بررسی دلایل جراحی دندان عقل و نحوه انجام آن

دندان‌های عقل که به آن‌ها دندان آسیاب سوم نیز می‌گویند، پشت لثه‌ها قرار دارند و معمولا آخرین دندان‌هایی هستند که پدیدار می‌شوند. بیشتر مردم چهار دندان عقل دارند که هر کدام در گوشه‌های فک بالا و پایین قرار گرفته‌اند. معمولا بعضی از آن‌ها جایی برای رشد ندارند و دیگر دندان‌های فرد را نیز خراب می‌کنند. در نتیجه، زیر نظر دکتر دندان عقل باید آن‌ها را جراحی کرد.

اگر شما نیز دندان عقل دارید که باید آن را بکشید و می‌خواهید در مورد جراحی دندان عقل اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

جراحی دندان عقل

دندان‌های عقل دائمی هستند و در انتهای فک بالا و پایین دهان قرار گرفته‌اند. این دندان‌ها معمولا بین سنین هفده تا بیست و پنج سالگی رشد می‌کنند. این دندان برای برخی از افراد به‌شکل نهفته است. به این معنا که جای کافی برای رشد ندارد و معمولا شرایط رشد آن به یکی از اشکال زیر است:

  • کنار دندان بغلی قرار دارد.
  • گوشه راست دندان بعدی قرار دارد.
  • مانند دندان‌های دیگر صاف است، اما در کف قرار دارد.

علائم رشد دندان عقل

اگر مشکلات زیر را داشتید باید دندان عقل خود را با نظر یک جراح دندان جراحی کنید:

  • درد شدید
  • عفونت یا بیماری لثه
  • آسیب رساندن یا خراب کردن دندان‌های دیگر

مراحل جراحی دندان عقل

معمولا جراحی ۴۵ دقیقه یا کمتر طول می‌کشد و جراح شما را به یکی از دو روش زیر بیهوش می‌کند:

  • کلی، جراح به شما داروی بیهوشی می‌دهد و شما در طول جراحی خواب هستید.
  • موضعی، جراح فقط ماده بیهوشی را به دهان شما تزریق می‌کند.

مرحله انجام نیز به روش زیر است.

دکتر شما لثه را برش می‌دهد و دندان را از آن خارج می‌کند، سپس آن را بخیه می‌زند. این بخیه‌ها بعد از چند روز خوب می‌شوند. گاهی نیاز به این برش زدن نیز نیست و مانند یک دندان عادی، البته بستگی به شرایط دندان عقل دارد، دکتر آن را به کمک زور خود و تزریق بیهوشی، بیرون می‌کشد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

برای بهبود سریع‌تر جراحی دندان عقل بهتر است کار‌های زیر را انجام دهید:

  • تا سه روز روی صورت خود یخ بگذارید تا ورم آن بخوابد.
  • برای سوزش لثه از پانسمان استفاده کنید.
  • برای ورزش دادن فک، دهان خود را به ‌آرامی باز یا بسته کنید.
  • غذا‌های نرم مانند برنج یا سوپ میل کنید.
  • مقدار زیادی مایعات بخورید.
  • مسواک زدن را از روز دوم شروع کنید.
  • دارو‌هایی را بخورید که دکتر تجویز کرده است .
  • اگر تب دارید یا ورم و درد شما بهبود پیدا نکرد با دکتر دهان و دندان خود تماس بگیرید.

همچنین از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • با نی آب نخورید، زیرا مکش باعث خونریزی لثه می‌شود.
  • غذا‌های سفت یا چسبناک نخورید.
  • سیگار نکشید.
جراحی دندان عقل
جراحی دندان عقل

عوارض جراحی دندان عقل

زمانی که دندان خود را کشیدید، ممکن است دچار عوارض زیر شوید که اگر شدت داشتند، به یک دکتر دندان پزشکی عمومی مراجعه کنید:

درد

درد یکی از عوارض اجتناب‌ناپذیر جراحی دندان عقل است. دارو‌های تجویز شده معمولا روی درد موثر هستند. برای کاهش آن بهتر است اولین قرص را شش ساعت بعد از بی‌حسی بخورید. مطمئن باشید قرص‌ها را زیر نظر دستور پزشک میل کنید. اگر درد پس از چند ساعت کم نشد، با دکتر جراح دندان عقل خود تماس بگیرید.

خونریزی

انتظار داشته باشید تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، محل مورد نظر خونریزی کند. برای کنترل خون یک گاز استریل روی محل جراحی بگذارید و آن را محکم گاز بگیرید. اگر نتوانستید جلوی خونریزی را بگیرید، با گرفتن ویزیت آنلاین دندانپزشکی از سامانه پذیرش ۲۴، از یک متخصص کمک بگیرید.

ورم کردن

یکی دیگر عوارضی که بعد از جراحی دندان عقل اتفاق می‌افتد، ورم کردن فک است. معمولا دو تا سه روز بعد از جراحی طول می‌کشد تا شرایطتتان به حالت عادی برگردد. روی حوله‌ای یخ بگذارید و آن را روی گونه خود به مدت بیست دقیقه قرار دهید تا ورم را کنترل کنید.

کبودی

دو تا سه روز اول بعد از جراحی ممکن است کبودی یا تغییر رنگ را در ناحیه جراحی مشاهده کنید. برای ۳۶ ساعت بعد از جراحی یک حوله گرم را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید تا درد، کبودی و تغییر رنگ را به حداقل برسانید.

حالت تهوع

قرص‌هایی که برای درد می‌خورید باعث حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند. برای کم کردن این عوارض، قبل از خوردن دارو غذا بخورید. از طرفی آبمیوه یا مایعات زیادی استفاده کنید تا مزه خون یا دارو را کاهش دهید. اگر حالت تهوع شما خوب نشد، حتما با دکتر جراح دندان عقل خود تماس بگیرید و از او مشورت بخواهید.

لب‌های خشک و سوزش گلو

گوشه دهان شما ممکن است در طول جراحی خراشیده شده باشد، در نتیجه باعث خشکی می‌شود. برای مقابله با آن، لب‌هایتان را با پماد چرب کنید. همچنین ممکن است هنگام قورت دادن غذا یا آب، درد را تجربه کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید از درمان‌های خانگی مانند سیر یا عسل استفاده کنید.

ترس از جراحی دندان عقل

همان‌طور که گفتیم جراحی دندان عقل ضروری است اما برخی از بیماران از این جراحی می‌ترسند و ممکن است احساس اضطراب یا عصبی بودن کنند. اگر از جراحی دندان می‌ترسید، توصیه می‌کنیم کار‌های زیر را انجام دهید.

در مورد اضطراب خود با یک دکتر جراح دندان عقل صحبت کنید

اگر اضطراب دارید، به جراح خود بگویید تا با شما در روند انجام این جراحی با آرامش برخورد کند.

در مورد مراحل جراحی دندان عقل مطالعه کنید

اضطراب یا ترس در مورد روند جراحی دندان عقل ممکن است به علت نا آشنا بودن با مراحل این عمل باشد. درک روند انجام آن به شما کمک می‌کند تا دیگر نترسید.

در مورد بیهوشی کلی یا جزئی سوالات خود را بپرسید

معمولا جراحان بسته به وضعیت شما از بین چهار روش بیهوشی تزریق آرام بخش، بی حسی موضعی، دارو‌های خوراکی، بی حسی درون وریدی و بیهوشی عمومی یکی را انتخاب می‌کنند. معمولا بیهوشی با دارو و موضعی امن‌تر است و زودتر سرحال می‌شوید.

تکنیک‌هایی را یاد بگیرید که کمک می‌کنند قبل از جراحی آرامش داشته باشید

مدیتیشن، تمرین‌های عمیق تنفسی و آزاد کردن عضلات به شما کمک می‌کند تا نگرانی‌های خود را در مورد این جراحی کاهش دهید. با این روش‌ها دیگر روز جراحی دندان عقل خود استرس و ترس نخواهید داشت.

در روز عمل فردی به همراه شما باشد

در روز عمل فردی را با خود به دندانپزشکی ببرید تا به شما قوت قلب دهد و جراحی نترسید. همراه بودن یک دوست کمک خواهد کرد کمتر احساس استرس کنید. همچنین اگر بعد از این جراحی بی حال باشید، او می‌تواند شما را به خانه ببرد.

جراحی دندان عقل نهفته

به دندان عقلی که قابل دیدن نباشد، دندان عقل نهفته می‌گویند. معمولا آن‌ها به‌طور کامل زیر لثه‌های شما پنهان شده‌اند. اگر کمی از دندان عقل دیده شود، به آن دندان عقل نیمه نهفته می‌گویند.

مشکلات با دندان عقل نهفته در ۴ دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • نهفتگی افقی
  • نهفتگی عمودی
  • نهفتگی به سمت عقب دهان
  • نهفتگی به سمت جلوی دهان

این نوع دندان‌ها بسیار رایج بوده و طبق نظر متخصصان جراحی دندان، دندان عقل حدود ۹۰ درصد مردم به این شکل است. این نوع دندان باعث عفونت، درد یا آسیب به دندان‌های دیگر می‌شود. همچنین آن‌ها را به سختی می‌توان تمیز کرد و یکی از دلایل بیماری‌های لثه هستند.

چه موقع به جراحی دندان عقل نهفته نیاز داریم؟

اگر علائم زیر را داشتید، یعنی دندان عقل نهفته دارید و باید آن را جراحی کنید.

  • درد یا ورم در فک یا صورت
  • لثه‌های خونی، قرمز یا متورم
  • بدبو شدن دهان
  • باز کردن دهان با سختی در طول روز

دکتر دندان پزشکی عمومی برای این نوع جراحی معمولا جراحی فک را پیشنهاد می‌کند تا جلوی مشکلات لثه را در آینده بگیرد.

آیا جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

معمولا نسبت به جراحی دندان عقل رشد کرده یا نیمه نهفته این نوع جراحی مشکل‌تر است. با این‌حال، پزشک به شما مسکن می‌دهد تا بعد از جراحی احساس ناراحتی نکنید.

جراحی دندان عقل
جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل بالا

جراحی دندان عقل بالا معمولا آسان‌تر است و عوارض کمتری دارد. با وجود این، جراحی دندان عقل پایین عوارض و درد بیشتری دارد. قبل از این‌که جراح متوجه شود موقعیت دندان عقل چگونه است از بیمار می‌خواهد که عکس OPG یا OPT بگیرد.

اگر مشکل وجود داشت، باید دندان خود را بکشید و روند انجام این عمل طولانی‌تر باشد، دکتر شما را به بیمارستان معرفی می‌کند تا جراحی به شکل روش بیهوشی موضعی انجام شود. خطرهایی که با جراحی دندان عقل طرف بالای فک ممکن است رخ دهند، به شرح زیر هستند:

  • باز شدن حفره سینوس
  • خونریزی، درد یا ورم بعد از جراحی

به‌همین علت، پزشک روی محل جراحی گاز استریل می‌گذارد و از شما می‌خواهد آن را محکم فشار دهید تا جلوی خونریزی را بگیرید. همچنین ممکن است در محل جراحی شده کمی احساس سوزش داشته باشید که با مصرف قرص و ایبوپروفن بهتر خواهد شد. سه تا چهار روز بعد از عمل احساس خوبی خواهید داشت.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد

همه چیز بستگی به شرایط دندان عقل شما دارد. این جراحی می‌تواند بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد و وابسته به عوامل دیگری نیز مانند توانایی دکتر در کشیدن بدون درد دندان، مهارت او در جراحی و همچنین همکاری خود بیمار در نترسیدن دارد.

هزینه ی جراحی دندان عقل

دکتر جراح دندان عقل با بررسی وضعیت دندان‌های عقل شما و احتمال عفونت کردن یا نکردن آن‌ها، هزینه مختلفی ممکن است از شما بگیرد. همچنین تعداد دندان‌هایی که نیاز به کشیدن دارند، روی قیمت جراحی دندان عقل نیمه نهفته یا غیرنهفته تاثیر می‌گذارند.

بعد از جراحی دندان عقل چی بخوریم؟

در ادامه غذاهایی را معرفی کردیم که آن‌ها را می‌توانید بعد از جراحی دندان عقل خود، برای بهبود سریع‌تر بخورید:

سوپ گوجه‌فرنگی

این سوپ برای عمل جراحی دندان بسیار عالی است. همان‌طور که می‌دانید سوپ پر از ویتامین و مواد معدنی است که به شما کمک می‌کند به جای چند میوه و سبزیجات خوردن یک‌جا همه ویتامین‌ها را دریافت کنید.

ماست یونانی

ماست یونانی ماده مغذی پر از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مانند زینک و کلسیم است که می‌توانید بعد از جراحی دندان از آن استفاده کنید. به‌طور کلی، غذا‌هایی که مقدر پروتئین بالایی دارند تاثیر مثبتی روی روند بهبودی می‌گذارند.

پوره سیب زمینی

زمانی که عمل جراحی دندان عقل را انجام می‌دهید، نباید غذا‌های سفت بخورید. یکی از غذا‌های نرم پوره سیب‌زمینی بوده که پر از کالری و مواد مغذی است و به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع غذا و سایر غذا‌هایی که می‌خواهید میل کنید داغ نباشند، زیرا گرما به روند بهبودی کمکی نمی‌کند.

سوپ آبکی

مانند سوپ‌های دیگر، سوپ آبکی بسیار برای جراحی دندان عالی است. این سوپ علاوه بر ویتامین و مواد معدنی که دارد، پر از آب است و به شما انرژی زیادی می‌دهد.

نیمرو

تخم مرغ به‌ویژه نیمرو یکی از بهترین غذا‌هایی است که بعد از جراحی دندان عقل می‌توانید آن را بخورید. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. همان‌طور که می‌دانید تخم مرغ امگا ۳ دارد و برای التیام زخم‌ها بسیار مفید است.

سخن نهایی

زمانی که دندان عقل در می‌آید باید آن را کشید تا درد نگیرد یا دندان‌های دیگر شما را خراب نکند. بعد از عمل جراحی ممکن است برای چند ساعت یا سه روز احساس ناخوشایندی داشته باشید اما با درمان‌هایی مثل مصرف قرص و استفاده از آب نمک می‌توانید روند آن را بهبود بدهید. اگر درد یا خونریزی شما متوقف نشد، پیشنهاد می‌کنیم یک ویزیت آنلاین دندانپزشکی از سامانه پذیرش ۲۴ بگیرید و مشکل خود را با یک متخصص در میان بگذارید.

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.comwebmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمانی
ایمانی
1 سال قبل

سلام هزینه کشیدن دندون عقل چقدر است؟ ممنونم..

بی نام
بی نام
پاسخ به  ایمانی
5 ماه قبل

سلام . من دوروزه کشیدم . بین یک تا یک و پانصد میشه .

دکمه بازگشت به بالا