بهترین رژیم غذایی کودکان سندرم داون

در کنار نگرانی­‌های مختلف در رابطه با درمان­های دارویی و فعالیت­های ورزشی، پیدا کردن بهترین رژیم غذایی کودکان سندروم داون نیز تبدیل به یکی از دغدغه­های بزرگ اطرافیان و والدین کودکان مبتلا به این بیماری شده است. به این خاطر که بسیاری از والدین نمی­دانند چه غذایی برای کودک خوب و چه غذاهایی برای او ضرر دارد. در این مقاله تاثیر تغذیه در سندروم داون را مورد بررسی قرار داده و رژیم غذایی مفید برای این بیماری را معرفی خواهیم کرد:

اهمیت و تاثیر تغذیه در سندرم داون

یک دکتر مغز و اعصاب کودکان در کنار توصیه­های دارویی و درمانی مختلف، استفاده از یک رژیم درمانی در سندرم داون (DS) را نیز پیشنهاد می­کند. دلیل آن نیز این است که تغذیه سالم می­تواند جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته و باعث عادی شدن روند زندگی کودکان سندروم داون شود.

همچنین وجود این اختلال در کودکان ممکن است منجر به بیماری­هایی مانند دیابت، بیماری­های قلبی، بیماری سلیاک، مشکلات تیروئیدی، یبوست، مشکلات روده و گسترش عفونت در بدن فرد شود. در این میان عدم توجه به تغذیه کودکان سندرم داون می­تواند احتمال بروز این بیماری­ها را تشدید کرده و بدن فرد را در برابر ابتلا به آن­ها ضعیف‌­تر کند.

دستورات غذایی برای نوزادان و کودکان مبتلا به سندروم داون
دستورات غذایی برای نوزادان و کودکان مبتلا به سندروم داون

دستورات غذایی برای نوزادان و کودکان مبتلا به سندروم داون

در ادامه چند راهکار مناسب برای تنظیم رژیم غذایی کودکان سندرم داون ارائه می­‌دهیم تا با استفاده از آن بتوانید از بروز بیماری­‌های مختلف دیگر در این کودکان جلوگیری کرده و به سلامتی آن­ها کمک کنید.

چطور به کودکی با سندرم داون شیر بدهیم؟

یکی از معضلات مادران شیر دادن به نوزادان سندروم داون است. در ادامه راهکارهایی را بیان می­کنیم که روند شیر دادن را راحت­تر کند.

  • در ابتدا لازم است به فرو بردن انگشتتان به دهان کودک و ماساژ لثه ها او را برای عمل مکیدن آماده کنید.
  • با مالش دادن گردن به طور عمودی می­توانید عمل بلع را برای او راحت­تر کنید.
  • قبل از اینکه نوزاد شروع به گریه کند به او شیر بدهید.
  • دفعات شیر را زیادتر و مقدار آن­را کم کنید.
  • برای بهتر گرفتن سینه می­توانید ابتدا کمی شیر در دهان نوزاد بدوشید.

از وعده‌­های غذایی زیاد اما کم حجم استفاده کنید

روند غذا خوردن کودکان مبتلا به سندروم دان مانند سایر کودکان نیست. آن­ها به ­طور معمول کمتر غذا می­خورند. بنابراین لازم است در رژیم غذایی کودکان سندرم داون از وعده­ های غذایی بیشتر اما حجم کمتر غذا استفاده کنید. در اینصورت کودک تمایل بیشتری به غذا خوردن دارد.

از غذاهای کم چرب و سالم استفاده کنید

غذاهای پر چرب علاوه بر اضافه وزن کودکان سندرم داون، احتمال ابتلا به بیماری­های مختلف را افزایش می­دهند. در رژیم غذایی کودکان سندرم داون مصرف غلات، وعده ­های غذایی سبوس­دار، سبزیجات و غذاهای غیر سرخ کردنی را جایگزین غذاهای چرب و شیرین کنید.

اهمیت مصرف مایعات در کودکان مبتلا به سندرم داون
اهمیت مصرف مایعات در کودکان مبتلا به سندرم داون

به مصرف مایعات کافی دقت کنید

مصرف مایعات به جلوگیری از یبوست و کاهش مشکلات روده کمک می­کند. سعی کنید در طول روز میزان زیادی آب و مایعات را با کمک ماست، اسموتی، پودینگ شیر، ژله، بستنی و یخمک­ها به کودک خود بدهید. همچنین در رژیم غذایی کودکان سندرم داون می­توانید مقادیر زیادی میوه و سبزیجات جای دهید تا روده آن­ها تحریک شود.

پاسخ به سوالات متداول رژیم غذایی کودکان سندرم داون

در ادامه به چند سوال مرتبط و پر تکرار در مورد رژیم غذایی کودکان سندروم داون پاسخ می­دهیم. پاسخ آن­ها می‌­تواند به شما در درک بهتر این بیماری کمک کند.

نوشته های مشابه

۱- آیا پیشگیری از سندروم داون قبل از بارداری با تغذیه امکان‌­پذیر است؟

برخی از مادران پس از انجام آزمایشات دوران بارداری و تشخیص وجود این اختلال در جنینشان می­خواهند با تغذیه، رژیم­‌های خاص یا خوردن داروهایی جلوی پیشرفت این مشکل را بگیرند. اما باید بدانید هیچ رژیم غذایی سندروم داون را در دوران بارداری متوقف نمی­کند و انجام برخی از دستورالعمل­ها تنها می­تواند باعث به­ خطر انداختن جان مادر و سلامت جنین شود. تنها راه پیشگیری از بروز این اختلال انجام آزمایشات تخصصی ژنتیکی پیش از اقدام به باروری است.

رژیم غذایی کودکان سندرم داون
رژیم غذایی کودکان سندرم داون

۲-  توصیه‌­های طب سنتی در مورد رژیم غذایی سندروم داون چیست؟

برخی از افرادی که مدعی هستند می­توانند بیماری­ها را با استفاده از طب سنتی درمان کنند یا پزشکان طب سنتی راهکارهایی برای درمان سندروم داون ارائه می­دهند. اما تا به­ حال هیچکدام از این راهکارها نتوانسته است به ­طور کامل به درمان این بیماری بپردازد. تنها برخی از آن­ها دستوراتی برای تغذیه سندرم داون دارند که می­توانند باعث کنترل شرایط آن­ها شود.

به­ طور مثال این متخصصین توصیه می­کنند که از داروهای تقویت عقل، گیاه مرزنجوش، سویق شلغم و سویق سنجد و خوردن غذاهایی با طبع گرم برای کنترل این بیماری استفاده شود. پیش از مصرف هر کدام از این داروها و غذاها و پی گرفتن هر کدام از دستورات گیاهی و غذایی، لازم است با پزشک طب سنتی و متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کنید.

۳- برای دریافت برنامه تغذیه سندرم داون به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

سوال بسیاری از افراد این است که برای دریافت دستور تغذیه نوزاد سندرم داون باید به دنبال بهترین دکتر مغز و اعصاب کودکان باشیم یا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم در این زمینه مراجعه به بهترین دکتر سندرم داون و متخصص مغز و اعصاب در کنار مراجعه به متخصص تغذیه ضروری به­ نظر می­رسد؛ چراکه هر کدام از آن­ها می­توانند توصیه­‌هایی را برای بهبود تغذیه کودکان سندروم داون داشته باشند که بسیار مفید واقع شود.

برای ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب یا ویزیت حضوری نیز می­توانید به پذیرش۲۴ مراجعه کنید. با مراجعه به این سایت به‌­راحتی می­توانید سوابق پزشکی و تخصص پزشکان مختلف را بررسی کرده و برای بهترین آن­ها نسبت به نیازتان نوبت بگیرید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
indi.ie

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرنیا
پرنیا
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید. من از تابستون تا آبان ماه از ۲۸ هر ماه که می‌شد هی چهار روز چهار روز پریودیم جلو افتاد تا به ۱۲ ام ماه افتاد‌ قرص پروتستروژن خورم ماه بعد دقیقا سر ۱۲ ام پریودی انجام شد ولی الان ۲۵ ام هست و بعد ۱۳ روز دوباره پریود شدم ممکنه بخاطر مصرف این قرص باشه یا مشکل دیگه ای هست؟

دکمه بازگشت به بالا