لمینت دندان چیست؟ انواع روش‌های لمینت دندان +مزایا و معایب

لیمنت دندان چگونه انجام میشود؟ هزینه و روش‌های مختلف لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟ (Veneer)

لمینت دندان (لمینت چینی که به‌عنوان روکش چینی شناخته می‌شود) یک پوسته نازک است که توسط مواد رنگی دندان، بر اساس نیاز شما طراحی می‌شود. این پوسته به‌منظور تغییر رنگ، شکل یا اندازه، به سطوح جلوی دندان‌ها وصل می‌شود.

لمینتِ ساخته شده، با لایه‌های مینایِ دندان طبیعی، جایگزین می‌شود.

برخلاف باور عمومی مردم، برای ساخت یک لمینت دندان سرامیکی، نیازی به خردکردن دندان نیست و در صورت انتخابِ روش درمانی مناسب توسط دکتر جراح لمینت دندان، فقط برخی از نیازهای آماده‌سازی و جای‌گذاری، بدون هیچ‌گونه آسیب به دندان‌های طبیعی انجام می‌شود.

در این متن سعی کردیم شما را با مزایا و معایب انواع لمینت دندان آشنا کنیم و به تمام سؤالات شما پاسخ دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید. در ضمن می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از طریق ویزیت آنلاین دندانپزشکی با دکتر دهان و دندان صحبت کنید.

مزایای لمینت ثابت دندان چیست؟

در زیر با ۹ مورد از مزایای لمینت آشنا می‌شوید:

۱. زیبایی

این قطعات نازک، به قسمت‌های جلوی دندان‌ها وصل می‌شوند تا لبخند شما دلپذیرتر به نظر برسد. آن‌ها برای جذاب کردن بیماران ساخته شده‌اند. روکش‌ها به رنگ دندان هستند و به همان شکل دندان‌های طبیعی، نور را منعکس می‌کنند.

لمینت برای افرادی که به دنبال دندانی زیبا و مقام در برابر لک هستند، بسیار مناسب است.

۲. ظاهر طبیعی

ترمیم دندان با این روش کمی وقت‌گیر است امّا نتیجه نهایی، فوق‌العاده طبیعی به نظر می‌رسد. دندانپزشک در اولین ملاقات، نمونه‌ای از جنس دندان شما را به آزمایشگاه ارسال می‌کند. آزمایشگاه روکش‌هایی می‌سازد که با رنگ مینای دندان مطابقت دارد.

زمانی که روکش‌ها از آزمایشگاه برمی‌گردند، وقت قرارگیری آن‌ها در دهان فرامی‌رسد. دکتر ترمیم دندان، به‌گونه‌ای روکش‌ها را توسط ژل لمینت دندان متصل می‌کند که لبخندی کاملاً طبیعی داشته باشید.

این روکش‌ها متناسب با تقارن صورت و سبک کلی چهره شما تنظیم شده است.

۳. لمینت یک روش کمتر تهاجمی

لمینت دندان نسبت به روش‌های دیگر که توسط دکتر پاتولوژی دندان انجام می‌شود، روند تهاجمی کمتری دارد. به‌عنوان‌مثال، برای قراردادن روکش‌ها، ابتدا پزشک کمی از سطح جلوی دندان‌ها را می‌تراشد و روکش را قرار می‌دهد.

دندانپزشک ممکن است مجبور شود تا تنظیمات کوچکی را در اندازه یا رنگ روکش‌ها انجام دهد، زیرا این کار برای ایجاد ظاهری طبیعی، واجب است.

بیماران در این روش، نیاز به بی‌حسیِ بسیار کمی دارند و می‌توانند بعد از آن که روکش در جای خودش قرار گرفت، سریعاً نتایج را مشاهده کنید.

۴. لمینت برای همه مناسب است

لمینت‌ها برای افرادی که از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستند، بسیار مناسب است و در موارد زیر می‌توان آن‌ها را استفاده کرد:

  • لمینت دندان شکسته جلو و عقب
  • لمینت دندان طبیعی
  • لمینت دندان‌ های فاصله دار
  • دندان‌های خورد شده
  • دندان‌های تغییر رنگ داده شده

سایر درمان‌ها مانند ارتودنسی، یک روش متداول برای رفع شکاف بینِ دندان‌ها است. امّا برخی از افراد به‌جای تحمل درد ارتودنسی، تصمیم می‌گیرند از روکش دندانی استفاده کنند. روکش‌ها صرفاً مواردی که مربوط به زیبایی دندان است را می‌پوشانند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، باید با دکتر مواد دندانی یا دکتر پاتولوژی دندان صحبت کنید.

۵. روکش‌ها دائمی و با دوام هستند

برای خیلی از افراد این سؤال مطرح می‌شود که لمینت دندان چند سال دوام دارد؟

این روکش‌ها دائمی هستند و در برابر پوسیدگی و تغییر رنگِ دندان‌ها مقاومت بالایی دارند. آن‌ها در برابر لکه و حفره‌ها، بهتر از دندان‌های طبیعیِ شما مقاومت می‌کنند. عمر لمینت دندان، با نگهداری مناسب، بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

۶. نگهداری آسان

لازم نیست برای مراقبت از روکش‌های دندان، کار خاصی انجام دهید. نگهداری آن مانند مراقبت از دندان‌های معمولی شما است.

شما باید دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک‌بار، نخ دندان بکشید. برای حفظ درخشش و سفیدی طبیعی دندان‌های خود، بررسی‌های دوره‌ای را با دکتر دندانپزشکی انجام دهید.

لمینت دندان قبل و بعد
لمینت دندان قبل و بعد

۷. سفیدی دائمی

برخی بیماران برای سفیدکردن دندان‌های خود، مرتب به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. امّا سایر بیماران تصمیم می‌گیرند تا به‌جای این کار، از یک روکش دندانی استفاده کنند.

برخلاف دندان‌های طبیعی، روکش‌ها در برابر رنگِ ناشی از نوشیدن قهوه، چای یا سیگار مقاومت می‌کنند. این پروتزهای دندانی بسیار انعطاف‌پذیر هستند و در مقایسه با دندان‌های طبیعی، مقاومت بالایی در برابر لکه دارند.

پس لازم نیست که آن‌ها را به طور مرتب سفید کنید؛ بنابراین لمینت برای افرادی که ترجیح می‌دهند دندان خود را فقط یک‌بار در سال سفید کنند، بسیار عالی است.

۸. روشی مناسب برای درمان مینای دندان

مینای دندانِ طبیعی، جنس بسیار محکم و قوی دارد، ولی هنوز هم می‌تواند توسط غذاهای بسیار اسیدی یا ریفلاکس معده، خراب شود.

اگر مینای دندان خراب شود، دیگر بازگشتی ندارد. امّا روکش‌ها بسیار بادوام هستند و همچنین از نظر زیبایی‌شناسی برای مینای دندان جایگزین مناسبی هستند.

۹. لمینت بهترین سرمایه‌گذاری برای دندان

بیمارانی که از روش لمینت دندان استفاده می‌کنند، آن را به چشم یک سرمایه‌گذاری می‌بینند. لمینت‌ها برای رسیدن به انواع مختلفی از اهداف (مانند ارتودنسی، سفیدکردن دندان و جایگزینی مینا)، بهترین انتخاب هستند.

افرادی که این درمان دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند، علاوه بر زیبایی، از مزایای دیگر هم برخوردار می‌شوند. درست است که روکش‌های دندانی جزو درمان‌های گران‌قیمتِ دندانپزشکی هستند، امّا بیماران احساس می‌کنند که این روش یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

افراد بعد از نصب روکش درمانی، اعتمادبه‌نفس بالایی پیدا می‌کنند که ارزش هزینه‌ی زیاد آن را دارد!

معایب لمینت دندان

معایب روکش‌های دندانی عبارت‌اند از:

  • این فرایند غیرقابل‌بازگشت است.
  • هزینه‌های لمینت بیشتر از چسباندن کامپوزیت است.
  • لمینت‌ها در صورت خراش یا ترک‌خوردگی قابل تعمیر نیستند.
  • ازآنجایی‌که مینای دندان، برداشته شده است، ممکن است دندان شما نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های سردوگرم، حساس‌تر شود.
  • لمینت‌ها ممکن است کاملاً با رنگ دندان شما مطابقت نداشته باشد. همچنین رنگ روکش بعد از قرارگرفتن در جای خود، قابل تغییر نیست. اگر قصد دارید دندان‌های خود را سفید کنید، این کار را قبل از روکش گرفتن انجام دهید.
  • اگرچه احتمال آن بسیار کم است، امّا روکش‌ها می‌توانند از جای خود جدا شده و بیفتند. برای به‌حداقل‌رساندن احتمال وقوع این اتفاق، ناخن‌های خود، مداد، یخ یا سایر اجسام سخت را نجوید. در کل فشار زیادی به دندان‎‌های خود وارد نکنید.
  • امکان دارد دندان‌های دارای روکش، دچار پوسیدگی شوند و باید تمام دندان را با روکش بپوشانید.
  • روکش‌ها برای افرادی که دندا‌ن‌های ناسالم (مثلاً کسانی که دچار پوسیدگی یا بیماری لثه هستند)، دندان‌های ضعیف (مانند شکستگی، پرکردگی‌های بزرگ دندان) یا افرادی که به‌اندازه کافی دندان ندارند، انتخاب خوبی نیست.
  • افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند و می‌سایند، کاندیدای ضعیفی برای روکش‌های دندانی هستند. این امر می‌تواند موجب ترک‌خوردگی یا شکستگی روکش‌ها شود.

بهترین نوع لمینت دندان چیست؟

افراد زیادی از دندانپزشک می‌پرسند که لمینت دندان چگونه است و بهترین نوع آن چیست؟

دو نوع لمینت برای کار زیبایی وجود دارد، کامپوزیت و چینی.

لمینت‌های رزین کامپوزیت، گزینه ارزان‌تری هستند. این یک لمینتِ دندان پلاستیکی است که با ذرات سرامیکی تقویت شده است. آن‌ها بین پنج تا هفت سال دوام می‌آورند.

مواد لمینت چینی ظاهر طبیعی‌تری دارند. آن‌ها بعد از نصب شدن، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام می‌آورند و در برابر لکه‌ها مقاومت بیشتری دارند.

انتخاب یکی از این دو، به موقعیت شما بستگی دارد. بهتر است برای انتخاب گزینه مناسب، با یک دکتر پاتولوژی دندان صحبت کنید.

لمینت دندان تراشیده
لمینت دندان تراشیده

لمینت دندان متحرک

روکش‌های متحرک که به آن روکش‌های چسبنده یا لمینت دندان فوری نیز می‌گویند،  با پنهان کردن دندان‌های اصلی، می‌توانند لبخند کاملاً جدیدی را به شما هدیه کنند.

این گزینه به شما امکان می‌دهد تا دندان‌های ازدست‌رفته، لکه‌ها، شکاف‌ها و عیوب را بپوشانید. در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را بردارید. مانند ورزشکاری که محافظ دهان خود را بعد از بازی بیرون می‌آورد!

افراد، این مدل روکش‌ها را با نام لمینت دندان بدون تراش یا لمینت متحرک دندان ژله ای نیز می‌شناسند.

لمینت دندان متحرک در دو نوع ساخته می‌شود:

  • ست‌های پیش‌ساخته: تولیدکنندگان، این روکش‌ها را بدون درنظرگرفتن دندان‌ها یا نوع گازگرفتن شما می‌سازند. اغلب ارزان‌ترین و کم‌دوام‌ترین گزینه است.
  • سفارشی: آزمایشگاه‌ها پس از ارسال قالب دندان‌های شما توسط یک دندانپزشک، آن‌ها را می‌سازند. این‌ها تناسب بهتری دارند و گران‌تر هستند.

نکته: اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، حتماً با یک دکتر دندانپزشکی تماس داشته باشید و سؤالات خود را از او بپرسید

آیا لمینت دندان عوارض دارد؟

دندان لمینت شده در بعضی از افراد، مشکلاتی ایجاد می‌کنند. عوارض جانبی روکش‌های دندانی شامل موارد زیر است:

  • حساس شدن دندان‌ها
  • لثه ملتهب
  • افزایش خطر آسیب به پالپ دندان
  • مطابقت نداشتن با رنگ دندان‌های دیگر
  • نامناسب بودن جنس روکش‌ها

لمینت دندان کج

اگر دندان‌های شما کمی تا متوسط کج باشد، احتمالاً می‌توانید آن را روکش بگیرید. امّا لمینت دندان های نامرتب، احتیاج به بررسی بیشتری دارد. برای مطمئن شدن بهتر است به یک دکتر پاتولوژی دندان مراجعه کنید.

آیا لمینت می‌تواند دندان‌ها را خراب کند؟

خیر، اگر دندانپزشک انتخاب شده، یک متخصص باتجربه و حرفه‌ای باشد، دندان‌های طبیعی شما آسیبی نمی‌بینند. دندانپزشک از شما می‌خواهد تا از دهان و فک خود، یک عکس با اشعه ایکسِ عمودی بگیرید. در مرحله بعد دندان را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که لمینت برای شما مناسب است.

اگر دندانپزشک تشخیص داد که لمینت، انتخاب مناسبی برای شما نیست، گزینه‌های دیگری مانند کامپوزیت ونیر، باندینگ دندان، ارتودنسی، سفیدکردن دندان یا فقط کانتورینگ را پیشنهاد می‌کند.

شما باید تحقیق کاملی در مورد تمام گزینه‌ها انجام دهید تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید.

بهترین نوع لیمنت دندان
بهترین نوع لیمنت دندان

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟ (سن مناسب برای لمینت)

گاهی اوقات این پرسش مطرح می‌شود که لمینت دندان از چه سنی است؟

به‌طورکل، دستورالعملِ سن توصیه شده برای این روش، ۱۸ سالگی برای مردان و ۱۶ سالگی برای زنان است. بااین‌حال توجه داشته باشید که این موضوع، تنها یک دستورالعمل کلی است و شرایط برای افراد مختلف فرق می‌کند.

آیا در لمینت دندان تراشیده می ‌شود؟

در روش کامپوزیت، تا زمانی که دندان پوسیده نباشد، نیازی به تراشیدن نیست. امّا در لمینت سرامیکی، دندان‌ها باید حدود نیم میلی‌متر تراشیده شوند.

در لمینت، دندانپزشک باید مینای دندان شما را برای لمینت‌های چینی بتراشد. مینا لایه خارجی، سخت و سفید دندان است. تراشیدن دندان برای روکش‌ها، یک فرایند دائمی است، زیرا مینای دندان نمی‌تواند دوباره رشد کند. زمانی که مینای دندان برداشته شود، برای همیشه از بین می‌رود.

هزینه لمینت دندان

هزینه ی لمینت دندان به این بستگی دارد که شما در کجا زندگی می‌کنید و قصد دارید چقدر برای زیبایی دندان‌های خود هزینه کنید. همه‌ی این‌ها باعث می‌شود تا نتوانیم به‌صورت یقینی برای لمینت دندان قیمت دقیقی مشخص کنیم.

اگر از زیبایی دندان‌های خود رضایت ندارید و رنگ آن باب میل شما نیست، لمینت دندان یک انتخاب ایده‌آل و مناسب برای شما است. لمینت‌ها یک راه‌حل عالی برای رفع نواقص دندان‌های شما هستند که البته هزینه بالایی هم دارند.

دو نوع لمینت برای دندان‌های شما وجود دارد (لمینت دندان کامپوزیت و لمینت سرامیکی) که باید باتوجه‌به شرایط دندانی و بودجه خود، یکی را برگزینید. برای این کار در ابتدا یک دکتر دهان و دندان باتجربه را پیدا کنید. شما می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ یک ویزیت آنلاین دندانپزشکی دریافت کنید تا به پاسخ تمامی پرسش‌های خود برسید و دندانپزشک مناسب خود را پیدا کنید.

مشاوره آنلاین دهان و دندان

۴.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
districtdentistrycltsmilesdentalmyarlingtondentalingeniousdentistrydentistrywalnutcreek

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا