ها، تغذیه نامناسب، سیگار کشیدن، دسترسی نداشتن به خدمات دندانپزشکی و بهداشت ضعیف دندان می‌شوند.

پیشگیری از لق شدن دندان

افراد همیشه نمی‌توانند از لق شدن دندان جلوگیری کنند اما برای کاهش خطر آن می‌توان اقداماتی را انجام داد. از جمله:

  • مسواک زدن کامل دندان‌ها دو بار در روز
  • روزانه یک مرتبه نخ دندان کشیدن
  • خودداری از سیگار کشیدن
  • مراجعه به دکتر دهان و دندان برای معاینه و جرم‌گیری در فواصل زمانی کوتاه
  • استفاده از محافظ دندان مناسب هنگام ورزش
  • استفاده از محافظ هنگام خواب در صورتی که مشکل ساییدن یا به‌هم فشردن دندان دارید.
  • گرفتن یک ویزیت آنلاین دندانپزشکی و مشورت با یک متخصص برای استفاده از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D و کمک به پیشگیری از پوکی استخوان و سلامت دندان‌ها
  • شناخت داروهایی که بر سلامت و جلوگیری از لق شدن دندان اثر می‌گذارند.
لق شدن دندان دائمی
لق شدن دندان دائمی

درمان هایی برای دندان لق

درمان دندان لق به علت شکل‌گیری این مشکل بستگی دارد. فرد باید از اثربخش بودن روش‌هایی که برای رعایت بهداشت دهان و دندان‌هایش پیش گرفته است، اطمینان حاصل کند. همچنین مراجعه منظم به دکتر دهان و دندان را از یاد نبرد. اگر امکان آن وجود ندارد، می‌توان یک وقت ویزیت آنلاین دندانپزشکی از پذیرش ۲۴ گرفت.

علاوه ‌بر رویکرد قدیمی استفاده از دندان مصنوعی، دندان‌پزشکان چندین درمان جدیدتر را برای درمان لق شدن دندان جلو و سایر دندان‌ها ارائه می‌دهند.

ایمپلنت

برای پر کردن جای خالی دندان‌ها، ایمپلنت گزینه‌ای بسیار مناسب است. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد. شکل آن به‌صورت میله باریکی است که در استخوان فک قرار داده می‌شود. اگر از ایمپلنت به‌درستی نگهداری کنید، ماندگاری زیادی خواهد داشت.

دندان مصنوعی یا پروتز دندان

پروتز یا دندان‌های مصنوعی، به دو صورت جزئی که برای جایگزینی یک یا چند دندان و کلی که برای جایگزینی هر دو ردیف دندان‌ها است، استفاده می‌شوند. این نوع پروتزها متحرک هستند.

بریج یا پل دندانی

برای کسانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند و توانایی مالی لازم برای استفاده از ایمپلنت دندان را ندارند، بریج دندانی می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

این ابزار به‌طور ویژه برای پر کردن جای خالی به‌وجود آمده بین دندان‌ها طراحی شده است که عملکرد مناسبی دارد و همچنین از لحاظ زیبایی، لبخند شما را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. اگرچه پل دندانی مزایا و شرایط طبیعی ایمپلنت‌های دندانی را ندارد اما راهکاری خوب و استاندارد برای درمان لق شدن دندان پر کرده است.

ایمپلنت‌ها، بریج‌های دندانی و پروتزها همه ابزارهایی برای جایگزینی دندان لق و یا از دست رفته هستند. هزینه درمان دندان لق به رویکرد خاص مورد استفاده توسط پزشک دهان و دندان، تعداد دندان‌های از دست رفته، سلامت فک و عوامل دیگر بستگی دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

دندان لق و از دست دادن آن در بعضی موارد به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود ولی امری است که باید جدی بگیرید و دنبال راه درمان آن باشید. از آن‌جایی که دندان‌ها می‌توانند حرکت کنند، از دست دادن آن‌ها منجر به ناهماهنگی در قرارگیری آن‌ها روی هم می‌شود.

در صورت لق شدن دندان در اثر ضربه و همچنین ابتلا به بیماری‌های لثه، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

لق شدن دندان دائمی
لق شدن دندان دائمی

سخن نهایی

اگرچه لق شدن دندان بسیار رایج است اما نه تنها بر عزت نفس فرد تاثیر می‌گذارد، بلکه مشکلات سلامتی قابل توجهی را نیز برای او به‌وجود می‌آورد. لق شدن دندان دائمی می‌تواند ناشی از شرایط ژنتیکی، ضربه یا آسیب، بیماری لثه، حفره‌ها و بهداشت نامناسب دندان باشد.

بنابراین حتما نسبت به سلامت دندان‌های خود حساس باشید و سعی کنید محیط دهان را با مسواک زدن و استفاده صحیح از نخ دندان و دهان‌شویه‌ها تمیز نگه دارید. از طرفی از شرایطی که باعث آسیب دیدن دندان‌هایتان می‌شود دوری کنید. اما در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه داشتید، از پذیرش ۲۴ یک نوبت برای ویزیت آنلاین دندانپزشکی بگیرید.

۳.۲/۵ (۱۶ نظر)

منبع
medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
16 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
4 روز قبل

سلام من دندانهایم سالم است و هیچ سیاهی و کرم خوردگی نداره اما مدتیه در حال لق شدن هستند. یک سال پیش یکباره دیابت سراغم اومد و وزن کم کردم از اون به بعد لثه هایم رو به فرسایش رفت علیرغم اینکه مرتب مسواک هم میزنم اما مشکل لثه ام باعث لق شدن دنداهای سالمم شده به خاطر شاغل بدنم هم فرصت نکردم دندان پزشکی برم و کمی بیشتر شده آیا راه درمانی داره دندانهایم واقعا سالمند دوست ندارم بکشمشان

حسن کرمیان
حسن کرمیان
3 ماه قبل

سلام
دندون جلو لق شده چکارکنم .تشکر

عسل
عسل
3 ماه قبل

دندان جلوی پایینم ازپشت ترک برداشته داره جدامیشه دردم داره احساس میکنم لقم شده یاشایدم خیالم میرسه هنوزنمیدونم حالا چیکارکنم اگه بیفته زشت میشم

عسل
عسل
3 ماه قبل

منم دندون جلوی پایینم درد داره الانم متوجه شدم یک تکش ازپشت دندان ترک خورده داره جدامیشه مجردم هنوزازدواج نکردم دوست ندارم بیفته زشت بشم میترسم بهم بگن پوسیده بکش

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط عسل
شنل پوس
شنل پوس
5 ماه قبل

واقعا عمل ناشایسته ای هست که جواب سوال عزیزان را نمیدهید.

حمید رضا اشرف زاده
حمید رضا اشرف زاده
5 ماه قبل

من پنجاهو هفت سالم است . دندانهای سنترال بالایم لق شده اند و بعضی اوقات با ماساژ لثه کمی بهتر میشود اما دوباره لقی باز میگردد. آیا راه درمان شخصی وجود دارد ؟ این لقی ژنتیکی نیست .
شاید در اثر ضربه باشد . راستی قرص والزومیکس برا فشار خون هم استفاده میکنم . روزی یک عدد با دوز هشتاد.
سیگار زیاد مکشیدم . ولی پنج سال است که ترک کردم.
الکل نبز استفاده نمیکنم.لطفا جواب بدهید. متشکرم.

اکبر جهش
اکبر جهش
پاسخ به  حمید رضا اشرف زاده
4 ماه قبل

سلام دندان لق شدگی دارن در مورد تصادت هستن نصفشون هم کنده شدن ایا راحلی برای درست شدن لقی ها دارید

آتوسا
آتوسا
7 ماه قبل

سلام من چند روز پیش دندون جلوم خرابی سطحی داشت دندان پزشک پر کرد الان چند روزه اون قسمت لقه

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام دندان جلوی خودم می لقه
آیا امکان درمان وجود دارد

امیر
امیر
1 سال قبل

دندان جلو پایین شل شد وکشیدم بعد از دوسال یک دیگه شل شده خیلی ناراحتم واذیت میکنه وآیا با جراحی لثه درست میشه بقیه هم میترسم مشکل پیدا کنن چون احساس میکنم دارن شل میشن

دکترمنصورقاسمی
دکترمنصورقاسمی
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

سلام بله استخوانی ازلگن میگیره و به لثه نان پیوندمیزنن

سیدمحمدحسینی
سیدمحمدحسینی
1 سال قبل

سلام، آیا دندان جلو پایین که تازه شروع به لغ شدن کرن جلوگیری ومدتی نگه داشت، البته کنار دندان لغ چند سال خالی بوده ودرموقع غذا خوردن از پروتز دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شد، بعلت شیرینی کنجدی سفت خوردن، دندان شروع به لغی کرده؟

سیدمحمدحسینی
سیدمحمدحسینی
پاسخ به  سیدمحمدحسینی
1 سال قبل

تریاک وسیگار هم میکشم، دندان جلو پایین دراثر سیینی کوجدی خوردن وکندن آن لغ شده است، آیا علاج دارد ویا باید بکشم؟

کاظم
کاظم
پاسخ به  سیدمحمدحسینی
1 ماه قبل

سلام تریاک الان پیدا نمیشه نامردا طالبان اینو هم تحریم کردن،الان تریاک باید قاب گرفت اگه میخوای بدونی کی پولداره و وضعش خوبه اگه کشیدنش ببینی بدونی تمومه، اگه کسی میخواد دختر بده ،بده به برادران با عرضه تریاکی،گذشته از بحث الان خوبه که دندونای جلوتون افتاده قشنگ جای نی هم درست شد،سوال دیگه بود درخدمتم،باز گذشته از بحث واقعا دم مسولین گرم که رفتن به دندان پزشکی شده برامون آرزو،خداییم هست حتما هست قبول کنید کشور به این پولداری هزینه یه دندون……….‌‌‌‌‌‌….!؟!؟ بارکلله. حالا بیاین به اسم همکاری با دشمن منو بگیرین یه شکم‌تو بازداشتگاه بزنید ،دیگه خیال راحت پول واسه خوراک‌اگه‌گیرمونم‌بیاد دندون نداریم بخوریم آفرین بقرآن اینا رو شاید به شوخی بگیرین یا اینقد پولدارین اصلا نفهمین چی میگیم اما آرزومون همینه خدا دیگه وقتشه خودت نشون بدی

مظاهری
مظاهری
پاسخ به  سیدمحمدحسینی
7 ماه قبل

سلام دندان جلوی من هنگام غذاخوردن لق شد آیا میشود درمان کرد ممنون راهنمایی کنید

سوفیا
سوفیا
پاسخ به  مظاهری
3 ماه قبل

سلام مال منم لق شده و خرابه به بیمارستان مراجعه کردم گفت بزار خودش بیوفته من بکشم کج میشه من ۱۲ سالمخ

دکمه بازگشت به بالا